"Tyhmät" kysymykset?!

Tyhmä kysymys ehkä mut miksi te ette syö sitä maksamakkaraleipää nyt jo jos tekee mieli? Eihän se ole kiellettyä.... THL:n sivuilta kopioituna: Maksamakkaraa ja -pasteijaa voi halutessaan käyttää 2 viipaletta (n. 30 g)/päivä, enintään 200 g/viikko ja enintään 100 g/kerta.

Mä en viitti kiusata itteeni tollasella määrällä ja pelaan varman päälle. Johan tommosen maksimi 100g/kerta mättää yhellä istumalla napaansa :grin

Eviran sivut antaa kans 100g/kerta jos käyttö ei ole jokapäiväistä. Ostatte sellasen tuubin jossa on 125g, se 25g nyt jää ihan helposti sen tuubin sisään joten saatte suuhunne asti 100g :wink

Mä oon kyllä syönyt maksalaatikot ihan hyvällä omallatunnolla. Maksamakkarassa on enemmän maksaa kun laatikossa.

Mie oon kyllä herkutellu maksamakkaralla.. Oon ostanu monesti sen keskikokosen pötkön oisko 300 g ja syönyt sitten sen 2-3 vkon aikana :p jos syö vaan yhen leivän ni se 100 g on aika paljon siinä päällä :D

Mun maksamakkaraleivissä on yleensä se leivän osuus aika minimaalinen suhteessa siihen maksamakkarakekoon.. :p No jos tuurissaan on niin 10 päivää enää tarvii odottaa... Lälläslää!! :hungry:

Kyllä minäkin olen syönyt mitä olen halunnut. Syön kohtuudella maksaa, juustoja (en kato onko pastöroitu), kalaakin olipa miten pakattua... Näitä rajoituksia on Suomessa ihan törkeesti! Ja ne on lisääntynyt vuodesta -98, vähän outoo... Neuvolakin sanoi etten minä syömällä tätä vauvaa voi pilata. Kyllä vaan syön mitä mieli ja keho kaipaa :)

Vetäsinkii just parit maksamakkaraleivät :p nopeella laskutoimituksella leipään menee n 30g maksamakkaraa, niin voi niitä syöpötellä välillä..

No kyllä mun mutsi ihmetteli ku alkuraskauden aikaan puhuttiin noista nykysistä rajoituksista... Sitä oli aikoinaan suorastaan komennettu syömään maksaa kaikissa muodoissaan vaikka se ei voi sietää mokomaa tavaraa. Ja kesällä kun mies kävi kalassa ja toi sieltä haukia ja kerroin että ne keitetään meillä kissanruoaks niin taas oli äitillä huuli pyöreenä, että eikö sitäkä saa syödä... Niin se maailma muuttuu.

Ja vertaillaan vaikka eri maiden ruokavaliosuosituksia ja rajoituksia raskausajalta niin aivan erilaisia on! Eikös täälläkin jossain ollut alkuraskaudesta juttua niistä eri maiden tavoista... Ihan elinkelpoisia lapsia muuallakin syntyy vaikka syödäänkin eri lailla.

Mikä maksamakkaraleipä? Pötkö käteen ja siitä haukkaamaan ja pötkö kerralla :p oon pärjänny tähän asti ilman sitä ja aattelin pärjätä loppu ajanki. Saan sitte hyvällä omalla tunnolla syödä 9 kk:n eestä maksamakkaraa :joyful:

Miun äiti tavas sen ruokarajotuslistan läpi ja on kokoajan panikoinu etten vaan vahingossa syö mitään siltä listalta.. :confused:

Mielikuva: pikku myy vetämässä kaksin käsin maksamakkarapötköjä :D

Minun äiti on synnyttänyt 8 tervettä lasta eikä oo mistään rajotuksista kuullutkaan... no tervettä ja tervettä, ollaan aika kummia jokainen mutta ilman astmoja ja allergioita.
Oli muuten äitin kans puhetta eilen kun kylässä kävi niin vauvan liikkeistä. Minun toinen veli joka on aika hiljanen ja rauhallinen luonteeltaan, oli kuulemma ollut mahassakin hiljanen. Silloin tällöin vähän jotain olkapäätä heilauttanut. Sitten toinen veli joka on aika sosiaalinen luonne, ehkä vähän levotonkin, oli kuulemma ollut semmonen liikkuisa jo mahassa. Äiti selitti että oli ollut vaikea nukkuakin kun vauva oli reagoinut joka ääneen ja herännyt hippasemaan. Kuulosti ihan Tirpalta... Vähän oon pelännytkin, ettö virkeä tapaus sieltä on tulossa...

Happy. Niin se oon minäki epäilly, että jatkuu liikehdintä samanluonteisena myös masun ulkopuolella ja Uppis on isänsä semi-adhd:n periny.. Sitä mä en kyllä tiedä miten se ne pyllyboogiet sitte toteuttaa täällä masun ulkopuolella... Ehkä siitä tulee rokkitähti ja vatkaa lanteita lavoilla :grin

Mitäs kaikkia ruoka-aineita oli kiellettynä imetyksen aikana? Mulla on mielikuva ettei se lista kokonaan hävinnyt olemasta, joitain sieltä tuli takaisin sallittujen listalle mutta ei kaikki. Esim merilevä olisi edelleen kielletty imetyksen aikana... Muttakun en löydä nyt mistään luotettavaa lähdettä!

Minä oon mennyt niin, että seuraan vauvan masun toimintaa, ilmavaivoja ja ihoreaktioita. Eli jos tulee noissa ongelmia, mietin ekana mitä ite olen syönyt. Ikävä kyllä minun lasten iho on reagoinut jos oon syönyt suklaata tai mansikoita :(

Takaisin