Tuet, lomat ja muut etuudet

Kelan sivuilla on laskuri, johon syöttämällä lasketunajan saa sen äitiysloman alkamispäivän.
 
Kiitti! Oon niin pihalla näistä et ahistaa. Ens viikolla neuvola niin saan sieltä tarvittavat todistuksen ym ja toivottavasti vähän apuu tähän tukiviidakkoon
 
Haha.. Ei hitto.. Pitääkin varmaan huomen kertoo töissä et jäänki 25.3. äitiyslomalle, koska oon ollut tyhmä enkä oo tajunnut kans tota arkipäiväjuttua.. Ehk ne ei syö mua sen takia. :)
 
Ai että mää oon tehokas. Työpäivän saldona sain jätettyä äitiys- ja vanhempainvapaa hakemuksen töihin. Ihan hyvin näin lomien päälle :grin

Ja ehkä tajusin samalla viimein miten korotettua kelarahaa haetaan. Ehkä.
 
Mä tein ilmotuksen työnantajalle, kun jään talvilomalle 2viikoksi ja töihin pitää ilmottaa jo tässä kuussa.

Kelaan laitan hakemuksia sitten lähempänä, kun sinne voi ilmottaa sitten vasta kaks kuukautta ennen laskettua. Jos vaikka olis se äitiyspakkaus julkistettuna sitten...
 
Noiden hakeminen on ihan helppoa, koska mäkin olen osannu... :p Samalla kupongilla saat haettua äitiysavustuksen, vanhempainrahan ja lapsilisän. Ilmotat vaan Kelaan, että saat palkan tietyltä ajalta ni silloin tuet maksetaan työnantajalle. Veroprosentti on palkan veroprosentti +2 prosenttiyksikköä, mutta kuitenkin vähintään 20%. Näihin verotusjuttuihin en oo koskaan syventyny ku ne lankee sieltä ku Manulle illallinen.

Kelan sivuilla on kätevät laskurit noihin eikä tarvi ku vuositulot tietää, mutta kyllähän ne ilmottaa sitten ku tiedot laittaa, että paljonko maksetaan ja koska :eek: Äitiysrahaa saa enemmän 56 ekaa päivää ja sitten se putoo. Vanhempainvapaalla saa 30 päivää vähän enemmän ja sitten taas putoo. Minimi on kuitenkin 23,93€/arkipäivä. Jos jäät hoitovapaalle joudut melkeen jo maksamaan siitä :wink

Nyt kun tuli puheeks nämä ni rupesin miettimään noita kotihoidontukeen liittyviä asioita. Kotihoidontukea ja äitiysrahaa ei vissiin voi saada yhtä aikaa? Vai voi jos alle kouluikäsiä on monta? Kuinka monta on monta? :grin
 
Juu kotihoidontukea ei saa äippärahan kanssa yhtä aikaa. Mut sit hoitovapaalla saa kaikista kotona olevista alle kouluikäsistä rahaa.
 
Mä en nyt tajuu. Joku kirjoitti ketjun alussa, että äitiysrahahakemukseen ilmoitetaan 2012 veropäätöksestä "verotettava ansiotulo valtionverotuksessa" ja nyt kun meinasin kelan sivuilta laittaa hakemuksen niin siihen tulee automaattisesti ansiotulot sen mukaan mulla olisi 2012 ansiotulot reilu 3000e pienemmät kuin tuo verotettava ansiotulo valtionverotuksessa.. Laskurin mukaan saisin siis reilu 10€/pv vähemmän rahaa..
 
Kyfi0107530, Siihen pitää hakea korotusta viimeisten tulojen perusteella jos tulot on noussu. Mut pitää olla noussut yli 20 % että menee läpi. Katsoin tuota printtilomakeversiota ja siinä oli ruksi kohtaan että hakee korotettua ja Kela pyytää palkkatiedot sitten suoraan työpaikalta. Itse täytetään matkakulut ja ammattiliittomaksu.

Ja tähän sopiikin jatkoksi henkilökohtainen avautuminen. Vähänkö pitkää työmatkaa käyvää v*tuttaa toi että matkakuluvähennykset laskee tukea. Kun ovat kuulemma tuloista pois!! No on vuokranmaksu ja vaateostoksetkin eikä niitä rokoteta vaikka mitä Cuccia ostelisi. Ja mistäs mä nyt tässä kohtaa tiedän että hyväksyykö verottaja kaikessa viisaudessaan kaikki mun vähennykset, jotka tohon ilmoitan?! Oma valintahan se on muualla asua mutta kyllä sieppaa. Ja sit voi käydä vielä niin että kun on isot vähennykset ei ihan ees tuu se 20 % korottuminen täyteen ja saan älyttömän pienen tuen kun viime verotuksessa mukana apurahajaksoja. Enpä tuon takia olisi yrittämistä lykänny mutta harmittaa että tuli ees suostuttuu niihin hiivatin apurahoihin. Murrr. Huono päivä.

 
Taisin muotoilla vähän huonosti.. siis mulla olis tarkoitus hakea äitiysrahaa 2012 verotulojen perusteella, mutta kun kelan verkkohakemus antaa mun 2012 vuoden ansiotuloiksi reilu 3000e vähemmän kuin tuossa itse 2012 verotuspäätöksessä on siinä "verotettava ansiotulo valtionverotuksessa" kohdassa.
 
Aaa. Mäkin väsyneenä luin huonosti. Ja katsoit lukeman ihan lopullisesta päätöksestä etkä sitä ennen tulleesta ehdotuksesta? Ihan vaan arvauksena, mä saan aina tiirata mikä verolappu on kyseessä kun ne kaikki näyttää ihan samalta.
 
Juu siitä lopullisesta päätöksestä katsoin. :) valtionverotuksen alapuolella kohta "verotettava ansiotulo kunnallisverotuksessa" olisi lähempänä sitä mitä kela antaa ansiotuloikseni.
 
Aihe, josta en tajua mitään muuta ku sen minkä luen... Mutta ootko huomioinu noi kaikki vähennykset?

Kelan sivuilta kopsattua:
Verovuoden työtulo tarkoittaa palkansaajalla sitä ansiotuloa, josta on jo vähennetty kaikki verotuksessa hyväksytyt vähennykset, esimerkiksi:
  • tulonhankkimiskulut (tulonhankkimisvähennys)
  • vakuutusmaksuvähennys (päiväraha-, työeläke- ja työttömyysvakuutusmaksu)
  • omavastuun jälkeen hyväksytyt matkakulut
  • ay- tai työttömyyskassan jäsenmaksu
 
Toi verotettava ansiotulo valtionverotuksessa on juuri se kohta mistä on nuo yllämainitut vähennykset vähennetty. :)
 
Mä varasin ajan tonne Kelaan, kun päätin et sit sil on ainakin aikaa näyttää ja selittää tyhmälle noista tuista ja auttaa mua täyttää ne laput. Eilen niinku vähän valkeni neuvolassa noi jutut, mutta must tuntuu et mun aivot on ihan perjaatteesta ulapalla näistä Kelan tukiasioista. :)
 
Ei tarvii varata, mutta voi varata. :) Toi ajan varaaminen ainakin helpottaa mun elämää, koska mul ei oo aikaa mennä jonottelee sinne ku pitäs olla töissä. :)
 
Takaisin
Top