"Tyhmät" kysymykset?!

Mä en oo kanssakaan röyhtäyttäny, paitsi esikoista välillä hotkimisen takia.
Tutti asiaan niin mä oon kerran päivässä testannu sen tutin, et onko reikiä tai kulumia.

Mannikka, ollaanko me istuttu eilen samassa perhevalmennuksessa? :grin Tosin me ollaan ihan eri puolelta Suomea... Mutta olin just tulossa kirjottaan että mäkin eilen kuulin perhevalmennuksessa ettei nykyään enää röyhtäytetä.

Näköjään ees jossain samanlaiset käytännöt :p oliko teillä myös semmonen vauvanukke?

Meil kyl neuvottiin röyhtäyttää... :D mut en kyllä yhtään muista, oliko puhe, että joka kerta vai tarvittaessa...

Mä en ees käynny siel perhe valmennuksessa :D Koin etten tarvinu sitä,nii nyt ku lukee näitä nii ehkä se ois ollu tarpeen :D

Mannikka, no ei sentään :grin Meidän perhevalmennus käsitti vauvanhoidon (diaesityksen ja hoitovideon suoraa 90-luvun alusta tai kasarin lopusta) sekä "turvallisesti liikenteessä". Diaesitys kesti 15min ja sen anti oli kertoa meille kuka lastenneuvolan terkka on milläkin alueella ja kuinka usein niitä käyntejä neuvolassa tulee olemaan (okei oli siinä jotain vauvan hoidostakin mutta se oli täysin kertausta jos oot koskaan nähnytkään vauvan...) ja hoitovideossa käytiin läpi samat asiat mutta vaan videon muodossa. Tämä turvallisesti liikenteessä -osio oli kyllä aivan naurettava, se käsitti siis tasan Liikenneturvan esitteen siitä millaisia turvaistuinmalleja on ja miten päin minkäkin ikäistä lasta autossa kuuluu kuljettaa. Hiphei, tähänkö mä käytin 55min ihan turhaan :rolleyes: (Perhevalmennushan siis kestää 1,5h mutta tämä kyllä veti pohjat!) Onneksi tää oli viimeinen jonka olin katsonut "hyödylliseksi" meille, edelliskerralla kävin sentäs kuuntelemassa ihan samanlaista liirumlaarumia lapsivuodeajasta ja nähtiin imetysvideo 80-luvulta josta terkkakin sanoi ettei nää kaikki jutut oo enää ihan ajankohtaisia...

Synnytysvalmennus sentään oli hyvä, vaikka itselle tuttua sekin oli pääasiassa. Nää perhevalmennukset sit taas ei saa ihan yhtä hyvää arvosanaa multa. Ehkä niistäkin jotain sais irti jos olis elänyt jossain kuplassa eikä olisi koskaan nähnyt vauvaa tai kuullut sanaakaan pienen lapsen hoitamisesta keneltäkään ikinä. :rolleyes:

Tääki on varmaa mistä kukin tykkää. Ehkä toiset vauvat tarvii röyhyttää ja toiset ei?:)

No höh elya, meillä oli hyvä perhevalmennus.. Oli puhetta synnytykseen valmistautumisesta ja imetyksestä. Neuvolatäti kertoili juttuja ja näytti esim vauvan mahan koon vastasyntyneenä, 3 vrk ikäsenä ja 10 vrk ikäsenä. Sit oli vauvanukke mitä kokeiltiin pitää sylissä, oli puhetta eri imetysasennoista, esiteltii rintakumi ja maidonkerääjä. Oli tosi kannustava imetykseen ja mainosti myös imetyspolia. Loppuraskauden vaivoja ja synnärille lähtöä myös käsitteli hyvin. Synnytys-osio onkin sit synnärillä. Ootan innolla kahen viikon päästä olevaa perhevalmennusta, jossa aiheena on vauvan hoito. Päästään testaamaan vaipan vaihtoa ja pukemista ainakin niille vauvanukeille.. Ja toivottavasti ois joku pieni vauva siellä käymässä :)

Meillähän näitä perhevalmennuksia on kuusi erilaista luentoa, ja jokaisen sisältö on tarkkaan rajattu ja itse saat valita mihin menet, menetkö kaikkiin vai vaan johonkin vai et mihinkään ja mille kerralle menet. Täällä toi imetysosio oli jo aiemmin ja siellä kyllä oli asentoja ja noita apuvälineitä (tämä osa oli ihan jees mutta pakkoko se on pilata jollain 80-luvun videolla jossa on vanhaa tietoa ja sekin meille kerrotaan ettei kannata kaikkea nyt kuunnella?!), ja synnytysjuttuja ja siihen valmistautumista jne käsiteltiin synnytysvalmennuksessa joka itsessään oli hyvä, tosin se olikin sitten ihan synnytysosaston kätilön pitämä kun nämä perhevalmennukset on äitiys- tai lastenneuvolan terkkojen pitämiä (ja valitettavasti meille sattui lastenhoitokerralle vastavalmistunut terkka joka oli kyllä ihan mukava muttei puhunut mitenkään kokemuksella vaan kirjatiedolla näitä asioita). Mutta tosiaan näitä perhevalmennuksia vois todellakin kehittää, mäkin luulin että paikalla ois joku pieni vauva tai edes joku tuore vanhempi kertomassa, koska sellasia tarinoita olen kuullut. Ja nää sentäs oli kaverin kertoman mukaan ne parhaat kaksi luentoa näistä kuudesta, en edes halua ajatella millaisia ne muut sitten ovat olleet....

Meillä perhevalmennuksessa oli puhetta, että videoita uusittais mahdollisesti ens vuonna. Olihan se synnytysvideo pikkasen jännähkö synnytyspihteineen... -Noita ei sitten käytetä enää.

Tyhmä kysymys. Pinnasängyn ne reunasuojat. Onks ne tarpeellisii/ kannattaaks hankkii? Just niinku aattelin et ihan pieni vauva ei varmaan hirveesti pyöri sängyssä.

Mä tein ite kun en löytänyt sopivia järkevällä hinnalla :) mulle ystävät on sanonu et kannattaa olla vaikka ei ihan heti tarviskaan.

Meillä oli kans tänään toinen ja viimeinen perhevalmennuskerta. Tänään oli aiheena imetys ja vauvanhoito. Kuulemma hänellä ollu vauva yleensä mukana mutta nyt ei. Ja selitti vain kuivista teksti-dioistaan juttuja ja hyppi joidenkin asioiden yli. Pöydällä oli jotain välineitä esillä mutta niitäkään ei esitellyt mitenkään. Olin kyllä tosi pettynyt. Miehen mielestä oli kuitenkin tarpeellinen :)

Ihan pienelle varmaan riittää että pyöräytät jonkun teidän lakanan rullalle ja käytät sitä pötköä suojaamassa.
Itelläkin vielä tekolistalla, mutta vauva saakin alkuun nukkua äp-lootassa.

Niin ja sormuksista vielä etten ole syyskuun jälkeen juuri pitänyt kun on niin sattunut ja loka-marraskuun jälkeen en ollenkaan kun ei menny enää edes nivelen yli. Neuvolantätikin pelotteli hyvis ajoin tolla sormusten leikkaamisella.

Mulla meinaa vihkisormus tippua sormesta. :eek:

Meilläkään ei esikoista (s. 2005) juuri röyhtäytetty, kun ei ollut tarvetta ja koska hän varsinkin ihan pikkuisena nukahti tissille lähes poikkeuksetta, niin olisi ollut sääli herättää turhaan. Hän ei myöskään pulautellut käytännössä ollenkaan. Tän seuraavan kanssa mennään samalla linjalla, eli röyhtäytetään, jos se tuntuu tarpeelliselta.

No, meillä ainakin esikoisesta tiesi, ettei oo tarpeen, kun nukahti aina tissille ja nukkui sitten rauhallisesti ilman röyhtäyttämistä. Jos lapsi sen sijaan alkaisi pian itkemään ja vaikuttaisi mahavaivaiselta, niin yrittäisin taklata ongelmaa röyhtäyttämällä syötön jälkeen.

Jos lapsi ei nukahda syötölle, niin kannattaahan sitä röyhtäyttämistä kokeilla. Jos röyhy tulee, niin on varmaan ollut tarpeenkin, mutta jos ei tule eikä lapsi muuten oirehdi, niin turhapa se on hirveän kauan sitten muksua olalla selkään taputella. Kyllä se sitten vähitellen selviää, mikä oman pienen kanssa on tarpeen ja mikä ei.

Ja tosiaan se runsas pulauttelu voi myös olla merkki mahassa olevasta ilmasta ja siitä, että pitäisi röyhtäyttää. Meilläkään ei pulautuksia tullut juuri lainkaan ja jos tulikin, niin vain tosi pieniä.

Nyt kun oikein muistelin niin mulla nousee oikeeseen rintaan enemmän maitoa kuin vasempaan. Siitä myös tulee maito vauhdikkaammin kuin vasemmasta joten usein tuon oikeasta rinnasta imettämisen jälkeen vauvalla oli ilmavaivoja/pulauttelua. Sain siihen ohjeet kyllä aikoinaan, miten kannattaa imettää, mutta enpä muista enää...

Takaisin