Tyhmiä kysymyksiä lastenhoidosta

Oon kans välillä vauvalta leikannut kynnet olkkarissa tv:n ääressä, niin on sujunut nopsaan ja melko näppärästi. Muuten yritän välttää että hän ei telkkaria näkisi. Välillä onnistuu leikkaus ihan vain pitämällä sylissä ja toisella kädellä sormesta tiukasti kiinni, jos sattuu oleen rauhallisella tuulella.
 
Meillä on nyt kynsien leikkaaminen todella hankalaa ja kaikkea mahdollista on kokeiltu. Yleensä leikkaan kynnen kerrallaan ja päivän aikana saatan saada kaikki kynnet leikattua. Usein kynsiin jää teräviä kohtia joita tasoitan kynsiviilalla, jos ei leikkaamalla onnistu. Tosin viime aikoina on kynsiviilakin ollut ihan kamala...
 
Meillä on nyt kynsien leikkaaminen todella hankalaa ja kaikkea mahdollista on kokeiltu. Yleensä leikkaan kynnen kerrallaan ja päivän aikana saatan saada kaikki kynnet leikattua. Usein kynsiin jää teräviä kohtia joita tasoitan kynsiviilalla, jos ei leikkaamalla onnistu. Tosin viime aikoina on kynsiviilakin ollut ihan kamala...
Entä silloin, kun vauva nukkuu?
 
Ennen leikkasin aina silloin kun nukkui mutta pitkän aikaa sai muutenkin hyvin leikattua. Nyt ei onnistu kuin kynsi kerrallaan...
 
Vaippa kysymykseen;
Housuvaipat on tarkoitettu liikkuvalle lapselle ja ylipäätään aktiiviseen vaiheeseen. Teippivaipat ns passiiviseen vaiheeseen. Itse käytän teippareita pääsääntöisesti unille ja pidemmillä automatkoilla.

Ei tää mikään ehdoton ohje ole, mutta housuvaipat on suunniteltu muotoutumaan liikkuvan lapsen mukana. Ja ne riisutaan repäisemällä sivusaumat auki, jonka jälkeen rullataan ja sidotaan takana olevalla teippipalalla kiinni.
 
Teippi- ja housuvaipoista vielä sen verran, että kun olin työharjoittelussa päiväkodissa, niin siellä toivottiin että myös jo liikkuvat lapset käyttävät päiväkodissa ollessaan teippivaippoja. Tämä sen takia, että vaikka housuvaipat on kotona kätevät pukea liikkuvalle lapselle, niin päiväkodissa lapsia on paljon, ja housuvaippojen käyttö meinaa että myös housut pitää riisua kokonaan tai vähintään yksi lahje. Ei niin näppärää siis, kun on paljon lapsia. Teipparit saa näppärämmin kun tarvii vaan vähän laskea housuja.
Ei varmasti ollut mikään virallinen ohje tms, kunhan nyt kerroin, kun usein teippivaippoja pidetään niin älyttömän näppärinä :)
 
Meidän poika käy päiväkodissa noin viitenä päivänä kuukaudessa.

Minkälaiset ulkoiluvaatteet pitäisi olla? Viimeksi tuli jotain sanomista ulkovaatteista. Nyt on siis ollut vaatetus näin:

T paita
Collegepaita
Verkkatakki
Legginssit
Verkkahousut
Sukat
Tennarit
Pipo ja sormikkaat
Ja vesisateelle kurahousut (tulee ylös asti vähän kuin lappuhaalarimalliset) ja saappaat.

Mitään välikausihaalaria en ala ostamaan kun päikkypäiviä on noin vähän, me ulkoillaan kotona ollessa pari kertaa päivässä em. vaatteilla ja kohta saa ostaa kuitenkin toppahaalarin.
 
Päiväkodissa ulkoillaan yleensä 1-2h kerrallaan. Tarkeneeko noilla vaatteilla vielä näillä keleillä pitkää aikaa ulkona? Eikö verkkarit kastu läpi kosteassa maassa vai oliko aina tarkoitus pukea kurikset päälle? Minkä ikäinen lapsi? Missä vaatteissa itse ulkoilet? Kauanko olette kotona yleensä ulkona kerralla?

Toppahaalarin meillä vaihdetaan lähellä nollakelejä ja ennen sitä tarvitsee kyllä jotain säänpitävää kevyempää vaatetta päälle. Käytettynä vk-haalareita saa ihan muutamalla eurolla, joten taloudellisesti ei ole iso satsaus, vaikka päikkyyn vesikin jonkun rymyhaalarin. Meillä ei lapset noilla varustuksilla +10 asteen tuntumassa enää tarkene, vaan päällä on paljon enemmän jo vaatetta.
 
Meidän poika käy päiväkodissa noin viitenä päivänä kuukaudessa.

Minkälaiset ulkoiluvaatteet pitäisi olla? Viimeksi tuli jotain sanomista ulkovaatteista. Nyt on siis ollut vaatetus näin:

T paita
Collegepaita
Verkkatakki
Legginssit
Verkkahousut
Sukat
Tennarit
Pipo ja sormikkaat
Ja vesisateelle kurahousut (tulee ylös asti vähän kuin lappuhaalarimalliset) ja saappaat.

Mitään välikausihaalaria en ala ostamaan kun päikkypäiviä on noin vähän, me ulkoillaan kotona ollessa pari kertaa päivässä em. vaatteilla ja kohta saa ostaa kuitenkin toppahaalarin.
Välikausihaalarin vaihtoehto on tuulipuku, siis housut ja takki. Verkkareilla saattaa pärjätä vielä jonkun aikaa, mutta listassasi ei ollut takkia.

Puetteko aina märällä kelillä kurahousut vai miten selviätte ulkoilusta ilman tuulihousuja/ välikausihaalaria?

Minä olen niin mukavuudenhaluinen, että jätän mieluummin verkkarit hankkimatta, kun niitä vaativia kelejä on vähemmän. Meillä on siis ulkohousuina farkut/collarit ja kosteille keleille välikausihaalari ja sitten talveksi toppapuku.

Pelkkää päiväkotia varten ei yleensä kannata hankkia mitään kallista, mutta päiväkotiin sopivat vaatteet ovat muutenkin käteviä. Elaffylla olikin hyvät perustelut, miksi niitä tarvitaan. Siis ulkoillaan joka säällä ja 1-2h kahdesti päivässä.
 
Kyllä meillä on vielä ollut todella lämpöisiä päiviä, esim. Tänään olin itse t-paidalla ulkona. Poika liikkuu lähes koko ajan ulkona ollessaan, kävelee eikä möyri maassa oikeastaan koskaan. Aamulla voi olla aamukastetta, mutta aika pian kuivaa (kangasmaasto).

Me mennään aamupalan jälkeen ulos, ollaan pari kolme tuntia. Sit lounas, päikkärit, välipala tai päivällinen, ulos ja iltapuurolle sisälle. Vaatteet on pääsääntöisesti ihan kuivat, hiekkaa voi olla. Enin märkyys tulee siitä jos poika löytää lätäkön tai kastelukannun. Ja koska poika on niin liikkuvainen, niin pysyy hyvin lämpimänä, enemmän ongelmaa on kuumuudessa.

Ja hänellä on siis verkkahousut ja verkkatakki ja näiden alla sitten t paitaa ja pitkähihaista ja legginssiä.
 
Kyllä meillä on vielä ollut todella lämpöisiä päiviä, esim. Tänään olin itse t-paidalla ulkona. Poika liikkuu lähes koko ajan ulkona ollessaan, kävelee eikä möyri maassa oikeastaan koskaan. Aamulla voi olla aamukastetta, mutta aika pian kuivaa (kangasmaasto).

Me mennään aamupalan jälkeen ulos, ollaan pari kolme tuntia. Sit lounas, päikkärit, välipala tai päivällinen, ulos ja iltapuurolle sisälle. Vaatteet on pääsääntöisesti ihan kuivat, hiekkaa voi olla. Enin märkyys tulee siitä jos poika löytää lätäkön tai kastelukannun. Ja koska poika on niin liikkuvainen, niin pysyy hyvin lämpimänä, enemmän ongelmaa on kuumuudessa.

Ja hänellä on siis verkkahousut ja verkkatakki ja näiden alla sitten t paitaa ja pitkähihaista ja legginssiä.
Päiväkodin pihassa on ehkä erilaista maastoa. Usein pihassa on nurmikkoa, hiekkalaatikko ja asfalttia. Näillä alustoilla verkkarit kastuvat helposti, samoin käy keinussa ja liukumäessä. Päiväkodissa on varmasti arvioitu, että jos liikkuvalle lapselle laittaa kurahousut verkkarin päälle, hänen tulee kuuma ja jos jättää laittamatta, niin vaatteet kastuvat ja myös sisävaatteet kastuvat siellä alla.

Tuskin päiväkodin henkilökunta turhaan pyytää toisenlaisia varusteita. Kannattaa ottaa puheeksi seuraavan kerran, kun menette sinne.
 
Mä sanoisin pukeutumiseen että anna urputtaa. Itse tunnet lapsesi ja hänen kylmänsietokykynsä. Päikyssä eivät, koska lapsi viettää siellä noin vähän aikaa.

Munkin lapsi on todellinen kuumakalle, tänä syksynä ei ole vielä kertaakaan ollut edes hanskat ja pipo käytössä. Hoidossa on verkkarit, verkkatakki ja märälle kelille sadetakki ja kurikset. Hetken aikaa meillekin jaksettiin hoidossa valittaa, nyt ovat jo itsekin tajunneet ettei lapsi tarvi enempää vaatteita. Usein häntä hakiessani hänellä ei ole edes takkia päällä.
 
Meilläkään ei ole vielä vk-vaatteita tarvittu (lämpötila on ollut päivisin yli +15 astetta ja useimpina aamuinakin jo 13-14 astetta). Lapsille tulisi niissä vain kuuma, joten ollaan menty pitkälti verkkapukulinjalla. Tänä viikonloppuna on ollut niin märkää, että käytössä ovat olleet kurahaalarit.

Uskon, että näillä keleillä lapsi pärjää vielä hyvin verkkapuvulla ja tarvittaessa kurahousuilla, mutta entäs joskus loka-marraskuussa? Silloin maakin on jo aika kylmä. Toppahaalaria ainakaan omat lapseni eivät käytä ennen kuin lämpötila putoaa nollaan tai jopa sen alapuolelle. Vaikka omakin esikoiseni on melkoinen kuumakalle, luulisin, että hänelle tulisi kyllä kylmä verkkapuvussa esim. +5 asteessa. Toppavaatteet taas olisivat silloin vielä liikaa.

Itse toki tunnet oman lapsesi, eikä päiväkodin henkilökunnan sanomisten takia tarvitse rynnätä vaateostoksille. Mutta kirppiksiltä löytää vk-vaatteita hyvinkin halvalla. Itse juuri ostin kuopukselle syystakin neljällä eurolla. :)
 
Meillä on käytössä ulkohousut, siis vähän paremmin kosteutta sietävät housut joiden alla voi olla vaikka vain pikkarit. Yhdet on esim r-collectionin housut, jotka tuntuu puuvillalta mutta on käsitelty niin että pitää aika hyvin vettä. Eikä hiosta. Meillä likka vetelee muuten legginsseillä eikä ne ole ihan ideaalit ulkoiluun. Farkkuja ei suostu pitämään. Toiset housut on vissiin prisman alelaarista jotkut muovihirvitykset mutta ajaa asiansa.

Päikyssä jos verkkareista menee kosteus läpi pitää vaihtaa kaikki vaatteet ja se on sinänsä turhaa työtä. Suosittelen ulkohousuja. Pienemmille henkseleillä varustetut.
 
Itse olen ottanut kiitollisuudella vastaan kaikki neuvot ja vinkit, joita päiväkodilta olen saanut ulkovaatetuksenkin suhteen. Mutta minä olenkin aika onneton tiedossa ja taidossa, mitä tulee lapsiin, kun poika on ensimmäinen lapseni, enkä ole koskaan aiemmin elämäni aikana ollut tekemisissä lasten kanssa oikeastaan ollenkaan. Minun pitää opetella kaikki kantapään kautta pojan pukemisessakin joka säällä, mikä on liikaa ja mikä liian vähän. Poika on päiväkodissa kyllä kaikki arkipäivät, joten ehkä vähän eri tilanne siinä mielessä. Meilläkin poika taitaa olla sellainen kuumakalle, ainakin sisällä ollessaan, mutta haluaa silti aina sisälläkin olla pitkähihaisessa paidassa, pitkälahkeisissa housuissa ja sukatkin tahtoo aina jalkoihinsa, vaikka olisi lämminkin.

Meillä on siellä päiväkodissa ollut käytössä Cirafin sadehaalari, joka on kelvannut aika monelaisiin keleihin ihan kaatosateesta vain vähän kosteisiin keleihin. Vuori siinä on, mutta hyvin ohut. Harmittaa vaan, kun ovat päiväkodissakin todella kehuneet ko. haalaria, ja nyt sitä ei enää saa mistään :sad001 Olisi pitänyt silloin aikoinaan jo ostaa valmiiksi varastoon se seuraava kokokin, kun tämä nykyinen on juuri jäämässä pieneksi, toivottavasti nyt olisi käyttökelpoinen edes tämän syksyn.

Ensimmäiseksi syksyksi ja talveksi viime vuonna ostin pojalle kyllä uusia haalareita, mutta paljon olen tuleviin aikoihin saanut tuttavilta isomman kokoisia haalareita. Täksi syksyksi ostin Reiman ohuen välikausihaalarin, joka on niin reilun kokoinen, että mahtuu vielä keväälläkin sitten. En tiedä, ovatko sitä sitten vielä päiväkodissa käyttäneet. Kelit ovat välillä kyllä olleet aika viileätkin aamupäivisin jo. Lämpimämmille ja kuivemmille keleille pojalla on päiväkodilla normaalit paksummat puuvillaiset verkkarit ulkohousuiksi, tekokuituisia kankaita ei voi pitää suoraan ihoa vasten. Kotona sitten ulkoillaan milloin missäkin asuissa, sään mukaan, ja jos tulee vettä taivaan täydeltä, ei ulkoilla kotona välttämättä ollenkaan, kun ei itsellä ole kunnollisia sadevaatteita. Itse kyllä pidän näitä välikausivaatteita aika kätevinä juuri siksi, että ei haittaa sitten pienet kosteudet ja märkyydet, alla olevat vaatteet säilyvät kuivina. Meillä tosin poika kyllä möyrii siellä täällä pitkin pihaa, joten enemmän varmaan on käyttöäkin näille jopa vedenpitäville vaatteille.

Pipot, hatut, kurarukkaset ja tavalliset tumput/hanskat ja muut asusteet on sitten kelin mukaan sekä päiväkodilla että kotona, ei yleensä viedä ja tuoda edestakaisin, vaan molemmissa on omansa. Poika haluaa aina jonkinlaisen hatun päähänsä kun lähdetään ulos, kesähelteelläkin. En tiedä, mistä moinen juontaa juurensa, mutta ehkä mieluummin niin päin, kuin että saisi aina tapella lapsen kanssa siitä, laitetaanko hattu vai ei.
 
Ihmiset ovat yksilöitä, eikä jokainen päivä ole samanlainen, sanotaan. Mutta epäilyttää tuo meidän poika (nyt n.2kk vanha). Yhtenä päivänä on ns.normaali (sellainen, johon ollaan totuttu) eli hätäinen ruoan suhteen, eläväinen ja rimpuileva pakkaus. Kun taas toisena hiljainen, syö vain niukasti, nukkuu paljon (todella paljon!) ja on melkeinpä veltto ja hauton kaiken suhteen.
Yleensä tätä "velttoa päivää" edeltää kauheat iltanarinat/marinat joihin ei löydy syytä.
Saattaa olla täysin normaalia, mutta näin märkäkorvaäitinä minua pelottaa kaikki tavallisuudesta poikkeava :nailbiting:

Kysynpä siis että onko muilla kokemusta näin radikaaleista päivittäisistä vaihteluista?
 
Kuulostaa minusta ainakin normaalille. :) Jokainen vanhempi tietysti tuntee oman lapsensa parhaiten, mutta meillä on kaikki lapset ottaneet kasvua sykäyksissä ja siihen on kuulunut juuri tuo, että välillä syödään hyvin ja kaikki on hyvin, välillä ollaan itkuisia ja väsyneitä. Hermosto on vielä vauvalle hyvin kehittymätön tuossa iässä ja se voi aiheuttaa itkuisuutta. Vanhat terveydenhoitajat sanoivatkin usein , että vauvat alkavat nukkua hyvin 3kk lasketun aikansa jälkeen. :) Siihen asti elämä voi olla haastavaa tavalla tai toisella.

Omista huolistaan kannattaa keskustella neuvolassa ja myös luottaa omaan äidinvaistoonsa. Tarvittaessa vauvalle voidaan varata lääkärintarkastus, jos jokin asia kovasti huolestuttaa vauvan kasvussa tai terveydessä. On kaikkien etu, että äiti /vanhemmat voivat luottaa omiin taitoihinsa.
 
Nurinkehrääjä, kannattaa ottaa asia puheeksi neuvolassa. Jos huolestuttaa paljon, niin ihan soittamalla odottamatta seuraavaa sovittua käyntiä. Vauvan kanssa päivät ovat erilaisia, mutta jos itsestä tuntuu, ettei vauva ole normaali oma itsensä, niin ei siitä puheeksi ottamisesta mitään haittaa ole.
 
Onko muilla vauvat tehneet sitä, että illalla/yöllä eivät ”suostu” nukkumaan omassa sängyssä vaan alkavat heti etsiä tissiä? Siis heti imetyksen jälkeen? Meillä usein ilta ja/tai aamuyö menee siihen, että vauva ensin syö (usein jopa 2 kertaa molemmista rinnoista), nukahtaa tissille ja siirrettäessä omaan sänkyyn alkaa etsimään tissiä ja huutamaan. Tissille otettaessa imee taas joku 10-15 min ja nukahtaa, ja sama homma. Iltaisinkin saattaa tyytyväisenä nukkua äitiyspakkauksen laatikossa tai sylissä/sohvalla vieressä mutta sänkyyn siirrettäessä herää eikä uni tule ilman tissiä. Kyseessä on siis viikon ikäinen kakara, ja tiedän kyllä että on varmasti ihan normaalia enkä ole huolissani tms. Mutta olisi kiva tietää, miten saisi nukkumaan omassa sängyssä? En uskalla nukkua perhepedissä näin pienen kanssa. Ja voiko tuo oikeasti olla niin nälkäinen vai onko vaan tissinkaipuuta? Päivisin syö 1-4 h välein ja maitoa kyllä tulee ihan hyvin. Välillä on mies antanut iltaisin about 50-70 ml korviketta pullosta, jotta mä saisin nukkua sen iltashown ajan. Mä pärjään kyllä ilman unta helposti (vielä), koska voin nukkua päivällä vauvan nukkuessa ja koska totuin jo loppuraskaudessa parin tunnin yöuniin, mutta olisihan se kiva silti yöllä nukkua. :grin Varsinkin kun tuo yöimetys on niin raskasta. En voi epparin auenneen haavan takia vieläkään istua ollenkaan, joten pakko imettää kyljellään, eli vauvaa pitää jatkuvasti nostella puolelta toiselle tissin vaihtamiseksi. Mielummin nousisin tuon 3-4 h hereilläoloajan ajaksi istumaan imettämään ja tekemään jotain..
 
Takaisin
Top