"Tyhmät" kysymykset?!

Nojoo en kyllä nyt suoranaisesti verrannut pyykinpesua tupakointiin, vai?? :D Esitinkö asian jotenkin epäselvästi? Tarkoitin sitä kun sanotaan että jos heti ei näy haittavaikutukset niin niitä ei ole... Ja kyllähän vauvojen pyykit suositellaan pesemään hajusteettomilla, ei se mikään tuulesta temmattu juttu ole? .

Olet tainnut nyt vähän lukea muiden kirjoituksia valmiiksi asennoituneet lasit silmillä ja halunnut tulkita niitä vähän miten sattuu. Mielestäni minäkään en siinä ensimmäisessä kirjoituksessani, josta tämä koko poru sai alkunsa, väittänyt etteikö pesuaineissa voisi olla/olisi haitallisia aineita tai etteikö niillä voisi olla haittavaikutuksia. Heitin vain ilmaan ajatuksen siitä, että tarpeeton välttely voisi olla se tekijä, joka osaltaan aiheuttaa allergioita myöhemmällä iällä, kun kontakti tällaiseen välteltyyn aineeseen saadaan.

Jos pesuaineet sisältäisivät jotain elimistöön varastoituvia ja vaarallisia myrkkyjä, niin eiköhän ne jo olisi kielletty. Hajusteet yms. aineet, joita esim. LV:n tuotteissa ei ole, eivät siis käsitykseni mukaan ole mitään varsinaisia myrkkyjä, vaan aineita, jotka ihokosketuksessa aiheuttavat toisille iho-oireita, toisille ei. Joillekin kehittyy allergia, toiset eivät ole moksiskaan. Eli varmasti allergian synnyssä on mukana muitakin tekijöitä kuin pelkkä kontakti aineeseen, mutta en siis keksi mitään syytä, miksi jotain pitäisi vältellä, jos ei siitä mitään haittaa ole?

Eka97, minä riitelin silloisen mieheni koko raskauden ajan kun odotin esikoistani... Lapsi on terve :) Hirveän itsepäinen ja kovaääninen, mutta en ole ajatellut sen johtuvan riitelystä. Leppoisa hän oli vauvana :Heartred Se menee ohi niinkuin Riipitii sanoikin. Tosin ei ihan heti vauvan syntymän jälkeen, siellä pukkaa vielä jotain hormonia vai oliko se sitä, kun se hormonitoiminta palautuu normaaliksi?
Minä oon oppinut nykyään pitämään turhat kiukuttelut sisälläni, ainakin suurimmaksi osin. Ja välillä tuon ukon naama vaan ÄRSYTTÄÄ ja se ei tajua mistään mitään, suomeksi sanottuna se on välillä TYHMÄ! Mutta silloinkin minä kohdistan sen turhautumiseni johonkin muuhun, esim. lyhtypylvääseen. Kyllähän se välillä näkee läpi minun angstit ja yrittää kaikkensa helpottaa minun oloa, mutta se ei oikeestaan kannata. Kun minä olen sillä tuulella, "sotajalalla", niin sillon minun kantsii olla omissa oloissa. Menee ohi 5min-2h :cool:

eka97; minä myös riitelin mieheni kanssa (oli jopa välillä ex, ja minä uudessa osoitteessa, psykiatrisellakin vietin yön, ja kävin monta kk psykologilla. Eli ei mikään kevyt tilanne..) ja stressasin koko raskauden kun ensimmäistä odotin. Kk ennen LA:ta muutin takaisin, ja alkoi arki tasaantumaan. Kaikki se taistelu ja muu, väsytti ja masensi ihan hirveesti. Ajattelin et vauva on ihan hermoheikko kun syntyy. Et olen pilannut sen. Mut miten kävikään: Vauva oli aivan "normaali". Nyt on 7v koululainen, aivan ihana lapsi, eikä mikään hermoheikko stressaaja, mitä pelkäsin. Yhden korvatulehduksen sairastanut, ja yhden keuhkoputkentulehduksen. Ei allergioita, flunssatkin selättää parissa päivässä. :)

Oi, Happy... Sä oot ihan zen-mestari. :gen053 Mä en kyllä oo pystynyt samaan nyt raskausaikana, vaikka muuten tsemppaankin aika hyvin. Sen verran on itsehillintää vielä löytynyt, että lapsen edessä en sentään oo vielä(kään) ukolle karjunut, vaikka välillä on kyllä tosissaan tehnyt mieli. Onneksi lapsi on käytännössä aina kotona silloin, kun mekin molemmat ollaan, joten pahimmat mölyt on pysyneet mahassa. Ärähdän ja tiuskin kuitenkin ukko-paralle herkästi ja siitä taas ei seuraa mitään muuta, kuin että tulee itselle paha mieli, kun oon niin ilkeä ihminen... Ding-dong... :whacky011

Joo kyllä mäkin ton isukin kans otetaan yhteen aina ku se tuppaa pitää yhteyttä :D Nyt lupas tsempata tos yhteydenpidossa ku meijän riidat siis koski nimenomaan sitä yhteyden pitoo :D mut lupaavasti hiljais elolla se alko ja siis me tapellaan myös muummuassa siitä ku se sanoo tulevansa sit vasta meijän elämään ku tää on syntyny.. Ei ihme ettei tää oo rauhallinen ;D

Pyykinpesusta ja ruokailusta: pääpointti oli etten vauhkoa kummastakaan, niin eipä ole ollut ongelmiakaan. Eikä varmaan kukaan nyt ehdoin tahdoin sokeria tunge lapsen suuhun, tarkoitin vain, että neiti on kohta 3v ja isovanhemmat kuitenkin kielloista huolimatta syöttävät kaiken maailman paskaa, niin haluan antaa hyvän ruokailun mallin kotoa, eli että myös herkut kuuluvat silloin tällöin ruokavalioon nimenomaan kohtuudella nautittuina, eivätkä ole mikään tabu. Tyttö pitää herkkuina myös hedelmiä ja xylitol'hammaspastilleja', jollaisen saa joskus ruuan jälkeen, ja on näihinkin herkkuihin varsin tyytyväinen.

Samoin kuin Mörri-Möykky, olen sitä mieltä että EU:ssa on aika tiukat säädökset kemikaalien osalta, että eivät ne pesuaineet nyt niin mahdottoman vaarallisia voi olla, että jaksaisin tuhlata arjessa energiaani asiasta stressaamiseen, ja siksi pesen millä pesen. JOS iho-ongelmia ilmenee esim tulevalla vauvalla, niin toki kokeilen jotain hajusteettomia tai muuten kevyempiä aineita, mutta en näe syytä etukäteen panikoida, koska kyllä tässä maailmassa huolenaiheita riittää muutenkin...

Mulla on ostettuna ihan erikseen vauvan vaatteiden yms pesuun joku sensitive-aine jolla ajattelin alkuun pestä kaikki mutta sitten pikkuhiljaa siirtyä käyttämään ihan samoja aineita vauvan vaatteisiin kuin meillä muutkin pyykit pestään. Eli ei mitään hajuste yms annostusta nyt ihan heti kun toinen on maailmaan saapunut vaan pikkuhiljaa totutellen. Mulla on ruokien suhteen ollut sellainen linja, että mä en kenellekään erikseen omia ruokia tee. Meillä on viikonloppu-lapsena tässä miehen 10-vuotias tytär ja pienestä pitäen on syönyt samaa sapuskaa kuin mekin, vähemmän maustettuina versioina mutta kuitenkin. Ja kaikki kelpaa. Sienet, kala, homejuusto ja siis kaikki sellaiset ruuat mille tiedän hänen ikäisten irvistelevän. Ei tulisi mieleenkään laittaa hänelle ruuaksi jotain nakkeja ja ranskalaisia jos muut syö vaikka sienikeittoa. Tiedän nelihenkisen perheen jossa lapsille tehdään oma ruoka ja äidille oma ruoka ja vielä isällekin oma ruoka ihan vaan nirsoilun takia. Mihinkään ei totu jos ei totuttele. Eikä se meinaa, että joka viikko pitäisi jotain itselleen outoa väkisin syödä vaan kokeilla esim kerran puolessa vuodessa.

Meillä lapsi varmaan jo 1 v iässä sai vähän maistaa jäätelöä ja kyllä aina sen jälkeen, kun ollaan jossain juhlissa tms. oltu, niin myös lapsi on saanut keksiä, kakkua tai mitä nyt milloinkin on tarjolla. Ei tietenkään vatsantäydeltä, mutta vähän jotain pientä maisteltavaa. Olisihan sekin nyt ihan älytöntä, että muut saisivat näitä herkkuja syödä ja lapselle lykättäisiin porkkanatikkuja käteen. Ja mitä vanhemmaksi lapsi tulee, niin sitä enemmän hänkin asiaa ihmettelisi. Päiväkodissakin juhlitaan ryhmäläisten synttäreitä ja silloin yleensä aukeaa jonkinlainen keksipaketti. Niin, ja kuuluuhan ainakin Helsingissä kunnallisen päiväkodin ruokalistallekin mm. pannari/letut + hillo. Sokeripommeja, kamalaa :)

No niin olo on jo valmiiks tyhmä,mut kysympä kuitenki :) Edellinen raualääke aiheutti ummetusta,noh vaihdoin rautalääkkeen ja tää aiheuttaa löydää vatsaa ksymys kuuluu: Haittaako se löysä vatsa jotenki? Tai vaikuttaako se vauvaan?:)

Tiada ei haittaa jos se ei vedä ripuliksi ihan kunnolla eli jos päivän kakkareissuja ei määrällisesti enempää kuin aiemmin niin pelkkä löysä vatsa ei haittaa jos taas ripuloit kunnolla on riskinä kehon kuivuminen joka aiheuttaa sulle harmia ja voi sitä kautta kiusata vauvaa.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Ja ripuloidessa ei myöskään ravintoaineet ehdi imeytyä suolesta, jolloin siis kuivumisen lisäksi ravitsemus jää vajaalle.

Vauva ainaki tykkää ku on taas tilaa,missä liikkua :D ja kai mä huolestuisin jos se iha ripulia ois :)

Mä oon syöny Obsidania nyt 2,5 kk. Se pistää mulla aina hetkellisesti vatsan kuralle
Otanki sen aina aamuyön tunteina ku herään pissareissulle. Aamulla ku herää kokonaan niin tulee sitte varmasti aamukakka :grin mutta ei häiritse elämää päivän aikana sen enempää.

Mä söin kans obsidania,mut en saannu ku kiusallisen ummetuksen,mikä ei helpottanu ees ummetus lääkkeil :D Nyt mul on sit joku muu :D

Me puhutaan ihan eri-ikäisistä lapsista ja näköjään kaikki sanomiset vääristyy, varmaan aika turha tähän enää mitään sanoa ettei ihmiset pahoita enempää mieltänsä :) Kukin tyylillään toimii miten parhaaksi näkee, ei ole yhtä oikeaa ja väärää, itse vaan halusin tuoda esiin omaa näkemystäni asioihin, en kasvata lastani tynnyrissä enkä syötä kolmevuotiaana hälle porkkanatikkuja kun muut vetää vieressä kakkua ;) Aika kärjistettyä tuo. Mut jospa tämä keskustelu oli tässä, tää ois voinu olla ihan järkevä keskustelu livenä kun näkee ja kuulee ihmisten äänensävyt eikä kaikkea kärjistettäis ja ymmärrettäis väärin kuten näin kirjoitettuna näköjään tapahtuu.

Näinpä juuri, Femi. Kirjoittaessa tulee toisille helposti yksipuolinen kuva asioista, jos ei oikein osaa ilmaista itseään kirjallisesti(minä en ainakaan osaa juuri siinä muodossa mitä asioista ajattelen, vaan aina tulee kirjalliseen versioon yksinkertaistettua). Enkä minä ainakaan loukkaantunut ole, tuskin muutkaan? Vaikka hormonimyrskyissä on kyllä noin live-kohtaamisissa tullu välillä vähän hernettä vedeltyä mitä erikoisemmista asioista...miesparka :D

Onko jollakulla alkanut jo herua maitoa? Nyt 27+2 ja pari viikkoa on tullut enenevässä määrin kirkasta eritettä. Neuvolatäti sano et on ihan normaalia kyllä :)

Heruu! Mulla herunu jo jostai rv 21-22 saakka, ihan molemmista rinnoista, ei tosin yhtä aikaa. Lähinnä kyljellä maatessa kastuu paita.

Heruu.. jo yli kk ajan. Molemmista rinnoista vaikka vasen on "pahempi" siihen kun yhdistetään viel tuo kaulassa killuva bola niin välillä vastaan paita märkänä miehen katseeseen "Ammuuuu" ;) kaikella rakkaudella.

Takaisin