En sinänsä halua (enkä osaa) alkaa neuvomaan teitä esikoisen odottajia, mutta muistan itse lähteneeni mahdollisimman avoimella mielellä ja luottaen siihen, että on osaavissa käsissä. Siinä tilanteessa kun ei yhtään tiennyt mitä odottaa!
Sen vinkin voin antaa mistä joku jo mainitsikin, että mitään erikoismainintoja ei luomusynnytyksistä saa, synnytykset ovat erilaisia (jopa samoilla äideillä), kestot vaihtelee, kipukynnys on yksilöllinen ja oma mieli saattaa synnytyksen aikana muuttua! Kipulääkitys on tutkittua ja turvallista ja joskus jopa suositeltavaa, että äiti saa hetken huilata. Ei ole huono synnyttäjä jos pyytää apua kipuihinsa!
Kovasti itse toivoin mahdollisimman vähäistä kivunlievitystä kun esikoista lähdin synnyttämään, mutta hyvin kipua sietävänäkin oli synnytyskivut kuitenkin jotain ihan uutta. Ja kun monta tuntia sitä kesti, niin olin helpotuksen tarpeessa. Epiduraalin avulla sai huilata ja kerätä voimia ponnistusvaiheeseen.
Kakkosen kohdalla vauhti oli nopeampaa ja sain kivunlievityksen liian myöhään, eikä se ehtinyt enää auttamaan. Olin tämän synnytyksen jälkeen täysin pökerryksissä ja sekaisin ja huomasin, että aina nopeampi ei ole parempi.
En mitenkään mainosta kivunlievitystä, mutta oman synnytyshistoriani vuoksi voin sanoa, että ei se välttämättä huono vaihtoehto ole. Eikä kannata ajatella, että olisi jotenkin "hienompaa" synnyttää luomuna.
Tälläkin kertaa yritän lähteä samalla ajatuksella, että katsotaan miten homma etenee ja jos ehdin ja koen tarvitsevani, niin sitten joku lääkitys on hyvä vaihtoehto! Aika yleistä kuulemma on, että synnyttäjät osaavat itse sanoa missä oma raja menee, kuinka paljon kipua kestää ja koska tarvitsee kivunlievitystä! Ja kaikesta kivusta huolimatta se lopputulos on aika palkitsevaa