Työelämä raskaana

Mä mietin lähinnä sitä, että kun olen töissä sh:na kolmivuorotyössä, en voi välttää tilanteita joissa joudun siirtelemään esim 160 kiloista vuodepotilasta kahden tai kolmen hoitajan voimin. Esim. Yövuorossa kun miehitystä ei ole enempää niin vaihtoehtoja ei ole. Potilaat pitää hoitaa.
 
Lyhentääkö loppupäästä vaikka jäisi erityisäitiyspäivärahoille? Vai pitääkö nimenomaan sairasloman kautta jäädä aiemmin?
 
Mä mietin lähinnä sitä, että kun olen töissä sh:na kolmivuorotyössä, en voi välttää tilanteita joissa joudun siirtelemään esim 160 kiloista vuodepotilasta kahden tai kolmen hoitajan voimin. Esim. Yövuorossa kun miehitystä ei ole enempää niin vaihtoehtoja ei ole. Potilaat pitää hoitaa.

Itse myös sh:na kolmivuorotyössä. Ainoa mitä en raskauden aikana tee on sytostaattien käsittely, muu pitäis olla mun työpaikassa suht turvallista.
Yövuorojahan ei ole pakko tehdä raskausaikana jos lääkäri on sitä mieltä ettei se ole hyväksi.
 
Mä oon kans menossa työhaastatteluun, ja aika monitahoisia tunteita tämä raskaus tässä yhteydessä herättää. Nykyinenkin työpaikka on vakituinen, joten siitä ei ole huolta. Kuitenkin tuntuu hurjalta että ehtisin sitten muutaman kuukauden vain olemaan. Laki kuitenkin on ihan selvä, raskaus ei ole peruste syrjiä työtä hakiessa, siitä ei saa kysyä eikä siitä tarvitse kertoa.
 
Mä oon tällä hetkellä äl-sijaisena ja oon tänä keväänä eka kerran kelpoinen hakemaan virkaa. Pari kiinnostavaa paikkaa on tässä vaiheessa tullut vastaan, mutta kun niissä se työsuhde alkaa vasta 1.8., niin mun luonto ei anna myöten edes hakea. Olisi jotenkin kiusallista valinnan osuessa kohdille ilmoittaa, että kiitosta vaan, mutta jäänkin suoraan äitiyslomalle, että alkakaas katsella sijaista...
 
Mua kiinnostaisi tietää että missä vaiheessa ootte kertoneet töissä raskaudesta? Vai onko kukaan vielä kertonut?

Itse olen sairaanhoitaja ja meillä on tällä hetkellä niin suuri hoitajavaje töissä, että ihan kauhistuttaa aiheuttaa työkavereille lisää stressiä kertomalla että taas yksi jää pois töistä.. Toisaalta ajattelin että täytyy nyt hyvissä ajoin kertoa, että on edes pieni mahdollisuus että sijainen saadaan.. Ähh, inhottavaa stressata tämmöistä, kun itse on kuitenkin niin innoissaan pienestä babysta :Heartred
 
Mä kerroin nt-ultran jälkeen ja koska näkyi tää raskaus jo aika hyvin. Ei mulla painetta ole ollut, uskon, että sijaisuuteeni on kyllä tulija.
 
Ite kerroin viikko sitten (rv17) alkavien yt:den johdosta. Muuten oisin kertonut puolivälissä :)
 
Mä kerroin jo tammikuun alussa, koska pomo alko kyselemään multa toiveita ensi syksyn työyksiköstä. Ni päätin sit kertoa et mun työyksikkö on ens syksynä kotona :D
 
Mä kerroin kans heti joululomien jälkeen, pomot osasi odottaakin uutisia, joko hyviä tai huonoja, ku tiesivät et ennen joulua teen testin hoitojen jäljiltä. Niin ei kai sitä hulluja kannata jännityksessä pitää :D Kumpiki pomo suurinpiirtein hyppi innostuksesta, ku kerroin :)
 
Mä kerroin pomolle heti. Viikkoja oli joku 5+. Kelasin että ihan sama, siellä on 30 muutaki akkaa jotka voi tehdä mun työt. Muut työkaverit sai sitten tietää pari viikkoa myöhemmin ku olin käynyt ekassa ultrassa lapsettomuuspolilla. Mä oon muutenkin hyvin avoin ja suorapuheinen ihminen että mä en rupea mitään salailemaan edes salailemisen ilosta :grin
 
Mä kerroin töissä rv 7, kun molempien sykkeet näkyivät. Sen verran fyysistä työtä, joten pitää toimenkuvaa vähän tarkastella. Ja kun palasin pitkältä saikulta töihin, mulla oli viikkoja 10, ja raskaus näkyi selvästi. Nyt oon taas saikulla, saa nähdä, pystynkö enää töitä tekee kunnolla..
 
Meilläkin pomo tietää etten oo vieläkään palaamassa takaisin töihin :D Oon siis jäänyt äitiyslomalle 12/2014 ja sillä tiellä ollaan edelleen. Kolmas siis tulossa nyt:Heartred Ite en oo pomolle kertonu mutta meidän työpaikalla jutut liikkuu vähän reippaammin :wink
 
Minä olen vähän yksityiselle puolelle jo kirjoittanutkin . Täällä semmoinen tilanne kun viikolla 12-13 alkoi särkemään häntäluuhun aina kävellessä ja liikkuessa. Tarjoilijan työssä mulla tulee kävelyä 5-10km päivässä ja tietysti joutuu purkaa kuormaa, kantaa lautasia ja painavia prikkoja lasien kera yms. Yhden työvuoron aikana kipu kävi melko sietämättömäksi ja ei pystyny keskittyy mihinkään muuhun kun kipuun. Sen perään otin saikkua mikä on nyt kestäny 3vk yhteensä. Ja nyt työnantajan ja lääkärin kanssa sovittu, että maaliskuun teen osa-aika sairaslomalla 2 päivää töitä viikossa, niin saa lepoa siihen rasituksen kylkeen. Eli torstaina seuraavan kerran töihin piitkän taion jälkeen. Odottaa jo melko innoissaan kun meinannu kuolla tylsyyteen kotona. Työpaikkafyssari oli sitä mieltä ettei raskaus voi mitenkään liittyä häntäluukipuun. Onneks lääkäri oli vakuuttunut että nivelten löystyminen ja painopisteen muutos ovat syyllisiä. Miinuksena, tuntuu ettei kukaan esimiehistä tiedä näistä osa-aika sairauslomista mitään eikä osaa auttaa mihinkään kysymyksiin.. kyseessä kuitenkin yksityinen ketju, missä muutama sata työntekijää.. :/
 
Meillä ei työpaikkalääkärissä edes ole mulle sopivaa fyssaria. Kävin työpaikkalääkärillä iskiaksen takia ja se totesi että johtuu raskauden aiheuttamasta painopisteen muutoksesta. Saikkua 1,5 viikkoa. Kehoitti hakeutumaan raskaana oleviin perehtyneeseen fysioterapeuttiin. Lähetettä ei laittanut kenellekään ja kuitenki meillä työterveydestä vastaa Terveystalo ni ois voinu kuvitella että siellä on joku sopiva...
 
Mä haluaisin kertoa pomolle. Ihan vaan siitä myötätunnosta miten hankalaa on järkätä järkevästi lomat ja sijaiset sun muut asiat. Mutta pelkään ettei mun pätkätyösopparia sit jatketa. Haluisin eka allekirjottaa seuraavan, mut sit taas kesälomat, jotka sotkee koko kuvion, pitäis nyt hakea jo ja ja ja....
 
Mä jouduin kertomaan esimiehelle heti kun sain itsekin tietää. Työskentelen sairaanhoitajana osastolla jossa annetaan sytostaatteja. Jouduttiin sitten vähän muokkaamaan mun työvuoroja etten enää joudu niihin koskea.
 
Pomolle asia selvisi jo hyvin varhaisessa vaiheessa, kun tuli asian tiimoilta saikkua (kaksosraskaus, jossa toinen meni kesken). Työpaikalla ollaan järjestelemässä tiimejä uudestaan, joten kohtahan se pitäisi kertoa etten ole syksyn tiimeissä mukana. Onneksi tää järjestely siirtyi just sopivasti mun rakenneultran jälkeen, joten sitten ehkä uskaltaa avoimesti puhua raskaudesta.
 
Mä kerroin melko heti pomolle, mutta se oli ehtinyt jo unohtaa kun kesälomia suunniteltiin. Muistuttelin, että jään heinäkuussa äitiyslomalle ja haluaisin pitää kesälomaa 4viikkoa ennen sitä. Huokasi helpotuksesta, kun helpompi järjestää sijainen kun lomat on yhteen putkeen.
 
Mä kerroin NT-ultran jälkeen pomolle. Siitä on siis aika lailla kaksi kuukautta, mutta mitään se ei oo tehnyt sijaisen etsimiseksi.
 
Takaisin
Top