Mie en hirveesti oo tulevaa synnytystä miettiny. Luulen että meen sinne avoimin mielin ja otan taas kaiken kivunlievityksen mitä tarjotaan...
Voikukka mie otin esikoisen synnytyksessä epiduraalin, tai siis (muistaakseni) kolme... Autto avautumisvaiheen kipuun kun vei sen kokonaan pois, avautuminen kesti vaan hirmu pitkään ni siks piti useempi ottaa. Ponnistaa sain luvan vasta kun epiduraalin vaikutus alkoi heikkenemään, eli kipu tuntui! Mie oon aina luullu että epiduraali annetaan siks ettei kipua tunne kun lapsi tulee ulos, mut eipä taia olla niin.
Ponnistamisen tarvetta miulla ei esikoisen synnytyksessä ollu missää vaiheessa, liekö epiduraalista johtuvaa? Ja epiduraalin otin kun sanottiin että ei oo muita vaihtoehtoja kivunlievitykseen sen lisäks kun ilokaasu ja kiputabletit (yhtään en tiedä mitä olivat) mitä sain sairaalaan tullessa. Tätäkin ihmettelin kovasti.
Tällä kertaa toivon vähän erilaisia kätilöitä kohdalleni, esikoisen maailmaan saattanut kätilö oli vähän hissuttelija, jämäkkä kyllä mutta olisin kaivannut jostain syystä tiukempaa tätiä

Ja osastollakin sellasta työhönsä kyllästynyttä tätiä oli...
Synnytyksessä tunsin repeämisen, ei paha mutta kirpaisi kovasti ja on edelleen (1v 7kk synnytyksen jälkeen) kipeä... Repeämiä pelkään eniten tulevassakin synnytyksessä. Vaivaako aikaisempi repeämä. Tuleeko uusia.
Välilihaa en usko jaksavani tälläkään kertaa hieroa etukäteen. Saattaisi auttaa kun aloittaa viikkoja ennen synnytystä hieronnan joka EHKÄ pehmentäisi ja venyttäisi välilihaa niin ei tulisi niin helposti repeämiä. Öljyhän tässä toimessa ei tee muuta kun auttaa luistossa itse hieronnan aikana, hieronta ja venytys useiden viikkojen ajan etukäteen on se joka saattaa auttaa synnytykseen.