"Tyhmät" kysymykset?!

Mä muistelen joskus kuulleeni että kerran pv riittäis.
Ite mietin nyt että jos keitän nuo tutit ja tuttiosat nyt niin voinko sitten helmikuun lopussa ottaa huoletta tarvittaessa käyttöön vaan (jos säilön esim. minigrip-pusseihin tai rasioihin ne)?

Nii jajaja.. Kun mulla on tuo yks tuttiosa sellanen "säädettävän virtauksen tutti" jossa nrot 1-3 niin pitääkö se nro olla ylös minkä virtauksella haluun sen toimivan?

Piti kysyä vielä siskolta asiasta :rolleyes: taidan itse toimia näin: tutteja en sterilointi joka kerta, mut pullot joka kerran jälkee vaihdan. Sit vaikka illalla sterilointi kaikki kerralla ni on kaapissa seuraavana päivänä uudet puhtaat... emmä tiiä, oo tullu ajateltua tuotakka asiaa näköjää kunnolla....

Ei hitto alan pikku hiljaa tajuta et tää baby voi syntyä millon vaan ja äippä on pihalla ku lumiukko :eek:
Kauheasti oon yrittäny lukee kirjoja sun muuta mut mitää näjöjään jääny muistiin. .. minkähänlainen äiti mustaki tulee.... :cool::smiley-ashamed008

Uskosin, että kaikki palaset loksahtaa paikoilleen kun saat käärön syliin. Meihin kaikkiin on ohjelmoitu äidinvaisto ja yhdistettynä se maalaisjärkeen, se muksu varmasti pysyy lämpimänä ja hengissä :) Tiedän silti tunteen, kun kaikki pelottaa ja ei oikein mihinkään voi silti valmistautua :)

Eskoisen kanssa laitettiin muistaakseni pullot aina likoomaan tai tiskattiin jos ehdittiin ja sit illalla keitettiin. Tätä ehkä eka kuukaus, sit taidettiin keitellä enää silloin tällöin...

Suositushan taitaa juuri olla se, että yhtä pulloa käytettäisiin kerran, minkä jälkeen huuhtelu kylmällä vedellä + sterilointi. Näin ainakin aluksi, kun pikkuisen vastustuskyky on vielä kehittymätön. Pikku hiljaa voi sitten ruveta harventamaan tahtia, kun vastustuskykyäkin on. Ja tässäkin toki vaikuttaa se, missä vaiheessa pullot otetaan käyttöön. Meillä ei pulloa käytetty esikoisen kanssa lainkaan ensimmäisiin kuukausiin, vaan oli vain tissillä. Silti aloitettiin tuolla kertakäyttö + sterilointi -tiheydellä sitten kun tuli ajankohtaiseksi, mutta aika nopeasti harvennettiin tahtia. Tuttikin otettiin satunnaiskäyttöön vasta joskus kuukauden iässä ja niitä sitten keiteltiin aina ajoittain.

Sarjassamme tyhmät kysymykset: Saako imetysaikana värjätä hiuksia? Koko raskausajan oon ollut värjäämättä ja nyt kaipaan kovasti piristystä näihin hiuksiin!

KayKay, on varmasti yhtä monta mielipidettä hiustenvärjäyksestä ku mammaakin. Mä oon kampaamossa värjäyttänyt pari kertaa raskauden aikana, ens viikolla ois vielä tarkoitus käydä otattaa väri ja leikkaus, ettei vauva kömmi takaisin kohtuun synnytyksen jälkeen, säikähtää vielä ku äiskä näyttää ihan tarhapöllöltä :D

Itse ainakin ajattelen niin että eiköhän se ois kielletty, jos siitä oikeasti ois jotain haittaa vauvalle. En vaan ite jaksa uskoa, että siitä olis.

Minä oon värjäillyt joka raskaudessa (en nyt) kun ei tuommosta kieltoa/suositusta ennen ole ollut. Nyt en oo värjännyt ihan siksi että en ole värkännyt muutenkaan kahteen vuoteen.

Juuri värjäsin kans omat kutrit, mut oli eka (ja viimeinen ;)) kerta tän raskauden aikana.

Minkä ikäisen lapsen saa laittaa polkupyörän kyytiin? Pitääkö osata istua itse?

Meillä jo suunniteltiin että turvakaukalon varmaan saisi viritettyä jotenkin sellaiseen polkupyörän peräkärryyn, mutta se tuskin on kovin laillinen ja suositelva viritelmä... :rolleyes: Me pyöräillään aina ja joka paikkaan, tulee piiiiitkä kesä jos ei muksua voi laittaa kyytiin vielä tänä vuonna :sad001

Normaali polkupyörän lastenistuin kyllä edellyttää, että lapsi osaa itse istua. Sehän ei juuri mitenkään sitä istumista tue ja vauvaa ei muutenkaan saa "istuttaa" ennen kuin osaa itse riittävästi kannatella itseään. Peräkärryssä menee tuollaisella turvakaukalolla, mitä niinushka tuohon linkittikin jo, tai muunkinlaisella, jos sen vaan saa sinne hyvin kiinnitettyä.

Tää nyt kuuluu varmaan tänne.
Mulla oli navassa semmonen roikkuva luomi, joka on yön aikana irronnu näköjään.
Mä oon muutenkin vähän varovainen noitten luomien kanssa, nii häiritsee et pitääkö mun varata lääkäri aika ja käyä näyttää tota kohtaa siellä? Ja vasta tän raskauden aikana huomasin koko luomen kun alko maha pyöristyyn.

Jos luomen paikalla on enää rupi, ei haittaa. Seuraa tilannetta. Jos ruven tilalle tulee uusi luomi joka kasvaa nopeasti, on normaalia tummempi, epätasaisen värinen tai rajat on epätarkat niin sitten näyttö vaikka terkkarille. Mut jos rupi ja iho paranee normaalisti ni en näe siinä mitään vaaraa.

Muoks: Noita varsiluomia on jokaisella ja ne saattaa itellään kuivua ja tippua. Esim.nänneihin voi tulla sellasia pieniä kun raskaus etenee. Johtuu vaan ihon nopeasta kasvusta.

Oujea, me ehkä sittenkin päästäisiin pyöräilemään ens kesänä! :) Ainoa että hintaa tulee 350-400e vähintään yhden kesän hankinnalle, koska muutenhan me ei peräkärryä varsinaisesti tarvita kun istuimet on kätevämpiä kaupungissa sitten kun sellaista saa käyttää. Sitä mä epäilinkin ettei ole olemassa istuinta johon saa laittaa ihan pienenkin, hassua ettei sellaistakin jo ole keksitty kun kaikkea muuta on olemassa jo.

Elya, sitä en tiedä miten laillista on Suomessa, mutta googlettamalla löytyy Keski-Euroopassa olevan tavaratelineellä erilaisia ratkaisuja.
http://www.bakfiets-en-meer.nl/2009/01/20/test-carrying-a-newborn-on-a-bike/

Muoks. Mutta näyttää olevan toimimaton siksi, että vauvan pää tärisee pienelläkin epätasaisella pinnalla...

Ja sitten löytyi tämmöinen:
http://www.ebay.com/itm/NEW-Steco-B...o-your-bike-Cycle-with-children-/221508661371

Mutta siis en tosiaan tiedä, miten turvallisia ovat.

Muokattu viimeksi:
Hauskan näkönen tossa ekassa linkissä se kuva missä turvakaukalo kii pyörän etuosassa :laughing021

Takaisin