"Tyhmät" kysymykset?!

meillä ainaki tuoli laitettiin semmoseen asentoon missä minä pystyin olemaan ja hammaslääkäri sit työskenteli vähä vaikeemmasta asennosta :D minä kannatan kans ystävän ottoo mukaan ja kerrot heti ensimmäisenä että pelkäät tosi paljon!

Ne kyllä tietää että pelkään sitä tooosi paljon!! Ja ystävä ei auta siinä vaiheessa yhtään mitään.. Kukaan ei taida pelkää niin paljon hammaslääkäriä ku minä :/ Taidan kysyy neuvolasta mitä mieltä ne on..

Hampaat voi hoitaa vaikka istuvassa asennossa, joskin se vaatiin hammaslääkäriltä ja hoitajalta huonon asennon, mutta hoidettavan vointi siinä tilanteessa (varsinkin raskaana ollessa) on tottakai etusijalla. Riippuu varmaan myös lohkeaman suuruudesta, koska jos on lohjennut pahastikin niin tottakai hammas on alttiimpi tulehtumaan, ja suun tulehdukset voivat olla hoitamattomana vaarallisiakin olipa raskaana tai ei.

Muista tiada92 että sun ensimmäinen askel on nyt vaan soittaa sinne hammaslääkäriin. Seuraava askel on se että menet paikan päälle. Älä mieti yhtään sen pidemmälle, kohtaa asia kerrallaan. Jos lohkeama ei ole paha, suuhygienistikin pystyy hiomaan terävät reunat pois ja laittamaan väliaikaisen paikan. Apteekeistakin on saatavana väliaikaista paikka-ainetta jonka voi itse muotoilla "paikaksi", tosin sillä ei ole mitään takeita kuinka kauan kestää.

Olen siis itse hammaslääkäripelkoinen ja siitä huolimatta jokunen vuosi sitten ollut hammaslääkärin vastaanotolla töissä. Monta kovastikin pelkäävää potilasta sain tsempattua tulemaan ja pidin tosiaankin huolen siitä että hänen pelkonsa huomioidaan, kirjoitin isolla varauksen kohtaan ja ennen aikaa kävin myös muistuttamassa hammaslääkäriä ja hoitajaa. Niin paljon tyytyväisiä ja itsensä voittaneita ihmisiä vastaanotolta lähti. Hammaslääkäripelko ei ole häpeä, varsinkin hammaslääkärissä käydessä kannattaakin pelätä avoimesti eikä turhaan esittää reippaampaa kuin on, näin pelko osataan huomioida tarpeeksi hyvin. Toivon niin kovasti että rohkaistuisit edes soittamaan hammaslääkäriin, vaikka edes neuvoa kysyäksesi. Neuvola ei osaa yhtä viisaita sanoja kertoa suun terveydenhuollon asioissa.

Pelkkä sen ajatteliminen sai supistamaan.. Voi luoja.. Tuskin kukaan teistä ymmärtää kuinka paljon oikeesti ihminen voi hammaslääkäriä pelätä..

Täällä myös hammaslääkärikammoinen mutta pääsin pahimmasta kammosta hyvän lääkärin avulla pois. Jos joudun vaihtamaan kerron aina olevani pelkopotilas, joka käynnin jälkeen se itsensä voittamisen fiilis on mahtava, siitä pelostakin voi päästä eroon :)
Hyvä neuvo oli tuo 1 asia kerrallaan.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Mulla ei ollut mitään tarkoitusta kenenkään pelkoa vähätellä.

Jos aiot neuvoa soittaa ja kysyä, soita ennemmin sinne hammaslääkäriin kun neuvolaan vaikka et aikaa varaisikaan.

Tiada, mä pelkään kanssa ihan kamalasti hammaslääkärikäyntejä :sad001 En oo pystynyt mennä hammaslääkäriin ilman rauhoittavaa lääkitystä, sillä mulla kans tuollaisia paniikkihäiriö- tms ahdistuskohtauksia. Oon aina joutunut ottaa Opamoxia kun meen hammaslääkäriin, ja neuvolalääkäri sanoi mulle, että sitä saa ottaa raskausaikanakin. Lisäksi mua on auttanut se, kun oon kertonut hammaslääkärille pelkääväni ihan kamalasti noita käyntejä ja toimenpiteitä. Kaikki lääkärit on ottaneet mun pelon tosi hyvin huomioon. Oon jo kerran raskaana ollessani joutunut käydä paikkaamassa hampaan, ja ne tekee raskaana oleville mahd. vähän toimenpiteitä ja sainkin väliaikaisen paikan, mikä korjataan sitten kun oon synnyttänyt. Eli pääsin vähän helpommalla nyt.:) Muakaan ei auta vaikka olisi kuka pitämässä kädestä kiinni, että tiedän sen tunteen kans. Mutta lääke ja asiasta kertominen on helpottanut mua. Tsemppiä Tiada! :Heartpink

Mulla mitattiin 23+0 mitaks 22 cm eli käyrän ylärajoilla mennään (mutta olipas käyrällä kuiteki:))

21+6 oli 16cm, eli alakäyrällä (ja kohtu normaalia alempana jostain syystä).

Ai katos vaan en ollu tota käyrää huomannutkaan. Keskikäyrän ja yläkäyrän välillä ollu mulla näköjään sillä ainoolla kerralla kun on mitattu, eli 20+4 oli 18 cm.

Pikku_Myy mullakin on mitattu vain kerran, nyt kolmannessa neuvolassa rv22+5. Mitta oli 21cm.

Hui miten isoja eroja.. Mulla 21+5 ja 22cm! Eli vähän yli isomman käyrän ulkopuolella.. Mistäköhän tollanen vois johtuu? :eek:

Takaisin