Työt

Ajattelin tässä raskaudessa jäädä maksimiaikaisin äitiyslomalle. Työpaikka pitemmän ajomatkan päässä, ja viime loppuraskauden raskausmyrkytys vähän kummittelee takaraivossa... Onko ketään joka olisi aloittanut vapaat aikaisemmin, ja miten siitä ilmoitetaan kelalle?
 
Mä jäin esikoisesta aikasemmin.. Jos en väärin muista, ni ei se ollu ku yhen lapun täyttäminen kelaan..
 
Mäki ajattelin, että jos nt-ultraan ehtis eka niin melkein voiskin kertoa mutta en mä mitenkään ehdi kun eka neuvolakin vasta aiemmin samalla viikolla..

En kyllä haluaisi valehdella mutta ehkä kaikki ymmärtää kun kuulee sitten myöhemmin syyn :)


Mitens käytännössä toimii toi aiemmin äitiyslomalle jäänti? Tarvitaanko siihen jotain ”virallisia” syitä?
 
Mitens käytännössä toimii toi aiemmin äitiyslomalle jäänti? Tarvitaanko siihen jotain ”virallisia” syitä?

Eihän siihen mitään syitä tarvita.. Se minkä verran aikaistat otetaan sitten sieltä loppupäästä pois..

Mulla kelan laskuri sanoo näin

Lasketun ajan mukainen kausi
Äitiysrahakausi
27.04.2018 - 30.08.2018
105 arkipäivää
Vanhempainrahakausi
31.08.2018 - 08.03.2019
158 arkipäivää

Äitiysraha on mahdollista aloittaa varhennettuna aikaisintaan 04.04.2018
 
Edellisessä raskaudessa soitin Kelaan kysyäkseni neuvoa jostain toisesta äitiyteen liittyvästä asiasta (en muista mistä), ja puhelun aikana päädyinkin siihen tulokseen, että haluankin varhennetulle äitiyslomalle, ja se hoitui sillä samalla puhelinsoitolla.
 
Eihän siihen mitään syitä tarvita.. Se minkä verran aikaistat otetaan sitten sieltä loppupäästä pois..

Okei, kiitti tiedosta! Enhän mä tälläsistäkään mahdollisuuksista mitään tiedä kun kaikki ihan uutta :grin
 
Sitten jos on raskas työ, voi jäädä raskauden loppupuolella myös sen vuoksi pois lääkärintodistuksella, jos työnantaja ei pysty järjestämään kevyempiä töitä tilalle. Silloin ei kannata ottaa varhennettua.
 
Ajattelin kertoa, kunhan tämä ensimmäinen kolmannes on ohi. Voi tietysti olla, että pitää kertoa esimiehelle jo aiemmin, jos tulee kauheaa pahoinvointia, sairauspoissaoloja tms.

Vähän kyllä hirvittää kertoa raskaudesta, koska meillä on kauhea työvoimapula emmekä etsinnöistä huolimatta löydä uusia työntekijöitä. Meitä on siis jo nyt liian vähän, ja jos minä vielä jään äitiyslomalle, niin aika pulassa ollaan. Mutta eipä sitä elämää voi aina suunnitella eikä varsinkaan töiden mukaan. Olin varautunut siihen, että yrityksessä kestää pitkään, mutta eipä sitten kestänytkään. :rolleyes:
 
Mun mielestä on kohteliasta kertoo vakityöpaikassa jo suhteellisen hyvissä ajoin (ei kuitenkaan esim.ennen 3kk) :) Se antaa luotettavan vaikutelman ja esimieskin pääsee suunnittelemaan jatkajaa jo hyvissä ajoin. Tämä siis oma mielipide.
Mietin tätä, kun hoitoalalla harrastetaan paljon näitä määräaikaisia soppareita, niin missä vaiheessa kehtaa allekirjoittaa viimeisen sellasen vaikka tietäis sen jäävän kesken :D
 
Viimeksi kerroin töissä raskaudesta tosi aikaisin. Olin hoitoalalla määräaikaisessa työsuhteessa, ja yllättäen työt loppui siihen kun äitiysloma alkoi :mad: Jos vielä olis samanlainen tilanne joskus niin jättäsin kyllä kertomisen viime tinkaan. Tällä kertaa opiskelen, ja ajattelin jatkaa opintoja sitte vauva kainalossa ja siirtää vaan työharjottelut myöhempään ajankohtaan :happy:
 
Mun mielestä on kohteliasta kertoo vakityöpaikassa jo suhteellisen hyvissä ajoin (ei kuitenkaan esim.ennen 3kk) :) Se antaa luotettavan vaikutelman ja esimieskin pääsee suunnittelemaan jatkajaa jo hyvissä ajoin. Tämä siis oma mielipide.
Mietin tätä, kun hoitoalalla harrastetaan paljon näitä määräaikaisia soppareita, niin missä vaiheessa kehtaa allekirjoittaa viimeisen sellasen vaikka tietäis sen jäävän kesken :D

Tottakai sen sopparin voi allekirjoittaa vaikka olisi viikko äitiyslomaan, raskaushan ei missään nimessä saisi vaikuttaa työn tarjoamiseen. Mutta valitettavasti emme elä täydellisessä maailmassa, jossa edes julkinen sektori noudattaisi lakia [emoji51]
 
Tyhmä kysymys: Mitä eroa sillä on jatkuuko työsopimus sen jälkeen kun jää äitiyslomalle? Vaikuttaako se jotenkin tukiin tai kertyykö lomapäivät tms? Käsittääkseni jos on vakituisessa työsuhteessa niin työnantaja yleensä maksaa äitiysrahaa, mutta oon ollut siinä käsityksessä että määrä on kuitenkin sama :)? Mulla esikoista odottaessa loppui soppari just 1,5 kk ennen laskettua aikaa joten oli luonnollista jäädä siinä äityslomalle. Nyt on alustavasti puhuttu että seuraava soppari olis toukokuun loppuun, tosin en tiedä pystynkö ihan niin pitkään olemaan koska teen hoitotyötä myös :)
 
Mun mielestä olis ainaki ollu aika jees että olis ollu työpaikka mihin palata äitiysloman jälkeen :D
 
Riippuu varmaan tessistäkin, mutta mulle ainakin maksettiin ihan koko palkka, 3 kuukauden ajan kun jäin äippälomalle ja onhan se tosiaan hyvä jos on paikka mihin mennä vanhempainvapaan jälkeen. Ja lomiakin kertyy joltain ajalta, en muista enää tarkkaan miltä ajalta...
 
Ajattelin ehkä myös jäädä äitiyslomalle varhennettuna. Riippuu varmaan mitkä fiilikset sitten myöhemmin, kun ei ole oikein vertailukohtaa kun esikoista odotetaan. Töissä haluaisin kyllä kertoa mahdollisimman myöhään n. 2-3kk ennen loman alkua mutten tiedä maltanko. Riippuu tosiaan mm. tessistä tuo äitiysraha, meillä ei makseta palkkaa vaan Kela maksaa sen äitiysrahan.. Pikkujoulut olen päättänyt väliin kun kaikki arvaisi kuitenkin:joyful:
 
Jotkut työnantajat maksavat enemmän kuin sen kelalta tulevan summan. Tämän enempää en asiasta sitten tiedäkään.
 
Jännittää töissä oleminen tän kovan pahoinvoinnin kanssa, pomon työhuone on ihan mun työhuoneen vieressä ja tehdään paljon yhteistyötä. On myös niin pieni työpaikka, että jokainen huomaa jos oksennan tai voin huonosti :bag: Ajattelin kertoa mahdollisimman myöhään etten joudu selittelemään jos jotain menee pieleen, nyt en vaan tiedä onnistuuko...:dead:
 
Oman alan tessiä selasin, ja sieltä sain sen käsityksen että palkkaa maksetaan äitiysloman ajalta jos työsopimus on kestänyt vähintään vuoden. Onkohan näin siis joka alalla? Minulla ei ihan se vuosi kerkeä täyttyä ennen kuin jään pois :/
 
Meillä maksetaan palkkaa ensimmäiset 3kk, sen jälkeen saa sitten perus kela-rahaa. Ja lomat kertyy 6 ensimmäiseltä kuukaudelta. Tuo uusi lomalaki tuli vissiin viime vuonna voimaan että koko äitiyslomalta ei enää kerry lomat. Eroja kyllä paljon tuon suhteen, meillä näin :)
 
Mä ajattelin töissä pomoille sanoa kun ollaan varmemmilla vesillä ja olis vaik eka ultra takana. Meillä on jonkinasteinen väkivallanriski töissä joten sen suhteen en halua mitään riskeerata. Toki jos näyttäisi että tilanne kriisiytyisi asiakkaiden osalta siihen malliin jo ennemmin niin toki kerron, kolleegat ja johto kyllä ymmärtää ja tällöin pääsen kyllä "turvallisempiin" tehtäviin. 3-vuorotyö niin katsotaan millon alkaa yöt tökkiä.... 1-2 yötä kerrallaan, toistaiseksi nuo ykkösyöt on menny ok mut näillä listoilla taas tuplia tulossa niin katotaan laitetaanko psykoosia tulille univajeessa ja hormoonihöyryissä :D
 
Takaisin
Top