Tuet, lomat ja muut etuudet

Tuota kandee kysyy Kelalta. Veikkaan et jos jonku on hakenu nii ei sitä nii vaa muuteta. Mie otan sen 30 arkipäivän mukaa :)
 
Hei, ja äippälomalle kannattaa jäädä vast sit ku "pitää". Aiemmin voi ottaa saikkua, silleen saa enempi rahaa(jos on siis työsuhteessa).
 
Mä kans otan vaan sen 30 päivää ennen ja siirrän lomatkin kaikki pidettäväksi myöhemmin.

Mä en ymmärrä tota äpakkauksen salailua. Kuulemma äitien syy ettei julkaista kun ovat mammat ryhtyneet taktikoimaan kuulemma hakemuksen jätön kanssa! Silti, samassa uutisessa luki että kaikki saa uuden ja kuitenkin et vanhat jaetaan ensin pois. Kuulosti hivenen ristiriitaiselta mut tarkoitti kaiketi sitä et vasta kun on julkaistu niin sit kaikki saa sen uuden.
 
Kuulemma saa siitä välistäkin valita eli vaikka 42 päivää jos haluaa (kysyin joltain, en vaan muista enää keneltä :rolleyes: ). Mä aion hakea 30 päivää ennen ja jos aikaisemmin on syytä jäädä pois, niin jään sitten sairauslomalle. En kanssa usko, että päiviä voi enää muuttaa.

Kela tuskin julkaisee tammikuussa pakkauksen sisältöä vaikka aikaisemmin niin joskus meinasi. Kevättalvesta puhuvat nyt heidän nettisivuilla. Mä mamma kans taktikoin ja laitan sen hakemuksen myöhään- jotain riskin ottoja pitää tässä olla :grin Vanhat jakavat pois ensin... Kunpa sais uuden!
 
Joo emmäkää. Nyt sit ne joille se uus paketti tulee, eivät saa sen sisältöä tietoon etukäteen. Kyl mä haluisin nähdä mitä tuotteita tulee ja minkä värisii vaatteita ja voisin vähän jo ostella niihin mätsääviä kamoja.
 
Mammalomahan on aina saman mittainen. Jos aloitat aiemmin, ni se myös loppuu aiemmin. Äitiysrahakausi (joka kuuluu vain äidille) kestää 105 arkipäivää (ma-la) ja vanhempainrahakausi (voi jakaa puoliks äidin ja isän kesken) kestää 158 arkipäivää.
 
Ehdottomasti 30 päivän mukaan, mieluummin vietän lomaa vauvan kanssa kuin keskenäni.

Anoppi oli kuulemma jopa valehdellut neuvolassa kuukautisten alkamispäivästä saadakseen jatkaa töissä melkein laskettuun aikaan asti... Mutta se ei taida enää onnistua, kun LA tarkentuu ultrassa. Mun virallinen LA (jonka perusteella loman alku lasketaan) on muutaman päivän myöhemmin kuin ovulaation ja sikiön koon mukaan arvioitu realistinen LA, mutta se on vaan sattumaa.
 
Äitiyslomalle pitää jäädä viimeistään 30 päivää ennen laskettua aikaa ja aikasintaa voi jäädä 50 päivää ennen. Kaikki tolta väliltä on mahdollista, mutta niinku Hannastiina sano, aikasemmin jääminen lyhentää kautta loppupäästä.

Isyysvapaa (jonka voi pitää yhdessä äidin kanssa) on ilmeisesti edelleen se 18 arkipäivää, joihin siis putkeen pidettynä lasketaan myös lauantait mukaan (=3vkoa). Sen voi kuitenkin jakaa osiin (enintään 4). Vuoden alusta näytti joku lakimuutos tulleen tohon isyysvapaaseen, mutta toi lisäys oli vissiin isälle ja lapselle (äiti siis töissä tai kotona ilman tukea)???

Lomia ei mun mielestä voida pakottaa pitämään ennen äitiyslomaa, vaan ne siirtyy. Jos esimerkiksi et pysty jatkamaan töissä äitiysloman alkuun asti syystä tai toisesta niin vuosilomia ei kannata käyttää, vaan sairaslomalle voi jäädä. Ellei sitten halua olla todella reilu työnantajalle :wink Äitiysloman ajalta kertyy lomia, jos nyt en ihan taas omiani puhu. Ainakin mä sain lomarahat jossakin vaiheessa lomaillessani :)

Korjailkaahan taas jos puhun ihan puuta heinää :grin
 
Mäkin kuulin että lomat kertyis ja lomarahat juoksis ä-lomallakin mut en oo jaksanu hakea tuosta lisäselvyyttä että millasella laskukaavalla. Ja koskeekohan sitten vaan vanhempainrahakautta. Tuntuis hassulta jos olisi ensin olis kolme vuotta pois töistä ja sen jälkeen vois pitää vielä 3-5 kk palkallista lomaa. Ei etteikö kelpais :grin
 
Joo lomat kertyy äitiys- ja vanhempainraha-kaudelta, mutta ei hoitovapaalta.
Ja Neljän suora: samat tiedot on minullakin, joten eipä ne oo muuttunu miksikään viimeisen 8 vuoden aikana.
Tosiaan tuon isyysloman kanssa kannattaa muistaa, että jos pitää 2 viikkoa putkeen, niin myös lauantai lasketaan, jolloin isyyslomapäiviä kuluu 12. Mutta jos pitää vaikka perjantaina palkallisen vapaan, niin silloin lauantaita ei lasketa. Taktikointi kannattaa :grin
 
Täällä tuntuu tietoa riittävän, niin kysynpä viisaammilta. :) Nyt kun uudet verokortit tulivat, kannattaako veroprosenttia muuttaa, voiko sillä jotenkin "taktikoida"? :)
 
Ansiotulotha ne vissiin vaa vaikuttaa ja se prossa mikä ollut 2012 ni siihe piti plussata yks vai kaks prossaa. Neuvottiin kelan laskuris.
 
Et ei se veroprossa vaikuta jos aiot hakee viimesten 6kk tuloilla. Veikkaisin.
 
Vanhempainpäivärahan ennakonpidätysprosentti on aina vähintään 20%, jos ei hae muutosverokorttia. Kannattaa verolaskurilla laskea www.vero.fi/verolaskuri paljo ois oma veroprosentti. Jos ei hae muutosverokorttia, niin sit peritään vero nykyisen verokortin mukaan +2%. Paitsi, jos veroprosentti on alle 20%, ni sit menee toi 20%.
Mulla taitaa olla tällä hetkellä 19,5%, joten en aio hakea muutosta vaan annan mennä tolla 20%:lla. Saapahan sit vähän veronpalautuksia joskus :)
 
Toi 20 % on aika huima veroprosentti äitiyslomalla ja etenkin hoitovapaalla ja mullakin meni se esikoisen kohdalla. Kuulin vasta jälkikäteen, et se laitetaan veroprosentiksi automaattisesti kaikille, mutta sen voi muuttaa esim. Hoitovapaan aikana pienemmäksi. Olihan se kiva saada joulukuussa 800€ veronpalautusta, mutta kyllä lisä eurot olis hoitovapaan aikana ollu kivoja.
 
Kiitos kaikille vastauksista. Se nyt on selvää että jos jää aikaisemmin mammalomalle niin lyhentyy sit toisesta päästä, mietin vain juuri sitä et jos tulee loppu raskaudesta jtn ettei oikein voikaan olla töissä, niin voiko sitä valintaansa muuttaa, mutta tottapa tuo että sillonhan voi hakea sairaslomaa tietysti :) itsekin siis 30pvää ennen suunnitellut jääväni, mikäli nyt tarvii jäädä..mulla äärimmäisen kettumainen pomo ja oon koeajalla vielä (kettumaisuus alkoi välittömästi vauva uutisen kerrottuani) :confused: ei oo kovin helppoo ku ei osaa esimies käyttäytyä aikuismaisesti... hiillostuksen tuntua, kun varmaan pelkäävät oikeuteen joutumista jos heittävät pihalle.. huoh. Vaikeeta on..
 
Kääk, nyhän mä vasta tajusin että noi äitiysvapaat on 30 ARKIpäivää ennen LA:ta. Eikä 30 päivää. Eli alkais mun osalta jo maaliskuun puolella. Äääk... tarvii ihan oikeesti alkaa täyttää noit hakemuksia ainakin tänne töihin!
 
Näin on Nipsumuki. Mullaki alkais 26.3.! Hurei! :) Ei oo montaa kuukautta.

Mie oon kääntyny siihen, et kyl mieki haluisin sen uuden pakkauksen... :) Taian oottaa tammikuun loppuun sen uuden julkistamista, enkä lähetäkää heti täl viikolla sitä pakkaushakemusta. Mut pyllystä, ku eivät voi ilmotella millo kenties täsmälleen ois saatavil se uus. Närkästys...
 
whaaat, siis oikeesti 30 arkipäivää?! Oon ollut ihan siinä uskossa et alkais tasan kuukaus ennen LA eli 10.4...
 
Takaisin
Top