"Tyhmät" kysymykset?!

Kokeile, miltä se istuminen näyttää siinä. Meillä pojat kohta 5kk ja istuvat itse tuettuna hyvin. Kuitenkin se Tripp Trappin asento on edelleen liian etukeno, joten meillä vielä odottavat muksujen kasvua.

Te jotka ootte antanu vettä vauvalle pitääkö se keittää eka vai voiko suoraa hanasta laittaa pulloon?
Mietin nyt näin kesällä ku pihalla ollaan lämpimällä et vois vettä vähä antaa välillä...

Just otettiin ruuan päälle huikka vettä enkä keitelly :)

Millä ilveellä mä siedätän ton jäbän kestämään ääniä vai tarviiko tässä odottaa että kaveri ymmärtää ku selitän sille miks niistä koneista lähtee ääniä ja mitä niillä tehdään?? Meillä ei voi imuroida ellei toinen meistä ole jäbän kanssa aina eri huoneessa tai ulkona ja koskapa mä olen viikot pojan kanssa kahdestaan, täällä ei imuroida.. Viime vkonloppuna oltiin pihalla ja isimies käytti painepesuria ja ku mä en ollu ihan pojan vieressä niin parku tuli. Tänään käytin sähkövatkainta ja poika oli viereisessä huoneessa, mutta siis parin metrin päässä ja näkö/kuuloetäisyydellä ni taas kävi itkee. Ja se ei oo mitään pikkuitkua mitä noi koneiden äänet aiheuttaa, vaan aivan lohdutonta hysteeristä parkua :sad001

Meillä poika itki kans kun ekan kerran imuroin. Mutta toisella kerralla ei sit enää. Sama homma tais olla sauvasekoittimen kanssa. Voisko sitä imuria säätää mahdollisimman pienelle teholle aluksi, niin lähtis vain vähän ääntä? Niin ite tein :)

Meillä esikoinen oli ja on edelleen ääniherkkä. Imurointia alkoi sietämään vasta kun oli pari vuotias ja lahjoin kekseillä imuroidessani. Toisin sanoen keksinmuruvana seurasi perässä ;-) eipä tuohon kai auta kuin pikkuhiljaa totuttelu. Kuulosuojaimet on myös hyvät. Meillä esikoinen menee edelleen eri huoneeseen jos vaikka käytän sähkövatkainta. Sylissä turvallisesti tutustuen koviin ja pelottaviin ääniin niin eiköhän se joskus helpota. Esikoinen ei ole kuitenkaan häiriintynyt esim traktorin, moottorisahan tai sirkkelin äänestä joten riippuu vissiin melunlähteestäkin ;-)

Knyttet, eikös teidän esikko olekin poika? Selkeän miehisesti karsastaa kotitöihin liittyviä ääniä jos kerran vatkain ahdistaa, mutta sirkkeli ei :hilarious:

Ei vaan, ei varmasti ole helppoa jos isommat äänet saa itkun aikaiseksi. Meteliähän maailmaan mahtuu vaikka vähempikin riittäisi.

Poikahan tuo ;-) toisinaan hän on tarhassa käyttänyt kuulosuojaimia jos on pitänyt johonkin keskittyä ja on ollut ympärillä paljon melua. Suojaimia on hänen ryhmässään aina tarjolla, todettu vissiin hyviksi :-)

Mä oon pitäny meijän poikaa kantoliinassa kun oon imuroinu ihan alusta asti nii nykyään saataa jopa nukahtaa.. Ollaan muutenki oltu vähän siellä sun täällä nii poika on ainaki meillä tottunu meluun.. Ehkä yritäisin totuttaa pikku hiljaa siihen meluun. Kyllä meillä kin säikahää vielä välillä jos on tosi kova ääni eikä se nää mistä se tulee tai jos koira haukkuu autossa kun poika on kyydissä..

Hmm.. Vauva on nyt saanut kiinteitä kohta kuukauden enintään kolme kertaa päivässä ja enintään kolme jääpalaa kerralla (yleensä kaksi kertaa päivässä kaksi palaa). Jo ennen kiinteiden aloittamista vauvan kakka alkoi muuttua kovemmaksi, mutta nyt on ihan kuin aikuisen kakka. Joutuu välillä todella tekemään töitä sen ulos saamiseksi ja kymmenen minuutin ähinän jälkeen vaipassa saattaa olla enintään ruokalusikallinen tavaraa. Kakkaa kuitenkin tulee, välillä voi olla yksi tai enintään kaksi päivää välissä. Vauva ei tunnu välittävän asiasta, eikä kakkaaminen tunnu sattuvan häntä. Mutta jotenkin toivoisin, että vauva saisi kerralla kakattua kunnolla. Pitäisikö mun tehdä jotain asialle? Siis esim. vähentää kiinteitä hetkeksi? Vai onkohan tällä mitään väliä. Ehdin jo lukemaan mitkä ruoka-aineet pehmittäisi vatsaa, mutta esim. Päärynä on ollut jo pitkään lähes päivittäin käytössä ja nyt syötetty luumuakin.

Ruusunmarja toimii meillä myös. Roosallahan jumi vatsa totaalisesti perunasta. Oli jo tuskainen pieni ihminen :-( silloin en antanut soseita, palattiin äidinmaitoon 2-3 päiväksi. Nyt laitan kasvissoseen sekaan 1tl mallasuutetta. Se liukenee hyvin lämmitettttn soseeseen eikä maistu pahalta.
Rintareppuilu ja kovalla alustalla makoilu helpottaa myös vauvan kakin tekoa. Ja muista antaa vettä kun aloitat kiinteät (tukiäidit neuvoo näin imetyksen tuki ry:ssä). Roosa syö tissistä varmaan 15x päivässä mutta tarvitsee selkeästi myös vettä. Jännä juttu että tyttö ei huoli korvikkeita pullosta mutta vesi syönnin ja kylvyn päälle menee jo itse pullosta pitäen. Nää kikat toimii meillä.

Kiitos vinkeistä! Vettä annan parina päivänä viikossa kun muistan. Voisin nyt kyllä sitä alkaa antamaan ihan päivittäin aina ruuan päälle. Voikohan kiinteä kakka olla merkki liian vähäisestä nesteestä? Mistään kuivumisesta ei nyt missään tapauksessa ole kyse! :D

Ainakin vanhuksilla (joita oon tottunut hoitamaan) "kakka kuivuu" ja se on vaikee ulostaa. Roosa hörppii vettä ihan kesken syönninkin. Eikä sitä enää kiinteiden alun jälkeen tarvitse keittää. Kokeiltiin myös apteekin levolacia mutta se on niin karseen makuista, että sai Roosan yökkäämään. Sekoitin sitä hed.soseeseen, mutta sama reaktio :-( Mutta siis pidän huolen, että päivittäin menee nesteitä sekä jotain vatsaa pehmentävää. Ja meidän tapauksessa sen mahan on toimittava päivittäin, muuten tulee ongelmia. Eli jos ei maha ole toiminut päivällä, en anna soseita illalla. Mitä isommaksi vauva kasvaa niin sen suuremmat haitat tuosta ummetuksesta/kovasta mahasta voi olla. Jotkut voi alkaa pelkäämään koko kakkaamista ja sittenpä ollaankin jo syvissä siellä :-(

Muoks. Tukiäidit neuvoi myös, että soseen sekaan saa sekoittaa ruokaöljyä. Olen t-lusikan verran laittanut rypsiöljyä silloin tällöin.

Noista kodinkoneiden äänistä vielä. Kannattaa tosiaan yrittää totuttaa lapsi kaikkiin normaaleihin kodin ääniin mahdollisimman pienenä, ettei tarvitse elää "varpaillaan". Meillä on pienestä asti poika saanut tottua niin imurin, vatkaimen kuin pesukoneenkin ääneen. Nykyään vain köllii lattialla ja seuraa naureskellen, kun vieressä imuroidaan. Eikä aiheuta ongelmia vatkaus tai vaikka monitoimikoneella raastaminenkaan. Työkaverin lapsi taas ei uskaltanut vielä parivuotiaanakaan olla samassa huoneessa käynnissä olevan imurin kanssa, kun pienenä oli imuroitu aina silloin, kun lapsi oli ulkona tms.

Täällä se oli nimenomainen tarkoitus että tottuu ääniin ja että voi imuroida yms ja alusta lähtien imuroitiinki eikä hyssytelty. Se vaan yhtäkkiä alkoi että poikaparka onkin aivan kauhuissaan kun kuulee noita koneiden ääniä. Mä olen viikot täällä yksin eikä mulla ole mitään liinaa yms että voisin pitää jäbää sylissä ku imuroin. Tehoja on turha lähtee pienentää imurista ku sitte on aivan sama jos jättäis imuroimatta. Nyt oon parina päivänä saanu pojan nukkumaan pinnasängyssä päikkärit kun tässä oli pitkä kausi että ei suostunut nukkumaan ku mun vieressä. Jospa pikkuhiljaa sais totutettua nukkumaan ulkona vaunuissaki niin saisin sillä aikaa täällä sisällä siivottua.

Takaisin