Ultra- ja neuvola

Kolibri: ei meillä vaan itä-helsingissä oo resursseja kahteen kotikäyntiin! Voi kun olisikin, neukkutäti valitteli viimeksikin kiirettä ja leikkauksia henkilöstössä... aivan väärässä paikassa säästetään kyllä nyt, kun miettii näitä tragedioita mitä on viime aikoina ollut...
Tosi hyvä systeemi siellä teillä, iso peukku siitä :)

Mä taas mieluusti ilmoitan neuvolaan, että tulen sinne. En jaksa säätää koirien kanssa. Ne innostuu ihan liikaa vieraista, ja jos haluan ne "eristää", niin paikka on kodinhoitohuone jonne tulee lapsen vaipanvaihtopiste kun siellä on pyllyn pesuun myös iso metalliallas (joka myös ammeen virkaa toimittaa). Jos sitten pitää peppu pestä niin hankalaksi menee.

Helpompi mennä toi muutama kilometri neuvolaan, kun on auto.

Toki muussa tilanteessa saattaisin olla onnellinenkin, ettei tarvi itse mennä minnekään vaan joku tulee meitä katsomaan. Yleensä sen saa kai valita, jos ei tosiaan hirveä kiire ole. Käsittääkseni myös jos on lastensuojelun asiakas, niin tullaan kotiin tarkistamaan tilanne, kaiken varalta. Eihän siinä mitään armeijasyyniä tehdä, vaan yleisesti katsotaan että perusasiat on kunnossa. Ja lastensuojelun asiakkuuksiakin on hirveän laaja kirjo, osasta kova huoli ja toiset tarvitsee vaan ehkä vähän enemmän tukea arkeen.

Meille puhuttiin eka neuvolakäynnillä, et kotikäynti tehtäis myös ennen vauvan tuloa, mut eipä tehty. Ehkä ne katsoo tapauskohtaisesti tai jotain.

Meillä se tehdään käsittääkseni lähinnä jotta vaaveli saa olla kotona kun muutenkin tuntuvat suosittelevan ensimmäisten viikkojen kotia linnottautumista;) ja varmaan kai myös helpottaakseen äidin osaa. Ihan kiva että resurssit näillä pienillä paikkakunnilla siihen riittää. Meillä ainakin neuvola on samoissa tiloissa tkn kanssa enkä tosiaan tahtos mitään flunssapöpöä sieltä mukaan!

Joo ei meilläkään (Turku keskusta) ole puhuttu kuin yhdestä kotikäynnistä, joskus siinä synnytyksen jälkeen. Tänne olisikin ollut kiva pyytää joku katsomaan, kun on keittiöremontti kesken ja kämppä yksi iso kaaos. :grin Olen mä tosin neuvolassa maininnut asiasta ja tuumaillut, että taitaa ehtiä vauva ennen valmista keittiötä, mutta ovat lähinnä vaan naurahtaneet. Sukulaisilta kommenttia onkin sitten tullut enemmän... No, pääasia kai että me itse tiedetään pärjäävämme täällä vaikkei remppa ihan viimeisen päälle ehtisikään valmiiksi - vauvan hoitamiseen tarvittavat toiminnot löytyvät kyllä. :cool:

Meilläkin tullaan vaan kerran synnytyksen jälkeen käymään kotona. :) ihan kiva jos on kaameat pakkaset ja flunssa kausi, mut muuten voisin varmaan mennä sinne. Se täti joka sieltä olisi varmaan tulossa (jäämässä osa-aikaeläkkeelle, onneksi), ni on ollu jo mun aikaan siellä ja se on aika omalaatunen tapaus. Jos se ei tykkää jostain ihmisestä syystä tai toisesta, ni joko vanhemmassa tai lapsessa tai molemmissa on kaikki vialla. :confused: toivottavasti se joka tulee sen tilalle ni on mukava. :grin

Mä en edes tiennyt että neuvolasta tullaan kotikäynnille synnytyksen jälkeen. :eek: Tosi hyvin on taas infottu asioista.

Yönseutu, meillä esikoinen oli 2kk kun jo epävirallisesti muutettiin taloon joka ei ollu valmis, pinnasänky ja oman sängyn petari uuden kodin olkkariin ja siinä vedettiin pari viikkoo ennen ku tuli muuttokuorma! Neiti veti tyytyväisenä yöunia kun isi hakkas listoja naulaimella ja kompura huusi välillä vieressä..!

Kyllähän ne kotikäynnit on ihania, ettei tartte muutaman päivän ikäisen vauvan kanssa mihinkään lähteä. tokihan siihen liittyy perheen havannointi omassa ympäristössään ja perheen tukeminen tarpeen mukaan.

Lila-Aurora, vähän aattelinkin ettei se vauvalle ole niin tarkkaa - kunhan on ruokaa, lämmin syli, puhdas vaippa ja joku paikka nukkua. :p Aijoo, tarttiskin saada pinnasänky maalattua... Onneksi äp-laatikkoon mahtuu alkuun nukkumaan.

Meillä ei tarvi kulkea tk:n läpi neuvolaan, ulko-ovi vaan on sama.
Mutta toisaalta yksi tuttava sanoi toisessa neuvolassa, että heillä oli keväällä tullut moni vesirokkoisen lapsen kanssa (joko neuvolaan tullut lapsi tai tämän mukana tullut sisarus oli vesirokossa), mitä ei saisi tietenkään tehdä. Siellä olivat leikkineet odotusaulassa leluilla.
Että joo, siinä mielessä pienen vauvan kanssa meneminen neuvolaan ei ole ehkä paras vaihtoehto.

Meillä rakennettiin juuri oma osionsa teekoolle neuvolaa varten. Ennen oli sairaat ja neuvola sekaisin, mutta nyt on oma tila. Niin sen pitääkin mennä ja omasta mielestäni ainakin Jyväskylän keskustassa oli hyvin järjestetty neuvola. Joten nyt tykkään kun meillä tuli muutos samaan suuntaan! :)

No meilläki onneksi neuvola tk:sta erotettuna, eikä missään nimessä ota ees sairasta (rokkosta) lasta vastaan eli sinne ei pitäs olla kellään mitään asiaa kipeenä juurikin sen vuoksi, ettei vauvoihin tartu.

Maanantaina oli synnytystapa-arvio vko 36+3. Vauva vielä täydellisessä perätilassa. Koittivat vauvaa kääntää, muttei halunnut liikahtaakaan. :D Lääkäri ei suositellut pituuteni takia alatie synnytystä, joten suunniteltuun sektioon mennään. Vauvalla kaikki hyvin, tämän hetkinen painoarvio oli 2700 g. Ja arvioitu synnytyspaino olisi 3500 - 3700 g.

Meillä tehdään kaksi kotikäyntiä neuvolasta. Eli ensin äitiysneuvolasta käyvät ja myöhemmin sitten lastenveuvolasta. Ja he tulevat kun vauva on syntynyt.

Tämän päivän tavallinen neuvola onnellisesti ohi. Sen jälkeen supistukset tosin taas lisääntynyt.. ihme soutamista ja huopaamista.
Likka siellä edelleen oikein päin. Hirveesti neuvolan täti ei uskalla painella kun on niin arka tuo vatsa että kyyneleet tirahtaa kun sormen päät osuu vatsalle. Jännityksellä hänkin tuossa arvuutteli että tarviiko ensi viikolla lääkärin tarkastukseen tulla vai joko on jakaannuttu :) sain kuitenkin seuraavan neuvolan 14.1.
Sanoi että kyllä viikottain pitää näin lopussa käydä. Ensi viikolla siis 8.1. Nvl + lääkäri.

Painoa on minulle näpsäkästi kertynyt jo se 10kg josta kolme tullut tässä parissa viikossa jouluherkkujen takia. Mutta sanoi että ei mitään mikä viittaisi kuitenkaan myrkytykseen. Pissa puhdas, paineet 111/74, eli hyvät. Ei turvotusta yms.

Voi tsiisus, että joillain on hyvät paineet - oon kade. Tänään kotona aamulla herättyä mitattuna 138/88, pulssi vaan 54. Eilen neuvolassa kahdella mittauksella n.142/92, pulssi 74. Kaikki neuvolamittaukset on ollut luokkaa 135 molemminpuolin yp, ja alapaine 85 molemmin puolin. Lekuri muistaakseni anto mulle kesällä hälyrajaksi 150/90, ja terkkari sano nyt, että jos alapaine lähentelee 100, niin soita synnärille. Tosin mulla on siis aina noi arvot ollu korkeella.

Mutta jos sulla on aina ollut niissä pientä kouhoumaa niin sittenhän se on selvä että ne on nytkin korkeammalla. Eikä hätää, mulla ei ole yhtäkään yli 50 vuotiasta sukulaista joka ei olisi lääkityksellä, että kyllä ne täälläkin nousee vielä vuosien saatossa. Enkä siis vertaa sua 50 vuotiaaseen vaan tarkoitan että tää on meikäläisen kohdalla vaan tyyntä myrskyn edessä ;D

No niin kotiin pääsin paineita mittailemaan. Sairaalassa ultrasivatkin typyn.. 2500g. Kahden viikon kuluttua 38+0 saan käydä vielä kerran ultrassa kurkkaamassa pientä masussa koska vauvan painoa pitää kuulemma kontrolloida kun minun paineet on niin korkeat. Mulla siis norm 110/65 ollut koko raskauden. Nyt 140/95.

Hei, kertokaas joku. Voinko ens kerralla neuvolassa vaatia kokoarvioo tästä muksusta? Kun se lääkäri ei siinä tarkastuksessa sanonu mitään eikä täällä tarjota kun toi yks lääkärikäynti eikä mitään ultria tai synnytystapa-arviointeja. Painoo tullu niin paljon että pelottaa että joudun puskemaan kapeesta lantiosta viiskilosen mörssärin :(

Luulisi että jos asia sua yhtään huolettaa niin tekisivät sen arvion. Ehdottomasti kannattaa vaatia, ainakin minun mielestä!

Takaisin