"Tyhmät" kysymykset?!

Mun on paha saarnata kun oon polttanu kaikissa raskauksissa ja imetyksissä.
Mutta tosiaan mä oon todennu et ehkä on parempi että poltan, kun se et tulee noita järkkyjä raivareita.
Nyt jos oisin oottanu esikoista olisin pystyny lopettaan, mutta kun on tätä muutakin perhettä, niin ajattelin jo niiden hyvinvointia.
Mutta jokainen tekee niinku parhaaks näkee ja jättää omaan arvoonsa jos joku tulee arvosteleen.

hyvin sanottu niinushka. eikä se ainakaan minun silmissä kenenkään ihmisarvoa laske vaikka tekisikin mielestäni "väärin" tai "huonompia valintoja". No one is perfect :)

Ja muistetaan, samoin kuin kivun kanssa, että jokaisen meidän tuntemukset on yksilöllisiä eikä niitä voi suoraan verrata tai kritisoida. Joku menneisyyden juttu voi vaikuttaa siihen että ihminen kokee asian voimakkaammin.
Esim. jos ollut hirveen riitaisa koti muksuna niin nyt voi kokea että 1 tupakka on pienempi paha kuin lapsen kuunnella äidin raivoamista. (yleisesti ottaen siis, en tarkota että täällä ois kellään just tuo mun keksimä esimerkki)

Mulla on jännä kun olen raivo hullu vaan sillon ku poltan. :O Tai sillon vaan tulee semmosia hulluja raivareita. Nyt kun ei polta niin ei raivostutakaan. Outoa? :confused:

Mä lopetin tupakan polton samantien ku plussasin eikä oo missään vaiheessa tehny tiukkaa. Kerran palo kesällä käpy niin et teki mieli, mut se meni äkkiä ohi enkä polttanu :p
Mieli ei tee yhtään tupakkaa vaikka mies polttaa, välillä se haju kyllä ottaa nokkaan mut ei mua haittaa. Tytön lähelle se ei heti tuu jos käyny tupakalla :)

Kukin tyylillään; polttaa ken tahtoo :joyful: en mee sanomaan alanko polttaa ite jossain vaiheessa, sitä ei tiiä :woot: sen näkee sitte joskus. Nyt ei ainakaa tee yhtää mieli tupakkaa :p

Itse aloitin polttamisen joskus teininä ja tuli sauhuteltua n.15 vuotta ennen ensimmäistä raskautta. Plussattuani sauhuttelu loppui seinään. Raskaus- ja imetysaikana en polttanut kertaakaan, mutta sitten joskus myöhemmin saatoin sauhutella juhliessani. Tupakointi sai totaalilopetuksen terveydellistenkin syiden vuoksi 2013. Lopettaminen raskauden ajaksi oli ihmeen helppoa ja kyse oli vain siitä, että tein selkeän päätöksen lopettaa. Minulla ei olisi toiminut mikään "poltan yhden tai pari silloin tällöin ja jos kovasti vituttaa" -ajattelu, koska kyllähän sitä sitten vituttaisi juuri niin usein, kuin sitä tupakkaa haluaa.

Jos on pärjännyt 9 kk ilman, niin siitä olisi hyvin helppo jatkaa samaa tietä, on alku on jo kuljettu. Ja jos tupakkaa kaipaa siksi, että lapsen kanssa menee hermot, niin ehkä kannattaisi sitten miettiä jotain muuta tapaa ratkaista asia vaikka niitä hermoja kehittämällä, eikä vain eräällä tavalla paeta asiaa.

Pikkuvauvan kanssa se hermoja kiristelevä osuus onkin varmaan yleensä juuri se vauvan itku ja huuto silloin, kun ei tiedä mikä on huudon syy. Siinä ei oikein se tupakka auta, vaan jos vauva sitten jää yksin ja tarpeen tyydytys pitkittyy, niin huuto vain yltyy. Eikä se lapsen hermoille käyminen vauvavaiheeseen lopu, vaan jokaiseen ikäkauteen kuuluu omat "kriisinsä".

Mä en ajattele niin että "menen sauhuille koska vauva/lapsi itkee/raastaa mun hermoja" vaan enemmänkin niin, että jos sattuu vituttamaan/ärsyttämään/muuten vaan tekee mieli sitä tupakkaa, niin menen sauhuille. Jos tekee mieli, enkä mene tupakalle, alkaa vain ärsyttää entistä enemmän, eikä sekään sitten ole hyvä, kenellekkään. En kuvittelekaan ratkaisevani ärsytystäni/väsymystäni tupakan avulla, eihän se mitään auta. Mutta sillä voin mahdollisesti hetkellisesti helpottaa oloani.

Ja sitten vielä itse ainakin koen niin, että kukaan muu ei voi tietää mitä kenenkin päässä liikkuu/miten asiat koetaan jne. Eli en aio kenenkään polttamista/polttamattomuutta lähteä arvostelemaan millään tavalla. Itse koen tietyt asiat tiettyyn aikaan juuri "oikeiksi", eikä siihen voi kukaan muu puuttua ;)

Mutta nyt takaisin näihin "tyhmiin kysymyksiin": synnytyksessä, pissaako nainen usein synnytyksen/ponnistuksen aikana tosta vaan? Vai tuleeko sillon pissaa? Mietin vaan että tosi kiva roiskasta kuset kätilön naamalle...vaikka kai nekin on siihen tottuneet...

Väittäisin että jotain tulee.. Ite ramppasin synnäril koko ajan vessassa, ja sain aina pissattuaki... Mutta kas kummaa ku piti vaavii työntää pihalle ni eka siinä ponnistettii litroittan pissaa pihalle. Edelleenkäänen ymmärrä missä sitä määrää pissaa säilytin itessäni. Kätilö vaan vaihteli alustoja :)

Mulle tehtiin katetrointi kun pissa ei tullu ulos... Paskat lens sit vissiin melkein kaikkien naamalle ku ponnisti, mut aivan sama mulle :grin no olin siellä synnytyksessä myös tissit paljaana ku oli niin kuuma, että oli aika eläimellinen meno! Sit kun olin lähdössä osastolle niin kätilö nauroi vaan, että nyt sun kyllä laitettava paita päälle... oli pakko totella :)

Se oli kamala se paitahässäkkä.. Olin koko ajan sen kans solmus!! En kyllä oo ees varma mahtoko se olla kunnolla mun päällä;) mut ei kans siinä kohtaa ohan kiinnostsnu miötä näytti;)

Joo ei kiinnostanut, vaikka mullakin oli periaatteessa vieras mies salissa, kun isänsä kanssa loppui aika hyvin plussaukseen kaikki "säädytön" toiminta.

Mulle vaihettiin vaatteet vasta salissa...oli kuulkaa rintaliivit ja kaikki kun tarkkailun puolella sai pitää omat vaatteet...huh huh...

Oli mulla jonkun aikaa se paita päällä, ehkä tunnin pari, mut sit alkoi niin ahdistaa sen kaula-aukko ja olla kuuma, että oli pakko ottaa se pois. Nauratti kun kyseltiin koko ajan, että ei kait mulle tuu kylmä! Juu, ei tod! Siis olin varmaan aivan kirkkaanpunainen ja hiki valu ku ois sankosta kaatanu, siinä suli jo varmaan viis raskauskiloa... huh huh!

Mulle ei kerenny tulla ees hiki :) Kävin pikkupesuilla synnytyksen jälkeen että pääsen pian nukkumaan.

Mulle vaihettii se takaa auki oleva paita, mut ei se siinä pysyny päällä... Tyyny mulla oli tissien suojana ku epi laitettii...:)

Mutki jouduttii katetroimaa ku ronsu oli tukkinu tiet nii pissa eikä ronsu meinannu tulla ja sen jälkeen tuli ronsu :) Huvittavinta oli se et mä kuulemma meinasin nukahtaa sinne ja miekkonen joutu herättelee et hei mitä jos synnyttäisit ;D Ja sit ku heräsin nii halusin ruokaa se mun kärilö vaan pyöritteli silmiä ja nauro mulle et olin kuulemma harvinainen luomusynnyttäjä :D Nii ja sit ku se sano et seuraavan kerran ponnistat kunnolla et enemmän noi sun ponnistukset jää liian lyhyeeks,et kohta se joudutaan ottaa pihalle jos et skarppaa nii mun vastaus oli joo kattellaa sitä seuraaval kerral :D

Takaisin