"Tyhmät" kysymykset?!

Newi, tuota mäkin oon vähän miettinyt... Kun ennen tosiaan oli se ns. vauvala missä hoitajat hoiti vauvoja kun äiti kävi suihkussa tai halus nukkua yön ilman vauvaa vieressään... Vessakäynnin ajaks nyt vauvan voi hyvin jättää huoneeseen nukkumaan mut suihkussa käynti kestää jo kauemmin...

TYKSissä ei ainakaan enää ole sitä vauvalaa! Hoitajat voi kuulemma "poikkeustapauksessa" ottaa vauvan kansliaan esim yhdeksi syöttöväliksi että äiti saa nukuttua!

Mites teidän miehet haluaa, että niitä kutsutaan? Mun mies haluaa ehdottomasti olla isä. Mun omaa isää taas olen kutsunut lapsena isiksi ja sittemmin iskäksi, joten isä tuntuu omaan suuhun vieraalta ja meinaankin koko ajan sanoa väärin. Mun iskä on mulle siis edelleen iskä, nyt varmaan alkaa vähitellen muuttua ukiksi/vaariksi tai mikä se sitten haluaakaan olla.

Meillä vanhemmille lapsille iskä on iskä. Nuorin puhumaan opittuaan kutsui isäksi ja siinä oli mulla oppimista. Nyt mies on milloin isä, isi, iskä tai faija. Helsinkiläisenä mies olisi halunnut, että lapset kutsuvat faijaksi, mutta eihän se tänne landelle istu. Meillä isovanhemmat mun puolelta mummo ja pappa, kun aina on näin suvussa ollut ja miehen puolelta vaari, meikän anoppi on kuollut jo 20v sitten. Ehkä parasta tässä avioliitossa :smug:. Ei tarvi etunimillä isovanhempia eritellä, kun kaikkia kutsutaan eri tavoin.

Tää varmaan kuuluu ehottomasti tähän osastoon.. Oon taas pohdiskellu :D
Sillon kun oon olllu ilman hormonaalista ehkäsyä, oon aina tai ainakin melko usein tajunnut kuukautisten alkamisen siitä, että päivä ennen tulee nenästä vähän kuivaa verta. Muuten siis ei ole koskaan nenästä verta tullut tuolleen kuivana, pari kertaa on valunut kun on ollut liian kuiva nenä.. Muistaakseni tuo nenän verisyys just ennen kuukautisia liittyi jotenki hormonien aiheittamiin muutoksiin limakalvoissa. Kuitenkin, nyt on pari päivää tullut kuivia veriklönttejä nenästä ja mie täällä oon pohtinu et voiskohan se enteillä synnytyksen lähestymistä? Kipeitä supistuksia tuli viimeeks aamuyöstä sunnuntaina, niitten jälkeen alko tää nenän pelleily.

Kaikkea sitä pohtii kun on aikaa :D

Mihinkä mä laitan vaipparoskiksen? Mulla on semmonen Ikeasta ostettu hoitoalusta jonka voi lykätä mihinkä vaan ku rupee vaippaa vaihtamaan mutta tilat on tiukilla niin se homma hoituu sit varmaan sängyllä tai sohvalla. Ja kun joka kerta ei tarvii pyllyäkään pestä niin kannattaako sitä roskista kylppärissäkään pitää? Valtakunta lisäneliöistä....

Mahtuuko jonnekin ulko-oven lähelle? Ois helppo aina ottaa mukaan roskat siitä? Vai onko se vähän törkee siinä ovenpielessä :confused:

Voishan tota koittaa ratsata tota kuraeteistä jos ton pöntön sais survottua vaikka kenkätelineen viereen... Tulis ainaki aina napattua sieltä se sisäpönttö matkaan ku lähtee ovesta ulos.

Mä jäin nyt miettimään että jos sitä vauvaa ei siellä sairaalassa voi jättää siksi aikaa huoneeseen (esim jos se nukkuu) kun käyt vessassa tai pikasuihkussa niin miten ihmeessä te aiotte kotona käydä suihkussa tai vessassa? Kutsutteko te siksi aikaa vieraita sinne aina että katsoo vauvaa? Miksei sitä vauvansänkyä (oletan että jokaisessa sairaalassakin saat vauvalle sellasen oman sänkylaatikon) voi tuupata siihen suihkun ovelle siksi aikaa sairaalassa suihkussa käydessä jos isä ei ole paikalla? Kotonahan voi vaikka sit sen sitterin ottaa suihkun ovelle mukaan...

Edit. Älkää vastatko että mies hoitaa kotona vauvaa sen aikaa, ei se mieskään aina kotona oo :grin

Mä vastaan rehellisesti että olin ajatellut laittaa vauvan sänkyyn siksi aikaa jättää oven auki ja lauleskella jos kuulostaa että vauva hätääntyy olen myös ajatellut ettei pikku itku tai kitinä haittaa ettei se mene sen viiden minuutin aikana rikki mutta tietysti 30 min lotraukset sheivaamisineen ja kuorintoineen ja hierontoineen ei tule kyseeseen jos vauva on sellainen että rauhoittuu ja viihtyy parhaiten sylissä. Mä ja mun sisarukset ollaan kaikki oltu tyytyväisiä sängyssä makalijoita ja ollaan vaan ihmetelty maailman menoa maman ollessa pesulla tmv

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Elya kompaten. Mikkelissä ei ainakaan 2009 ollu vauvalaa eikä järin kansliaa eikä edes tarjottu hoito mahollisuutta. Wc ja suihku oli käytävällä ja kumpaankaan ei vauvan sänky mahu ja toisaalta kummastakaan ei voi käytävälle kesken hypätä joten mä jätin vauvan "raa'asti" omaan huoneeseen. Suihkuun mennessä huikkasin jollekkin huonekaverille että meen suihkuun jotteivat ihmettele.

No en mä usko että tollasissa synnytyslaitoksissa oletusarvona onkaan että tuoreet äidit ei peseydy eikä pa*kanna. Asioilla on tapana järjestyä. Ja kotona mä aion kanssa hyödyntää vauvan nukkuaikoja ja sitteriä ja huolehtia henkilökohtaisesta hygienista niinku ennenki.

Sitteriä aattelin käyttää poikien kanssa ja sit tietenki itkuhälytintä jos nukkuvat. Mut kyllä mun kaverit ainaki jättivät muksun lattialle siksi aikaa kun kävivät esim.vessassa. Suihku voi olla kyl liian pitkä aika jättää yksin lattialle.

Siis itse oon ihan vaan siksi vienyt hoitajalle osastolla ollessa, että jos vauva alkaa kauheasti itkemään, niin a) ei häiritse mahdollista huonekaveria vauvoineen b) ei tarvi kauhealla hopulla käydä suihkussa, kun vauva itkee oven takana.

Kotona sitten eri asia kun vauvan itku ei haittaa muita kuin itseä ja aika pian tietää milloin vauva nukkuu sen verran syvemmin että ehtii omat hommat hoitaa. Ei kyllä ole tarvinnut vessa- tai suihkureissuja jättää käymättä vastasyntyneen takia.

Muokattu viimeksi:
Mä jotenkin uskoisin, että noi suihkureissut onnistuu vastasyntyneen kanssa vielä ihan kivasti, kun lapsi ei osaa liikkua. Sen voi pistää sitteriin, tai turvakaukaloon, tai lattialle tai hoitopöydälle (jos on reunat) eikä se pääse siitä itse mihinkään. Mutta mites sitten kun se vaavi alkaa kääntyä ja ryömiä? Pitääkö se ottaa aina mukaan suihkuun? Mä en ainakaan ihan näe sitä, että pesen mun puolimetrisiä hiuksia vauva kainalossa.

On meillä ollut liikkuva vauva sitterissä tai turvakaukalossa mukana kylppärissä, joskus syöttötuolikin. Kun vauvanhan saa niihin kiinni. Muistan joskus isommalle vauvalle laulaneeni ja tanssineeni suihkussa kun meinasi vauvalta hermo mennä odotellessa :)

Käyn melkein aina suihkussa illalla (tai yöllä, jos on iltakukkujia) kun mukulat nukkuu. En tykkää käydä aamulla suihkussa. Mutta jos on itkunen isompi vauva, niin kyllä tosi monesti olen ottanut pesulle mukaan, ei se nyt hankalaa ole. Suihkuttelen vauvan siinä samalla, niin ei tarvi erikseen kylvetellä. Ihan sitä varten on pidetty vauva-aikana sellaista pehmeää muovimattoa pesuhuoneessa, että saa siinä köllötellä omaa vuoroaan odottaen. Ja puolivuotias osaa sellaisessa pikkuvadissa hyvin jo istua leikkimässä äidin pestessä tukkaa. Meillä on kyllä tosi lämmin pesuhuone, viileämmässä en raaskisi vauvaa ehkä ihan lattialla pitää.

Muokattu viimeksi:
Samaa mäkin olen ajatellut kuin Nappi, eli en haluaisi että oma vauva häiritsee muita samassa huoneessa olevia äitejä sillä aikaa kun käyn suihkussa. Kotona sit voi ottaa sitterissä mukaan pesuhuoneeseen tai itkuhälyttin mukaan tai vaan jättää oven auki et kuulee jos vauva herää. Sairaalassa tuntisin itteni huonoksi äidiksi jos jättäisin vauvan valvomatta nukkumaan huoneeseen pidemmäksi aikaa. En tietenkään tiedä miltä vuodeosastolla nyt näyttää että voiko vaikka sen vauvasängyn rullata mukaan suihkuhuoneeseen?

Onko muilla puhjennut voimakas ihottuma raskauden aikana joka ei meinaa millään hellittää? Itselläni riesana PUPPP. Mitkä voiteet tai allergialääkkeet auttoivat? Neuvolalääkäri pisti kiireellisen lähetteen allergiasairaalaan niin toivottavasti helpottaa vaikkei allergiatestejä raskaanaolevalle tehdä

Janna, täällä oli ainakin huoneissa wc ja suihku, että tarvittaessa saa varmaan helposti kärrättyä vauvan mukaan. En sit tiiä miten muualla. Kai joku hoitaja vauvan voi hetkeksi ottaa jos on tarvis, mut täällä ei oo vauvalaa vaan äidit hoitaa itse omassa huoneessa vauvan..

Takaisin