"Tyhmät" kysymykset?!

Siinä alussa vaan imettää ja lypsää niin tiheesti kuin mahdollista ettei ehtis päästä pakkaantumaan liikaa. Toi on meinaan hirvee tunne kun tissit aivan kivikovat maidosta ja sit pitäis yrittää lypsää jotain ulos.

Miten lypsetään :Z

Joo riippuu vauvasta :)
Käsinlypsäminen opetetaan osastolla, vaatikaa! :)

Lyhyesti, kaksi sormea (etu ja keskisormi) nännipihan toiselle reunalle, peukalo toiselle reunalle ja "puristaa" silleen itseen päin - ei vetämällä ulospäin. :) näin jos joku tosta mitään ymmärsi :) käsinlypsy varmaan löytyy googlettamallakin mut osastolla kyl saa sit ohjeistuksen siihen.

Ja sit on käsikäyttöisiä ja sähkökäyttöisiä pumppuja joilla lypsää, osastolla pitäs olla mahdollisuus koittaa pumppaamista, ja suosittelenkin et koitatte ensin siellä ja katsotte tarpeen mukaan ennenkuin sijoitatte pumppuihin :)
Käsikäyttöinen pumppu riittää kun sillon tällön tarvii pumpata, sähkökäyttöinen on parempi jos usein tarvii.

Jos on esim. Tukoksia tisseissä et maito ei pääs kulkeen, ni sit lämpötyyny tai lämmin suihku ja siellä käsin lypsäminen on helppo tapa helpottaa tilannetta, jos vauva ei saa tyhjättyä.

Vauva tyhjää rintaa parhaiten alaleuan puolelta, siks suositellaan esim. Kainaloimetystä tai imetysasentojen vaihtamista välillä :)

Mä ostin medelan käsikäyttöisen pumpun jo nyt kun se ei tässä konkurssissa tuntunut enää muulta kuin kirsikkana kakun päällä.. Siinä pitäisi olla asennot säädöille jotka matkivat vauvan imutyyliä lyhyitä ja pitkiä imaisuita.
Tulen varmaan käyttämään suht paljon mutta sähkökäyttöinen jäi vielä kauppaan jos näyttää siltä että sen tarvii niin kierrättänen tuon käsikäyttöisen eteenpäin.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Myy sairaaloilla on pumput ei tarvii ottaa mukaan

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulla tuli maitoo kans alussa ihan hirveesti, ja varsinkin toisesta tissistä. Se nimettiin myöhemmin takuu tissiksi, sieltä tuli AINA maitoo. :) ja sillon alussa annoin tissien suihkuta hetken harsoihin, ennen kun annoin vauvalle. Ois pieni muuten tukehtunut siihen tulvaan. Mun tissit oli siitä mukavat et ne alko heruttaa jo ihan mukavasti ennen kun vauva ilmoitti nälästään.

Mulla on siis imetysliivit ja liivinsuojat ollu käytössä jo ainakin 10vko (muistaakseni oireketjussa oon sitä valittanu et vois laskee mutta en jaksa :D ). Toistaseksi ihan kirkasta tavaraa.
Aattelin että maidonkerääjä ehkä pitää ostaa etukäteen mutta pumpun vois hankkia jos näyttää ekan vko aikana siltä.

Mites käykö ihan perus minigripit maidon pakastamiseen vai onko ne varsinaiset siihen suunnitellut pussit parempia tms?

Kannattaa sit mahollisimman pian maidon nousun jälkeen vähentää pumppaamista JOS ei halua pakastaa tai säilöö. Maidon tulo on kysynnän ja tarjonnan laki, eli jos kovasti pumppailee sen lisäks että täys imettää niin sitä maitoo tulee koko ajan liikaa. Toi harsoon suihkutus on hyvä neuvo, ei mee rintaraivareiks heti.
Ite tykkäsin alkuun pakastaa jääpalapusseihin, oli helppo annostella oikee määrä sulatukseen. Ja se jääpala mahtuu pienen survomisen myötä suoaan pulloon sulamaan.

Ennen kuin maito on noussut kunnolla rintoihin tai jos tulee heikonlaisesti niin sillon on hyvä hieroa rintoja ennen itse lypsämistä. Eli koko kämmenellä hieroa joka suunnasta nänniä kohti, lämmin suihku tai lämpöpussi auttaa kans. Ja sit tuo kolmen sormen ote nännipihasta ja mä olen lypsänyt ulkopihasta nänniä kohti. Sit vaan kääntelee ja koittaa eri kohdista nännin ympäriltä niin löytää eri tiehyet, jostakin kohtaa ei tuu mitään ja toisesta kohtaa suihkuaa.

Meillä oli valmennuksessa yksi kerta pyhitetty imetykselle ja luulin ettei se sen vaikeampaa ole, mutta kyllä tuli paljon uutta ja tärkeää asiaa! Ja netistä löytyy ilmeisesti myös paljon ohjeita imetykseen ja tietty sairaalassa sitten he auttavat.. Alkoipa oikein jännittää että miten itsellä tuo imettäminen onnistuu ja tekeekö kuinka kipeää:confused::woot:

Mulla toimii tällä hetkellä kahden sormen taktiikka. Eli ihan ku ottais tupakasta kiinni niin etu- ja keskisormi nännin ylä- ja alapuolelle. Sen jälkeen painaa rintaa kasaan ja sit hiukan puristaa sormia yhteen. Mut toki tämä vaatii myös henkistä harjoittelua mulla. Vain ja ainoastaan silloin kun tilanteeseen ottaa tosi rennon asenteen ja rauhottuu niin se toimii. Sit voi tosiaan eri kohdista puristella ku maito on lähteny vuotamaan.

Muoks: mulla siis edelleen vaan tihkuu tipoittain eikä suihkua niin kuin edellä on mainittu :)

Auttakkeee!!! Miksi ihmeessä, jos autaan miehen kans samassa talossa. Mies opiskelija itse äippälomalla. Ni minkä helvekon takia mein olis tarvinnu molempien hakee asumistukee?

Eikös mies saa silloin opintotuen asumislisää ja sinä sitten asumistukea. Kaksi erillistä asiaa.

Kummatkin hakee omat tuet erikseen.. Yleinen asumistuki ja opintotuen asumislisä on eri.. asumislisä max. 201,?? euroa ja yleinen asumistuki määräytyy sitten asumiskustannusten mukaan.. Näin ainakin muistelisin..

En tajuu miks!? Asutaan kumminki samas talos, ja kela näkee molempien tiedot ni miksei ne voi maksaa sitten yhtä tukee?

Muistaakseni opiskelija, jolla on lapsi, on oikeutettu asumistukeen. Eli voitte yhdessä hakea yleistä asumistukea.

Takaisin