"Tyhmät" kysymykset?!

Ei se istukka nyt ihan pienestä repeä, jos repeää niin on muutakin ongelmaa, eli siihen huonoon kiinnitykseen on valmiiksi joku aiheuttava syy olemassa. Suurempia riskejä raskauden aikana on raskausmyrkytys ja elämäntapojen, esim tupakoinnin, diabeteksen ja ylipainon aiheuttamat muut komplikaatiot. Etenkin tupakointi tosin myös aiheuttaa istukan ennenaikaisia irtoamisia. Mutta todennäköisempiä ongelmia ovat siis ylipainoon yms liittyvät...

Meillä synnytysvalmennuksessa kätilö sanoi että vaikka kolarin, kaatumisen ym tapaturman jälkeen on hyvä tulla tarkastamaan tilanne, ei hän muista urallaan yhtään tapausta jossa vauvalle olisi sattunut mitään. Että aika hyvin ne on turvassa tuolla kaiken maailman kolhuilta :)

Mää aattelin kyl luovuttaa ton karvojen ajelun kans. Jalat voi joskus tarpeen tullen siistiä mut muuten rehottakoon :D
Mulla tuntuu välillä sellast ns. repivää tunnettakipua ku esim. Kävelee nopeesti tai yöllä vauhdilla kääntää kylkeä. Se vissii vaan on jotain kun maha painaa eikä ihan pysy liikkeissä mukana? Onks muilla samanlaista?

Tintshu joo ihan tuttuja nuo repivät kivut. Tosin olivat aiemmin pahempia, et ehkä oon hidastunut liikkeissäni jo niin paljon et harvoin repäsee. Mulla tuntuu useimminten jos liian nopeesti nousen ylös. Sit joutuukin jäämään sykkyrään et vähän helpottais. Käsittääkseni liittyvät noiden kudolksissa olevien kiinnikkeiden löystymiseen sekä liitoskipuihin nuo tuntemukset.

Varmaan joku kokenut terkka tai kätilö saattaa jonkun arvion heittää ns. käsikopelolta mahan päältä, mutta kyllä ne varsinaiset painoarviot mun käsittääkseni lasketaan aina ultran avulla saaduista mitoista.

Mä oon muuten miettiny et miks ei osata hengittää veden alla kerta me eletään kumminki 9 kk veden alla? Minkä takii me hukutaan jos me vauvana osattiin hengittää veden alla?:/

Mut miten sille voi tulla hikka ku se kumminki harjottelee sitä hengittämist siel mahas ?:D anteeks olo on ihan sairaan tyhmä

Hengitysharjoitukset ei oo ihan sama kun hengittäminen, oikeasti vauva alkaa saada happensa vasta kun on 'ulkona' maailmassa. Siihen asti keuhkot vasta kypsyy ja valmistautuu tehtäväänsä, ja happi sekä ravinto tulee napanuoran kautta. Samoin kun vauva harjoittelee nielemistäkin, mutta ei vielä saa energiapitoista revintoaan sitä kautta. Ehkä joidenkin olis kuitenkin hyvä käydä vaikka sitten siellä perhevalmennuksessa, jos on biologia ihan hakusessa? Ei tule sitten niin monia tietoaukkojen aiheuttamia yllätyksiä... :)

Hikka on pallean kramppi, joka katkaisee hengityksen meiltä, jotka hengitetään. Ei niin päin, että johtuisi hengityksestä. Kun ru:ssa ultraaja näytti, että vauvalla on hikka, olin kans hetken ihan äimänä et miten voi olla kun se ei hengitäkään. Että kyllä näitä spontaaneja mielikuvia on, vaikkei oliskaan biologia hakusessa ;)

Takaisin