Työelämä raskaana

iipuli

Silmät suurina ihmettelijä
Mulla on nyt tilanne, että tämänhetkinen määräaikainen työsuhde loppuu toukokuun lopussa. Alkuvuodesta on tulossa vakipaikkoja hakuun, mutta niissä todennäköisesti aloitus elo-syyskuussa. Ajattelin kyllä hakea, olen kyseisessä kunnassa ollut lastentarhanopettajana tämän pätkän jälkeen neljä lukukautta (kesälle ei palkata määräaikaisia, eli ne työttömänä) ja saanut työstäni kiitosta. Ongelmahan tässä on se, että äitiysloma alkaisi jo ennen työsuhteen ja edes koeajan alkua... Voinko siis hakea tai miten tuo työsuhteen ja äitiysloman ajoitus sitten menisi? Onko kellään tietoa?

Ja siis muutenkin työhön ja raskauteen liittyvistä aiheista voi jutella täällä :)
 
Mielestäni voi hakea, sillä voihan äitiyslomallakin ollessa käsittääkseni hakea vakipaikkoja, vaikka aloittaisikin pestin lomaillen. Toki jos olen väärässä, saa korjata. Ainakin oma työkaverini valittiin virkaan, vaikka oli tiedossa, että viran alkaessa hän tulee olemaan parisen vuotta kotosalla.

Omasta tilanteesta sen verran, että töiden teko nyt pahoivoivana on ollut aikamoinen koettelemus. Ei kivaa.
 
Kiitos vastauksesta! Näin arvelinkin, mutta silti mietityttää. En nyt ihan hakemukseen haluaisi kuitenkaan kirjoittaa tätä ja ryhmähaastattelu ei ehkä mielekkäin yhteys tuoda asiaa esiin... Onko siis ok, jos raskaudesta kertoo vasta, jos paikan saisi ja olisi työsopimusta kirjoittamassa?

Pahoinvointi ei kyllä varmasti oo mukavaa! Itse oo vielä välttynyt ja toivottavasti helpottaa sullakin lähitulevaisuudessa :)
 
On todellakin OK hakea ja olla kertomatta! Se sanotaan ihan laissa, että raskaus ei ole peruste syrjinnälle rekrytoidessa, varmasti sitä kuitenkin tapahtuu sillä työnantaja voi vaan perustella että toinen hakija oli pätevämpi...

Työsuhteen purkaminen koeajalla tai sen jälkeen ei myöskään ole raskauden vuoksi laillista. Jos näin tapahtuu, liittoon heti viestiä, niin asiaa käsitellään sitten lakiteitse.

Kaikki työnantajat eivät tietenkään ole kovin perhemyönteisiä, mutta jos tähän maahan halutaan uusi sukupolvi ja lisää verojen ja eläkkeiden maksajia, kyllä perheiden tukeminen kannattaa. Jossain piireissä asenneilmapiirit ovat kyllä todella homeisia tämän suhteen. Homeisuus ei minkään järjen mukaan voi olla tulevaisuuden tavoiteltava tila. Joten huoli pois ja työpaikka hakuun! Ei sillä mitään häviä :).
 
Itse olen vakituisessa työsuhteessa pienessä firmassa. Aamut ovat olleet pahoinvoinnin takia vaikeita, mutta sovin työnantajan kanssa tammikuun loppuun asti 30 tunnin työviikon, joten saan potea aamupahoinvoinnit kotona. Mulla on tosin todella joustava tilanne, koska kyseessä toimisto/asiantuntijatyö, joka ei pidä sisällään mitään asiakastapaamisia. Työaikani ovat jo valmiiksi liukuvat, nyt muokattiin ne liukumaan vielä enemmän.
 
Mä komppaan täältä kanssa, että on ihan ok hakea vakkaripaikkaa ja jättää kertomatta raskaudesta. Raskaus ei saa vaikuttaa rekryissä ja tiedän useita, jotka on vakinaistettu äitiyslomansa aikana.
Mulla on oma lehmä ojassa vähän saman asian kanssa. Olen itse vaihtamassa työnantajaa ja alaa aivan täysin ja nyt tää raskaus tuli ehkä vähän kiusalliseen aikaan. Aattelin koittaa salata raskauden sinne rakenne ultraan saakka, mutta luotan että tuleva työnantaja kunnioittaa lakia.
 
Itsellä otettiin uutiset vastaan töissä tosi hyvin, olivat jo muutenkin odotelleet milloin tää päivä tulis. Mun työtehtävien takia mulla on lainsäädännöllisesti oikeus erityisäitiyslomaan ja sanoinkin heti pomolle, että olisin halukas sille lähtemään. Samantien rupes sijaista miettimään ja nyt olis tuttu tyyppi tulossa mun tilalle helmikuun alusta mua korvaamaan. Tulot tippuu, mutta ihan ok sitä pitäis toimeen tulla ja olis sitte viimeinen tilaisuus levätä kunnolla piiiitkiin aikoihin :)

Mutta joo, kiireinen asiantuntijatyö asiakaspalvelussa ei oo mitään isointa herkkua tässä väsymyksessä ja non-stop röyhtäillen. Ahdistaa miten saa nukuttua, että jaksaa päivän, vapaalla voi jäädä kuitenkin aamuks sänkyyn vaikka aamuyö tulis valvottua. Nooh, ei oo pitkä aika lomaan.
 
Mulla on onneksi mahdollisuus tehdä etätöitä vaikka joka päivä, jos tilanne niin vaatii. Ja meillä voi myös työajan määrittää hyvin pitkälti itse (asiantuntijatyötä). Toki täytyy olla tavoitettavissa toimistoaikoina. Käyn toimistolla yleensä 2-3 kertaa viikossa ja muuten työskentelen kotona. Palaverit yms. hoituu helposti Skypellä mistä tahansa. Pahoinvointi ei ole onneksi vielä rajoittanut työntekoa.
 
Mä kerron töissä raskaudesta pomoille heti ku nään niitä seuraavan kerran. Työn luonne vaatii sitä. Ja tietävät odottaaki tulosta, positiivista tai negatiivista, kun ivf-hoidoissa ollaan oltu ja ovat tienneet siitäkin :)
 
Itse oon hoitoalalla ja odotan kauhulla kun aamupahoinvointi alkaa. Viikkoja nyt 5+2. Nyt jo on kohdun kasvukipuja jotka lisääntyy iltaisin. Eilen oli eka iltavuoro plussan jälkeen. Joku nainen katsoi mua kun hullua kun kävelin ympyrää kerrostalon pihalla koska kävely helpottaa kipua...No ei muutakun saikkua sitten jos ei töihin kykene...
 
Onko muita ravintola-alalla olevia ? Vähän jänskättää 8-10h työpäivät ilman taukoja yhdellä ruokailulla kun masu alkaa kasvaa. Paljon myös pitää kantaa asioita. Mietin että onkohan tältä alalta kui helppoa päästä erityisäippä rahoille? Toki eihän sitä tiedä vielä kui helppoa/vaikeaa tästä vielä tulee sitten :)
 
Täälläpäin ei ainakaan muutama vuosi sitten helpolla päästetty sairauslomalle kun olin raskaana ja kaikenlaisia vaivoja oli loppuvaiheessa. Yksi lääkäri totesi mulle jopa että ei kirjoita sairauslomaa ku saan olla sitte kotona ihan tarpeeksi kun vauva syntyy... Olen siis ruokakaupassa töissä.
 
Kiitos tilulilulaa ja Carol selvennyksistä :) ja jotenkin uskoisin, että kunta työnantajana ja vielä varsin naisvaltaisella alalla voisi suhtautua raskauteen ihan positiivisesti!

Kivasti kuulostaa muutenkin monilla työnantajat ottaneen asian ja vielä mahdollistaneen helpottavia työjärjestelyjä :)

Mutta kuulostaapa Mashnu erikoiselta... jotenkin sitä kuvittelisi, että sairaslomaa saa silloin, kun ei ole työkuntoinen ihan riippumatta tulevista vapaista Itsellä nyt tavallaan onneksi se tilanne, että työt tosiaan loppuu jo silloin toukokuun loppuun, niin saa olla vapaalla viimeiset 2,5kk. Mutta epäreilulta kyllä kuulostaa, jos ei sairaslomaa saa tarvitessaan!
 
Täälläpäin ei ainakaan muutama vuosi sitten helpolla päästetty sairauslomalle kun olin raskaana ja kaikenlaisia vaivoja oli loppuvaiheessa. Yksi lääkäri totesi mulle jopa että ei kirjoita sairauslomaa ku saan olla sitte kotona ihan tarpeeksi kun vauva syntyy... Olen siis ruokakaupassa töissä.
Video mikä lääkäri...
 
Onko muita ravintola-alalla olevia ? Vähän jänskättää 8-10h työpäivät ilman taukoja yhdellä ruokailulla kun masu alkaa kasvaa. Paljon myös pitää kantaa asioita. Mietin että onkohan tältä alalta kui helppoa päästä erityisäippä rahoille? Toki eihän sitä tiedä vielä kui helppoa/vaikeaa tästä vielä tulee sitten :)
Itse olen työskennellyt vuosia ravintola-alalla ja työskentelen vielä hetken. Jos olisin pysynyt nykyisellä työpaikallani koko raskauden, niin olisin ehdottanut kesäloman pitämistä ennen äitiysloman alkua ja kysellyt ehkä mahdollisuutta tehdä lyhyempää työviikkoa keväällä jos ei olis muuten jaksanut. Mutta kieltämättä voi lounasvuorotkin olla raskaita jos vatsa kasvaa kovin isoksi.
 
Meillä ei lounasvuoroja saa että joutuu tekee raskaampaa iltaa.. :sad001 ja en suostu itse vähentää omia tunteja=palkkaa vaa sen takia että olen raskaana... oltava kyllä toinen ratkasu
 
Itsellä kans huolettaa nuo työ kuviot. Tällä hetkellä teen keikkaa, mutta toki hakusessa ois kokoaikatyö jos sellainen vaan jostain löytyy. Stressaa ihan tarpeettoman paljon että kuinka sitä tulee älomalla toimeen kun työtunteja = palkkaa ehtii tulla niin lyhyeltä ajalta ja niin vähän että en tiiä. Saan soviteltua päivärahaa työttömyyskassasta, mutta Kela ei ilmeisesti nuita kompensaatio päivärahoja laskelmiin huomioi joten kyllä pelottaa. 2016 oon ollu hoitovapaalla lähes koko vuoden joten nekään "tulot" ei paljon lämmitä. Ja mikäli joudun jäämään yhtä aikaisessa vaiheessa saikulle kun esikoisesta niin ei paljon naurata.
 
Mä vaihdan nyt joulun jälkeen työpaikkaa, sain vakituisen paikan. Sillon ku olin sopimusta kirjoittamassa ni en kertonu et odotan jo. Meinasin et kerron nyt ku työt alkaa.. Saa nähdä miten reagoivat..
 
Eräs ystäväni sai raskaana ollessaan vakipaikan. Kun raskaus myöhemmin paljastui, sanoivat että ”ei olisi valittu sinua, jos olisi tiedetty”. Eli kannattaa yleensä salata tämä yksityisasia.
 
Onko muita ravintola-alalla olevia ? Vähän jänskättää 8-10h työpäivät ilman taukoja yhdellä ruokailulla kun masu alkaa kasvaa. Paljon myös pitää kantaa asioita. Mietin että onkohan tältä alalta kui helppoa päästä erityisäippä rahoille? Toki eihän sitä tiedä vielä kui helppoa/vaikeaa tästä vielä tulee sitten :)
Minä!

Minulla on vakituinen paikka, mutta viimeiset 2.5kk olen ollut sairaslomalla. Helmikuussa palaan puolikkaalla työajalla työhöni ja kaksi kuukautta teen niin. En saa tehdä silloin kuin 4-6h päiviä, millä pyritään pitämään työkuntoa yllä. Odotan jo töihin pääsyä, että saan päiviin sisältöä. Ajattelin silloin sitten esimiehelle kertoa raskaudesta, että pystyy kesää alkaa järjestelemään ja miettimään mun rooliani paremmin. Lomat pidän ennen äitiyslomalle jäämistä ja harkitsen varhennettua äippälomaa, vaikka se loppupäästä lyhentää sitä sitten. Omaa jaksamista pitää ajatella. Taustalla kun on masennus. :sad001
 
Takaisin
Top