Ultra- ja neuvola

Mietin vain, että jos ja kun lääkärintarkastuksessa ei ultrata ja nuo rakenneultrat on viimeiset, niin miten synnytystapa-arviot ja lapsen koon arvio? Luulin, että ne on ihan rutiineja.

Muutoin pääsen kyllä tarvittaessa neuvolaan (jos itse toteaisin, että verenpaine nousee tm.).

Meillä ainakin lapsen koon arviointi on tapahtunut ihan vatsan päältä tunnustelemalla ja sitten siitä arvioimalla lähinnä onko pieni, normaali vai iso. Sen erikoisempaa arviointi ei ole ollut. Sama sitten siihen synnytystapaan, eli jos käsikopeloarvioinnilla normaali kokoinen ja samalla arviolla tuntuu olevan pää alaspäin -> alatiesynnytys, muuten varmaan sitten ohjaittaisiin äitiyspoliklinikalle jatkotutkimuksiin.

Minulle tuli ihan uutena nämä synnytystapa-arvioinnit. En ollut kuullutkaan. Meillä neuvolan täti aina tunnusteli ja paineli vatsan, totesi minkä kokoinen vauva mielestään on ja täts it. Emme me erikseen missään arvioinnissa käyneet. Kaippa, kuten murma sanoi, niin sitten jos se ei olisi pää alaspäin ollut niin jotain lisätutkimuksia ja kääntelyitä olisi ollut luvassa.

Tuohon koko arviointiin piti vielä lisätä, että ilmeisesti neuvolan ihmisillä on pääsääntöisesti ihan hyvä käsitys siitä vauvan koosta, kun vatsa päältä koettelevat, eikä se ultrakaan välttämättä kovin tarkkaa kokoarviota anna.

Meillä esikoinen todettiin neuvolassa pienikokoiseksi joskus vko 30 jälkeen ja pääsimme pariin ylimääräiseen kasvunseuranta ultraan äitiyspoliklinikalla.

Toisen lapsen kohdalla hiukan närkästyin neuvolantädille, kun hän loppuvaiheessa raskautta sanoi, että kyllä se varmaan pää alaspäin on. Ensimmäinen syntyi perätilassa, joten odotin jotain hiukan tarkempaa arviota kuin "varmaan" o_O ... Pyysi sitten toisen, vanhemman hoitajan paikalle, joka sitten oli varma asiasta. :)

Onkohan mut unohdettu tuosta lääkärin tarkastuksesta? No sepä selviää sitten parin viikon päästä..

Toki mä kuulun myös kys:sin äitiyspolin piiriin aika tarkasti, kun on riskiraskaus ja ultrat sun muut tulee automaattisesti ja on tarkempi seuranta. Tuskin se kuitenkaan neuvolaan pitäisi vaikuttaa..

Tuon ekan kohdalla missä siis oltiin lopussa siellä äippäpolilla asiakkaana, neuvolassa olisi ollut normit terveydenhoitajan tarkastukset, mutta ei sitä viimeistä lääkäriä, kuten muilla oli. Emme tosin ehtineet sinne saakka muutenkaan, kun neiti syntyi jo 35+0. :)

Meillä neuvolan täti arvioi käsikopelolla mahan päältä likan silloin synnytys viikon alussa 3,6 kiloiseksi. Totesi kuitenkin, että saattaa parisataa grammaa heittää alakanttiin... Tyttö syntyi perjantaina 3,8 kiloisena.
Että kai niillä osalla on ammattitaitoa tai sitten suosittelen loton tekemistä lauantaisin.

Meillä kans käsikopelolla sekä terkkari (kätilö) että neuvolalääkäri arvioi (ultralaite on, mutta niin lopussa sitä ei enää käytetä). Lisäksi meillä on kuukautta ennen laskettua vielä viimeinen eli kolmas "virallinen" ultra, jossa tehdään painoarvio. Meillä ultralla tehty arvio oli 150 g yläkanttiin. Minä oon kuullu noista painoarvioista (etenkin käsikopelolla tehdyt), että ovat hyvin summittaisia eli melkosia arviovirheitä oon kuullu kokeneidenki tehneen.

Muokattu viimeksi:
Meillä arvioitiin kans yläkanttiin n. 400 g. Ja nyrkillä koitti jotenkin antaako lantion luut periksi, oli epämukavaa. Mutta siis käsikopelolla synnytystapa-arvio oli täällä.

Olin käynnistystä varten sairaalassa ja lääkäri kokeili mahan päältä, sekä ultrasi ja sanoi arvioksi 2,5kg. Seuraavana päivänä syntyi 3,5kg tyttö :)

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Mä kävin raskausdiabeteksen takia synnytystapa-arviossa n. rv 36 lääkärillä, joka ultras myös. Lantion kopeloi käsin, ei tuntunut kivalta, mutta oli onneks nopeasti ohi. Peräsuolen kautta kokeili antaako häntäluu periks. Loppukommenttina oli "Loistava lantio, sä tuut synnyttämään useita lapsia!" :D Ultrassa arvioi vauvan olevan laskettuna aikana noin 4 kiloa. Synnärilläki kurkattiin viel ultralla, jolloin arvio oli 4400 g. Poika synty tosiaan 11 päivää yliaikaisena ja paino 4350 g. :)

Nyt asun eri paikassa ja täältä ei edes rd:n takia välttämättä pääse ultraan kokoarvioon. Sit vaan, jos lääkärille/terkkarille tulee sellanen olo, et vauva on suuri.

Mul kans viimeks se synnytystapa-arvio käynti viikol 36 ja kokeili kans käsikopelol mahtuuko tulemaan sekä ultras ja antoi paino-arvion että laskettuna aikana 3,5-4kg ja neiti oli 3830g syntyessää :)

Mitenhän nyt menee, ku synnytystapa-arvio tehdään edellisen raskauden hätäsektion vuoksi ja ois tosiaan painoarvioultraki samoihin aikoihin. Toivottavasti saan käydä meän ultralääkärillä siitä huolimatta...

Tänään oli toinen neuvola. Kaikki kunnossa ja sykkeetkin kuului hienosti (158-162). Seuraava neuvola onkin sitten vasta syyskuussa vkolla 22, siellä saa sitten sen raskaustodistuksen Kelaa varten.

Katselin aikani kuluksi odotellessa edellisen raskauden neuvolakorttia ja ei minulla ole ollut kuin yksi neuvolalääkäri vkolla 27. Hmm... Jää nähtäväksi onko niitä tällä kertaa sitten yksi vai kaksi.

Minä kans kävin tänään neuvolassa, mukana myös lääkärin tarkastus.
Neuvolassa oli sijainen, joten hoidettiin nopeasti alta pois, mutta perus pissatestit, verenpaineet ja paino.

Lääkäri kurkkas kohdunsuun ja paineli kohtua. Totes että on vähän taaksepäin kallellaan, että ei maha välttis pullistu pihalle niin nopeasti. Sanoi että liikkeitäkin saa ehkä odotella vielä. Sykkeet kuunneltiin, ne oli "vähän yli 150". Meinas mennä herne nenään lääkärillä ku oli hankala löytää sykkeitä hetkeksi aikaa, että saa tuloksen. Sanoi että liikkui aika paljon pikkuinen siellä.

Niin ja seuraava neuvola varattiin jo 25.8. olevaksi.

Meillä oli kanssa tänään neuvola. Saatiin ihan sijaisen sijainen hoitamaan meijän asioita, joka oli selvästi talossa uusi, ehkä kesätuuraaja, eikä oikeen tiennyt sit mitään. No mutta kuunneltiin sykkeet ja tehtiin perustestit, eikä oikeen kummempaa! Hemoglobiini oli mulla tosi matala, ja nyt alko rauta kuuri..
Kolme viikkoa ja pääsee ekaa kertaa tapaamaan lääkäriä :) onneks lääkäri on nainen, jotenki kauhulla odotan, et millon joudun haarani avaamaan jollekki ukolle?!:D mitens teillä muilla, onko mies- vai naislääkäri sattunu kohalle?

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Gynekologin jos saan valita (yksityisellä käydessä) niin otan aina vanhemman miehen. Nuorella kävin kerran, mutta se ei ollut mukavaa. Meillä myös kaupungin ainut gyne on mies, ja onkin sitten niin ammattitaitoinen kaveri että saa naapuri kunnista etsiä. Neuvolalääkärit kuitenkin on naisia. Miehet on yleensä rauhallisempia toimissaan.

Babybelli: kokeile pinaattikeittoa muutaman kerran parin viikon aikana. Itselläni se nosti rauta-arvot ihan uusiin lukemiin. En suostunut syömään rautatabletteja, kun ne maistui niin kamalan pahoille. Ja siis ihan pakastekeitto auttoi, ei tarvinnut itse keitellä.

Olemme käyneet kerran neuvolassa ja kerran ultrassa tähän asti. Varasimme neuvolakäynnin aikana seuraava käynti viikolle 17 vaikka neuvolatyttö (nuori oli!) sanoi että seuraava olisi normaalisti viikolla 22. Onneksi varasimme aikasemman ajan kun ultrassa todettiin että sikiöitä onkin kaksi :) Lääkäristä ei ollut puhetta joten en tiedä.

Kun odotin esikoistani kävin lääkärissä joskus nt-ultran jälkeen, mutta silloin olin huolissani allergioistani ja kevät oli tuloillaan.
Minulle ei missään vaiheessa tehty painoarviota jota olisin jälkeenpäin halunnut tietää, koska shokki oli että tyttö painoi vain 2700 g syntyessään v. 39+2. Sekä mieheni että minä painoimme 3800 g ja minä synnyin v. 38+1. Eli olin odottanut isompaa vauvaa!
Ultrassa viikolla 36 kysyin sitten että näyttikö siltä että pystyn synnyttämään alakautta, niin lääkäri vain totesi että "noin pitkä nainen, ei ole mitään syytä epäillä että sinulla olisi mitään ongelmia!" Eli ei tarkistanut asiaa mitenkään.

Nyt kun meillä on identtiset kaksoset tulossa, samalla istukalla, niin seuraava ultra on viikolla 16 ja sen jälkeen kahden viikon välein! :happy

Mulla oli eilen ensin normi neuvola terveydenhoitajan luona ja heti perään lääkäri. Terkka teki perustestit (virtsanäyte ja verenpaine), mutta ei otettu hemoglobiinia koska ei ole väsymystä tms. oireita ja viimeksi ollut hyvä. Ei kuulemma ole tarpeen turhaan piikitellä. Koska olo on varsin leppoisa ilman mitään vaivoja, naureskeli terkka että minä pääsenkin todella helpolla eikä tässä varmaan sitten tarvitse pitempään jaaritella jos minulla ei ole mitään kysyttävää. Kyseli kovasti että haittaako minua kun seuraava neuvola-aika on vasta syyskuun alussa. Sanoin että en ole tähänkään mennessä erityisemmin tarvinnut neuvolaa muuta kuin varamaan aikoja ultraan ja lääkärille, niin tuskin nyt tässä kuukauden aikana mitään ihmeempää tarvetta tulee. Varsinkaan kun ei ole mitään vaivoja ja oireita.

Lääkärin luona käynti oli vieläkin nopeampi. Kuunneltiin sydänäänet, löytyi nopeasti. Teki sisätutkimuksen reippaaseen tahtiin ja selosti samalla että kaikki on kunnossa. Kirjasi tiedot ylös ja heippa! :D

Ilmeisesti kiitos perintötekijöiden, raskaus on tähän asti ollut helppoa. Toivottavasti jatkuu vielä tällaisena ja lopussa vasta tulee vaivat jos on tullakseen. Olen ottanut aika lungisti koko ajan enkä ole stressannut yhtään mitään. Kaverilta ostin dopplerin puhtaasti mielenkiinnosta, mutta olen unohtanut koko laitteen kaappiin. Ei ole kauheasti tarvinnut.

Mulla on ollut sekä mies- että naislääkäreitä. Synnytyksessäkin oli mukana nuori kandi"poika".

Takaisin