"Tyhmät" kysymykset?!

Jotenkin mua ällöttää laittaa omia alushousuja synnytyksen jälkeen vauvan pyykin kanssa samaan tai miehen kalsareita vauvan bodyjen tmv kanssa. Omat vaatteet ei myöskään kestä 60 pesua vaan vaatii 40 eli näistä syistä pesen erillään.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Siellä koneessahan niiden on tarkoitus puhdistua ja varmasti hyvin puhdistuukin, ei ne likasena sieltä pihalle tuu :grin

Jos mun omat vaatteet kestäis sen 60 niin sitten mutta suurin osa on 40 astetta tai materiaaliltaan herkkiä :(

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tiädän että riippuu vauvasta, mutta jos sanotaan et syntymä pituus on se 50 cm. Ni meneekö monta aikaa ku vauveli tarvii jo 62 senttiset vaatteet?

Kannattaa opetella kapaloimaan vauva siihen peittoon. Kun on tottunut olemaan ahtaasti mahassa, niin yleensä sitten myös nukkuvat paremmin sellaisessa tiiviissä paketissa. Se on myös turvallisempi kuin "irtopeitto", koska ei tule siihen kasvojen eteen ja toisaalta myös kädet pysyvät sitten siististi siellä paketissa, eikä vauva pääse esim. raapimaan itseään.

Ompa outoa pikkymyy jos et oo saanu lakanaa ollenkaan.
Pesettekö muuten nyt kaikki pesuohjeitten mukaan vai miten? Mietin vaan et mitä jos pesis ton ekan pesun vaan 40 asteessa, kai ne myrkyt siinäkin läjtee kun osaa ei saa pestä 60 ja sit tulee vajaita koneellisia. Entä kirppiksrltä ostetut? Mietin että pitäiskö ne pöpöjen takia laitta 60 asteeseen vai pesuohjeen mukaan?
Voi lol, mä aloin lukeen tota silleen "Pesitkö muuten...", että nyt se Pikku_Myy on pessy sen pussilakanan väärässä lämpötilasa ja että se harmaa tyynyliina on ollu alkujaan pussilakana :D

Meillä taas on aina kapaloitu! Keskolassa opetettiin kapaloimaaan esikoinen kun pienet sätkii niin herkästi, että tuo turvan tunnetta, lämpöä ja ikäänkuin jatkaa sitä kohdussa oloa (pätee myös tavan vastasyntyneisiin ja siihen kantoliinaan!). Vähän isompaa vauvaa kapaloidaan sitten niin, että kädet jäävät vapaaksi. Eikä sen tekniikan kanssa ole niin nöpsnuukaa, netti on pullollaan erilaisia ohjeita ja tärkeintä on, että kapalo on tiiviisti, muttei kuitenkaan purista eikä pääse nousemaan kasvoille. Kaikenlaisia valmiita kapaloliinojakin myydään, mutta parhaiten meillä on toimineet virkatut/neulotut joustavat pienet peitot, joita tarvii muutenkin :) Ja vauvasta kyllä huomaa milloin on kasvanut ohi kapalointi iän, rauhallisempia on saanut kapaloida päikkäreille pidempään kuin vilkkaampia, joita on alkanut kaikki peitot ahdistaan kun se jalkojen ja käsien vispaaminen on vaan niin ihanaa :wink

Mä oon pessyt vaipat, harsot ja petivaatteet 60 asteessa, mutta vaatteet ja esim. kaukalopussin 40 asteessa. En oo myöskään täysin erillään pessyt muusta pyykistä. Toki, jos tulee täysi koneellinen vauvan pyykkiä niin mikäs siinä, mutta esim. punasävyisiä meillä oli niin vähän, että heitin samaan koneelliseen lisäksi punasävyisiä vuodevaatteita.

Kun vauva sitten syntyy, niin kyllä ne pienen vaatteet tullaan pesemään muun pyykin seassa. Ei meillä ole niin paljon vauvan vaatteita, että voisi aina odottaa, että saa koneen täyteen tai edes puolilleen, niin että voisi pelkkää vauvan pyykkiä pyörittää. Vaippapyykin pesen kyllä sitten erikseen, mutta sitä onneksi tuleekin. :grin

Ensimmäiset pesut pesin/pesen vauvan vaatteet erillään muusta pyykistä. Mutta jatkossa tulee varmasti laitettua muutakin pyykkiä sekaan juurikin ton takia ettei viitti pyörittää vajaita koneellisia.

Pikku myy, ookko jo reklamoinu Kelaan kun et saanut pakkauksen mukana lakanoita? Pitäähän teidänkin vauvelin ne saada! :happy119

En oo reklamoinu. Eipä tuo nyt ok niin yhen lakanan päälle :) onhan noita tuolla lipasto ssa, haittaa vaikka vähä iso onki :) Tuli siinä muut muttei sitä pussilakanaa.

Meillä on yks ihana vauvan pussilakana Pentikiltä parin vuoden takaa, lieköhän niillä edelleen tarjolla? Just äitiyspakkauksen peiton kokoinen. Hemtexistäkin on noita, niissä on ihanat kuosit, mutta ovat hiukkasen leveämpiä kuin äitiyspakkauksen peitto, ei kuitenkan niin paljoa että olis haitannu mitenkään.

Meillä ei pestä vajaita koneellisia, eli lähes poikkeuksetta kaikki vaatteet, omat sekä vauvan, pesen 40 asteessa. Lakanat, pyyhkeet ja harsot kaikki 60 asteessa. Silkki, villa, liivit ja muu herkempi pyykki sekä farkut 30 asteessa, noi herkemmät silkki&villa-pesuaineella. Muuten käytän vaan nestemäistä perus omo coloria tai whitea kaikkeen, ei huuhteluainetta. Kenelläkään meistä ei ole iho-ongelmia tai allergioita, ja esikoisenkin lukuisat valkoiset vaatteet on aina puhdistunu hyvin tahroista yms.

Mä en kans pese vajaita koneellisia ja meillä käytetään rainbow:n vaaleille, värillisille tai tummille tarkotettuja nestemäisiä peseaineita aina pyykin värin mukaan. Huuhteluainetta laitan ainoostaan pyyhkeisiin ja lakanoihin. Vaatteet pesen 40 asteessa, lakanat ja pyyhkeet riippuen väristä 60 tai 90 astetta ja herkät tekstiilit 30 asteessa.
Vaikka meillä on puolella atooppinen iho, niin ei mitään oireita oo ollu eikä tullu.
Ja melkein kaiken myös rumpu kuivaan, koska meillä ei oo kuivaustelineitä enään (muksut roikku niissä niin hajos) eikä tilaakaan niin monelle kuivaustelineelle mitä tarvis.
Noista pussilakanoista en tiiä, kun oon kaikki saanu tai sitten mutsi on ommellu niitä meijän vanhoista lakanoista.

Onko kenelläkään käynnistetty synnytystä ballonkilla? Katselin tuota lääkärin suunnitelmaa maanantaille ja ilmeisesti sellaisella lähdetään liikkeelle.

Takaisin