"Tyhmät" kysymykset?!

Meillä töissä pojat näyttää pitävän sellasta "varausta", että loma alkaa kun vauva syntyy. Ehkä kaikissa paikoissa ei voi tehä noin vaan pitää osata sanoa päivämäärä? Päivämäärällä ne pitää sit niitä pidempiä lomia.

Mä en nyt tarkalleen tiedä mistä puhun, mut kuitenkin syntymän jälkeen ne on vähän aikaa pois, viikon tai pari ja sit myöhemmin saattavat olla pidempään. Tää tälläin "ketä näkyy kahvihuoneessa" -mutulla :D

Täällä kans mies ilmoittanu LA:n töihin. Meinas eka et jää sit ku vauvan kans kotiudutaan, mut sit saiki järkättyä niin että pitää koko helmikuun vapaata (ylityöt ja pitämättömät pekkaset ) ja siirtää sen 3vk:n myöhemmäksi :)
Kiva ku isukki on kans sit kotona pidemmän pätkän ni päästään kunnolla totuttelee vauva arkeen ja pikkuseen :love017 :Heartbigred

Meillä miehen pomo ei osannu sanoo siitä mitään, ees että mihin pitäs ilmottaa. Mut pitääpä kertoa hänelle toi että riittää se LA:n kertominen ja sitten että jää siitä kun syntyy.

Meillä tod.näk. Tälläkin kertaa säästellään lomia. Joko pitää talviloman (kouluken talviloman aikaan) jälkeen yhen viikon ja loput kesäloman putkeen tai sit kaikki kesäloman yhteyteen. Luultavasti ainakin pitää sillo syksyllä kun isoilla alkaa koulu niin lomaa, meillä lähtee erityinen sillo tokalle ja varmaan tarvii olla paripäivää mukana auttamassa koulua alkuun, keskimmäinen ekalle tos.näk. Eri kouluun ja näillä siis alkaa samana päivänä. Ja kuopus eskariin. Joten koen että se on meille tärkee hetki olla iskän avustamassa. Itse olen siis tähän asti kokemut että sen vastasyntyneen kanssa pärjään hyvin yksin, että sit kun on vähän isompi ja tarvii aikaa ja huomioo ja viihykettä enempi niin silloin se toinen käsipari on ollut tarpeellinen. Tosin voip olla et joutuu muutaman päivän käyttää sillo ku oon sairaalassa jotta isommat pärjää kotona, eivät osaa lähtee yksin taksiin ja erityinen ei pysty huolehtimaan itsestään vielä ollenkaan. Ni jos ei saada apuja sille ajalle ni sit iskä on paripäivää kotona siin välis.

Mun mies joutu ilmoittaa lomansa jo ku niillä on niin nihkee pomo.. Se kyl pitää isyysloman lisäks 2 viikkoa viime kesän lomia ja viikon talviloman. Meinas aloittaa lomailut viikkoa ennen ku mulla on LA, mutta nyt mua arveluttaa että piisaako se kun eilen kätilö varoitteli siitä käynnistyksestä etuajassa... Kun en yhtään tiedä käynnistetäänkö yleensä vkoa vai kahta ennen jos vauva isompi ku raskausviikot antaa ymmärtää. Noin vkon isompihan tää meidän vauva nyt on koko ajan ollu...

Me vielä mietitään, miten mies pitää isyysvapaitaan. Haluttais ottaa lomasta tietty kaikki hyöty irti ja mietittiin, että jos loman aloittaa synnytyksestä niin ns. huonoimmassa tapauksessa voi mennä viikko lomaa siten, että minä ja vauva ollaan sairaalassa, jolloin kotona yhdessäoloaikaa jää vain kaksi viikkoa. Miten muilla esikoisen saaneilla on mennyt se, paljonko mies on ollut sairaalassa? Mietin vain, että tietty siellä voi olla tylsää ilman miestä, mutta toisaalta jos on vaikka neljän hengen huoneessa, niin onko miehenkään kiva olla siellä härdellissä koko päivää aina?

Meillä mies laittoi isyysloman alkamaan siitä, kun päästään vaavin kanssa kotiin. Vierailuaika on OYS:issa 12-19, joten kyllä se ehtii siellä hortoilee töiden jälkeenkin. Toki jos saadaan perhehuone, niin vielä parempi. Toinen vaihtoehto ois ollu laittaa loma alkamaan laskettuna päivänä, mutta mistäs siitä kaverista tietää, jos tuleekin paljon etu- tai jälkikäteen, niin sit menee loma "hukkaan".

No meillä oli esikoisen kanssa perhehuone joten nautittiin jo siell yhdessä olosta ja oltiinkin sairaalas vaan 1,5 vrk syntymästä. Nyt mies alottaa talvilomalla lasketulla viikolla ja jatkaa sit isyysvapaita, jos siis vauva on syntynyt. Niillä saa kanssa isyysvapaat alottaa syntymästä ilman tarkempaa päivämäärää. Haluan et mies on sit esikoisen kanssa kotona jotta saa hänkin vanhempien huomiota kun on kuitnekin vasta 2v. En viel tiiä pitääkö mies silloin sen 3 vkoa vai säästääkö yhden viikon siitä kesälle.

Aa okei :) Tää selvensi paljon! Kiitoksia :) Mä pistän siis miehen juttelemaan pomonsa kanssa, jos sais sovittua noin, että kun vauva syntyy ni alkais loma tai sitten kun päästään sairaalasta... Vielä yksi kysymys :) Pitääkö isyyslomasta sitten vielä erikseen ilmoittaa kelaan... täytellä jotain lappuja? Vai riittääkö vaan tuo työpaikan kanssa sopiminen?

Eriika: En ookkaan huomannu ees kattoo mihin aikaan TYKS:ssä on vierailuajat.

Tottakai miehen sitten kannattaa olla ainakin ne synnytyksen jälkeiset päivät töissä, jos vierailuaikakin alkaa vaikka vasta iltapäivällä. Mun miehellä on onneks mahdollista aika paljon itse vaikuttaa töihinsä ja työaikoihinsa ja voi tehdä myös etänä ja illalla. Jotenkin haluisin, et mies olis kuitenkin koko synnytyksen ajan läsnä, siis tarkoitan, että jos vaikka kestää tosi pitkään synnytys, tyyliin kaks vuorokautta, niin en haluis yksinäni olla. Sitten vaan on vaikee sumplia, jos on ensin ns. Isyysvapaalla ja sitten tekiskin taas pari päivää töitä ja sitten alottais vasta kunnolla loman... Plää, täytyy miettiä...

Mun mielestä Tyksin vierailu ajat olivat isälle ja sisaruksille 10-20 ja sitten muut vieraat saavat tulla klo: 18-19 välillä :) Tosi lyhyt tuo muiden vierailu aika... Onneks isä saa sentään olla melkeen koko päivän :)

Mun mielestä isän ei tarvii Kelaan ilmottaa isyysloman ajankohtaa, täyttää vaan sen hakemuksen sit. Ja se maksetaan kuulemma takautuvasti. (muistaakseni)
Korjatkaa jos oon väärässä!!!!

Meilläkin mies ilmoittanut LA:n töihin, ja on ihan itsestään selvää että saa jäädä isyyslomalle vauvan syntymästä, oli se sitten ennen tai jälkeen lasketun ajan. Minä jotenkin oletin että kaikilla olis tähän oikeus, eikä että tarkka päivä pitäisi etukäteen tietää.

Lain mukainen isyysloma alkaa käsittääkseni vasta lapsen syntymästä, eli synnytykseen sitä ei voi käyttää.

Meilläkin jännätään missä mies sattuu olemaan synnytyksen käynnistyessä ja saadaanko hänelle tuuraajaa tai kiinnostaako työnantajaa edes yrittää sitä hankkia, että mies pääsisi mukaan..

Meillä isäntä aloittaa vapaansa lapsen syntymästä. LA pitäisi periaatteessa ilmoittaa työnantajalle 2kk ennen laskettua aikaa, samalla tyylillä kuin äitiyslomallakin. KELAlle ilmoitetaan jälkikäteen päivät, kun ne on tarkasti selvillä.

Esikoisen kohdalla oltiin reilu viikko sairaalassa, suurin osa ajasta perhehuoneessa, ja miehestä oli siellä suuri apu. Oli myös kivaa, että saatiin molemmat vauvanhoito-opetusta, eikä minun vastuulleni jäänyt miehen opettaminen kätilöltä saatujen ohjeiden perusteella.

Toinen viikko oltiin kotona, jolloin miehestä oli lähinnä apua ruokahuollossa, me kun neidin kanssa asuttiin sohvalla ja suurin osa päivästä meni imettäessä. Nopeasti oppi, kuinka lasta pitää toisella kädellä rinnalla, toisella syö. Mies vähän jo turhautui kun ei voinut hirveämmin auttaa, joten meni tokan viikon jälkeen töihin, ja piti kolmannen vasta kesällä.

Eikös sen nyt pitäisi olla itsestään selvää työnantajalle että lapsensyntymä on sen verran iso asia ihmisen elämässä että siinä työt jää kakkoseksi, oli tuuraajaa tai ei.

Mun mies sanoi töissä lasketun ajan ja ne ohjeisti sieltä, että heti saa lähteä töistä kun synnytys alkaa. Isyyslomaa 3 viikkoa synnytyksestä alkaen ja loput sit joskus kesällä.

Kyllä meilläkin mies toki tulee synnytykseen, vaikka isyysloma alkaakin vasta sitten kun päästään kotiin. Pitää olla kyllä melko erikoinen työnantaja, jos mies ei pääse synnytykseen kesken työpäivänsä. Mies on pitänyt jo monta viikkoa siviilipuhelinta töissä mukana, jos tulee jotain että pitäis lähtee tarkistukseen, niin hän kyllä lähtee mukaan. Samoin jos synnytys alkaa niin vartissa pääsee työpaikaltaan kotia, joten ei huolestuta yhtään.

Takaisin