Ultra- ja neuvola

Olisiko jollakin kokemusta siitä, miten neuvolassa on neuvottu/suhtauduttu työhön, jossa käytetään tai joutuu kosketuksiin kemikaalien kanssa? Vastaava voisi olla vaikka siivousala... Itselläni oli ensimmäinen neuvola tänään, ja työstä kysyttäessä vastasin tekeväni aika sekalaista hommaa perheyrityksessä, ja mm. maalailevani silloin tällöin. Tarkoitus olisi esimerkiksi maalata työpaikkani toimiston yhden huoneen seinät ja tälläkin hetkellä eräs maalaushomma on minulta töissä kesken! Neukkutäti sanoi että maalitkin ovat kemikaaleja, jotka vaikuttavat keskushermostoon ja ettei minun pitäisi tehdä sellaista työtä. Olin aika ällikällä lyötynä, vähän ihmettelin että eikö maalit kuitenkin ole aika mietoja ja en kuitenkaan vietä jatkuvasti työpäiviäni maalien läheisyydessä (ehkä noin. 2-5 päivää kuussa). Työnkuvaani kuuluu myös aika voimakkaiden puhdistusaineiden ja happojen käyttäminen (joskus harvoin kun teen sellaista puhdistushommaa) enkä tiedä ovatko nekään aineet nyt sitten turvallisia. Niihin hän ei niin puuttunut. Minulla on kuitenkin hengityssuojat olemassa.

Onko jotakuta muuta neuvottu näin? Onko täällä ketään, joka tekisi töitä jollain pintakäsittelyalalla tai muuten olisi maalannut vaikka oman huushollinsa seinät? Enkö todella saa maalata esim. erästä tuolia, jonka olen aikonut maalata jo pitkään... Voinhan laittaa vaikka hengityssuojan, jos tarve vaatii? Käsittiköhän neuvolatäti asian vähän liian suureelliseksi? Kai odottava äiti voi vaikka maalata lapselleen pinnasängyn vai häh? Ja joutuvatko kaikki naismaalarit sitten lopettamaan työnsä heti, jos tulevat raskaaksi?

Hei, selatessani viestejä huomasin tän. Olen ammatiltani Rakennusmaalari :)

Tällä hetkellä en enää työelämässä, pitkä juttu. Mutta työnantajasta riippuen jäädään ajoissa pois erityisäitiyslomalle. Esikoisen kohdalla olin vielä amiksessa maalauspuolella ja kuopuksen kohdalla töissä, jäin jo viikolla 13 erit.äippälomalle.
Vesiohenteisilla maaleilla voi maalata, töissä suojasin kyllä parhaani mukaan kaikki maaliroiskeilta. Hiottaessa käytin aina pölysuojainta. Maalaan edelleen, mutta en päivittäin, mutta vain vesiohenteisilla. Liuotinpohjaiset maalit läpäisevät istukan, ja voivat aiheuttaa kehityshäiriöitä ym. Vaikka käyttäisikin aktiivihiilisuodatinta tai muuta vastaavaa hengityssuojainta. Höyryt imeytyvät silti ihon läpi. Kannattaa kuitenkin olla varovainen minkä tahansa kemikaalin kanssa. Lisäinfoa saat kun soitat teratologiseen tietopalveluun, varsinkin noista pesuaineista. Olikos tästä yhtään apua?

Mulla meni se ultra just niinkuin olin aatellu. Ei sykettä, mahdollinen sikiökaiku mutta viikot oli ihan liian pienet. Viime yönä lorahti vähän verta, joten eiköhän se ollut tässä. Lääkäri antoi toivoa, kun kaikki näytti muuten tosi hyvältä. Ite vaan tiiän, että miten tässä tulee käymään. Ens ma uus ultra, mutta tuskinpa on kauheesti katottavaa. Ja ei enää ikinä, vuos sitten samaan aikaa edellinen km, nou nou. Nyt riittää vauvantekopuuhat. Keskityn nyt tuohon ihanaan prinsessaani :Heartpink onnea kaikille, tuun kertomaan vielä ens maanantaina onko joku ihme tapahtunut.

Oon tosi pahoillani :( Toivottavasti uskallatte vielä jatkaa yritystä jos toinen lapsi on haaveena. Se on kyllä kummallista ettei mitään tutkita ennen kun kolmannen km jälkeen. Pidetään vielä siitä pienestä toivonhippusesta kiinni. Voimia <3

Lila - Aurora : mä itse pyysin että ultraavat, yleensä eivät sitä tee mutta lupasivat että jos siltä tuntuu niin kurkkaavat ♡

Bluemoon: se on totta, hirveän pitkä aika odottaa aina seuraavaa etappia :)

Angel AngelEyes : olen pahoillani :( jospa olisi kuitenkin iloinen yllätys seuraavassa ultrassa! Voimia♡

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Meillä oli tänään ensimmäinen neuvolakäynti. Juteltiin yleistä raskaudenseurantaan ja raskauteen liittyvää sekä sain ison läjän erilaisia papereita ja lähetteitä mukaan.

Terkkari kysäs, että haluaisinko, että ultrataan nyt vatsanpeitteiden läpi niiden huonolla laitteella, mutta mies oli sitä mieltä että ei oteta sitä epävarmuutta kantaaksemme, jos siellä ei näy mitään, varsinkaan niin huonolla laitteella. (nyt rv 8+5):) Olen ihan tyytyväinen päätökseen, ettei ultrattu. Haluan odottaa siihen asti, että VARMASTI siellä näkyy jotain, jos on näkyäkseen :) Eihän siihen ultraan ole kuin kolme viikkoa onneksi!

Koska olen kovin pienikokoinen 150cm/44,7kg neuvolantäti mainitsi, että vielä ennen alkuvuotta alle 155cm pituiset odottajat joutuivat ylimääräisiin ultriin sen vuoksi, että selvitetään, mahtuuko vauva syntymään alateitse lantion koon vuoksi. Tämän vuoden alusta kuitenkin se on jäänyt pois, mutta sanoi, että mahdollisesti loppuraskaudesta voidaan arvioida synnytystapa paremmin. Aika hurjaa, että olen niinkin pieni, ettei luonnollinen synnytys ehkä olekaan mahdollista? :confused::eek:

Onko muita "pienikokoisia"?

Vihdoinkin <3 pakko kysyä missä pääsit noin halvalla ultraan? :o

Sent from my GT-I9300 using Vau Foorumi mobile app

Niin ja tietenkin paljon onnea ultrakuulumisista!! :)

Onnea ultrakuulumisista!! :) oli kyllä halpaa! Itelläki tekis kyllä mieli mennä..

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app

porissa mehiläisessä :) gynegologi viä sano että kela ei korvaa ensi ultraa joten hän ei merkinnyt sitä ekaksi :) joten korvauksien jälkeen maksettavaa jäi se 63€ .. Voin sanoo että vaikka se ei kauheen selvä kuva ollut mutta kun näki ne sydämmen lyönnit niin itku tuli ja oli kyllä sen arvonen <3

Hei, ensimmäistä lastani odotan ja varhaisultra takana.

Hedelmöityksen tarkka ajankohta tiedossa, jonka vuoksi omat laskut kertoivat ultrapäivänä (ti) raskausviikkoja olevan 7+0. Lääkäri vahvisti myös viikot ennen ultraamista.
Alkio vastasi kokonsa puolesta (5mm) kuitenkin viikkoja 6+2.

Lääkäri laski ja mittaili, mutta totesi ettei millään saa venytettyä mittaa riittävän lähelle 7+0. Olettaen, että siittiö olisi elänyt kohdussa 3pvää, päästäisiin lukemiin jossa alkio olisi 2päivää jäljessä kasvukäyristä.

Alkio oli oikeassa paikassa, sydänäänet näkyi ja muutenkin kaikki näytti hyvältä. Ainoastaan päivät jätätti n. 2-5 päivää.

Lääkäri oli pahoittelevan näköinen eikä luonut puheillaan toivon kipinää raskauden jatkumisesta. Tämä ihmetytti meitä suuresti. Todella huonoilla fiiliksillä sitten poistuttiin mieheni kanssa klinikalta.

Kotona lueskelin asioita netistä, ja totesin ettei ehkä kuitenkaan kannata heittää kirvestä kaivoon asian suhteen. Mitä te muut olette mieltä? Onko vastaavia kokemuksia?

Huono maku jäi asiasta sekä lääkäristä ja varasin toiselle klinikalle ajan (Femedaan) viikon päähän.

Nyt mennään siis viikko tulisilla hiilillä. Tämä epätietoisuus on hurjan rankkaa..itkettää, ja taas naurattaa..

Eräs tuttuni kävi ar-ultrassa. Silloin alkio oli muistaakseni noin viikon jäljessä siitä mitä olisi pitänyt olla. Viikon päästä seurantaultrassa alkio oli ottanut kuitenkin hirmuisen kasvupyrähdyksen ja oli itseasiassa kaksi päivää oletettua edellä! Joten mikä tahansa voi olla mahdollista :) Älä vielä heitä kirvestä kaivoon Helinä ja papunen! Viikon päästä varmasti selviää jo paljon! :)

Siittiöt on elinkykyisiä 1-4 vuorokautta kohdussa. Mulla kanssa ar-ultra viikolla 7+0 ja alkio vastas kanssa viikkoja 6+ (5,5mm). Jaksamista! :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Neuvolaa varten kun otetaan verikokeita niin onko teiltä katsottu hcg arvo? Pyysin lähetettä verikokeeseen jotta saisin kekustella tuloksista sitten neuvolassa ja kysyin että otetaanko kun olisin kiinnostunut arvosta niin vastaus oli aika tyly että ei, sitä joko on raskaana tai sitten ei. Tiedän kyllä oleani raskaana olisin vaan kovasti ollut kiinnostunut tietään.

Bluemoon: Ei oo katsottu...eivät taida ainakaan rutiininomasesti niitä katsoa...

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app

Hei! Mulla tuli eilen ihan kauhea kipu kohtaus ja oon sitä keskenmenoa tehny tiistaista asti kun viikot niin pahasti jäljessä ja vuotoa tuli joku tippa. Tänään menin gynen polille niin pieni katkarapu oli ilmestynyt pussin sisään ja viikot vastas jo 6+2! Maanantaina ne oli 4+4. Ja skeptisenä ostin digin, niin 3+ pärähti. Huhhuh, on pää ihan sekasin. Helinä ja papunen, tsemppiä teilekkin. Ja kysta oli puhjennut, siitä kipu ja vuoto

Muokattu viimeksi:
Takaisin