Ultra- ja neuvola

Tänään neuvola ja huomenna ylimääräinen lääkäri kun supisteluita vaan tulee tiuhaan levosta huolimatta. Edelliset 3pv kotona makoilu vaan. Alkuviikosta toki päivät töissä mut ei mitään fyysistä. Meillähän ei neuvoloissa lääkäreilläkään ultramahdollisuutta, joten käsikopelolla tarkastaa onko paikat kiinni ja paljonko on kanavaa jäljellä. Pää tuntui alhaalla mutta ei ole kiinnittynyt ja sf-mitta oli 29,5-30, aavistuksen keskikäyrän alapuolella mennään eli sekin ok. Mielenkiinnolla nyt sitten odotetaan mitä lääkäri sanoo. Luulisin et kaikki ok mut kiva että tarkistaa. Töitä olis enää 2pv ennen pitämättömiä lomia ja virallista mammalomaa! Saikulle olis kirjottanut tänään jo mut mulla on ihan toimistopäiviä nämä loput vaan eikä kipuja niin sanoin et pärjään kyllä :)

Äippäpolin synnytystapa-arvio siis nyt poistettu, Neuvolalääkäri vkolle 35 varattiin vielä. Jos silloin lääkäri näkee tarpeelliseksi niin laittaa lähetteen ultraan äitipolille. Muuten näyttää nyt siltä että ultria ei ole tiedossa enää. Olisin halunnu kyllä mutta jos ei niin ei.

Mulla olis normi nla lääkäri ens ti. En aijo puhua mitään, mitä mun ylimääräisessä ultrassa viime vkolla puhuttiin jos niitä ei lue koneella. Ainakaan äitiyskorttiin siellä ei kirjoitettu esim.kohdunkaulan pituutta joka kyllä mitattiin ja oli 3,6cm. Kun mun kohdunkaulaa ei ollu yhtään ulospäin eli ei tunnu käsikopelolla niin jospa lääkäri laittais käymään vielä ultrassa tarkistuksessa sen takia :rolleyes: Kätilökin oli silloin ultrassa ensin et synnytys ois lähellä kun ei tuntenu kohdunkaulaa mutta ultralla se löyty... Kivahan se olis vielä päästä Pikkuista kurkkaamaan!

Huomenna neuvola ja ens viikolla ois se äitiyspoliaika. Hieman jännittää se...

Tänään synnärille tutustumaan. Ja aamun neuvolassa palattiin jälleen yläkäyrälle, eli huolet siltä osin ohi. Sunnuntaina ehdin olla todella huolissani, kun vaavi veti pitkät unet yhtäsoittoa, ja kun pisti perjantaina asennon uusiksi, niin liikkeetkin on erilaiset (=aikaisempaa pahemmat, ja joka puolelle). Täti totes, että voisin ens viikon lekurissa (ei muistaakseni ultraa käytössä) kysellä vähän painoarviota, kun on kuulemma siro lantio. Joku gyne taisi joskus todeta, että olis synnyttäjän lantio, joten tiedä häntä. Lapsen asento on nyt sellainen, että vaikea oli päältä kokeilemalla kokoa arvioida - vissiinkin riittävän iso ainaskin jos sf-mittaa uskoo.

Asennon muuttamisen myötä on sitten tullut painetta pohjalle, vihlontaa rakon seutuville ja edelleenkin jatkuvaa supistelua, mutta kipuja ei niiden mkana onneksi ole ollut kuin ehkä kerran. Levätä kuulemma pitää jos tuntemuksia on.

Mulla ei oo kait enää näillä näkymin neuvolaa! :O Vissiinki johtuu siitä, ku käynti äippäpolilla vajaan parin viikon kuluttua ja sit jos sektioon päädytään niin eipä sitä neuvolassa kai enää tartte seurata, ku vissiin siirryn äitiyspolin asiakkaaksi? Niin ja ku en oo ensisynnyttäjä. Ehkä toinen tilanne, jos päädyttäiski alatiesynnytykseen. Rv 35+2 ja SF-mitta oli 32 eli edelleen hieman keskikäyrän yläpuolella (puhui, että 3,5 kilon käyrällä mennään). Esikoiselta SF-mitta laski tässä vaiheessa hieman keskikäyrän alapuolelle, mutta silti sieltä syntyi nelikiloinen tyttö, joten isoa, yli nelikiloista poikaa odotan, kuten ultralla tehdyssä painoarviossakin pari viikkoa sitten todettiin.

Niin ja mahan koko tuosta suhteellisen normaalista SF-mitasta huolimatta on valtava. Olihan se esikoiseltakin, mutta eri mallinen. Raskausarpia näyttää tulevan tällä kertaa...

Vauva oli laskeutunut, kuten mahasta jo huomaakin, mutta pää heilui vielä eli ei kiinnittynyt.

Muokattu viimeksi:
Ei sitten edellisellä neuvolakäynnillä muistanut kysyä, olisiko saanut varata aikoja vähän pidemmälle, silloinen sijainen ja harjoittelija sotkivat ajatuksia tietämättömyytensä kanssa.. Nyt kysäisin samaisilta ihmisiltä onko tässä tulossa automaattisesti synnytystapa arviota ja se on nyt jonkin verran liian aikaisin normaaliin verrattua, 34+5 kun kuulemma yleensä viikoilla 36-37, vapaita aikoja ei ollut kuin tuo aikainen tai sitten 37+5, joka olisi jo melkoisen myöhään.. Eipä kai tuolla niin merkitystä ole?

Alakäyrällä tasaisesti mennään.. Pää oli alhaalla jo, vaikuttaako tuo mittaan? Mutta pääasia kai, että kasvu on tasaista.. Ja mukavampi kai se pienempi lapsi (jos sellainen on) on synnyttää kunhan on vain terve :)

Nla lääkärintakana. Kohdun suu on jo pehmentyny, mutta kiinni vielä. Saa syntyä jos on syntyäkseen! Ihanaa kun oli suomalainen lääkäri ekaa kertaa, mitä olen nyt Noin 2,5 vuotta ollu nlan asiakkaana (siitä kun rupesin esikoista odottamaan) . Vauva on edelleen raivotarjonnassa sykkeen hyvät. Paino oli noussu vaan 200g kolmessa vkossa!! Jotain hyötyä tuosta RD:sta kun ei pysty ihan mielin määrin suklaata ja herkkuja syömään! Seuraava aika jouluviikolla, ennen aattoa jos sinne asti päästään!

Nyt torstaina on aika äippäpolille. Mennään katsastamaan et nyytti varmasti kasvaa ja onhan se mukavaa katsoa miltä se nyt näyttään. :) mulla tammikuun alussa synnytystapa arvio ja kuulemma ei muuta lääkäri käyntiä enää ole ellei tarvetta tule.

Neuvolassa käyty th:lla ja lääkärillä RV 35+1. Kaikki kunnossa, vauva vipeltää mahassa ahkerasti. Verenpaineet ok, eikä painokaan ihan kauheesti ollu noussu, vaikka painonnousua on ollu enemmän ku aiempina viikkoina. SF-mitta 34cm eli yläkäyrän lähellä mennään kasvun kanssa. Kohdunsuu on kiinni ja kaula 3cm edelleen käsikopelolla. Vauvan pää ei ole laskeutunu ja lääkäri meinas, ettei tää tyttö varmaan tässä kuussa vielä synny :) Tästä eteenpäin neuvolakäyntejä on kerran viikossa sitten. Loppusuoralla ollaan!!! :)

Mulla synnytystapa arvio ens viikon perjantaina kättärillä, seuraava neuvola vasta joulun jälkeen, mutta viimeksi tänään oon jutellut puhelimessa pitkään neuvolan hoitajan kanssa ja jos närästysolo ei yhtää helpota niin käski huomenna varaa akuuttiaika lääkärille. Seuraa kuulemma tilannetta ja haluaa pysyä ajantasalla. Jotenkin uskomatonta miten ihanan hoitajan olen onnistunut saamaan <3

Mulla piti olla tänään synnytystapa-arvio lääkäri, no kyllähän se totes että poika on oikein päin ja siinä se.
Lähete kätilöopistolle uudestaan, kun paineet on korkealla ja päänsärkyä on ilmaantunut. Kävin siis jo viime viikolla korkeiden paineiden takia päivystyksessä terveydenhoitajan lähetteellä.
Tulee vielä jännä joulu, jos tässä joutuu viikonvälein päivystyksessä ravaamaan.

Aika jännä jos ei ton tarkempaa arviota lääkäriltä saanut... olitko kanssa kättärillä? Kun mulla jo alustavassa synnytystapa arviossa lääkäri ultrasi 3D:llä, kertoi sen hetken painon ja arvion painon kehityksestä, keskusteltiin melkein tunti, sain kuvia mukaan jne.. sanoi että tarkemmin tilanne katsotaan sit vielä tuossa 'varsinaisessa' synnytystapa-arviossa, joka mulla siis reilun viikon päästä.. Ei vissiin ainakaan sama lääkäri meillä :rolleyes:

Täällä menee kans hiukan hilkulle. Piti olla perjantaina ihan normi nla lekuri, mutta neuvolantäti sano viimeks että pyydä arvioimaan kokoa, kun on yläkäyrällä menty ja mukamas siro lantio. Tänään sitten soittivat ja siirsivät ajan ens viikolle, et jos pitäisi ehtiä tarvittaessa vielä ultraan koko arvioon, niin mieluusti hoitasin senkin alta pois ennen joulua. Ei taida onnistua :rolleyes:. Ja on vissiinkin sitten joku keikkalääkäri toikin, ainakin siltä kuulosti - viimeksikin oli joku ei vielä valmistunut tapaus, joten tuskin sellaiselta kovin oikeaa arviota vielä saa. Pitääköhän tässä alkaa kehittää edes omaan mieleen jotain vaivoja, että voisi koittaa päästä polille käymään ja ultraan siellä.

Mulla oli tänään (rv 34+3) neukkulekuri, ultrailtiin vähän vavelia, kokoarvio tällä hetkellä ~2700g, raivotarjonnassa siellä köllöteltiin ja kohdunkaulaa ultralla vielä nelisen senttiä eli päivittäiset supistelut ei oo saanu mitään aikaseks, jes! Vähän pehmenemistä oli, mutta niin kai näillä viikoilla jo kuuluu ollakin? Lääkäri oli muuten kiva ja mukava, mutta se ihan tosi töykeesti vähätteli sitä että oon menossa synnytystapa-arvioon ja että olis mahdollinen suunniteltu sektio edessä. Mieheltä nousi savu korvista, mutta sain onneks tönättyä sitä että piti suunsa kiinni. Lekurin jälkeen selitin että kun sillä ei oo minkään valtakunnan merkitysyä että mitä tää lääkäri on asiasta mieltä, siellä synnytystapa-arviossa (2.1.) sitten on pidettävä tiukka linja jos siellä aletaan vähätteleen.

Mullakin on kyllä niin ihana oma neukkutäti, se on jotenkin niin aidosyi välittävä! Seuraava neuvola on 30.1.

Multa on mennyt ihan ohi, että miksi Lila-Aurora haluat suunnitellun sektion. Oliko sulla ahdas lantio?

Tänään äippäpolilla käyty kokoarviossa. Vkot 36+0.Poika kasvaa arvioiden mukaan yläkäyrillä (niin tosin esikoinenkin arvioitiin yli neljäkiloiseks, syntyessä oli kuitenkin normaali 3,5kg). Jos ei synny ennen itsestään, niin 2.1.2015 käynnistetään, ettei mene yli 4,5 kiloiseksi. :) Enää korkeintaan kolme viikkoa jäljellä, jei!

Mulla arvioitiin ultran perusteella esikoinen 4200 g ja syntyi viikko lasketun ajan jälkeen (jolloin ois ollu vasta synnytystapa-arvio äippäpolilla), painoi aika tarkkaan sen 4000 g silti. Eipä siis paljon pohjoisessa "turhaan" käynnistellä. Minusta se on turhan riskin ottamista, kun neuvolassakin oltiin sitä mieltä, ettei tarttis yli mennä. Onneksi oli silti arviolta pienempi eikä kasvanut enää yliajalla. :)

Nyt jännätään ensi viikon äippäpolikäyntiä, että mitä sanovat. Suunniteltuun sektioon suhtautuvat täälläkin hyvin ynseästi ja ainahan se olisi sekä äidille että lapselle parempi, jos synnytys ois normaali. Ketään ei silti Suomessa pakoteta synnyttämään alakautta eli jos siltä tuntuu niin pidät L-A vaan pääsi.

KoBe, sekä mun mummilla, että äidillä on niin kapee lantio ettei oo kumpikaan pystyny synnyttään ja sama epäilys siis mullakin. Esikoisen kohdalla synnytys käynnistyi vesien menolla ja supisteluita pidettiin yllä lääkkeellisesti, mutta sain lopulta 72 tunnin jälkeen leikkauspäätöksen kun synnytys ei vaan edennyt, vauveli ei ollut edes alhaalla, enkä auennut. Tää on vaan niin idioottia, että vaikka silloin jo leikkauspäätöksen antanu lääkäri tuumi että varmaan ei vauva mahdu (perimän huomioonottaen), synnytystapa-arvioonhan pääsen vasta nyt kun on seuraava tulossa - vaikka koitin neuvolassa ottaa asiaa useaan otteeseen puheeks esikon synnyttyä. "Katotaan sitten jos raskaudut uudestaan." Ja nyt sen edellisen lääkärin mielipiteellä/ arviolla ei tunnu olevan minkäänlaista painoarvoo...

Ok Lila-Aurora, tuntuu kyllä aika selvältä tapaukselta tuo. Ja nyt kun kerroit, niin kuulostaa tutulta, mutten muistanut asiaa.
Itse aion vaatia sektiota, mikäli itselle käy niin kuin äidilleni ekassa synnytyksessä: kohdunsuu oli jo hyvin auki, kun se alkoikin mennä kiinni. Siitä huolimatta piti kuulemma synnyttää alakautta. Siinä tapahtui kaikenlaista muutakin mikä ei mennyt ihan putkeen, joten jos kehoni reagoi kuten äidillä, en aio runnoa alapäätä rikki. Tosin nykyään sektioon päädytään herkemmin kuin silloin, onneksi. Jos on tarve, niin pitää päästä.

Torstaina oli se ylimääräinen ultra ks:ssa. Otettiin ekaa kertaa sydänkäyrää pieneltä ja kaikki hyvin. :) hoitaja oli mitä ihanin :Heartred lääkäri olikin sitten ihan toista maata. Rupesi kyselemään mun synnytyspeloista, ku oon käyny hoitajan kanssa puhumassa niistä (autto ja rauhoitti puhuu sen hoitajan kanssa). Lääkäri ei puhunut hyvää suomee ja en ottanut siitä mitään selvää välillä, mut se sai mut uudestaan pelkäämään synnytystä ja kaikkea sitä. Itkin siellä hysteerisenä ja se ihana hoitajakin kuuli sen ja tuli paikalle. Yritti sekin sanoo sille lääkärille, et ole hiljaa ja anna jo olla, mut se vaan jatko. Ultrassa kaikki pienellä hyvin ja painoa on 2000g, viikkoja oli 32+6. No lääkäri yritti paikata tilannetta antamalla mukaan kuvan pienestä, mut ei se pahaa mieltä pois saa sillä. Kuva oli ihana :Heartred No siitä selvittyäni ja myöhemmi päivällä tää lääkäri soittaa vielä perään kokeiden tuloksia (kaikki niissäkin kunnossa) ja ne kerrottuaan alkaa taas jauhamaan synnytyksestä. :mad: mikä hemmetti sitä vaivasi.....? No nyt synnytyspelko lääkäri tekee mulle sen synnytystapa arvion 2.1.-15 :) jos sit tulisi taas parempi ja varmempi olo synnytyksestä. :rolleyes:

Takaisin