"Tyhmät" kysymykset?!

Mulla kans suklaa ollut se mikä aiheuttanut vauvoille maha vaivoja.. Siitä jo kätilötkin varoitti. Sit olikin tosi kiva kun kaikki toi osastolle suklaata mulle kun tulivat vauvaa katsomaan..meni herkut isännän suuhun :)

Herranjumala en kestä jos minun vauva reagoi jotenkin huonosti mun suklaan syöntiin :o :( pitää keksiä joku suklaan korvike...!

Mä en nyt varsinaisesti tarkoittanut näitä "saattaa aiheuttaa vatsavaivoja" -ruokajuttuja koska ne on niin yksilöllisiä eikä ne ole kiellettyjä automaattisesti, vaan siis tarkoitin ihan näitä samoja rajoituksia kun raskausaikana... Mutta löytyi ohjeistus. Kiellettynä on siis imetysaikana nämä samat kun raskausaikana (tosin lyhyempi lista), eli korvasienet, merilevä, pellavansiemenet, ulkolaiset pakastemarjat, yrttiteet, makeutusaineet ja alle 70 asteeseen kuumennetut lihat.

Lohia tehny mieli alkuraskaudesta asti ja oon vaan lohduttautunu sillä että heti synnytyksen jälkeen sitten...eiiiihhhh päivä meni pilalle kun luin näitä !! :( :( (nojoo ehkä kestän :D)

Kyllä mä söin ihan kaikkea imetysaikana. Ei tullut mieleenkään etteikö jotain vois syödä. Neuvolassakin mun mielestä sanottiin, että pitää syödä terveellisesti ja riittävän paljon ja usein. En muista että olis ollu mitään puhetta mistään rajoituksia! :-) tai sitten haluan muistaa näin ;-)

Ite en tässä raskausaikanakaan ole kaikkia rajoituksia ihan niin tarkasti kuunnellut, neuvolastakin sanottiin että maalaisjärjellä pääsee aika pitkälle ;D

Kyllä mäkin oon maksalaatikkoa syönyt koko raskauden ajan, mutta korkeintaan puolikkaan sellasen pienemmän laatikon kerralla. Kalaa en syö muutenkaan niin ei ole tarvinnut välttää. Juustoja olen kans syönyt surutta. Ainut minkä olen jättänyt pois kokonaan on alkoholi mutta aika vähän oon käyttänyt ennen raskauttakin, etenkin kun kaksi vuotta oltiin lapsettomuushoidoissa. Siideriä on ikävä kyllä välillä...
Mutta oonko mä nyt missannut jotain, eikö yrttejä sais käyttää? Kuivattua persiljaa ja basilikaa käytän jonkin verran ruuan laitossa.
Niin ja olen kyllä syönyt lakritsia ja salmiakkiakin.

Siis lipstikka on ainaki sellanen yrtti jota ei saa käyttää ellei nyt halua jouduttaa synnytykseen pääsyä. Vanhan kansan käynnistysaine, aiheuttaa supistuksia.

Tässä on Jyväskylän imetyskieltolista:
http://www.jyvaskyla.fi/instancedat...askylawwwstructure/57592_ruokasuos_imetys.pdf

Eiköhän nuokin ole maalaisjärjellä ja kohtuudella kaikki hanskattavissa.
Yrteistä (ja yleensäkin luontaistuotteista) ehkä selvittäisin ihan vaan googlaamalla jos rupeen säännöllisesti syömään tai juomaan jotain, kuten jotain yrttiteetä jossa on paljon jotain esim. estrogeenin tuotantoa kiihdyttävää yrttiä jne.

No kiellettyjen listalla mm. rucola ja siitä syystä ku sen vaikutuksia ei tunneta sano neuvolatäti mulle. Olen mä kyllä salaatin joukossa rucolaa syöny.

Rucolassa on näköjään korkea nitriittipitoisuus. Mut tuskin sitäkään kukaan kaksin käsin suuhunsa mättää, kun on niin pahaakin :wink

Mä luulen, ettei jäis kuin tyyliin peruna jäljelle, jos kaikki tutkittas ja suositukset tehtäs tosiaan oletuksella, ettei 9 kuukauteen muuta söiskään. Ja perunassakin on hiilaria niin todennäkösesti se ainakin närästää sen 9kk jälkeen :woot:

Mä oon käyttänyt pizzan päällä ja ihan salaatissakin vähemmän kuin ennen mutta olen käyttänyt pieniä annoksia läpi raskauden. Nitriittipitoiset elintarvikkeet pannalistalla ns varmuuden vuoksi kun varmaa näyttöä niiden vaikutuksista ei ole esim lanttu ja nauris raakoina olisi pannassa myös.
Keitettynä ei rajoitteita. Olen itse syönyt raakana myös lantturaastetta kun on ollut tarjolla ja mieli tehnyt.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Takaisin