Itse olen ottanut kiitollisuudella vastaan kaikki neuvot ja vinkit, joita päiväkodilta olen saanut ulkovaatetuksenkin suhteen. Mutta minä olenkin aika onneton tiedossa ja taidossa, mitä tulee lapsiin, kun poika on ensimmäinen lapseni, enkä ole koskaan aiemmin elämäni aikana ollut tekemisissä lasten kanssa oikeastaan ollenkaan. Minun pitää opetella kaikki kantapään kautta pojan pukemisessakin joka säällä, mikä on liikaa ja mikä liian vähän. Poika on päiväkodissa kyllä kaikki arkipäivät, joten ehkä vähän eri tilanne siinä mielessä. Meilläkin poika taitaa olla sellainen kuumakalle, ainakin sisällä ollessaan, mutta haluaa silti aina sisälläkin olla pitkähihaisessa paidassa, pitkälahkeisissa housuissa ja sukatkin tahtoo aina jalkoihinsa, vaikka olisi lämminkin.
Meillä on siellä päiväkodissa ollut käytössä Cirafin sadehaalari, joka on kelvannut aika monelaisiin keleihin ihan kaatosateesta vain vähän kosteisiin keleihin. Vuori siinä on, mutta hyvin ohut. Harmittaa vaan, kun ovat päiväkodissakin todella kehuneet ko. haalaria, ja nyt sitä ei enää saa mistään
Olisi pitänyt silloin aikoinaan jo ostaa valmiiksi varastoon se seuraava kokokin, kun tämä nykyinen on juuri jäämässä pieneksi, toivottavasti nyt olisi käyttökelpoinen edes tämän syksyn.
Ensimmäiseksi syksyksi ja talveksi viime vuonna ostin pojalle kyllä uusia haalareita, mutta paljon olen tuleviin aikoihin saanut tuttavilta isomman kokoisia haalareita. Täksi syksyksi ostin Reiman ohuen välikausihaalarin, joka on niin reilun kokoinen, että mahtuu vielä keväälläkin sitten. En tiedä, ovatko sitä sitten vielä päiväkodissa käyttäneet. Kelit ovat välillä kyllä olleet aika viileätkin aamupäivisin jo. Lämpimämmille ja kuivemmille keleille pojalla on päiväkodilla normaalit paksummat puuvillaiset verkkarit ulkohousuiksi, tekokuituisia kankaita ei voi pitää suoraan ihoa vasten. Kotona sitten ulkoillaan milloin missäkin asuissa, sään mukaan, ja jos tulee vettä taivaan täydeltä, ei ulkoilla kotona välttämättä ollenkaan, kun ei itsellä ole kunnollisia sadevaatteita. Itse kyllä pidän näitä välikausivaatteita aika kätevinä juuri siksi, että ei haittaa sitten pienet kosteudet ja märkyydet, alla olevat vaatteet säilyvät kuivina. Meillä tosin poika kyllä möyrii siellä täällä pitkin pihaa, joten enemmän varmaan on käyttöäkin näille jopa vedenpitäville vaatteille.
Pipot, hatut, kurarukkaset ja tavalliset tumput/hanskat ja muut asusteet on sitten kelin mukaan sekä päiväkodilla että kotona, ei yleensä viedä ja tuoda edestakaisin, vaan molemmissa on omansa. Poika haluaa aina jonkinlaisen hatun päähänsä kun lähdetään ulos, kesähelteelläkin. En tiedä, mistä moinen juontaa juurensa, mutta ehkä mieluummin niin päin, kuin että saisi aina tapella lapsen kanssa siitä, laitetaanko hattu vai ei.