"Tyhmät" kysymykset?!

Tää menee nyt taas vähän hippiosastolle, mutta onko kenelläkään kokemusta/tietoa sheavoin käyttämisestä vauvan vaippaihottumaan tai omien rintojen rasvailuun? Sain sitä ison paketin kaverilta vauvalahjaksi ja kuulemma sen pitäisi soveltua hyvin molempiin käyttötarkoituksiin ja lisäksi on 100% luonnontuote. Aattelin kyllä ehdottomasti kokeilla, mutta ois kiva kuulla kokemuksia.

Mulla on ollu turvaistuin melkein aina kuskin penkin takana. Mulla kun on se ainoo kortti tässä taloudessa, nii se on menny jo ihan sillä oman penkin taakse, ettei tarvi autoo kierrellä ympäri.

No tän paikkakunnan liikenteen kun ottaa huomioon, nii kuskin takana on turvallisempaa. Ikinä tiiä kuka tulee risteyksestä kylkeen, nii sillon on repsikan puoli rutussa. Sen verran monta repsikan puolta oon täällä nähny rutattuna.

Meillä on käytetty sheavoita! Omalle rohtumaiselle iholle (huulille, käsille, säärille) ollut ihan huippua ja hyvin meidän atoopikot (2kpl) ovat sietäneet myös. Jossakin ketjussa täällä joku taisi mainita että on lanoliinille allerginen? Ymmärtääkseni sheavoi on paremmin siedetty ongelmaihoisillakin. Vaikka on meillä lanoliiniakin käytetty villavaippahousujen huollossa. Voiteena en siitä niin pitänyt sheavoihin verrattuna, "tunkkaisempi" tuoksu; haisee siis ihan lampaalle :wink Molemmat minusta kuitenkin ihan tosi hyviä voiteita, kannattaa kokeilla!

Lanoliini on siitä hyvä ettei sitä tartte pestä rinnanpäästä pois ennen imetystö kuin esim.Bepanthenin täytyy. Lanoliinia ostin pienen tuubin ihan nänninpäiden vuoksi et jos menevät rikki. Sehän on siis lampaanrasvaa käsittääkseni. Sinkkivoidetta sain vauvakutsuilla ja oon käyttäny sitä nyt itse rikkinäisille limakalvoille ja laitoin jopa koiran tassuun ku oli tullu haava jäästä ja kylmyydestä :)

Huomasin just kun olin alasti vessan peilin edessä että mun rinnoissa näkyy verisuonet selkeesti! Sinisiä viivoja menee ristiin rastiin ja etenkin vasemmassa rinnassa. Jäin miettimään että oliko niin että imettäessä kun maito nousee rintoihin näkyy verisuonet paremmin vai muistelenko aivan väärin?
Mulla tuli noi suonet esiin jo ennen plussaa ja rinnat ihan pinkeinä, siitä vähän aavistelin et nyt on jotain tapahtunu ja plussaahan se enteili. Keskiraskaudessa rinnat paisu taas lisää ja mun on pitäny investoida aika paljon liiveihin, kun D-kupit ei enää riittäny. Nyt rinnat ei oo enää ihan niin pinkeet, mutta varmaan sit taas kun maito nousee. No mulla on nyt kolmet imetysrintsikat hommattuna, toivottavasti ei tarvii enää muita ostaa, nekin kun ollu kaikki n. 50e/kpl.

Jostain luin ettei sheavoitakaan tarvi pestä pois rinnoista ennen imetystä. Sitä käytetään jossain Afrikassa ruuanlaitossa, joten tuskin on mitään myrkkyä :) Onko sulla Nappi ollut jotain valmista voidetta vai sitä ihan raakaversiota? Mä sain sitä raakaversiota ja ajattelin vatkailla sen vähän paremmin levittyvään muotoon, kun löysin sellasen ohjeen. Mut kiva kuulla, että on ollut hyvää. Musta ois ihana, kun ei tarttis vauvaan levittää mitään kemikaalivoiteita!

Pihlajanmarja, haluisitko jakaa sen ohjeen? Miulla on myös sitä raakaversiota sheavoista ja on vähän hankalaa käyttää..

Mulla on ollut Flow-kosmetiikan sheavoita. On sitä itseään, eikä siis sisällä muuta, mutta valmiiksi kuohkeutettua. Raakaversio on varmasti edukkaampaa! Flowlla näytti olevan myös tuoksullisia versioita, mutta tätä tavallista meillä on käytetty. Pieni purkki mutta ihan törkeän riittoisaa! :happy:

Millasta vettä vauvalle voi juottaa? Käykö vesijohtovesi vai pitäskö olla keitettyä vettä vai ihan lähdevettä? Siis jos nyt tulee tilanne että pitää antaa muuta juomista ku maitoa.

Lanoliini on siitä hyvä ettei sitä tartte pestä rinnanpäästä pois ennen imetystö kuin esim.Bepanthenin täytyy.

Ei kuulemma tarvi Bebantheniakaan pestä pois.

Se olin minä joka siitä lanoliiniallergiasta oon jutellut. Millaista tuo sheavoi on "puhtaana"? Mulla on vaan ollut jotain BodyShopin rasvoja joissa sitä on mukana, mutta en sellaista pienelle laittaisi koska niissä on aina kauheasti myös hajusteita.

No tää on taas tätä mun etukäteen pohtimista, mut muistan kuulleeni että jotenkin sammakseen liittyen ois vettä käytetty ja sitten taas jos tulee vaikka lämmönnousua niin jos tuntuu että ei saa tarpeeksi nestettä ihan maidosta.

Mä tas olen kuullut että se on vanha ohjeistus tuo veden juottaminen ja maito on ihan riittävä nesteen lähde vauvalle. Sammakseen sit taas jotain hapanta, esim puolukkaa tai sitruunaa.

Vettä kantsii antaa vauvalle, jos suuhun meinaa tulla sammasta. Toki muitakin keinoja siihen on.

Kyllä mä käytän ihan hanavettä juoksutan toki kunnolla että on kylmää.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Parilla nuorimmalla on ollut jonkun verran sammasta ja meillä siihen neuvottiin sekä neuvolasta että lääkäristä antamaan puolukkaa. Itse otin lusikalla puolukkasurvoksen päältä mehua ihan kärjellisen kerrallaan ja annoin muutaman kerran päivässä. On auttanut.

Muokattu viimeksi:
Talkista joku kysyi eikä tainnut vielä olla vastausta...

Talkkia käytetään imemään kosteutta vaippa-alueelta ja taipeista, ettei tuu hiertymiä. Etenkin pyöreämmillä vauvoilla tulee tarpeeseen, kun on niitä makkaroita. :happy: Meidän geeneillä en usko, että vauvaa tarvitsee pahemmin rasvailla, mutta talkki tulee varmaan taas tarpeeseen kuten esikonkin kanssa.

Takaisin