Tuet, lomat ja muut etuudet

Teinpä eilen oman äidin kehotuksesta kaikki hakemukset, äitiyspakkaus siis tulossa, kumpi lie. Lapsilisät ja vanhempainrahat haettu kans. Ja pointtina oli, ettei uus verotus kerkeä vahvistua..

Tosi helppo ja nopee tehä netissä. Todistuksenkin lähetin liitteenä Kelan nettisivujen kautta.
 
Mä kävin tänään verotoimistossa, koska netissä verokortin tekeminen meni ihan yli (joo, oon ehk tyhmä ku en osaa) ja samal kysyin tota äitiysrahasta menevää verotusta niin laittoi samalla sieltä verotoimistosta Kelaan tiedon mun verotuksesta. Olin hämmentynyt ku se kerto siit ja varmistin varmaan miljoona kertaa et eihän mun nyt tartte Kelaan mitään paperii viedä verotuksesta. :)
 
Eikö kaikista mammarahoista mene ainakin automaattisesti se 20%, vaikka veroprosentti olisikin alhaisempi?

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Jos sitä veroprosenttia ei ilmota Kelalle erikseen ni ne nappaa sen 60% siit rahast pois. Tai näin mulle on ainakin sanottu. En sit tiiä onks se valhe.. :) Mut siis joo vähintään se on sen 20%
 
Kela nappaa verokortin verran +2 prosenttiyksikköä. Ja tämä on se vuoden alussa tullut verokortti, eli jos on hakenut muutosverokortin se pitää toimittaa Kelalle erikseen. Itse hain muutosverokortin sosiaalietuutta varten ja prosentiksi tuli 17,5%. Eivät ota 20% vaan pelkästään tuon verran.
 
Muokattu viimeksi:
Minkähä takia Kelan nettipalvelussa ei pyydetty toimittamaan mitään verokortteja? Vaan raskaustodistuksen. :eek:
 
Mutta vaikka ne ottais sen 20% niin sen oman veroprosentin ja Kelan ottaman erotuksen saa sit veronpalautuksina myöhemmin. Eli niin tai näin, niin ei ne liikaa ota.
 
Siks että verottajan tieto tulee niille automaattisesti. Vain jos haluaa muuttaa sitä niin tarvitsee toimittaa uusi verokortti itse. Kelan sivuilla on kyllä ohjeet ja heti ensimmäisenä sanotaan että ei tarvitse toimittaa verokorttia. Turhaa työtähän se heille on. http://www.kela.fi/aitiysraha_verotus

Muoks. Jep jep, kuten röppö sanoi. Ite hain muutosverokortin, kun oon niin perse auki, että se parikin prosenttia merkitsee. Ja miulla on yhä vähennettynä jotai hemmetin ensiasunnon asuntolainan vähennyksiä vaik jo 2 vuotta sitten oon verottajalle ilmoittanut ettei miulla oo koko asuntoa enää. Se muutosverokortti toimitettiin suoraan kelaan. Silti miusta ois parempi että pidättävät liikaa kuin liian vähän ja tulee sit mätkyjä. Kiva niitä sit edelleen äitiyspäivärahoista tai peruspäivärahoista maksaa takaisin.
 
Kuinka te jotka olette vakituisessa työsuhteessa tai työsuhde jatkuu vielä äitiysloman jälkeen niin meinaatteko jäädä hoitovapaalle, kun äitiysloma loppuu?
Mulla äitiysloma loppuisi helmikuun -15 loppupuolella ja mietin pitäisinkö heti perään jonkun verran hoitovapaata ja sen perään pitämättömät vuosilomat vai pidänkö vuosilomat heti äitiysloman perään ja jäisin sitten hoitovapaalle.
Jos vuosilomat pitää juuri ennen hoitovapaalle jäämistä niin maksetaanko tätä ns. lomaltapaluurahaa ollenkaan vai pitääkö olla vaikka yksi päivä töissä loman jälkeen, että rahan saa?
 
Kyllä tähän pitää sen verran hehkuttaa tämän foorumin vertaistukea ja kaikilta muilta tulevia tietoiskuja.
Eilen viimeksi kysyin neuvolassa, kun kela-asioita käytiin läpi, että onko veroprosentti automaattisesti ainakin sen 20% ja vastaus; "ON." että en olisi tuotakaan muutosverojuttua älynnyt mistään edes tyhmyyksissäni etsiä.
Kiitos.

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
No nyt on tuet haettu... Kaikki mahdolliset (eli vanhempainrahat, lapsilisä ja äitiysavustus) liput ja laput on täytetty. Kolme viikkoa käsittelyaikaa lupalee Kela. Saas nädä sitten kauanko menee. Oli se kyllä aika helppoa ainakin tuolla sähköisen asioinnin puolella. Tai sitten multa jäi jotain todella tärkeää tekemättä.
 
Miulla tulee harmaita hiuksia kaikkien tukien ajattelustakin...
Työpaikka kun maksaa miulle sen ekan kolme kuukautta, niin nyt on vähän epäselvää, miten mie niitä tukia haen... pitääkö miun palloilla työpaikan ja kelan välillä, että ne saa asiansa hoidettua, vai onko se pomon tehtävä. En uskaltais jättää pomolle mitään tekemistä, koska se ei osaa.
Jos menen pomolta kysymään aiheesta, ni sillä pinna kiristyy. Ei tiedä itsekään vastauksia. turhauttavaa.
 
Jonppu: mä ainakin kyselen palkanlaskennasta tarvittavat kun pomo ei tiedä miten on noi lomat ja tuet ym. Siellä varmemmin tiedetään. Ajattelin kyllä lykätä hakemusten tekoa helmikuun loppupuolelle uuden pakkauksen toivossa, mutta neuvolantäti kehoitti laittamaan sen heti menemään ja kaikki tuet pitäis hakea kerralla??? Mä oon ehkä vaan niin rebel, että jätän hakemuksen teon vasta helmikuun loppupuolella :cool: , jos uskallan :) Mä vaan niin tahdon koittaa onneani jos sais uuden pakkauksen :rolleyes:
 
Jonppu: Hakemuksessa on kohta, jossa kysytään maksetaanko sulle palkkaa ja miltä ajalta. Kun ilmotat ajan Kelalle, sieltä maksetaan se aika noi sun tuet työnantajalle. Sun ei tarvi itte sen eteen tehä muuta.
 
Kuinka moni muuten on hakemassa kaikki etuudet kerralla?

Meidän suunnitelma vanhempainvapaan jakamisesta on vähän monimutkainen ja saattaa vielä muuttua, kun molempien tulevat työkuviot tarkentuvat. Tuntuisi helpoimmalta hakea vain äitiysrahaa nyt ja ilmoittaa vanhempainvapaajärjestelyistä Kelaan vasta kesällä, kun asiaa on ehditty pohtia tarkemmin. Onko se jotenkin tyhmää?
 
Voisko ne hakee erikseenkin? Tai niin no, jos niitä pystyy muuttamaan niin miksei vois hakea jonkun osan vallan erikseenkin. Mä oon vaan jotenkin kuvitellut et kaikki pitää hakee kerralla ja ihmetelly tykönäni et miks moinen.
 
Ei, kyllä Kelan sivuilla näyttää siltä että voi hakea erikseenkin. Vanhempainrahat on haettava viimeistään kuukautta ennen vapaan alkua. Mut siellä ei kyllä selitetä tätä kovin hyvin, ja jäin pohtimaan että onko tässä jotain riskiä jos haetaan vaan äitiysrahat nyt ja loput myöhemmin. Ja toisaalta, että voiko jo saatua vanhempainrahapäätöstä muuttaa jos esim. työtilanne pakottaa muuttamaan suunnitelmia... yrittäjänä mulla on elämässä yleensä paljon joustoa, mutta myös yllättäviä tilanteita.

En ole tottunut suunnittelemaan elämää näin pitkälle eteenpäin. No, kaipa sitä nyt on opittava.
 
Mulle sanottiin, että Kela suosittelee hakemaan suoraan kaikki avustukset nyt äidille ja sitten tekemään siihen muutoksia, kun ajankohta on lähempänä. Eli saatte päätöksen ja kaikki avustukset lähtee rullaamaan ja niitä ajankohtia voi sitten rukata Kelan kanssa kun on paremmin selvillä kumpi vanhemmista tekee mitä ja milloin.
 
9.1. päivä tein netin kautta hakemukset ja tänään tuli päätös äitiysrahasta ja sen jälkeisistä rahoista, hyvälle näyttää! Ja äitiyspakkauskin on tulossa tänne päin! Pääsee näprää lisää vauvajuttui... :love7

EDIT: Paitsi, et miten toi Kela ilmoittaa sen lopullisen summan mikä maksetaan? Onko se toi mikä päätöksessä tullut vai lähteekö siitä verot vielä? Tos on kyllä maksupäivät ja yhteensä summat, mutta lähteeks tosta vielä verot? Kun ei lue.. :confused:
 
Last edited by a moderator:
Äitiysraha- ym.hakemukset tehty :) varmaan sieltä tulee se viime vuoden äitiyspakkaus vaikka olisin halunnut sen uuden :eek:
 
Takaisin
Top