Tuet, lomat ja muut etuudet

Perus kelaa. Ollaan kyllä perimässä kelan itse möhlittyjä etuuksia ja sitten, ei todellakaa olla antamassa niitä tukia ajoissa.
 
Onko täällä kukaan samassa tilanteessa ku minä? Eli ennen raskautta oltu jo muutama vuosi kuntoutustuella ja se voimassa sen jälkeenkin kun lapsi tulee ja varmasti tulee jatkumaankin. En ole oikeen löytänyt mistään miten toi äitiys-ja vanhempainraha juttu menee tällaisessa tilanteessa. Tietääkö kukaan?


Sent from my iPhone using Vau Foorumi mobile app
 
Tietääkö kukaan. Oon ollut nyt työttömänä ja saan liitosta rahat ja nyt tänään sain äippälomaan asti saikua, että maksaako liitto miulle sairaspäivärahaa vai tippuuko kelan sairaspäivärahalle?
 
Jonotan just kelaan, mut tääki jonotus maksaa. Plääh, kiva maksaa siitä ko muut juttelee... Mie vaa jos joku ois tienny, et kantsiiks esitellä sl-papruu minnekkään, ku en kuitenkaa pääse töihin.

E: Saimpa peruttua saikkuloman, kun en hyödy siitä mitenkään..
 
Last edited by a moderator:
Mä menen tänään miehen veljelle katsomaan vuoden 2012-2013 äitiyspakkausta. Jos se onkin oikein ihana, pistän hakemuksen vetämään jo tammikuussa kun saan silloin Kela-laput neuvolasta. Mikäli ei, varron hiukan ja jännään saisko sen uuden jo :dance008. Laskettu aika vappuna, joten menee ehkä tiukille toi Kelan uusien pakkausten jako?
 
Hmm, tuleekohan muuten ne äitiysavustusrahat tilille milloin? Silloin kun Kela saa todistuksen raskaudesta? Pitänee selvittää :)
 
Mie yritin selvittää noita isyysraha ja sen semmosia selvittää kelan sivuilta, mut melko heikosti niist ainaki mie sain mitää selkoo. Ens viikolla pyydän neuvolasta raskaustodistuksen niin saa sen äitiyspakkauksenki hyvässä lykyssä tammikuun lopussa. :)
 
näin opiskelijalle kela on hyvinki tuttu :angry1 minimi tuet saan mamma-ajalta... onneksi mies käy töissä niin ei vararikkoon jouduta :S hyvä näin etukäteen stressailla... kaikki hakemukset tehty jo, päätöksiä odotellessa, kohta pitäs äitiyspakkauksen tulla... töihin sit ku pieni on tarpeeks iso päivähoitoon-osa-aika töitä varmaan silloinki, en ihan kotiäidiksi, mutta mahdollisimman paljon halutaan esikoisen kanssa olla kotona
 
isyysraha oli lievästi vaikeesti selitetty netissä mut hetken ajateltua ymmärsin jopa miten isyyslomat "pitää pitää"... suunniteltiin jo miehen kanssa miten hän ne 3vk pitää ja loput sitten jossain vaiheessa vanhempainrahakauden jälkeen (otan kaikki tuet itelleni koska muuten menee liian tiukille jos puolitetaan vanhempainrahakautta)
 
Pitäs nyt seuraavan neuvolan jälkeen noit kelan lappuja alkaa täyttelee. Sattuu jo päähän pelkkä ajatuskin. Ajattelin tosin täyttää kaikki semmoset kohat niis lapuis mitkä osaan ja sit mennä kiusaa Kelaan niit virkailijoita ni saavat auttaa mua täyttää loput.. Halus taikka ei. :)
 
yritin kelan sivuilta katella mut en tajunnu et voiko isä olla lomalla samaan aikaan äitiysrahan aikana (n. neljä ensimmäistä kuukautta) ?
Kun sitten vanheimpain rahan aikana ainoastaan toinen voi saada vanheimpain rahaa)
 
Käsittääkseni isä voi käyttää 1-18vrk samaan aikaan äidin kanssa, kuten aiemminkin ja sit loput äidin käytettyä omat vapaansa eli ei tartte välttämättä isän jakaa niitä vanhempainrahavapaita äidin kanssa niin kuin aiemmin.

Itse tuskailen nyt näitten työnantajalle ilmotusten kanssa, kun olin jo sopinut pätkityistä hoitovapaista sekä osittaisista ja niistä on päätökset tehtynä tän vuoden loppupuolelle, joten ne pitää nyt perua ja ilmottaa sit äitiysvapaat.

Tietääkö kukaan Kvtesistä/kunta-alalla työskentelevistä sen verran, et vaikka olis osittaisella hoitovapaalla ennen äitiysvapaalle jäämistä, että meneehän se niin et äitiysvapaan ajan palkka (72vrk) on se aina varsinainen palkka eikä osittainen. Kun en Kvtes -kirjasesta ainakaan löytänyt mitään poikkeuksia äitiysvapaan palkkaan, vaan termi oli et siltä ajalta maksetaan "varsinainen palkka". Kun mä jään nyt kesken osittaisen hoitovapaan äitiysvapaalle. Oon kyl sen verta ajoissa tän asian kanssa, et ehdin keskeyttää tuon osittaisenkin siihen kun äitiysvapaa alkaa. (esimiehen kykyyn selvittää näitä asioita en aina luota, viimeksikin olin suoraan palkanlaskentaan yhteydessä, mut nyt en oo sinne pystynyt soittelemaan pyhien takia)
 
Tää on kyllä aihe mistä oon eniten pihalla :-D onneks oon ollu monta vuotta töissä, ja näin kaupanalalla tehny töitä niin, että ei tarvii makaronia alkaa syömää toukokuusta lähtien. Mies puhui, että ne saa töissä heti lapsen synnytyä 3vk isyyslomaa, ja myöhemmin toiset 3? Minun ollessa siis äippälomalla.

Kaikki kesälomat ja muut mua kiinnostaa, että kun on 1kk kesäloma ja sehän jää nyt pitämättä,niin kai saan sen viä jatkaa äippäloman jatkeeksi, ettei mua heitetä huhtikuussa/toukokuussa kesälomalle ku voisin olla töissä tai äippälomalla. tai kertyykö mulle äitiyslomalla sit mitää lomia? Tuskin. Talvilomaa ehkä? Kun nyt pidän sen, niin ehtiihän tässä oleen viä töissä:)

Ehkä nää jutut selviää.
 
Jonotan just kelaan, mut tääki jonotus maksaa. Plääh, kiva maksaa siitä ko muut juttelee... Mie vaa jos joku ois tienny, et kantsiiks esitellä sl-papruu minnekkään, ku en kuitenkaa pääse töihin.

E: Saimpa peruttua saikkuloman, kun en hyödy siitä mitenkään..

Kelaan voi lähettää myös viestin ilmaiseksi sielt Kelan nettisivuilta ja sit ne vastaa joko viestillä tai soittaa. Tosin siihen tarvitaan pankkitunnukset. :)
 
Mulle ainakin neuvottiin lappujen täytöt ja mitä mikin kohta tarkoittaa, kun kävin neuvolassa (oisko n. vko 21-22 neuvola?). Ite oisin ollu kans ihan pihalla ilman mutta kyllä se täti sai hiukan selvennettyä asiaa.
Me päätettiin hakea koko vanhempainrahakausi mulle, sen pystyy kuulemma myöhemmin muuttamaan vielä.
En oo tosin vielä täyttäny hakemuksia, kun yritän taktikoida ton pakkauksen kanssa :D.
Mulla tosin ei sikälikään ole kovin epäselvä tilanne kun tiedän että raha lasketaan vuoden 2012 tulojen mukaan, jolloin olin vielä töissä. Nyt oon ollu työttömänä jo vaikka kuinka kauan mutta tähän sen ei onneksi pitäis vaikuttaa!
 
Jos isyysvapaa menee samoin kuin ennenkin, niin muistakaa että jos mies pitää isyyslomaa 2 viikkoa putkeen, niin myös lauantai lasketaan.
Meillä mies taktikoi viimeksi niin, että piti isyysvapaata ma- to ja perjantai oli pekkaspäivä. Näin mies oli isyysvapailla lähes kuukauden putkeen ja jätti vielä jonkun päivän myöhemmäksikin.
 
Laitoin jo tovi sitten paketin tilaukseen ja tuet pyyntiin :D Eipä tarvi sitten myöhemmin niiden kanssa pakertaa :) Meilläkin vanhempainvapaa anottiin mulle, mutta muuttaahan tuota vielä pystyy sitten jos tarve :)
 
Meidän pitääkin muistaa selvittää asioita tällä viikolla, jotta voi sitten ensi viikon neuvolan jälkeen laittaa paperit vetämään. Hannastiina12, hyvä tietää tosta ma-to-lomailusta, vois toimia meillekin. Lisäksi mies on suunnitellut opintovapaan ottamista kesäloman jatkoksi, mutta siinä on tietysti se riski, että se on kotona mua ja vauvaa passaamassa eikä saa graduaan kirjoitetuksi... olisi tietenkin ihanaa päästä pitkäksi ajaksi mökille kolmeen pekkaan.
 
Mä oon ihmetellyt kansa tota super salaista äitiyspakkausta tälle vuodelle... Eli koko pakkausta ei ole vielä olemassakaan kun sitä ei voida julkistaa, eikä varmaan tosiaan lähiaikoina tule olemaankaan. Ärsyttää o_O

Itse olen sen kyllä ottamassa, mutta olishan se kiva saada se uusin kuitenkin. Tod.näk. tulee tää vanha vaikka venyttäiskin sen hakua tuonne pidemmälle kevääseen. Sit ei vain voi mitään.

Tukia yms en ole vielä hakenut, mutta eipä niillä vielä kiire olekaan. Milloin olette aikoneet aloittaa mammaloman, kuinka paljon ennen la? Onko muuten niin että on valittava joko 30 tai 50 päivää, että välistä ei voi valita, esim 40 päivää? Ja voikohan sitä sitten muuttaa jos ensin laittaa 30pvää ja muuttaa mielensä ja haluaisikin jäädä aikaisemmin? Veikkaan että täältä löytyy joku joka tietää :)
 
Takaisin
Top