Tyhmiä kysymyksiä lastenhoidosta

Vauvan pukeminen riippuu ihan vauvasta. Normaalisti ohjeistetaan pukemaan vauvalle yksi kerros enemmän vaatetta kuin itselle, mutta meillä se meni aina toisin päin. Molemmat lapset ovat olleet kuumissaan, jos puen heille edes saman määrän vaatetta kuin itselleni. Nämä ovat vauvasta asti olleet kotona vaippasillaan, muuten tulee liian kuuma. Minä tärisen kylmästä öisin peiton alla, lapset taas hikoilevat jos heidän päällään on lainkaan vaatetta tai edes peiton kulmaa.

Suurin osa vauvanvaatteista meni täysin hukkaan, koska vauva oli aina vaippasillaan, paitsi silloin kun piti lähteä jonnekin.

Tuosta kylppäristä -- jos kylppäri kaikuu paljon, voi se olla vauvalle niin pelottavaa, että kylppärissä käydään vain täyttä huutoa kirkuen. Eli jos vauva vaikuttaa pelkäävän kylppäriä, kannattaa kokeilla ripustella seinille pyyhkeitä imemään ääntä ja katsoa auttaako se.
 
Vauvan pukeminen riippuu ihan vauvasta. Normaalisti ohjeistetaan pukemaan vauvalle yksi kerros enemmän vaatetta kuin itselle, mutta meillä se meni aina toisin päin. Molemmat lapset ovat olleet kuumissaan, jos puen heille edes saman määrän vaatetta kuin itselleni. Nämä ovat vauvasta asti olleet kotona vaippasillaan, muuten tulee liian kuuma. Minä tärisen kylmästä öisin peiton alla, lapset taas hikoilevat jos heidän päällään on lainkaan vaatetta tai edes peiton kulmaa.

Suurin osa vauvanvaatteista meni täysin hukkaan, koska vauva oli aina vaippasillaan, paitsi silloin kun piti lähteä jonnekin.

Tuosta kylppäristä -- jos kylppäri kaikuu paljon, voi se olla vauvalle niin pelottavaa, että kylppärissä käydään vain täyttä huutoa kirkuen. Eli jos vauva vaikuttaa pelkäävän kylppäriä, kannattaa kokeilla ripustella seinille pyyhkeitä imemään ääntä ja katsoa auttaako se.
Kiitos, nyt saa lisä vaatehankinnat jäädä. Onneksi äkkiä niitä lisää saa hankituksi.

Olen joutunut pehmustamasn kylppärin äänimaailmaa itseäni varten. Akustolevyt katossa ja pari isoa pyyhettä suihkuseinän kuivalla puolella tekivät ihmeitä. Mökillä puupinnat vaimentavat kaiken ja siellähän ei suihkua olekkaan.
 
Mä toivon ja jopa oletan Ohhohin viihtyvän suihkussa, sillä sen äänimaailma ja myös minun hyvänolon mielihyvähormoonit ovat hänelle jo nyt tuttuja jo nyt. Mä rentoudun istumalla juoksevan veden alla ...
Mun vauva potki kovasti loppuraskaudesta kun kävin suihkussa, joten tämä kuulostaa hyvältä! Suihkuun vaan siis kun vauva syntyy.
 
Hei! Jos on normi lämmin (+19-+21C) ja vedoton asunto, niin mitä vauvalle puetaan päälle jos vauva nukkuu sisällä.
Vaippa, pitkähihainen body, terälliset potkuhousut ja ?? Ohut puuvilla myssy?
Tarkoitus pistää kevyt peitto pussilakanan sisässä nukkujan päälle.
Mietin tätä kun en turhaan haluaisi ostaa monia gollege-asuja jne
Entäs jos åientä kantaa rintarepussa?
Vauvat on erilaisia, toinen on kuumaverisempi ja toiset kuulemma hytisee kylmästä +23C. Perhepetiin laitan vauvan puolelle sängyn lämmittimen, sillä makkarin iso sänky on muuten viileä. Huomasin joku viikko sitten että ulkoseinä hohkaa sinne kylmää.
Meidän vauvalla on ihan pyjama unipussin alla, ja se tuntuu riittävän. Sukat myös, jos pyjama ei ole potkupuku-mallia. Niska on ainakin sopivan tuntuinen. Täytyy seurailla tilannetta lämpötilojen mahdollisesti putoessa alaspäin.

Ykkönen nukkui aikoinaan peitto käärittynä vartalon ympärille (kapalomaisesti) samoissa varusteissa. Entinen asunto oli aika viileä, mutta hänen ensimmäinen talvensa oli lämmin.

Rintarepussa on myös ihan sisävaatteet, Body, sukat, housut. Lattialla makoillessa olen vähän tarkkaillut onko kylmissään ja tarvittaessa laittanut villasukkia ja jotain paksumpaa kerrosta päälle. Mutta vauva on usein lattialla maton päällä jossa on viltti, joten sekin on ollut ihan toimiva.
 
Meillä on aika kylmä talo ja kylmät lattiat, mutta täälläkin vauva oli nii kuumakalle et ihan normi sisävarustus riitti. Kyl sen oman beben sit oppii tuntemaan onneksi aika nopeesti 🤩
 
Hei! Jos on normi lämmin (+19-+21C) ja vedoton asunto, niin mitä vauvalle puetaan päälle jos vauva nukkuu sisällä.
Vaippa, pitkähihainen body, terälliset potkuhousut ja ?? Ohut puuvilla myssy?
Tarkoitus pistää kevyt peitto pussilakanan sisässä nukkujan päälle.
Mietin tätä kun en turhaan haluaisi ostaa monia gollege-asuja jne
Entäs jos åientä kantaa rintarepussa?
Vauvat on erilaisia, toinen on kuumaverisempi ja toiset kuulemma hytisee kylmästä +23C. Perhepetiin laitan vauvan puolelle sängyn lämmittimen, sillä makkarin iso sänky on muuten viileä. Huomasin joku viikko sitten että ulkoseinä hohkaa sinne kylmää.
Meillä vauvalla ei oo lakkia sisällä eli yleensä vaipan lisäksi pitkähihainen body ja puolipotkuhousut tai housut ja sukat. Ihan pienenä käytettiin niitä bodeja, mistä saa käännettyä hihat niin oli sormet lämpöisessä (plus vauva ei raavi terävillä kynsillään itseään ja muita). Päivällä sisällä nukkuu yleensä sylissä tai vaavisängyssä pelkän pussilakanan alla. Kantorepussa samat vaatteet, mutta vähempikin voisi riittää (en jaksa nähdä vaivaa, että vaihtaisin vaatteita). Yöllä meillä haalarimallinen pyjama ja nukkuu saman peiton alla minun kanssani.
 
Meillä vauvalla ei oo lakkia sisällä eli yleensä vaipan lisäksi pitkähihainen body ja puolipotkuhousut tai housut ja sukat. Ihan pienenä käytettiin niitä bodeja, mistä saa käännettyä hihat niin oli sormet lämpöisessä (plus vauva ei raavi terävillä kynsillään itseään ja muita). Päivällä sisällä nukkuu yleensä sylissä tai vaavisängyssä pelkän pussilakanan alla. Kantorepussa samat vaatteet, mutta vähempikin voisi riittää (en jaksa nähdä vaivaa, että vaihtaisin vaatteita). Yöllä meillä haalarimallinen pyjama ja nukkuu saman peiton alla minun kanssani.
Kiitos vinkistäsi.
Pitänee ommella bodien ja yöpyjamahaalareiden hihoihin "jatkot". Noissa valtaosin kirppareilta ostamissani ei niitä käännöksiä ole. Kivaa tekemistä, pidän eniten juurikin nopeasti valmistuvista käsitöistä.
 
Kiitos vinkistäsi.
Pitänee ommella bodien ja yöpyjamahaalareiden hihoihin "jatkot". Noissa valtaosin kirppareilta ostamissani ei niitä käännöksiä ole. Kivaa tekemistä, pidän eniten juurikin nopeasti valmistuvista käsitöistä.
Onhan vauvoille myös myynnissä niitä valmiita "lapasia", mutta ihanaa jos osaat, jaksat ja ehdit itse sellaisia tehdä. 😊
 
Hei! Jos on normi lämmin (+19-+21C) ja vedoton asunto, niin mitä vauvalle puetaan päälle jos vauva nukkuu sisällä.
Vaippa, pitkähihainen body, terälliset potkuhousut ja ?? Ohut puuvilla myssy?
Tarkoitus pistää kevyt peitto pussilakanan sisässä nukkujan päälle.
Mietin tätä kun en turhaan haluaisi ostaa monia gollege-asuja jne
Entäs jos åientä kantaa rintarepussa?
Vauvat on erilaisia, toinen on kuumaverisempi ja toiset kuulemma hytisee kylmästä +23C. Perhepetiin laitan vauvan puolelle sängyn lämmittimen, sillä makkarin iso sänky on muuten viileä. Huomasin joku viikko sitten että ulkoseinä hohkaa sinne kylmää.
Sisänukutukseen sisävaatteiden päälle vastasyntyneelle vaikkapa ohut puuvillamyssy ja peitto/viltti/unipussi, käsiin mahdollisesti raapimatumput. Kun ikää tulee lisää niin vauveli osaa pitää paremmin lämpöä ja kasvattaa vaikkapa tuuhean tukan, niin vaatetusta voi vähentää. Niskasta tuntee jos vauvalla on liian kuuma. Perhepeti on lämpimämpi kuin pinnasänky, sillä äiti lämmittää. Perhepetivaatetus voisi olla vaikkapa jalkaterällinen yöpuku (mun vauva potki aina pois sukat). Unipussi on turvallinen valinta peiton sijaan, sitä ei saa kiskottua kasvoille tai potkittua pois. Peiton voi toki taitella siten että se on vauvan alla ja lieve taitetaan jalkojen ja vartalon yli, jolloin päänyliveto ei myöskään onnistu.
 
Sisänukutukseen sisävaatteiden päälle vastasyntyneelle vaikkapa ohut puuvillamyssy ja peitto/viltti/unipussi, käsiin mahdollisesti raapimatumput. Kun ikää tulee lisää niin vauveli osaa pitää paremmin lämpöä ja kasvattaa vaikkapa tuuhean tukan, niin vaatetusta voi vähentää. Niskasta tuntee jos vauvalla on liian kuuma. Perhepeti on lämpimämpi kuin pinnasänky, sillä äiti lämmittää. Perhepetivaatetus voisi olla vaikkapa jalkaterällinen yöpuku (mun vauva potki aina pois sukat). Unipussi on turvallinen valinta peiton sijaan, sitä ei saa kiskottua kasvoille tai potkittua pois. Peiton voi toki taitella siten että se on vauvan alla ja lieve taitetaan jalkojen ja vartalon yli, jolloin päänyliveto ei myöskään onnistu.
Taitteluvinkistä iso kiitos! Se oli mulle aivan uutta. ☺
 
Meillä vauvalla ei oo lakkia sisällä eli yleensä vaipan lisäksi pitkähihainen body ja puolipotkuhousut tai housut ja sukat. Ihan pienenä käytettiin niitä bodeja, mistä saa käännettyä hihat niin oli sormet lämpöisessä (plus vauva ei raavi terävillä kynsillään itseään ja muita). Päivällä sisällä nukkuu yleensä sylissä tai vaavisängyssä pelkän pussilakanan alla. Kantorepussa samat vaatteet, mutta vähempikin voisi riittää (en jaksa nähdä vaivaa, että vaihtaisin vaatteita). Yöllä meillä haalarimallinen pyjama ja nukkuu saman peiton alla minun kanssani.
Mä kun oon semmoinen lämminverinen, oon nukkunut usein ikkuna hieman auki ihan kovimpia pakkasia lukuunottamatta. Niin en aio nyt tehdä ja pistin ikkunat säppiin jo kuukausi sitten.
Siksipä kuitenkin se sängyn lämmitin lienee pienen nukkuma-alalle hyvä, samoin kuin hänelle oma peitto. (Mulla usein pelkkä pussilakana+ vartalotyyny). Käytäntöhän sen näyttänee🍀
 
Sisänukutukseen sisävaatteiden päälle vastasyntyneelle vaikkapa ohut puuvillamyssy ja peitto/viltti/unipussi, käsiin mahdollisesti raapimatumput. Kun ikää tulee lisää niin vauveli osaa pitää paremmin lämpöä ja kasvattaa vaikkapa tuuhean tukan, niin vaatetusta voi vähentää. Niskasta tuntee jos vauvalla on liian kuuma. Perhepeti on lämpimämpi kuin pinnasänky, sillä äiti lämmittää. Perhepetivaatetus voisi olla vaikkapa jalkaterällinen yöpuku (mun vauva potki aina pois sukat). Unipussi on turvallinen valinta peiton sijaan, sitä ei saa kiskottua kasvoille tai potkittua pois. Peiton voi toki taitella siten että se on vauvan alla ja lieve taitetaan jalkojen ja vartalon yli, jolloin päänyliveto ei myöskään onnistu.
Sukat lähtevät minultakin, tod.näk myös pieneltä. Oon ostanut vain jalka terällisiä alusvaatteita, kuten yöhaalareita ja potkuhousuja. Villasukat on tietenkin erikseen...
 
Nyt se sitten koitti se päivä, kun mittari näyttää -10 ja ihan koko päivälle. Netti sanoo, että alle vuoden ikäisen saa viedä ulos max. -10 asteen lämpötilassa korkeintaan 15 minuutiksi. Kuitenkin maailman sivu on vauvat nukutettu vaunuihin ties mihin pakkaseen ja useammaksi tunniksi.

Oonko ihan huono äiti ja altistan lapseni (8kk) ties mille keuhko-ongelmille, jos vien hänet kantorepussa ulos 30-45 minuutiksi? Lämpimästi puettuna, viimalta (sää näyttää tyyneltä) suojattuna, kasvot minuun päin? Vauva on ulkoillut näin koko elämänsä lähes päivittäin, säässä kuin säässä eli ei oo ensimmäistä kertaa ulkoilemassa.

Koiria pitäisi ulkoiluttaa ja vaunuilla ainut vaihtoehto on kapea ja vilkkaasti liikennöity tie. 15 minuutin takia en viitsisi alkaa tätä revohkaa liikuttaa ovesta ulos. 🙈
 
Nyt se sitten koitti se päivä, kun mittari näyttää -10 ja ihan koko päivälle. Netti sanoo, että alle vuoden ikäisen saa viedä ulos max. -10 asteen lämpötilassa korkeintaan 15 minuutiksi. Kuitenkin maailman sivu on vauvat nukutettu vaunuihin ties mihin pakkaseen ja useammaksi tunniksi.

Oonko ihan huono äiti ja altistan lapseni (8kk) ties mille keuhko-ongelmille, jos vien hänet kantorepussa ulos 30-45 minuutiksi? Lämpimästi puettuna, viimalta (sää näyttää tyyneltä) suojattuna, kasvot minuun päin? Vauva on ulkoillut näin koko elämänsä lähes päivittäin, säässä kuin säässä eli ei oo ensimmäistä kertaa ulkoilemassa.

Koiria pitäisi ulkoiluttaa ja vaunuilla ainut vaihtoehto on kapea ja vilkkaasti liikennöity tie. 15 minuutin takia en viitsisi alkaa tätä revohkaa liikuttaa ovesta ulos. 🙈
Meillä esikoinen (talvivauva) nukkui vaunussa sitä paremmin, mitä kovempi pakkanen. 😁 Hänellä kyllä myöhemmin oli infektioastma, että en sitten tiedä oliko näillä yhteyttä. 🤔 Nukutin myös keskimmäistä (kesävauva) ulkona pakkasilla ja kävin esimerkiksi viemässä esikoista päiväkotiin jne. Hänellä ei astmaa ole ollut.

Toki siellä nyt on tuota viimaa luvattu ainakin täällä (eli - 10 tuntuu kuin - 20) ja vauva ei niin suojassa kantovälineessä ole kuin vaunuissa, mutta kyllä mä itse käyttäisin koirat pikaisesti, jos ei muuta mahdollisuutta ole (esim. päästää takapihalle tarpeilleen). Ehkä en yli puoleksi tunniksi kuitenkaan noin pienen kanssa lähtisi näillä pakkasilla.. 🤔 Se viima kun on mielestäni se pahempi kuin itse pakkanen ja kantovälineessä vauva on herkempi sille viimalle. Mutta jokainen tekee omat päätöksensä ja tuntee oman vauvansa parhaiten ja oman perheen tarpeet ja tekee ratkaisut sen mukaan. 😊

Itse pohdin ihan samaa asiaa 2kk vauvan kanssa, että ulkoillaanko vai ei.. Me ehkä taidetaan viettää vielä nää pahimmat viimapäivät kotona, vaikka ahdistaa jo valmiiksi ajatus siitä, että ei pääsisi koko alkuviikkona vaunulenkeille.
 
Ai oho miksen oo ees kuullu tommosesta 🤭 siis kyllä minusta voi ulkoilla. Tai me ainaki ulkoiltii pakkasella. Bebe syntynyt maaliskuussa eli oli vajaan vuoden sillo. Siis varsinkin rattaissa on minusta tosi hyvä, kun sinne ei viima pääse. Oon samaa mieltä ku @MinnaM minusta toi tuuli ja viima on paljon paljon pahenpi.
 
Mekin ollaan ulkoiltu varmaan molempien lasten kanssa vauva-aikana yli -10 asteen pakkasilla. Rattaissa kuitenkin parempi, kun se suojaa viimalta ja on muutenkin lämpimämpi. Mutta itse tunnet lapsesi ja alueen jolla liikut parhaiten. Jos uskot saavasi kyllin suojattua viimalta niin kyllä se puoli tuntia menee kannettavanakin. 😊
 
Minä välttäisin kantoreppua talvella ihan vain liukastumisriskin takia, enkä todellakaan haluaisi kaatua kantorepussa olevan vauvan päälle. Rattaiden tai vaunujen kanssa on kaikin puolin turvallisempaa, koska todennäköisesti ne eivät kaadu vaan pitävät työntäjänkin pystyssä.
 
Täällä on -17 ja 10kk ikäinen nukkui oikein makeat päikyt ulkona vaunuissa, ja oli lämmin ku nousi viimein ylös. Viileä ilma oli varmasti jopa mukava nuhanenälle. Ei se ole ku pukeutumiskysymys, ja vähän viimasuojaa vaununkopalle.

Toki vanut ovat varmasti lämpimämmät kuin kantoreppu ulkoiluun, kun saa useamman kerroksen toppaa ja villaa päälle.
 
Juu, minäkään en mene ulos tuon 2,5kk vauvan kanssa pöllyävään lumeen, kun ei vaunuilla pääse mihinkään suuntaan.

Katson kuitenkin päivä kerrallaan miten ulkoilut tehdään ja tuuli vaikuttaa kyllä olennaisesti siihen. Ei ole kiva ajatus istua kuukausikaupalla sisällä, jos talvesta tuleekin kylmä. 🥶
 
Kolmas lapsi ja ekaa kertaa vauvalla kuivan rohiseva nenä. En tiedä johtuuko nyt kuivista ja kylmistä keleistä, mutta vauvalla (3kk) on muutaman päivän ollut nenä tukkoinen. Miltään flunssalta ei vaikuta eikä mitään räkää vuoda nenästä. Kun kurkkaa pieniin sieraimiin, niin näkee sellaisia isohkoja kuivia "roskia", joita vauva ei saa aivasteltua pois.

Olen kolme päivää tiputellut äidinmaitoa vauvan nenään pehmittämään noita kovettumia, mutta ei tunnu oikein tarpeeksi auttavan. Ongelmia tulee lähinnä yöllä, kun vauva nukkuu mun vieressä ja syö makuultaan. Ilmeisesti maito seilaa jotenkin sinne nenään maatessa ja aamuyöllä ja aamulla vauva tuhisee jo melkoisesti. Imu tuskin auttaa asiaa, kun ei ole juoksevasta räästä kyse.

Mikähän temppu tässä auttaisi? Pitääkö siirtää vauva omaan sänkyyn pääpuoli kohotettuna ja syöttää sylissä? Hyvästi ne vähäisetkin yöunet siinä tapauksessa 🙄 Vai rukoilenko kosteampia suojakelejä? 😁 Toimisko keittosuolatipat paremmin kuin äidinmaito?
 
Takaisin
Top