Ultra- ja neuvola

Voi ei, Iita! Jos siellä synnytystapa-arviossa kerkiää, niin kannattaa mainita että hoitajan jälkeen olo oli jo luottavainen, mutta viime kerralla lääkäri sai sut uudelleen pelkäämään käynnillä ja puhelimessa.. Ehkei yksi palaute aiheuta mitään, mut josko niitä tulis useampia niin asialle ehkä tehdään jotain. Onpa ikävää.

Joo.... pitää yrittää puhuu sen lääkärin kanssa ja juuri siksi se pelko lääkäri tekee sen synnytystapa arvion, et jos mulle tulis parempi olo ja se sais luotuu muhun uskoa. :) toivon kovasti, et saisin saman mielen takaisin. :)

Itselläni on mennyt tähän asti kaikki hyvin, mitä nyt supistuksia ollut ja huimausta. Vauva ollut jo pitkän aikaa perätilassa, haluaisin vain kysyä onko täällä muita joilla vauva vielä perätilassa? Itselläni viikkoja 34+3. Neuvolassa ei ole kerrottu mitään perätilasta, eikä lääkärikään maininnut viime käynnillä siitä mitään. Ovat vaan varmoja siitä että vauva vielä kääntyy ja sivuuttavat koko perätilan. Haluaisin kuulla onko muilla kokemuksia.

Mun kaverilla ei ole mittaa paljo, ja selkäkään ei oo pitkä. Sillä eka muksu jumahti istumaan kuin inkkari, eikä ollu iteksiään kääntymässä mihkään, eikä olis enää sitten viimesillä viikoilla mahtunutkaan kääntymään. Laps tuli sitten maailmaan suunnitellulla sektiolla, oiskoon ollu viikkoo ennen laskettua. Taisi kyllä käydä ihan tuon asennon takia synnytystapa-arviossakin.

Kyllä lapsi voi vielä kääntyäkin jos vaan tilaa ja vettä on sopivasti. Ja saa syntyäkin perätilassa alakautta, jos vaan lantion mitat on sopivat.

Itsestäni jo tuntuu, että tila on vähissä ja vauvakin on vankasti pysynyt jo samassa asennossa jo monta vko. Pituuttakaan itellä ei oo paljoo. Nytten jo kylkiluut kovalla koetuksella ja ovat hyvin kipeät. Itse olen netistä hakenut tietoa perätilasta ja ollaan tultu siihen tulokseen että mennään suunniteltuun sektioon jos ei käänny. Suvussa nimittäin kaikki perätilat menneet sektioon.

Meillä ollaan raivotarjonnassa, mutta lapsivettä (onhan tuota mahalla kokoakin) niin runsaasti, että mahtuu tämä iso (tuleva reilu nelikiloinen) vielä kuperkeikkaa heittämään. Kiinnittymisestä ei tietoakaan, vaikka on alhaalla ja painaa jo paljon. Vesien menoa odotellessa, kun sen verran voimakkaat ja isot liikkeet vielä ja sitä vettä niin runsaasti. Sikiökalvot ilm. poksuu/naksuu, mutta eipä tuo ole ihmekään jos huvittaa itseään seilaamalla tuolla tilavassa, vedenpaisumuksen täyttämässä yksiössään. Sormelle oon auki, synnytyskanavaa jäljellä eli ihan normaali tilanne näille viikoille. Supistelee jo aika kivasti. Ensi vuoden puolelle toivon pääseväni, mutta yritän valmistautua ajatukseen, että syntyykin tämän vuoden puolella.

Eilen neuvola 34+4.

Painoa tullu kilo/viikko..turvotus on aikamoista, naamakin on ihan turvoksissa :/ no tätä tää nyt viimeset viikot on.

kaikki ok, alapaine 55stä noussut 75..jännittää vähän kun esikolta teki saman viikkoa, paria ennen synnytystä että nousi ton verran. Liekö kuuluu muutenkin loppuraskauden juttuihin..monesta paikkaa vaan luin että monilla noussut ennen synnytystä:confused:

Vauva rt ja suht alhaalla..th ei saanut päätä liikkumaan mutta itsestä tuntuu ettei ehkä ole vielä kiinni koska välillä tuntuu kun alapään luut oikein rutisee..päätänsä kai siellä vielä siis pyörittää. Muutenkin liikkuu niin paljon, vaihtaa kylkeä jatkuvasti että luulisi liikkeiden vähentyvän tai keskittyvän enemmän yhteen kohtaan kun kiinnittyy?? Pääseekö vauva sillon enää edes vaihtamaan masussa juurikaan asentoa?

Seuraava käynti onkin sitten ä-polilla 29.12. Sillon viikkoja 36+4. Saapa sitten samalla painoarviota varmaan.

Dt mullakin kalvot on taas ruennut rutisemaan ja naksamaan..inhan kuullosta kyllä:confused: onneksi kuitenkin vaaratonta ilmeisesti.

Mulla ei turvotusta muuten ole, mutta kasvot on kyllä pöhöttyneet. Ja väsyneet.

Tänään neuvolakäynti RV 36+1 ja verenpaineet edelleen ok. Onneksi! Ne nimittäin kohos ekassa raskaudessa korkeuksiin. Nyt on pysyny kurissa. Hemoglobiinikin oli rautakuurin avulla lähteny nousuun. SF-mitta oli 35 ja huitelee yläkäyrällä. Th oli sitä mieltä, että kohtu on nyt mulla korkeimmillaan, mutta vauva ei tunnustelemalla tunnu mitenkään suurelta ja hänellä on hyvin tilaa liikkua. Vauva on edelleen rt, on ollu jo pitkään, mutta ei kiinnittyny. Pää on vielä suht ylhäällä. Paino on mulla noussu viikossa yli kilon eli nyt on turvotukset iskeny. Oon punninnu kotona itseeni aamusin ja ennen nukkumaanmenoa ja aamu- ja iltapainon ero on normaalia suurempi. Mut eipä tuolle turvotuksellekaan voi oikein mitään nyt. Koitan tehdä kävelylenkkejä sen mitä pystyn ja katsoa vähän, mitä suuhuni tungen. Ens viikolla taas neuvolaan!!

Lekurikäynti 36+6: Paineet ja pissat ok, painoo 600g/vko. Turvotuksia ei juuri ole. Hb:tä ei tsekattu, joten vielä muutama päivä nostellaan ruualla, ja perjantaina tsekataan lisäraudan tarve. Mut sit se mikä pistää jännäämään, paikat pehmenneet, sormelle auki ja pituus 2 cm.... Ja ekaa kertaa vatsaa aristi ihan vähän, kun tuosta päältä kokeili.

Mä niin haluaisin vielä jouluksi reissuun :sad010!!!! Ja nyt pitää sit arpoo, et vieläkö uskaltaa, kun matka on kuiteskin aika pitkä. En nyt ehdoin tahdoin haluaisi, että käynnistyy tien päällä. Jos sitten perille päästyä alkaa tapahtumaan, niin sekin on pienempi paha, vaikka siitä on sitten SIKÄLÄISELLE synnärille matkaa reilun 100 km.

Lekuri oli muuten sitä mieltä, että jos vedet menee, niin sitten pitää olla ja reissata makuuasennossa sairaalaan :wtf. Perusteena oli, että muuten voi napanuora luiskahtaa. Sama se mulle, voihan mää sen ambulanssin sitten kutsua, mutta ekaa kertaa mä mielestäni tästä ohjeesta kuulin. Kuvittelisin, että aika moni on vedet pudottanut kotona tai jossain muualla, ja menneet omalla autolla tai taksilla sairaalaan. Eikä välttämättä edes ihan heti. Noh, ohjeethan tulee sitten synnäriltä kun H-hetki koittaa, niin turha etukäteen liikaa kyytiä miettiä.

Muokattu viimeksi:
Mä oon ymmärtänyt että vaan niiden, joilla lapsi on perätilassa ja vedet menee, pitäis pysytellä makuulla juuri tuon napanuoran luiskahtamisriskin takia.

Toi olis uskottavampaa. Tää mun muksu oli edelleen RT:ssa, ja sen verran laskeutunut, että tunsi pään sillä sormellaan....

Niin ja jos lapsen ei ole todettu kiinnittyneen vaan lapsi on korkealla ja vedet menee niin sit voi olla mahdollista tuo napanuoran luiskahtaminen! Tämä kyllä yleisempää uudelleen synnyttäjälle koska ensimmäiseltä kun vedet menee niin lapsi useimmiten on jo alhaalla edessä ettei luiskahtamista pääse käymään. Uudelleen synnyttäjällä vauva voi laskeutua vasta ennen ponnistamista..vaikka siis toki se on mahdollista myös ensimmäiseltä..mutta harvinaisempaa.

Useimmiten supistukset ennen vesien menoa painaa mukulan eteen mutta jos vedet menee ilman supistuksia ja kohdun suu on ennestään auki niin sit toi luiskahdus voi käydä.

Useimmitenhan jos supistuksia ei ole niin kohdunsuukin on kiinni eikä näin ollen pääse se napis sieltä luiskahtaa vaikka vedet meniskin...mutta kun sullakin on jo lähteny aukeemaan muttei ilmeisesti mukula vielä kiinni niin jos vedet nyt menee ilman et supistukset olis painamassa vauvaa niin kannattaa olla pitkällään..

Osasinkohan taas selittää niin että muutkin ymmärtää:rolleyes::rolleyes:

Mellu - Ihan riittävän ymmärrettävästi selitetty =).

pitää vissiin kuulostella oloja, ja näitä kivuttomia suppareita ja paineen tunteita, ja miettiä että mitä tekee. Mukavinta tietty olis, että alkaisi kunnon suppareilla, niin että tietäisi hetken koittaneen ja vedet menis vasta sitten. Voi kun pieni malttais vielä sen 2 viikkoaa ja 2 päivää köllötellä massussa, ja pääsisi vielä reissuunkin. Jos vaikka tulis sitten aiemmin kotiin, kun nyt oli kaavaluissa tulla vasta 29.pv pois.

On kyllä aika kamalaa jos asuisi 100 km lähimmästä sairaalasta ja ambulanssikin suurinpiirteiden saman matkan päässä = vesien mentyä makuulle, ambulanssia soittamaan ja ne tulee todennäköisesti ei-kiireellisenä ensin mahd. 100 km luokse ja sitten sairaalaan. Toki aina saa soitettua hätänumeroon, että supistukset on voimistuneet. Tosin usein ambulanssit on sentään lähempänä kuin ne sairaalat, ettei todellisuus varmaan niin karu ole.

Saa nähdä mitä itselleni sanotaan ensi maanantaina. Kun välillä tuntuu että kyljistä tungetaan ulos ja välillä pylly on oikealla ja välillä vasemmalla, välillä kylkilaaressa kiinni ja välillä alempana. Eli jos sanotaan, että on kiinnittynyt niin olen hyvin, hyvin hämmästynyt. Jännä myös nähdä, että paljonko kaveria oikeasti näkee sillä ultralla. Mies oli sitä mieltä, että "on kamalan pitkä aika kun sen on viimeksi nähnyt." En sit raaskinut sanoa, että ei niitä ultria siksi tehdä, että vanhemmat saisi tutustua tulevaan lapsukaiseensa :)
Sitä varten olis voinut käydä 4D-ultrassa. Mutta kun varhaisultrassa oli vähän pakko käydä omalla kustannuksella ja se maksoi korvausten jälkeen sen 200€, niin ei vaan raaskinut kun ei varsinaisesti tarvetta ole ollut.

Tunnin ambulanssin odottelu olis joo aika paha. onneks mulla olis tuossa tapauksessa vaan reilun 10 kilsaa ambulanssin tulomatkaa, ja aika nopeeta pojat tulee - sattuneesta syystä on sitä lanssia moneen kertaan vierailutettu, joten testattu on. Vieläkin hymyilyttää yks joulu, kun äiti jälleen kerran sai kohtauksen, ja ei siltä saanu enää mitään järkeviä vastauksia. Pojat nosti paareille, ja arpoivat ääneen, että kun on kova pakkanen (tais olla enemmän kuin -30) niin mitenkähän rouva tarkenee siirrot, ja ajomatkan kun oli vaan yöpaita päällä. Äiti oli kiskonut lakanan pään yli, niin sieltä kuuluu: Avaruuspeitto!! Kummasti ex-VPK-lainen epileptikko vapina- ja poissaolokohtauksineen sai hetkellisesti järjen äänen kuuluviin. Useemmalla oli sillä hetkellä hienoinen hymy huulillaan, vaikka äidin kohdalla jokainen uusi kohtaus on todella vaarallinen, eikä niitä jäädä paikalliseen terkkariin ihmettelemään vaan suoraan keskussairaalaan. Onneks on nyt ollut jo viimoset pari vuotta viimeinkin lääkitykset kunnossa, eikä reissuja ole ollut, liian monta reissua ehti kyllä tekemään ennen sitä. Peukut ja koputukset sille että näin jatkuu.

Toivotaan, että näin onkin ja lääkitykset pitää kohtaukset poissa.
Mutta luulen, että sun äidin kohdalla on Kiireellisyysluokka A, kun taas lapsivesien meno ei sitä vielä ole, ellei synnytys ihan oikeasti ole käynnissä. Jos muita ajoja ei ole tiedossa, niin toki voi tulla hyvinkin nopeasti paikalle.

Takaisin