"Tyhmät" kysymykset?!

Voi kun muistasin tarkkaan, esikoisen aikaan asuttiin niin lähellä sairaalaa (1km), että mentiin omalla autolla. Lapsivettä tuli tosi vähän. Mutta tuo oli se syöksysynnytys, supistukset kun alkoi niin olin auki saman tien ja ei oltu edes keretty saliin... Kaikki vain huusi "ei saa ponnistaa" ja minua kärrättiin sängyllä synnytyssaliin. Siellä ne veti hanskoja käteen ja kun olivat ne saaneet niin antoivat luvan ponnistaa ja niin se vauva syntyi!
Kuopus alkoi supistella jo ambulanssissa eli melko pian vesien menon jälkeen. Että oli inhottava matka maata paareilla kun supisteli ja kaikki kolahdukset ja tärähdykset tuntui vielä pahemmilta. Tuosta neljän tunnin synnytyksestä meni siis 1,5h ambulanssissa.

No nyt kahtoin näitä nla-kortteja..elikkä synnytyksen kesto jaetaan kolmeen osaan. Mitä ne on? Mulla on: 1.lapsi 1.vaihe 1h 44min, 2.vaihe 3min
2.lapsi 1.vaihe 7h, 2.vaihe 8min ja 3.vaihe 9min
3.lapsi 1.vaihe 3h17min, 2.vaihe 10 min ja 3.vaihe 18min.

Eli esikoisesta on merkitty vain kaksi vaihetta. Ja keskimmäisen synnytys kesti siksi nuinkin pitkään, että se alkoi supistelemalla. Kalvot piti lopulta puhkaista, että saatiin homma etenemään. Tuossa synnytyksessä saikin sitten kärvistellä niitten supistusten kans ihan edellisenkin edestä...

Sinääns nopeita ku ensisynnyttäjällä menee yleens avautumisee 7-9 ja ponnistuski voi kestää 2 tuntia... Huh huh... Siin voi ol voimat lopussa. Siihenku lisää viä monen päivä harkkasuput ja kivut!!!

Te joilla on jo lapsia, nii ootteko ollu kauan synnytyksen jälkeen kipeinä? Ootteko joutunu makoilee pitkiä aikoja vai päässy heti ylös ulos ja lenkille?:)

Suositus ainakin ois että mahdollisimman nopeeseen liikkeelle tulppariskin pienentämiseksi ja liike on lääke periaatteella mutta tietenkin siihen vaikuttaa jokaisen yksilöllinen kunto menikö sektioksi, tuliko vuotoja tai muita mahdollisia komplikaatioita. Se suihkukomennus on kai eka testi pääseekö mamma omin jaloin liikkumaan

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Se on kyl hyvä jos ne laittaa siä liikkeelle. Mullaku on vähä tapana ku sattuu johki ni mennä sikiönä sänkyy piiloo... Ja jos se ei oo kerran hyväks sit :(. Hei tyhmä kysymys, mut siis oliko vauvan kans KAHEN viikon ulkoilu kielto aluks? Vai oliko siinä joku pakkasraja?

Esikon kanssa helppo alatiesynnytys..joka tosin vei voimat kun alkoi supistuksia jotka kesti 15. Kaksi yötä oltiin sairaalassa ja koiran kanssa lähdin heti pienelle kävelylle kun tultiin kotiin. Ja joka päivä kävelin useita kertoja koirannkanssa että sai koira "omaa aikaa ".. ei olisi alkuun tullut mieleenkään pitkälle lähteä..eikä niitä tissejä voi kovinkaan kauas viedä

Joo, heti mäkin lähdin liikkeelle. Omin jaloin suihkuun ja osastolle sairaalakassi olalla. Ite vaihdoin jo heti sitten lakanoitakin varmaan tunti osastolle siirtymisen jälkeen, kun vuotoa tuli runsaamman puoleisesti eikä tullut mieleen, että ehkä mun ei ois tarvinnut tehdä sitä itse... :joyful:

Kotona pystyin heti toimimaan ihan normaalisti. Ainoa mikä sai vielä odottaa oli lakanoiden heiluttelu.

Tietysti toikin on tosi yksilöllistä. Jos tulee esim. pahat repeämät, niin tottakai toipuminen vie enemmän aikaa. Lähtökohtaisesti kuitenkin nopeasti pitäis päästä liikkeelle.

Siis jos lapsivesi menee sillee hulahtamalla ni lähdetään heti sunnärillekkö?
Meillä sanottiin synnytysvalmennuksessa monta kertaa, että 12 tunnin kuluttua vesien menosta laitokselle. Jos supistukset käskee lähtee aikasemmin, niin sitten tietysti aikasemmin.

Edit: ja jos vesi on vihreetä, saman tien ja äkkiä.

Eiku näin... Tollain meillekki sanottiin, päässy vaan kaikki opitut ja kuillut asiat unohtuu.. :/ täytyy ruveta paperille kirjottaa kaikki tärkee!!! Kysyy täälä jonku rasvan nimen, ni emmää sitä enää kohta muista. Ja sit ei löydä koko keskusteluaka enää... Että älkää ihmetelkö jos rupeen toisteleen asioita:)

Jalkeille joo pian synnytyksen jälkeen mut ei rehkimään. muistakaa leidit että ootte sit synnyttäny joka on kropalle kova duuni!! Tämän meinasin itse toisen kohalla unohtaa ja niin vaan kohdun laskeuma uhkaili tulollaa.. :( ja se kipu ei ollu kivaa! Joten itse opin jotta levättäväkin on!

Takaisin