"Tyhmät" kysymykset?!

Mua kauhistuttaa se, että kun synnytyksen aika koittaa niin mies on jossain hornantuutissa töissä kun se niitä rekkahommia tekee ja asuu viikot maailmalla muutenki... Meillä on tätä eläinkuntaa täällä niin tarvii saada niitäkin joku aika pikasella aikataululla sitten hoitamaan jos mulla lähtö tulee. Mä siis niiiiiiiiiin toivon, että käynnistelevät mut sitten niin on helpompi järjestää asiat kun on aikataulut tiedossa....

Hahah, jos henkilökunta kyseenalaistaisi teidän eläimet niin katsoisit vaan tyynesti silmiin ja sanosit "määrittele perhe"...
Mua kans epäilyttää ehtiikö mies mukaan jos on ajussa. Ja sit hirvittää ehdinkö itekään, matkaa yli 80km. Sisko kehu, että heillä on lanssissa synnytysreppu jossa on kaikki tarvittavat välineet lapsenpäästöön. Toivon pukilta tuommoista reppua. Voinpa sitten pungertaa tirpan ulos ihan itse vaikka kauppareissulla! :)

Meillä mies on aikeissa pitää lomia/pekkasia siinä lasketun ajan tienoilla ja säästetään sitten kaikki isyysvapaat sinne vanhempainvapaan jatkeeksi. Isä pitää näillä näkymin muutoinkin osan vanhempainvapaasta, minun palatessa töihin.

Ajatelkaa miten siistiä: Täti neuvolassa alkaa ohjeistamaan siitä missä vaiheessa lähteä synnärille ym. niin pallomaha vaan toteaa siinä, että "ei mitään hätää ku mullon tää reppu, täällä on ohjeetkin" :D

Joo tietenkin pitäisi olla itsestään selvää työnantajalle, että lapsen syntymään on päästävä paikalle, mutta mikään pakko ei ole päästää. Ihannemaailmassa toki kaikki järjestyy. Esim minun työnantajalla kyllä onnistuisi, mutta kaikkialla ei.

Mies on ottanu lomaa lasketusta ajasta eteenpäin viikon, mutta tuuriahan se on osuuko synnytys siihen. Loppuu kyllä miehen puolelta kaikki jousto, jos tässä asiassa ei työnantaja tule vastaan. Toisaalta jos ei tuuraajaa siihen hetkeen löydy, nii on kenkku juttu.

Meillä ei ole edes itsestäänselvää onko mies Suomessa synnytyksen aikoihin. Kevät on kovin huonoa aikaa niiden töissä kun on kiireitä ja pitäisi käydä kaikissa yhteistyömaissa tapaamassa jälleenmyyjiä ja tietty se on tuo mun mies joka reissaa... Ei ne oo kun 1-2pv reissuja mutta siinäkin on se pari päivää liikaa jos tulee lähtö synnärille. Kaiken lisäksi se tekee kahta pestiä töissä tällä hetkellä, kun niillä on yhden tyypin vaje eikä oo saatu rekryttyä siihen ketään. Kiva tilanne :mad: Taitaa olla turha haaveillakaan isyyslomasta heti siihen. Onneksi se sentäs pystyy aika hyvin itse järjestelemään työpäivänsä mikäli vaan on kaupungissa, että pääsis synnytykseen mukaan. Oon esittänyt toiveen ettei ottais reissuja helmikuulle tai maaliskuun alkuun, mutta kun ne ei aina ole omassa päätöksessä. Onneksi niiden firma on pieni ja pomo hyvä kaveri, ja pomolla itselläänkin kolme pientä lasta niin tietää millaista se aika syntymän lähettyvillä voi olla. Katellaan, ehkä mekin tiedetään isyyslomasta sit helmikuussa... :rolleyes:

Osaako kukaan sanoa, kauanko lääkäri ultraa kohdunsuuta?

Vitsi kuulostaa hyvältä nuo että monen miehet on kotona apuna!! Ihan luksusta ja helpottaa hirveesti äidin elämää!!!

Meille kolmas tulossa ja ikinä ei isyyslomia oo ollu. Yrittäjäperheen elämää....
Onneks toisaalta mies pystyy hyvin joustaan kun ison firmansa johtaja, pääsee siis varmasti synnytykseen jne.. mutta siis varsinaisia lomia ei tod.oo tulossa taaskaan :oops: alkuun se saa huolehtia isompien lapsien tarhaan viemisistä+hauista(jep, noi 2v&3,5v saa jatkaa tarhassa ainakin kesälomaan asti!), mut vauvan kanssa oon kyllä aikalailla yksin. Esikon kanssa olin heti yksin ja kakkonen ku tuli niin olin 1,5veen&vastasyntyneen kans yksin arjessa. Tosin ei se musta mitenkään hankalaa ollut. Mies auttoi sit minkä kerkes, tuli toki aikasemmin aluks kotiin ym. Mut joo kyllä hieman jänskättää et miten kolmen kanssa sitä pärjätään :grin

eka97: eipä siinä kauaa nokka tuhise. Alakautta katsotaan sellasella pitkulaisella anturilla ja on ohi ehkä noin 1-5minuutissa riippuen lääkäristä ja siitä, mitä haetaan. Meillä tarkistetaan joka ultrassa, kun noi kaksoset painaa aika urakalla aina tuonne alas. Siinä näkyy itsellekin aika selkeesti se kohdunsuu ja kohdunkanava. Yleensä (meillä ainakin) on näkynyt myös A-sikiön pää siinä kanavan kyljessä :)

Tehdäänkö kaikille ennen synnytystä se lantionleveydenmittaus ja tapahtuuko se tosiaan 2.reiän kautta?

Mun lääkäri sanoi että synnytystapa-arvioon Tanskassa kuuluu vauvan ultra + normaali gynekologinen sisätutkimus, jossa selvitellään sisämittojen ja vauvan mahdollista epäsuhtaa. Normaalissa gynekologisessa sisätutkimuksessa voidaan joutua kokeilemaan anuksen kautta kohtua mutta ensin yritetään saadaanko tuntuma vaginan ja vatsanpeitteiden läpi eli tuskin koko tutkimusta tehdään anuksen kautta..

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Eikä tehdä rutiinisti vaan tarvearvion perusteella (aikaisempi suurikokoinen vauva äiti pieni, väärä tarjonta vielä viikon 30 jälkeen, riskiraskaus, aikaisemmat pahat repeämät) tuskin olisin itsekään saanut mutta kun kerroin kätilölle suomalaisen gyneni huolen hän varasi ajan.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tällänen kysymys tuli mieleen, et miten se isyyden tunnistaminen menee? Ollaan miehen kanssa avoliitossa(kihloissa) eikä kuuluta kirkkoon.
Pitääkö sen täyttää synnärillä joku lomake vai tuleeko siitä joku kelan/maistraatin kuulustelu myöhemmin?

Lastenvalvoja ottaa vastaan isyyden tunnustuksen, laatii tarvittavat asiakirjat ja hoitaa "kuulustelut", joiden pohjalta isyys sitten vahvistetaan maistraatissa. Siinä on kai vähän paikkakuntakohtaisia eroja miten menettely käytännössä menee. Mutta siis synnärillä ei tarvitse sellaisia täytellä eikä muutoinkaan välittömästi asiaa hoitaa, vaan ajan lastenvalvojalle voi varata sitten kun ehtii.

Takaisin