Työ ja raskaus

Meillä maksetaan kolmelta kuukaudelta palkka :)

kuulostaa kyllä ihanalta tuo työyhteisön suhtautuminen titem :) musta taas tuntuu päinvastaiselta, pomon eka kommentti oli "voivoi kun ei tahdo olla sijaisia tilalle" ja muuta valitusta. Lopuksi onnittelut kumminkin :D lisäksi kun niin vaikeaa kun tulen vaan kuukaudeksi töihin. Mutta missä muualla olisin kun isä haluaa viettää isäkuukauden poikansa kanssa? :grin arvatkaapa vaan onko stressiä siitä että mitä jos en jaksakaan töissäni nyt ja joudun esim hakemaan sairaslomaa? Hiemanko olen huono työntekijä sitten.. Mutta toivottavasti pysyn yhtä hyvinvoivana vielä syyskuun ja työt sujuu :)
 
Mitenkä teillä muilla on ajateltu sijaisen rekrytointi- ja perehdyttämiskuviot hoitaa?

Mun esimies on nyt sitä mieltä, että istuisin äitiysloman sijaistajan kanssa kuusi (!) viikkoa vierekkäin tässä pöydän ääressä perehdyttämässä. Rekrytointi on jo aloitettu ja näyttää siltä, että löydettiin tosi pätevä sijainen eli substanssiosaamista pitäisi riittää. Tietty talon tavat on joka paikassa hiukan erilaiset ja osittain järjestelmätkin. Jotenkin toi yli kuukauden pesti jonkun kanssa 8h päivässä kylki kyljessä tuntuu tooooosi pitkältä. Mutta kun tää sijaistaja olis valmis aloittamaan vaikka heti ja pomo on huolissaan siitä, että varmasti kaikki tieto siirtyy (oon ainoa yli sadan hengen firmassa joka tekee juuri näitä töitä) niin hän haluaa ottaa varman päälle.

Miten sitä ehtii palstailemaankaan sitten? :woot:
 
Niin ja sitä piti vielä sanoa, että pelkään tietty myös, että todetaan jo parin viikon jälkeen että homma on sijaisella hallussa ja mua aletaan savustaa pitämään jemmassa olevia lomia, jotka olen nyt tarkoituksella säästänyt äitiysvapaan jälkeiselle ajalle. En todellakaan halua jäädä vuosilomalle joskus lokakuussa.

Toisaalta en tiedä voiko työnantaja ns. pakottaa pitämään kesälomakauden ulkopuolella (2.5-30.9) enempää kuin yhden viikon eli talvilomaviikon?
 
Mut eikö voi tehdä sit niin että vaan varmistat sen työn aina ennen mut annat muuten aika itsenäisesti sijaisen tehdä joskus näyttää siltä että homma on hallussa?

Ite kun koulutin sijaisen niin pystyttiin jakamaan työt myös niin että ite laskin osan kilometrit, palkat ja sit sijainen laski osan ja pääsit kirjaamaan järjestelmään sitten myös ne :)
 
Siis joo joku tollanen suunnitelma mulla itsellä olikin, että käydään yhdessä tietyt jutut läpi ja perehdytän sen mitä tarvitsee ja hän saa sitten tehdä itsenäisesti jos homma sujuu. Ja pystyy kysymään tarvittaessa.

Mutta mitä ihmettä mä sitten teen sen luppoajan? Kuusi viikkoa on aika pitkä aika katsoa jonkun olan yli kun se tekee mun hommia...jos joudutaan kuitenkin jakamaan työpiste ja -kone. Lisäksi mun työ on sellaista, että ihan sellasta rutiinihommaa ei ole kun max puolet päivästä, toinen puolikas menee sitten erilaisten raporttien suunnittelemisessa ja projekteissa, joita on hyvin vaihtelevasti, välillä enemmän välillä vähemmän. Sijaisen on vaikea hypätä niihin projekteihin kylmiltään mukaan (siirtyvät osittain mun esimiehelle) ja mun taas turha siinä vaiheessa enää aloittaa mitään kun jään kuitenkin pois.

Pelkään siis vaan sitä, että mulla tulee töissä aika todella pitkäksi ja sijaisen kanssa päät kolisee yhteen :D
 
Olis aika luksusta, jos jossain työpaikassa olis sijainen 6 vk perehdytettävänä. Mun hommat varmaan jaetaan useammalle ja tilalle palkattava tekee jotain muuta.
 
Niin no, luksusta varmaan sijaisen kannalta. Mä oon sellainen luonteeltani, että kaipaan koko ajan järkevää tekemistä tai muuten tulee aika pitkäksi ja päivät matelee. Rästihommiakaan ei ole kun tykkään pitää hommat koko ajan ajan tasalla. Mun työssä ei ole kahdelle tekemistä kuudeksi viikoksi vaikka miten päin asiaa katsoisi. Ehkä istun sitten työpaikan kanttiinissa vikat viikot :D
 
Niin mietin kans et alkuun on varmaan sit niitä projekteja mitä voit tehdä mut jos nekin vähenee sit kokonaan pikku hiljaa pois niin voi olla vaikea keksiä mitä tekee.
 
Ittel sama vika, ettei vaan pysty jättää mitään rästiin. Se on välil huono, ku sit joskus tulee niit erittäin tylsii päivii.
Mulle ei tuu sijaista, vaan työt jaetaan muiden kesken. Ja ne "turhat" hommat jää odottaa mun töihin paluuta. Eli semmoset, mitkä ei oo asiakkaille tärkeitä, mut helpottaa ja nopeuttaa meillä hommia. Tarttee varmaan koht opettaa pomo skannaamaan x) Faksiakaan kun ei täällä oo ollut enää vuosiin.
 
Tänään viimeinen (8.) saikkupäivä. Täytyy käydä kokeilemassa miltä se työnteko nyt tuntuu. Jaksamisen puolesta uskon sujuvan ihan, mutta tuo selkäsärky on viime päivinä pahentunut huomattavasti. Selkäliiton sivuilta kattelin jumppaohjeita ja (ihan koko raskauden ajan) kiinnittänyt erityistä huomiota nostoasentoihin ym mitkä kuormittaa selkää. On paha istua, seistä ja kävellä. Pärjään, kun teen aivan rauhassa vuorotellen kaikkia. Jotenkin en usko, että tulee töissä onnistumaan :/
 
Teillä on mangusti työnantajalla selkeesti liikaa rahaa, jos voi sijaisen palkata 6 vk ennen ja ei oo rästihommia jonossa :D
Mä yritän epätoivoisesti päästä alle 200 h tehdyissä ylityötunneissa, jotka on siis kertyneet viimeisen kahden vuoden aikana. Viime aikoina ei oo onneksi tullu hirveesti enää lisää, mutta vajuminenkin on työn ja tuskan takana. Pitkiksi vapaiksi noita ei saa ja äitiysloman jälkeen niitä on turha enää muistella sitäkään vähää. Johtavassa asemassa olevalle noita ei siis varsinaisesti hyvitetä, mutta itte saa yrittää pitää pois.
 
Joo oot ihan oikeassa Aamutorkku. Senkin takia korpeaa toi, että olen tapellut omasta palkankorotuksestani viime keväästä saakka ja se palkan tarkistaminen tuntuu olevan työn ja tuskan takana, mutta nyt kun olen jäämässä pois niin yht'äkkiä jonkun sijaistajan palkkaaminen (liian) aikaisin ei tunnu olevan mikään ongelma ainakaan rahan puolesta...

Sinänsä ei pitäisi valittaa, että olin itse samanlaisessa tilanteessa kun sä vielä muutama vuosi sitten. Paloin ihan loppuun ja saikulla sitten tajusin, että jonkun pitää muuttua, näin en tuu jaksamaan eläkeikään saakka. Vaihdoin työpaikkaa ja oonkin ollut tosi tyytyväinen nykyiseen kun töitä on ns. normaali määrä ja ylityöt ehtii aina jossain välissä pitää pois.
 
No, mä olin keväällä kyllä börniksen partaalla, kun työpaikalla mätti työn määrän lisäksi muutama muukin asia. Vauva on saanut mut ottamaan paljon rennommin, kun tiedän että ennen vuoden loppua se on adios moneksi kuukaudeksi. Pitäkää tunkkinne. Toisaalta olen varsin tunnollinen ja kunnianhimoinen ja itsellä oli tosi kovat tavoitteet silloin pyörineiden projektien suhteen. Halusin saada ne onnistumaan, vaikka moni asia oli sitä vastaan, että oli toki osittain omakin "vika". Tosin eipä kukaan tarjonnut apuakaan vaan pomot oli joko samassa tilanteessa tai hiillosti vaan lisää.
 
Pystytkö sä edelleen peittää? Mulla on ollu aika pieni maha, mutta aattelin, että mieluumin kerron itse nyt heti loman jälkeen, koska ihmiset alkaa kuitenkin arvailla, vaikka pukeutuis mihin telttaan.

Juu helposti pysyy piilossa, kun on niin pieni maha ja vähä vetää vatsaa sisään pomon lähettyvillä. :D Kohta tää etureppu varmaan itselläki venähtää ni parempi tuoda pomon tietoon asap.
 
Mulla ei olis toivoakaan peittää mahaa.. On sen verran massiivinen.. Valittelin taas miehelle että topit alkaa olemaan liian lyhyitä
 
Dodii, taas kerran työhaastattelussa käyty. Onneksi tällä kertaa päätös pitäisi tulla nopeaan, joko tänään tai maanantaina. Hain siis oman pomon lyhytaikaista hoitovapaan sijaisuutta.
 
Joo mulla on ainaki yks niitä pitkiä.. On ihana! Mietin vaan justiin että jos ostais jämäpaloja kangasta ja tekis sillä samalla mallilla pari toppia vaikka.. Et tuliko halvemmaksi.. Ku en jaksais kierrellä nyt kirppareilta läpi :sad001
 
Mulla on näitä raskaushousuja joissa on toi trikoopala melkein kainaloon, niin ei oo miin justiinsa, vaikka paidat olis vähän lyhkäsempiä.
 
Takaisin
Top