"Tyhmät" kysymykset?!

Äitiyspakkauksen peittoon sopii ainakin kaikki Finlaysonin vauvakoon pussilakanat. Näin mulle vastattiin eilen Finlaysonin liikkeestä (jossa on muuten -60% alet, samoin kun nettikaupassa!). :)

Ikean peittojen ja pussilakanoiden kokoja en ole syynännyt itse mutta olen kuullut monilta että Ikean on ns. neliön mallisia ne petivaatteet ja se äitiyspakkauksen taas on eri mallinen joten ne ei sopisi yhteen. Kannattaa siis koot tarkistaa ennen kun ostaa, Ikeassahan ne näkyy netistä ja siinä äp-laatikon mukana tulleessa sisällysluettelossakin on sanottu peiton ja lakanan koko.

Ompa outoa pikkymyy jos et oo saanu lakanaa ollenkaan.
Pesettekö muuten nyt kaikki pesuohjeitten mukaan vai miten? Mietin vaan et mitä jos pesis ton ekan pesun vaan 40 asteessa, kai ne myrkyt siinäkin läjtee kun osaa ei saa pestä 60 ja sit tulee vajaita koneellisia. Entä kirppiksrltä ostetut? Mietin että pitäiskö ne pöpöjen takia laitta 60 asteeseen vai pesuohjeen mukaan?

Mä oon heittänyt kaikki lakanat ja harsot yms (oli ne sitten uusia tai saatuja) 60 asteeseen ja vaatteet 40 asteeseen, oli pesulapussa lukenut mitä tahansa. Samoin oon rumpukuivannut oikeastaan kaiken vaikka useimmissa vaatteissa se kielto onkin.

Mulla on se äp-pussilakana vihreänä nykyään :grin Ihan vinkkinä vaan ettei kannata heittää vihreitä koristetyynynpäälisiä samaan koneelliseen jos ei halua vihreää lakanaa. Onneksi tuli edes tasaisen värinen ja mä tykkään vihreästä :grin

Anttilassa oli muuten vauvan lakanoita alessa. En tosin ostanu pussilakanoita kun teen ite, mutta 2aluslakanaa sai 10e ja 2tyynyliinaa 5e. Ei paha (kankaatkin maksaa enemmän).

Mä pesin kaikki 60 ekan kerran. Tartteeko jatkossakin vauvsn vaatteet pestä 60 vai riittääkö 40.? Ja miksi vauvan vaatteet pitäis pestä erillään muusta pyykistä.? Näin ainakin valmfnnuksessa ohjeistus :o

No mä meinasin pestä samalla mun pyykkiä mut katoin sit et on niin likasta et kaipaa vanishia ja sitä taas en viitsinyt vauvan pyykkiin laittaa ettei jää mitään myrkkyjäämiä. Meille ei oo töstäkään asiasta infottu missään valmennuksessa.

Olen varmaan jokaisen himopyykkääjään painajainen :hilarious: Meillä pestään aina liki kaikki (paitsi juhlavaatteet) 60 asteessa, liinavaatteet 75 tai 90 asteessa. Ja kaikki pestään samalla sensitive pesuaineella, ilman huuhteluaineita ja kaikki (ei rintsikat) rummutetaan. Eikä silitetä! :nailbiting:

Aluksi olen saattanut pestä vauvan vaatteita omissa koneellisissa, mutta aika nopsaan ne tuolla muiden vaatteiden seassa pyörii. Miehen päällyvaatteet pesen erikseen, kun sillä voi vaatteissa usein olla vähän öljyä yms. Mutta muuten ei lajitella.

Jos joku vaate ei kestä, niin se oli sitten huono tai joskus sattuu jotakin värjäytyyn, niin ei siihenkään maailma kaadu, vaihtelu virkistää :happy:

Meillä on 8 kilon kone. Ni kyllä mäki pesen vauvan vaatteet samassa ku omaniki!!! Omat petivaatteet pesen erikseen ku haluun niihi huuhteluainetta joka tuoksuu!!!

Mä oon pessyt vauvan tekstiilit kaikki 60 asteessa, lukuunottamatta äpakkauksen herkimpiä eli niitä villavaatteita ja toppapukuja, jotka pesin 40°. Pesin kaikki makuupussitkin 60° pyykissä. Omat vaatteet pesen yleensä neljänkympin pyykkinä, mutta useimmat vaatteethan kestää kyllä 60° vaikka lapussa lukis 40.

Mä pesen kaikki vauvan vaatteet paitsi ne ruskovilla / merinovilla vaatteet 60 villavaatteet pesen hajusteettomilla villapesuaoneilla pesulapun mukaan. Jotta villaa ei tulisi vajaita koneellisia pesen omia villavaatteeita kuten paitoja samalla kun nuo vauvan villavaatteet ei tule suoraan ihoa vasten kuitenkaan eli alla on kerros.
Valkoiset lakanat ja harsot 90 asteessa
En pese sekaisin omia ja vauvanvaatteita ekan 6 kk aikana katsotaan sitten myöhemmin :)

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mä kanssa havaitsin, että mun kaikki kolme pussilakanaa on ihan eri kokoisia keskenään eikä ne kaksi muuta mahdu sen peiton päälle :shifty: Mutta toisaalta on tuolla kaapissa toinenkin, vähän ohkaisempi ja pienempi peitto, joten ehkä voin laittaa sen sitten välillä. Ja kaveri sanoi, ettei ne juurikaan käytä peittoa vauvalla, lähinnä vaan pukee riittävän lämpimästi päälle.

Mirkku peiton voi laittaa heti mä esim laitan kun en saa Tanskasta äitiyspakkausta. Peiton voi laittaa mutta vauva kannattaa peitellä napakasti (löysät pois) eikä leukaan asti vaan pituus suunnassa jättää reilusti vajaaksi ettei nouse vahingossakaan kasvojen päälle, paljoahan vastasyntynyt ei liiku mutta se voi tehdä sellaista mittarimatoliikettä että pääsee vähän ylös alaspäin.
Tyynyä ei vastasyntynyt tarvii.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Miksi vauvanvaatteita ei sais pestä samassa kun omat vaatteet? Ymmärrän sen jos käyttää itselleen hajustettuja pesuaineita tai hajustettua huuhteluainetta, mutta mä en ainakaan viitsi nähdä sitä vaivaa että pesen kahdella eri pyykinpesuaineella... Kyllä mä oon heittänyt nyt jo ihan samaan koneelliseen kaikki mahdolliset mikä on vähänkin samaa sävyä keskenään, ja oon pessyt kaiken hajustamattomalla jauheella (hui kauheeta, niinkään ei sais tehdä kun pitäis käyttää nestettä!).

Takaisin