Tyhmiä kysymyksiä lastenhoidosta

Minä vaihdoin aikanaan pojan ollessa pieni vauva aina vaipan ennen seuraavaa imetystä. Pojalla oli likimain joka kerta kakka siellä vaipassa, turautti sen varmaan siinä kohtaa kun alkoi heräillä edellisen syötön jälkeisiltä uniltaan, joten pakkokin oli vaihtaa. Vaihdoin silti, vaikka kakkaa ei olisi ollutkaan, niitä kertoja ei montaa ollut. Pissaakin tuntui tulevan sen verran, että koin tarpeelliseksi vaihtaa vaipan aina silloin kun poika heräsi unilta. Sitten kun poika kasvoi, en pissavaippaa kovin usein vaihtanut enää.
 
Alkuun kun tuli vähän väliä vaippaan pierun mukana jotain niin vaihdettiin joka syötöllä. Sitten kun se yö kakkaaminen loppui ja syöttöjä oli yhä useita niin vaihdoin kerran yössä pissavaipan, muuten oli sänky aamulla märkä. Jossain vaiheessa alkoi syömään yöllä vähemmän, eikä pissavaipan vaihdolle enää ollut tarvetta kun pysyi tarpeeksi kuivana.
 
Kakkavaippa vaihdettiin aina yöllä (silloin 2014-2015 kun esikoinen oli vauva). Pissavaippa vain jos oli tosi täysi.
 
Täällä esikoista odotellaan, vielä melko alussa, mutta hieman alkaa jo ajatukset harhautua sinne synnytyksen jälkeiseen elämään. Ollaan lähes 40-vuotiaita molemmat, mutta meillä on molemmilla tosi vähän kokemusta vauvoista; lähipiiri on ollut pitkälti lapsettomia pariskuntia ja lapsipeheelliset sisarukset asuvat eri maassa.

Olemme hankkineet useammankin vauvaoppaan, ja niitä on luettu ahkerasti, mutta silti mietityttää, että millaista se arki pienen vauvan kanssa on sitten käytännössä, joten mun kysymykset menee aivan taatusti tähän "tyhmät kysymykset" kategoriaan. Oppaista lukee tietenkin ohjeet perus hoitamiseen jne, mutta mietin muun muassa sellaisia asioita, että miten päivät rytmittyy vauvan kanssa? Siis tiedän, että alussa ei varsinaista rytmiä todennäköisesti ole, mutta kiinnostaisi tietää, että kuinka paljon se vauva nukkuu ensimmäisen 1-3kk aikana, kuinka paljon imettäminen vie päivästä, kuinka paljon lapsen kanssa leikitään noina ensimmäisinä kuukausina, ja minkä ikäisenä vauva alkaa leikkimään tai viihtymään ns yksin (siis niin että on itse samassa huoneessa, mutta ei varsinaisesti leikitä vauvaa)? Minkä ikäisenä vauvan voi laittaa rintareppuun tai kantoliinaan, esim kotihommien ajaksi?

Ymmärrän, että vauva-aika on hyvin intensiivistä, mutta oma toiveeni olisi, että pystyisi silti hoitamaan myös kotia samalla kuin vauvaa (tarkoittaa normi kaupassa käynnit, ruoan laitto, siivoukset, pyykit jne), joten sen takia nämä kysymykset.
 
Vähän vastauksia.

Ensinnäkin, ei ole yhtä yleistä vastausta mihinkään noista, jokainen kohta riippuu siitä minkälainen yksilö vauva on (: ainut, että vauvan kanssa ei tarvitse leikkiä ja ne sosiaaliset hetket ovat erittäin pieniä alussa, vain pari minuuttia kerrallaan. Liika seurustelu yliaktivoi vauvaa. Eli normaali arjessa olo on alussa riittävää, vauvalle jutellaan ja etenkin imetys- tai pulloruokinta-aikaan on enemmän sitä kontaktia. Siis totta kai muulloinkin, mutta tarkoitan ettei koko ajan ole tarvetta.

Kantoliinaan voi laittaa vastasyntyneen, ja rintarepuista esimerkiksi manducaan voi laittaa vastasyntyneen. Yleensä vauva nukkuukin siinä parhaiten ja omat kädet ovat vapaina.

Vauvaa harvemmin hänen hereillään ollessa laitetaan toiseen huoneeseen, mutta yleensä vauva viihtyy lattialla tai sitterissä vieressä katsellen muun perheen toimia. Jos ei viihdy, niin kantoliina tai manduca on kätevä paikka ottaa vauva "mukaan" touhuihin, ja kädet ovat taas vapaina (: vauva alkaa pieniä hetkiä niin sanotusti leikkimään muutaman kuukauden ikäisenä, kun osaa vähän tarttua asioihin ja vie ne suuhunsa. Ensimmäinen leikki onkin tämä asioihin suulla tutustuminen. Mutta vauvaa ei voi jättää yksin "leikkimään" etenkin mitä enemmän hän liikkuu, koska kaikki kiinnostaa ja kotikin on yllättävän vaarallinen paikka vauvalle. Leikkikehä voikin olla hyvä paikka liikkuvalle vauvalle, jos haluaa vähän aikaa olla tiiraamatta liikkuvan vauvan puuhia koko ajan (: kysymys olikin samassa huoneessa olemisesta, mutta arjessa helposti tulee liikuttua huoneesta toiseen ja vauvan on hyvä sitten kulkea mukana.

Sitten unista. Yleensä vauva nukkuu alussa melkein koko ajan, ehkä noin 20 tuntia, ja siitä alkaa yksilöllisesti vähenemään unen määrä. Mutta Huom! Tämä unimäärä voi olla erittäin pätkittynyt, jotkut vauvat nukkuvat putkeen useita tunteja, jotkut heräilevät vähän väliä.

Kaikki sujuu hyvin, noin kolmen kuukauden ikäisen vauvan kanssa yleensä on jo aika hyvin ennakoitava rytmi olemassa (: mutta tänä rytmi sitten muuttuu ensimmäisen vuoden aikana vielä useasti, mutta yleensä niin hiljalleen, että rytmi on koko ajan ennakoitavissa ja muutos tapahtuu luonnollisesti. Muutokset ovat esimerkiksi päiväunien määrän ja pituuden muuttuminen tai valveillaolon ajan piteneminen.

Joka tapauksessa lopputulos on, että kantoliinaa voi käyttää heti, kaikki muu riippuu sitten minkälainen yksilö vauva on (:
 
Kiitos @Aiarana perusteellisesta vastauksesta! Oli mukava kuulla kokemuksia! Niinhän se on, että varmasti riippuu todella paljon vauvasta itsestään, että miten asiat menee, ei auta kuin odotella ja henkisesti valmistautua :). Hyvä tietää noista liinoista ja repuista, kuullostaa siltä, että sellainen olisi kyllä hyvä hommata. Pitää tutustua vaihtoehtoihin kunhan pidemmälle tässä päästään.
 
Aloy, vauva-aika on elämän mittakaavassa varsin lyhyt, ei siis kannata vajota epätoivoon, jos teille sattuu syntymään tissitakiainen, joka ei anna aikaa kotitöille. Minulla keskimmäinen lapsi imetysaikana söi aina nopeasti, kun taas kuopuksen imetys oli sitä, että istuin sohvan nurkassa ja katselin kaikki maailman hömppäsarjat ja mies toi siihen ruuatkin. Olisin voinut stressaantua, mutta päätin nauttia, että kerrankin saan luvan kanssa ottaa rennosti.
 
Minäkin viihdyin vauvan kanssa sohvan nurkassa muutaman viikon. Osittain myös siksi, etten vain malttanut laittaa vauvaa pois sylistä. Se oli vauva-ajan yksi ihanimmista ajanjaksoista. Kun toinen oli niin pieni. Sitten se kasvoi eikä mahtunutkaan enää niin suloisesti syliin.
 
Miten vauvan kanssa nukutaan? Moni kirjoittaa että vauva nukahtaa helpoiten tissille, mutta miten yöllä saa unta jos vauva on tissillä, siihenhän voi vahingossa kierähtää päälle? Vai pitääkö valvoa niin kauan että vauva nukahtaa, ja siirtää hänet sitten omaan sänkyyn?
 
Miten vauvan kanssa nukutaan? Moni kirjoittaa että vauva nukahtaa helpoiten tissille, mutta miten yöllä saa unta jos vauva on tissillä, siihenhän voi vahingossa kierähtää päälle? Vai pitääkö valvoa niin kauan että vauva nukahtaa, ja siirtää hänet sitten omaan sänkyyn?
Samaa olen minäkin miettinyt. Etenkin kun väsyneenä nukahdan niin kovin helposti lähes missä tahansa jopa outoihin riepunukke asentoihin.
Ajattelin imettää leveässä mekanismi löhötuolissa (jossa nykyään usein otan lyhyet päikkärit) vauva tuettuna osittain sellaisen imetystyynyn päälle Kun käsittääkseni vauvaa pitäisi kai myös syönnin lopuksi "röyhtäyttää" ja miten sen tekisi itse pitkällään ollessa?
Toivottavasti saadaan neuvoja...
 
Miten vauvan kanssa nukutaan? Moni kirjoittaa että vauva nukahtaa helpoiten tissille, mutta miten yöllä saa unta jos vauva on tissillä, siihenhän voi vahingossa kierähtää päälle? Vai pitääkö valvoa niin kauan että vauva nukahtaa, ja siirtää hänet sitten omaan sänkyyn?
Meillä ollaan nukuttu perhepedissä eikä ikinä ole ollut riskiä, että kumpikaan vanhemmista kierähtäisi lapsen päälle. Kai sitä jotenkin vaistomaisesti tiedostaa vauvan nukkuvan vieressä. Meillä ei ole myöskään röyhtäytetty vauvaa yöaikaan vaan sekä vauva ja itse oon jatkanut unia lykättyäni tissin suuhun. Jossain vaiheessa vaihtanut rintaa, jos vauva syö kovin pitkään, mutta viimeistään seuraavalla syötöllä sitten.

Jotkut tykkää, että vauva nukkuu alusta asti omassa sängyssä ja syöttö tapahtuu esim. istualteen. Tai sitten jos haluaa makuultaan imettää niin vauvan voi siirtää syötön loputtua takaisin omaan sänkyyn. Itse olin niin väsynyt, että oli helpompi, kun vauva nukkui vieressä. Näin ollen vauvavuoden väsymys oli aika minimaalista, kun ei tarvinnut valvoa vauvan syöttöjen aikana.

Samaa olen minäkin miettinyt. Etenkin kun väsyneenä nukahdan niin kovin helposti lähes missä tahansa jopa outoihin riepunukke asentoihin.
Ajattelin imettää leveässä mekanismi löhötuolissa (jossa nykyään usein otan lyhyet päikkärit) vauva tuettuna osittain sellaisen imetystyynyn päälle Kun käsittääkseni vauvaa pitäisi kai myös syönnin lopuksi "röyhtäyttää" ja miten sen tekisi itse pitkällään ollessa?
Toivottavasti saadaan neuvoja...
Jos on herkkä nukahtamaan niin istualtaan syöttäminen voi olla riski, kun vauva voi tipahtaa. Eli istualtaan syöttämisessä pitää sit kyllä pysyä skarppina hereillä.


Itselleen parhaan tavan löytää vaan kokeilemalla. 😊
 
Imettävä äiti, joka ei käytä päihteitä eikä väsyttäviä lääkkeitä ei kierähdä vauvan päälle kun vauva on imetysetäisyyden päässä. Itsekin alkuun pelkäsin vauvan päälle kierähtämistä, mutta kun muutaman kerran vahingossa nukuin vauvan ollessa rinnalla kylki-imetysasennossa totesin, että nukkukoon vauva jatkossakin vierellä. Toki perhepedissä suhteen päätös olisi hyvä tehdä tietoisesti eikä ns.vahingossa kuten meille kävi (vaikka oltiin perhepetiä jo mietittykin).

Kannattaa käydä lukemassa perhepedissä ohjeet! Itse nukuin kyljellään, toinen käsi vauvan pään yli ja jalat koukistettuina. Vauva jäi ällöin käden ja jalkojen väliin "poukkuun" eli kainaloon.



Välillä nukahdin yöimetykseen, välillä olin hereillä mutta tuossa kylki-imetysasennossa koin saavani parhaiten levättyä verrattuna siihen, että väsyneenä pitäisin vauvaa sylissä.
 
Myös me nukuimme perhepedissä ja aluksi nousin aina imettämään enkä saanut enää unta, mutta sitten aloin imettää kyljelläni ja nukahdin melkein poikkeuksetta imettäessä. Minun mielestäni oli tosi ihanaa nukkua vauvan vieressä. Tietenkään kaikille löytyy oma paras tapa. ☺️
 
Samaa olen minäkin miettinyt. Etenkin kun väsyneenä nukahdan niin kovin helposti lähes missä tahansa jopa outoihin riepunukke asentoihin.
Ajattelin imettää leveässä mekanismi löhötuolissa (jossa nykyään usein otan lyhyet päikkärit) vauva tuettuna osittain sellaisen imetystyynyn päälle Kun käsittääkseni vauvaa pitäisi kai myös syönnin lopuksi "röyhtäyttää" ja miten sen tekisi itse pitkällään ollessa?
Toivottavasti saadaan neuvoja...
Aloin myös päivisin imettää sängyssä kyljelläni ja joskus otin itsekinvauvan vieressä päikkärit. Nyt jälkikäteen ajattelen, että olisi pitänyt tehdä sitä useammin. ☺️ En röyhtäyttänyt tällöin vauvaa, mutta sekin on varmasti vauvakohtaista, kun meidän vauva ei ollut kova puklaamaan eikä syönyt paljon kerrallaan, vaan tosi usein.
 
Itse olen vauvojen kanssa jotenkin niin valppaana etten ole päälle kierähtämistä koskaan pelännyt. Nukun siis kyljelläni ja kädellä ja jalalla tukenut oman asennon ja siinä samassa pysynyt koko yön (ja selkä sitten usein jumissa..). Jos olen pysynyt syötön ajan hereillä isomman vauvan kanssa niin olen siirtänyt sivuvaunuun (eli pinnasänky kiinni omassa sängyssä ilman toista laitaa).
Mä olen röyhtäyttänyt nostamalla vauvan nojaamaan omaan mahaan jos olen maannut selällään. Vauvan polvet siis sängyllä ja loput nojaa omaan vatsaan/kylkeen. Ja siis kaikkia vauvoja ei ole tarvinnut yöllä röyhtäyttää, mutta osa on ollut pakko joka kerta.
 
Olen vasta raskaana. Tohon vaipan vaihtokeskusteluun kysyisin lisäkysymyksen, että voiko vauva kakata unissaan? Eli jos vauva nukkuu monen tunnin päivä/yöunet, niin pitääkö vauvan nukkuessa käydä haistamassa/kokeilemassa, ettei vauva ole kakannut? Pylly palaa jos ei pese kakkapyllyä piakkoin. Ymmärrän, että unien välissä heräillessä ja imetyksen aikana vauva voi kakata ja rupsautella märkiä peruja. Mutta kuinka sitä kakan tuloa pitää seurata jos esim. vauva nukkuu?
 
Olen vasta raskaana. Tohon vaipan vaihtokeskusteluun kysyisin lisäkysymyksen, että voiko vauva kakata unissaan? Eli jos vauva nukkuu monen tunnin päivä/yöunet, niin pitääkö vauvan nukkuessa käydä haistamassa/kokeilemassa, ettei vauva ole kakannut? Pylly palaa jos ei pese kakkapyllyä piakkoin. Ymmärrän, että unien välissä heräillessä ja imetyksen aikana vauva voi kakata ja rupsautella märkiä peruja. Mutta kuinka sitä kakan tuloa pitää seurata jos esim. vauva nukkuu?

Meillä molemmat lapset on heränneet aika pian sen jälkeen, kun ovat kakanneet unissaan. Ei ole tarvinnut seurailla, kun vauva herää itse epämukavaan oloon.

Jos vauva ei herää heti ja kakkavaippa on pari tai kolme tuntia vahingossa, niin sekään ei ole vaarallista. Sit vaan kun huomaa sen tai todennäköisimmin vauva herää siihen, niin pesee hyvin raanan alla ja laittaa sinkkiä.

Jos pylly oikein ärsyyntyy, tai huolettaa tulehduksen mahdollisuus (tytöillä enimmäkseen, jos löysä kakka pitkään vaipassa), niin voi suihkutteluken jälkeen iskeä vauvan lavuaariin tai kylpyyn niin puhdistuu hyvin. 🙂
 
Olen vasta raskaana. Tohon vaipan vaihtokeskusteluun kysyisin lisäkysymyksen, että voiko vauva kakata unissaan? Eli jos vauva nukkuu monen tunnin päivä/yöunet, niin pitääkö vauvan nukkuessa käydä haistamassa/kokeilemassa, ettei vauva ole kakannut? Pylly palaa jos ei pese kakkapyllyä piakkoin. Ymmärrän, että unien välissä heräillessä ja imetyksen aikana vauva voi kakata ja rupsautella märkiä peruja. Mutta kuinka sitä kakan tuloa pitää seurata jos esim. vauva nukkuu?

Komppaan @Pingviiniemo n viestiä siitä, ettei vaippaa heti tarvitse vaihtaa ja vauva kyllä herää epämukavaan oloon. Minulla on vauva, joka kakkaa lähes joka syötön jälkeen, joten yleensä vaippa vaihdetaan heti. Vauva kakkailee myös unissaan. Olen antanut hänen herätä ihan omaan tahtiinsa (yleensä viimeistään ½ tuntia kakkaamisesta) ja pessyt sitten.

Sattuuhan sitäkin, että vauva saattaa kakata ulkona nukkuessaan vaunulenkillä. Siinä ei pahemmin vaippoja vaihdeta jos ollaan ulkona kylmässä, joten sisälle tullessa vaihto sitten. Kunhan seuraa vauvan ihoa ja peppua, tarvittaessa sitten enemmän kylpyjä (ja ilmakylpyjä!) sekä rasvaa jollain sopivalla tuotteella, niin kaikki ok :smiling-eyes:
 
Meillä lapsi oli pikkuvauvana sellainen et kakkas periaatteessa koko ajan enemmän tai vähemmän. Eli siis melkeimpä joka vaipassa oli myös kakkaa ja vaipanvaihdon jälkeen tuli pian lisää. Samaa myös öisin. Eli ei todellakaan oltu heti vaihtamassa vaippaa kun si ois sit saanu vaihtaa ihan koko ajan. Ei häirinnyt häntä mitenkään ja peppu ei hirveemmin palanut, toki joskus mut liitettiin se enemmän vaippamerkkiin, ja lopulta löydettiin merkki jonka kanssa iho pysyi hyvänä. Tuosta sit jossain vaiheessa kakkaamiskerrat vähentyi ettei enää joka vaipassa ollut jne mut edelleen 1v8kk kakkaa yleensä 1-3krt päivässä. Toki nyt vaihdetaan hetipian kun huomataan.
 
Takaisin
Top