Työ ja raskaus

Kerroin esimiehelle ensimmäisen ultran jälkeen, kun viikkoja oli noin 13. Työkavereille kerroin pian sen jälkeen, kun raskaus alkoi kuitenkin jo näkyä. Teen toimistotyötä, joten haasteita ei tule. En vielä toistaiseksi ole joutunut ottamaan yhtään päivää sairauslomaa.

Toimistotyössä voi kyllä tulla selkä ihan äärettömän kipeäksi kun vatsa kasvaa. Ja ainakin mun piti osa työasennoista miettiä uusiksi kun ulottuvuus mahan kanssa ei ollut enää entisensä.

Mä jouduin kertomaan esimiehelle melkein ensimmäisten joukossa. Työssä vois muuten joutua tekemisiin säteilyn ym. kanssa, niin tietävät sijoittaa muihin hommiin.
Onneksi homma hoitui hyvin hienovaraisesti, ei oo ainakaan käytävillä mitään suurempia kyselyitä tullut vastaan. Nt-ultran jälkeen oon jo pikkuhiljaa muutamille työkavereille kertonutkin.
Se jää sitten nähtäväksi, kuinka pitkään töissä jaksaa syksyllä olla. Vielä ei ole tarvinnut raskauden takia olla pois töistä, flunssan takia kylläkin.

Musta tuntuu että ei tuu yhtään saikkupäivää sitten marraskuuhun mennessä. Nyt teen töitä ihan kuin ennenkin, enkä oo puhunut mitään. Mikäs siinä kun kunto kestää. Meil on mahdollista jättäytyä hoitotyöstä ja tehdä vaan arkiaamua ja toimistohommia, jota en kyllä kovin innolla odota!

Mullakaan ei ole vielä yhtään saikkupäivää takana, ja kovasti olisi tarkoitus tehdä täyttä päivää marraskuulle ja yövuorojakin mieluiten vielä lokakuun ajan. Mutta eihän sitä ikinä tiedä vaan koska hyvänsä voi suunnitelmat mennä uusiksi. Kaverikin joutui viikolla 18 moneksi viikoksi sairaalaan verenvuodon takia, vaikka alkuraskaus oli mennyt ihan moitteettomasti.

Miten ootte nyt töissä jaksellu? Itseäni vaivaa lähes jokapäiväinen päänsärky (on muute jännä ettei päätä säre vapaapäivisin kun hyvin harvoin)

Alkuraskauden pahoinvoinnin takia työssäkäynti oli tuskaa. Pahimpina päivinä oksensin monta tuntia aamulla ennenkuin helpotti ja pääsin lähtemään töihin. Ja illalla sitten taas. Muutaman päivän tein etänä, muuten sinnittelin. Hoidin vaan pakolliset hommat ja toivoin ettei kukaan huomaa .

Alkuvaikeuksien jälkeen olen jaksanut hyvin, toivottavasti jaksan loppuun asti. Työ ei ole fyysisesti raskasta, toimisto hommaa siis. Sähköpöytä eli voin joko istua tai seistä.

Mä jaksoin viimeisimmät viikot töissä hyvin. Nyt oon viikon ollut lomalla.. Toivon kyllä, että loman jälkeen ei enää tarttis kovasti yövuoroja tehdä.. Ehkä enintään yksittäisiä, mutta ei useampia putkeen..
Alkuvaiheessa pahoinvoinnin kanssa oli kyllä välistä tuskaa, jos ei pystynyt itse määrittelemään, millon tauoille pääsee. Mutta siitäkin selvittiin onneks.

Minä sain alustavasti luvan olla tekemättä yövuoroa, pitää loman jälkeen käydä työterveydessä hakemassa lääkärin todistus.

Mä täällä nytkin kirjoittelen yövuorosta... Itseasiassa nyt alkaa tuntua helpommalta, alkuraskaus oli väsymyksen takia paljon tuskallisempaa. Mutta kesäloman jälkeen vaihdan työpaikkaan, jossa yövuorot on paljon nykyistä työtä raskaampia, saa nähdä miten jaksaminen siellä. Voin kyllä vaikuttaa yövuorojen määrään, mutta listat tehdään 2-3 kk aikaisemmin ja on tosi vaikea raskausaikana arvioida omaa jaksamista monta kuukautta eteenpäin. Meillä yötyöt tekee vielä niin ison eron palkkaan etten haluaisi lopettaa aiemmin kun on pakko. Mutta tulokas tietysti tärkein, ja tarvittaessa sitten järkätään hommia uusiksi jos ei kunto riitäkään.

Mä oon myös toimistohommissa joten sikäli ei ole fyysisesti raskasta. Lähinnä vaikeuksia tuottaa motivaatiopula ja se, että pomot on amerikkalaisia jotka muutenkaan ei ymmärrä meidän äitiysvapaita (siellä normi on 2-4 viikkoa vapaata synnytyksen jälkeen) ja tunkee vaan lisähommia jo olemassaolevien päälle.

Mangustimamma, jos miettii lokakuuta niin silloin ollaan jo niin paksuna ettei kannata ottaa liian suurta vastuuta itelleen. Mitä jos sitä loppuu voimat kesken yövuoron, helpompi lähtee aamu tai iltavuorosta kotiin, kun on muitakin työntekijöitä

Niin onhan se Vius tietty noinkin. Meillä vuorot on lähinnä kiireen, vastuun ja itse valvomisen takia raskaita, ei niinkään sellaisia missä olisi nostelua tms. Välillä tosin pitkiäkin seisomisia epämukavissa asennoissa. Täytyy vielä pohtia, josko kuitenkin pyytäisin lokakuun ilman öitä ja ottaisin sitten lähempänä sairaspoissaolojen yms takia tarjolla olevia vuoroja mikäli vointi sallii ja budjetti paukkuu.

Puh, nyt on kerrottu pomole raskaudesta. Teen pelkästään etätöitä, joten jouduin laittamaan sähköpostia. Toivottavasti tulee ihan hyvä reaktio.

Ne voip ne yölliset seisoskelut ja liikkumiset lisätä turvotusta jaloissa(kin), joka lienee loppuraskaudesta tukalaa. Mut kaikkihan on yksilöllistä. Ite jätin loppuraskauden yövuorot ketutuksen minimoimiseksi :D

Olin tänään töissä ekaa päivää loman jälkeen. Kunto kestää vielä ihan vanhaan malliin! Jipii :) jotenkin vaan nolottaa tää maha, ku on nii kiusallista ku kukaan ei kehtaa kysyä, enkä minä kehtaa kertoa. Helpompi ois jos joku juoruais :D

Tänne pärähti 2vk saikkua kovan päänsäryn ja ajoittaisen huimaamisen takia sekä yleisen jaksamisen. Nyt sitten lepäillään ja katsotaan jaksanko töihin sillo parin viikon päästä.

4 viikkoa lomaa edessä. Ihanaa <3 Tai noh, vielä reipas työpäivä tänään mutta sen jälkeen... Aion vaan sylkeä kattoon ja tunnustella vatsaa :D

Takaisin