Ultra- ja neuvola

Ihan normaalia se on, että ei ole lääkärintarkastusta tiedossa. Ainakin täällä Vantaalla eka lääkärikäynti on vasta vko 26-28, tai sitten jos on esitiedoissa jotain häikkää niin sitten voi olla eka lääkärin tarkastus jo vko 12-14. Mulla oli lääkäri vkolla 10, kun oli verenpaineet ekalla neuvolakäynnillä niin korkeat, että hoitaja ilmoitti lääkärille, joka sitten pyysi käymään - sain sitten sieltä "puhtaat" paperit, eikä tarvetta tarkempaan jatkoseurantaan ollut. Eli jos näyttää kaikki hyvälle, niin sitten vasta loppuraskaudesta aletaan seurata, ja silloinkin vaan kahdella lääkärintarkastuksella.

tänään neuvolassa kakara "antautui" heti, ja saatiin sydänäänet kuuluviin ilman etsintää. 150 pisti pieni sydän sykkien. Raudat ok, eikä mitään valittamista muutenkaan. Seuraavaa tarkastusta saakin sitten odottaa sen 2 kk!!! Onneksi on rakenneultra välissä, niin ei tuu aika niin pitkäksi.

Kaikissa kunnissa ei varmaan ole olemassa, niin kerrotaan että meillä on oma nettineuvola, josta voi tarkastaa kanssa asioita. mm. noi tarkastusajat. löytyy täältä:
http://www.vantaa.fi/fi/sosiaali-_j...a_perhe/raskaus/raskauden_seuranta_neuvolassa

Mulla ainakin terkkari sano sillon, että neuvolalääkäri ois viikolla 18/19 ja aika siihen varataan seuraavalla neuvolakäynnillä, mikä mulla on torstaina. Näin ainaki toimitaan täälläpäin Helsinkiä.. Äm85, mistä päin olitkaan? Käytännöthän selvästi eroaa kunnittain :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Ite oon itä-uusimaalt ja tääl taas ensimmäinen lääkärikäynti on noin viikol 7 ja samal tehdää varhaisultra ja lääkäri silloin sanoi että täällä jätetty se keskiraskauden lääkäri pois, että seuraava on sit se synnytystapa käynti viikol olikoha 36 :) Et on hirveesti eroa paikkakunnittain näköjään.

Kuntakohtaisia eroja on ihan varmasti, ja täälläkin on kai kaavailuja harventaa käyntejä säästösyistä - kohta sitä varmaan käsketään käymään ekassa tarkastuksessa joskus vkon 14 aikoihin ja sitten sanotaan, että tuu synnärille seuraavaksi... Hope not. Jo nyt on ensisynnyttäjällekin liian pitkältä tuntuvat välit. pitää vaan luottaa että lapsi masussa kasvaa ja kehittyy hyvin.

Juu, todellakin on eroja.
Täällä eka uä kun katsottiin nt viikolla 12, edeltävästi yksi käynti terveydenhoitajalla.
Laaja terveystarkastus perheelle järjestetään n. viikolla 15, johon kuuluu erillinen terveydenhoitajan ja lääkärin tarkastus. Näille käynneille erityisesti toivotaan molempia vanhempia mukaan.

Seuraava olisi sitten rakenneultra 19-20 viikolla, mutta menen nyt välissä vielä hoitajalle.

Onneksi tässä vaiheessa ei ihan hirveän tiheästi noita tapaamisia ole, kun niiden tehtävä on kuitenkin vain seurata äidin mielialaa, pissaa, turvotuksia, verenpainetta ja vauvan käyriä. Töistä on hankalaa olla pois, joten nyt kun nt oli normaali, olen vain tyytyväinen jos käyntejä on harvakseltaan.

Äm85
Mulla sano maanantaina että seuraava neuvolakäynti (5.9.) koskee kelan asioita ja saa sen jonkun todistuksen. Sen jälkeen vasta tulee lääkärintarkastus..

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Meillä tilanne nyt se että molemmat edelleen mukana, poikkeavalla pikkusellakin edelleen sydän tänään ultrassa löi, kaikista todennäköisyyksistä huolimatta. Hänen rakenneviat pahentuneet muutaman päivän aikana todella paljon ja lapsivesi lähes loppu, joten odotettavissa nyt olisi että meidän ei osakeskeytykseen toivottavasti tarvitsisi päätyä vaan pikkuinen saisi omalla ajallaan rauhassa antaa periksi.

Toinen pikkuinen on vilkas ja voi hyvin edelleen, onneksi:Heartred

Mielialat vaihtelee epätoivon ja tyhjän olon väliä, ei liioin uskalla tai osaa vielä olla onnellinen vaikka toisella asiat nyt näyttäisikin olevan hyvin. Pelottaa miten vaikea tie meillä on vielä kuljettavana, joudutaanko osakeskeytykseen kuitenkin jossa suuret riskit ja vaikkei jouduttaisikaan niin menetetäänkö silti vielä molemmat, sekin mahdollista vaikka pikkuinen sinne luonnollisesti menehtyisikin. Meillä kun siihen ilmeisesti suurempi riski sillä tämä poikkeava pieni on A sikiö eli alhaalla tossa heti kohdun suulla. Ilmeisesti koko keskenmeno alkaa tällasissa tapauksissa herkemmin kun menehtyvä sikiö on kohdun suulla. Toinen on sitten ylhäällä kohdun pohjalla.

Jatkona on ultra ensi viikolla jonka tekee jo eläkkeellä oleva erikoislääkäri joka nähnyt ja kokenut paljon. Sitten kuullaan lisää jatko suosituksista. Itselle jäi se kuva että osakeskeytys niin iso riski ettei me emme sitä uskalla ottaa ja nyt sitten katsotaan/kuullaan arviota siitä että kuoleeko pikkuinen tosiaan jo kohdussa vai voisiko olla että syntyisi ja kuolisi synnytyksen jälkeen, mikä tietenkin niin kauhea ajatus etten sitä nyt saata liioin ajatella. Lapsivettä kun ei ole tässä vaiheessa raskautta kun noin vähän, mitä pienellä on, niin keuhkot eivät pääse/ole päässeet kehittymään niin että niillä ilmaa hengittämään pystyisi. Kaikin puolin epätodellinen ja lohduton tilanne.

Kaikille teille tsemppiä raskauteen :Heartred Minusta varmaan aina vähän satunnaisesti kuuluu, en läheskään aina saa itsestäni irti kirjoittaa. Tänään vielä kaiken kukkuraksi alkanut hirveä asentohuimaus ja olen oksentanut kaaressa muutamia kertoja tänään sen takia. Huh, mitähän vielä?

Mulla kans toinen lääkäri tulee olemaan viikolla 35- tai eteenpäin. Hassua et niinkin harvoin myös ensikertalaiselle? No hirveästi ei vielä haittaa, lääkäri oli nimittäin aika urpo... :) mut meillä on aivan ihana hoitaja onneksi <3

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

MarinaMelina: Tosi paljon voimia, ihan kamala tilanne! Oot ajatuksissa <3

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Mellu: Hyvä, että saatte osaavaa hoitoa. Toivottavasti pikkuinen päästäisi jo irti.. ja sulla nuo oireet ovat kyllä kamalat. Hirmusesti voimia!

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app

Eka raskauden aikana oli kolme lääkärineuvolaa, mutta nyt sanottiin, että vähennetty kahteen ja ne vain alku- ja loppuraskaudessa. Eka siis oli jo. Ei kyllä haittaa, sillä ei se lääkärineuvola poikkea varsinaisesta neuvolakäynnistä juurikaan ja mieluummin juttelen tutun terkkarin kanssa. Ehkäpä sitten tilanne eri, jos ois jotain vaivaa tai erityistä kysyttävää.

MarinaMelina tsemppiä!

Mulla oli vk 7 terveydenhoitaja ja nyt vk 18 on seuraava. Tosiaan lääkäriä ei ole? Kuopiossa ollaan. Onneksi ultrat sitten on väleissä, niin vähän helpottaa..

MarinaMelina, ei voi muuta sanoa kun että täältäkin toivon sulle hirvittävän paljon voimaa tän kaiken kestämiseen. Pääsethän puhumaan asiasta riittävästi? Toivottavasti myös miehesi kanssa keskusteluyhteys pelaa. Oon todella, todella pahoillani :sad001

Jännä muuten, ku meillä ei laskettua aikaa muuteta ultran perusteella, jos ihan pari, kolme päivää heittää. Mietin vaan, ku monella siirretty laskettua aikaa. Nytkin ultran mukaan la ois aikaistunu parilla päivällä niin ei kuitenkaan muuttanu sitä...
Sitä ei muuteta jos heittoa on 1-4 päivää. Jos on 5 tai enemmän niin muutetaan. Meillä muutettiin alkuraskauden ultrassa kun heitti sen 5 päivää (arvasinkin kyllä, koska kierto pitkä). Nt-ultrassa vastas sitä uutta annettua aikaa ja sano, että tästä eteenpäin sitä ei enää muutella vaan mittauksilla vaan verrataan kehitystä suhteessa laskettuun aikaan. Samahan tuo mikä se tarkka päivä on kun tuskinpa se sillon kuitenkaan tulee ;)

MarinaMelina, oon pahoillani, että joudutte käymään tollasta läpi :( Toivottavasti osaava hoitojoukko on apuna ja tukena. Ihana, kun kuitenkin jaksat käydä päivittämässä tilannetta - ootte mielessä. Voimia teille <3

Meillä lueskelin olevan tällä tavalla tarkastuksia:

Terveydenhoitajan tarkastukset raskausviikoilla 8, 17, 22, 30, 32, 34, 38, 39 ja 40.
Lääkärintarkastukset ovat raskausviikoilla 12-13, 26-28 ja 36.

Lisäksi lapsen synnyttyä perheellä on yksi vastaanottokäynti äitiysneuvolassa.
Synnytyksen jälkitarkastukseen kuuluu käynti terveydenhoitajan ja lääkärin vastaanotoilla 6-12 viikon kuluttua synnytyksestä.

Äm85: Kuopiossa ollaan mekin ja eka lääkäri on tällä viikolla (14+5). Eka neuvola oli kesäkuussa ja seuraava onkin sit vasta lokakuussa (!?). Jotenkin tuntuu omituiselle, ettei noita käyntejä ole useammin, mut kai se pikkunen tuolla kasvaa vaikkei sitä koko aikaa kytätäkään :D
..ja ultrassa käytiin vkolla 9 ja 12, rakenneultrasta ei vielä tietoakaan.

Niin ja siis tuohon piti vielä lisätä, että päälle on toki mahdollinen alkuraskauden ultra, vk 12 ultra ja rakenneultra.

Takaisin