Treeniryhmä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Misa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Nyt on neljäs punttiviikko aloitettu. Treeni itsessään ei vieläkään tunnu kotiaskareita hauskemmalta, mutta tekemisen jälkeen ihan tyytyväinen olo että on suorittanut - vähän niin kuin tiskauksessa tai imuroinnissakin 😂 painoissa edelleen varaa kasvatella ylöspäin. Tän päivän isot liikkeet oli RDL, mave ja penkki. Kolme sarjaa kutakin. Maveissa on vielä oikeinkin kevyttä. RDL:n painot on nyt kasvateltu 37,5 kg ja toistoja menee helposti edelleen se 12 kpl yhteen sarjaan. Normi mavessa mennään 47,5 kilossa ja sillä teen kuuden toiston sarjoja - kevyehköä sekin edelleen. Nyt tosin ekan kerran siinä alkoi tuntua edes jonkinmoista vastusta, eikä pelkältä kepin nostelulta. Penkissä oon nyt tehnyt pitkiä 12 toiston sarjoja ja tänään nostin painomäärän 32,5 kiloon. Kolmannen sarjan viimeisen toiston sai jo työntää totisemmin 😅 en osaa kovin hyvin vielä arvata, paljonko olisi varastossa toistoja jäljellä, mutta veikkaan että kolme olisi vielä tuonkin jälkeen mennyt.

Tavoittelen ainakin tän ns. maanantaitreenin osalta sitä, että penkissä löytyisi painot, joilla kutoset olisi sopivia sarjoja. Mutta meen tuolla 2,5 kilon viikkonousulla sitä kohti, ja koitan työntää aina sinne 12 toistoon asti sarjan. Veikkaan kyllä että ensi viikon 35 kiloa voi jo tiputtaa toistomäärän kymmeneen 🤔 sen näkee sitten. RDL pidän mieluummin kevyenä liikkeenä ja pitkänä sarjat, kun se samalla vähän valmistelee henkisesti tuohon varsinaiseen maveen. Mutta on siinäkin kasvatteluvaraa vielä :)

Itse tekisin ensin maven, jos sen on tarkoitus olla se ns. pääliike ja isoilla painoilla, ja vasta sen jälkeen rdl kevyemmin. Mave on niin raskas liike ja rasittaa selkää, niin mieluummin se ns. tuoreena ja kun keskivartalossa on vielä pitoa ja voimaa. Ajatuksena siis, että kaikki paukut pääliikkeeseen, ja loput tehdään sit sillä energialla mitä on jäljellä.

Itellä oli eilen mave ja penkki kans ohjelmassa. Penkkiä meni 3x6x40, ja ai hittolainen on tissit ja etuplkapäät ja kaikki kipeät tänään! Suunta on vain ylöspäin. Koitan nyt jotain voimahommaa taas vähän nousujohteisemmin, kun kerta paluu kamppailuhommiinkin olis ajatuksena. Se kyllä vähän hirvittää, kunto niin huono entiseen verrattuna.

Itse tekisin ensin maven, jos sen on tarkoitus olla se ns. pääliike ja isoilla painoilla, ja vasta sen jälkeen rdl kevyemmin. Mave on niin raskas liike ja rasittaa selkää, niin mieluummin se ns. tuoreena ja kun keskivartalossa on vielä pitoa ja voimaa. Ajatuksena siis, että kaikki paukut pääliikkeeseen, ja loput tehdään sit sillä energialla mitä on jäljellä.

Itellä oli eilen mave ja penkki kans ohjelmassa. Penkkiä meni 3x6x40, ja ai hittolainen on tissit ja etuplkapäät ja kaikki kipeät tänään! Suunta on vain ylöspäin. Koitan nyt jotain voimahommaa taas vähän nousujohteisemmin, kun kerta paluu kamppailuhommiinkin olis ajatuksena. Se kyllä vähän hirvittää, kunto niin huono entiseen verrattuna.
Ehkä lämpäksi laskisin vähän painoja nykyisestä ja tekisin pitkää sarjaa.

Mutta siis jotkut tekevät myös ensin eriyttäviä, jotta isoja liikkeitä ei tarvitse tehdä niin isoilla painoilla. Lienee ihan tyylikysymys kummin tykkää tehdä ja mitä tavoittelee. 🤔
Itse olen kokeillut molempia ja molemmissa on puolensa. On auttanut siihen ettei jalkojen kanssa ole niin paljoa ongelmia, kun on tehnyt ensin eriyttäviä ja sitten esim. kyykkyä (joita kyllä nykyään vältän). Tällöin ei tarvitse siihen kyykkyyn niin isoja painoja ja loukkaantumisriski pienenee, mutta silti lihasrasitus on yhtä kova.

Tällä hetkellä näillä nykyisillä kevyillä painoilla tuo järjestys (kevyt RDL ensin, sitten kevyt-keskiverto mave) tuntuu hyvältä. Mutta pidän mielessä tuon liikejärjestyksen kiepauttamisen, jos se jossain kohtaa painojen kasvaessa rupeaa tuntumaan siltä että tarvitsee muuttaa 😊

Tänään vuorossa oli takakyykky 3 sarjaa * 8 toistoa * 45 kg, käsipainokulmasoutu (tai kiekkoa nostelen reiästä kiinni pitäen) 3*10* 10 kg, hauiskääntö ja pystypunnerrus tangolla :) Päivän pääliike kyykky helpon ja mukavan tuntuinen, kevyen puoleinen. Ensi kerralla varmaan taas toistojen nosto kymmeneen, ja sitä seuraavalla kerralla taas painojen nosto. Vähän oli lämmittelyä ennen olo sadepäivän nuhjuinen. Sykettäkään ei juuri saanut nousemaan edes hyppelemällä. Päätin sitten vain alkaa tekemään varsinaista treeniä, mutta ihan hyvin se kuitenkin kulki ☺️ fiilispuolella edelleenkin iloa ja riemua saa yhtä paljon kun imuroinnista 😆

Lapsiparkin varustelutasoa nostettu. Viltti ja pikkuleegot umpeennaulatun kuormalavan päälle 😆
1000014721.jpg

Kävin tänään käsipainojumpassa. Teki hyvää! Ois tehny mieli jäädä jumpan jälkeen joogaan mutta ei oltu siitä sovittu miehen kans niin en uskaltanut jäädä. Vauva ei oo vielä hirveän tottunut pulloon niin en oo pitkiä aikoja uskaltanut olla vielä pois.

Huomasin että ihan meidän uuden kodin lähellä olevalla salilla on joka päivä muutaman tunnin ajanjakso jolloin saa käydä salilla tai mennä tekee virtuaalijumppaa vauvan kans. Mietin että pitää käydä alkusyksystä tutustuu tähän saliin ja vaihtaa ehkä sitte sinne. Vaikka tää kyseinen sali on vähän kalliimpi.

Täälläkin aletaan vihdoin olla sen verran kunnolla elävien kirjoissa, että viitsii jo vähän treenaillakin. Toissa päivänä joogailin ja eilen tein kehonpainotreenin. Vähän hitaasti lähtenyt kyllä käyntiin nämä juhannuksen ja sairastelun takia, jos nyt oikein laskin niin kolmessa viikossa tullut tehtyä yhteensä neljä noita lihaskuntotreenejä… 😀 Mutta on sekin toki parempi ku ei mitään. Melkein jopa ihan kivalta tuntui tehdä nyt 😂 Tuntui, kuin olisin ehkä jopa vähän edistynytkin! Mutta parasta on se energinen ja vahva olo, joka tulee jälkeenpäin 😄

Jos jotakuta kiinnostaa mitä tarkemmin ottaen teen, niin tosiaan googlettelin ja löysin pohjaksi Redditin bodyweigtfitness -subredditistä(?? en käytä tota sivustoa…) tollasen ku Recommended routine. Siinä on tuo perusrakenne ja sitten paljon ideoita just noihin progressioihin/helpotuksiin 😄 Nyt mietin vielä, oisko helpompi joku sovellus treenien kirjaamiseen ja seuraamiseen, ku että vaan johonki muistioon näitä kirjaa 🤔

Alan näköjään olla päässyt liikkumisen kanssa sille tasolle, että sitä jos jostain syystä ei liikkumaan pääsekään tavalliseen tapaan, sitä alkaa oikein kaivata ja tulee tarve päästä liikkumaan. Ainakin itsellä liikunta on kyllä sellainen asia, että silloin kun sitä ei harrasta, niin sitä ei myöskään halua eikä jaksa harrastaa. Mutta jos sen kanssa vaan pääsee vauhtiin, niin silloin sitä myös tekee mieli harrastaa lisää 😀

Eilen oli aamupäivästä nätti sää ja joogasin ulkona. On montakin syytä, miksi se on erityisen kivaa ulkona, ja yksi niistä on nurmikon pehmeys. Inversiojutuissa ei tarvi niin kovasti pelätä kaatumista, kun tietää, että alla on pehmeä maa 😂 Ekaa kertaa onnistuin eilen menemään leveästä haara-asennosta tripod-päälläseisontaan! 😁

Ja tänään oli lihaskuntotreeniä vuorossa. Latasin kokeiluun tollasen sovelluksen ku Calistree, ja ainakin tän lyhyen testailun perusteella vaikuttaa tosi kätevältä! Mm. antaa aiempien treenien perusteella automaattisesti ehdotuksia, jos on vaikkapa aika siirtyä haastavampaan liikkeeseen 😁 Jatkan testailuja!

View attachment 145857

Taas "tiskaamassa" 🤣 yhtä suuri nautinto kun aamuinen siivoaminen - tekemisen jälkeen ihan tyytyväinen että on tehty pois, mutta tehdessä lähinnä vaan miettii että vmp 😅 jospa se sieltä kun pääsee niihin oikeesti haastavampiin painoihin.
Jospa se sitten vähitellen, kun tuntee että vähän jo kehitystä tulee ja saa onnistumisen kokemuksia 😋

Mä kans veikkaan että innostus nousee, kun pääset @litranmitta haastaviin painoihin! Mua ei ainakaan se itse tekeminen sillä lailla motivoi, vaan ne konkreettiset tulokset, eli kun huomaa että jaksaa enemmän kuin koskaan aiemmin 😊

Pidin salitaukoa koko viime viikon, ke oli siis punktio. Nyt alkaa olla ihan normaali olo, joten kävin salilla. Koitin olkapäätä varoen tehdä kevyemmin ohjelmani mukaiset yläkroppan liikkeet (penkki ja ylätalja) mutta olkapää silti taas ärtyi. Taljasoudun jätin sitten siksi kokonaan väliin. Voi olla että pitää ottaa ihan pidempi tauko nyt sitten niin, ettei mitään yläkropan liikkeitä, paitsi ehkä hauiskääntöjä ja ojentajia. 😔 Kyllä tympii.

Toisaalta voisi yrittää ottaa tämän myös mahdollisuutena. Jos nyt ottaisi kunnon pakarankasvatuskauden tähän väliin? 🤭

Nyt tuntuu että on alakroppaa kuritettu 😂 Päivän treeni: jalkaprässi, lantionnosto, yhden jalan rdl, polven ojennus + yläkropalle ojentajat ja hauikset taljassa. Toissapäiväinen mave, bulgarialaiset, lähentäjät ja loitontajatkin tuntui vielä kropassa 😁 Mökki kutsuu ja kelitkin näyttää hyviltä, joten tähän väliin saattaa nyt taas tulla jopa viikon salitauko. Pitää jotain kehonpainotreeniä koittaa tehdä siellä, ja käsipainot jo veinkin sinne loman alussa 😊

Kuulostaa @Misa tehokkaalta jalkasetiltä! Siitä onkin aikaa, kun viimeksi olen olen tehnyt varsinaisen jalkatreenin, yleensä tulee tehtyä vähän kaikkea…

Onpa ihanaa, kun lomalla on päässyt hyvään treenifiilikseen ja -tahtiin. Tuntuu jotenkin enemmän omalta itseltä ✨

Muokattu viimeksi:
Oon tällä viikolla ottanut treeneissä videoita. Ihan hyvät tekniikat sekä omasta että puolison mielestä ☺️ mut vitsi mitenkä kivalta omat etureidet voikin näyttää pienessä pumpissa 😁😆 Alkaa lihas erottua! Vielä saa kyllä lisää kasvaa, mut ihan kiva huomata ettei tää kaikki tiskaaminen jumppaaminen oo ollut täysin hyödytöntä.

Mie olen vähän kevennellyt treenejä tähän loman alkuun. Sunnuntaina kävin viimeksi salilla ja nyt olen tehnyt lähinnä kävelylenkkejä. Jotain pikku spurttia otin toissapäivän lenkillä, kun oli niin kiva hiekkatie mitä juosta.

Olen ollut aika stressissä niin tuntuu tekevän ihan hyvää kevennellä tässäkin asiassa. 😊

Kesällä on kyllä parasta treenata. Pari kertaa kävin kamppailemassa, salitreenit kulkee, ja otin jäsenyyden joogasalille, kun kymppikortit kuluivat niin nopeasti. Työt kun alkaa niin kiva olisi löytää tasapaino siihen, että ehtisi harrastaa, mutta myös olla perheen kanssa.

heippa pitkästä aikaa! Mun puolimaraton-ohjelman kanssa kävi köppäsesti kun sain patellaan hommattua rustovaurion. Pari viikkoa meni siinä ihan lepuutellessa että polvesta turvotus laski ja lepojomottelu jäi. Vieläkin ainakin kuukausi joutuu olemaan ihan kokonaan juoksematta. Onneksi vaurio oli pinnallinen. Vähän kyllä tuo juoksemisen jääminen harmittaa. Olen nyt sitten keskittynyt enemmän salitreeniin, jalkoja oon tehnyt sen mitä polvia kuormittamatta onnistuu, normi kyykkyä en oo tehnyt yli kuukauteen. Penkissä sarjapainon oon saanut nostettua 40 kiloon, mikä taitaa olla oma ennätys. Siihen se nopea kehitys taisi jäädäkin, nyt on 1,5 viikkoa hinkannut tolla painolla ja tänään meni 40kg 5x4-6

Täälläki ollut vähän taukoa treenailuista, ollut mökkireissua sun muuta kaikkea tässä. Toissapäivänäköhän se oli ku kehonpainotreeniä taas pitkästä aikaa tein, tuntui kyllä tosiaan jotenkin raskaalta 😝 eilen ja tänään joogailin ulkona. Pitää aina ulkona vähän noita inversiojuttuja testailla, ja yllättävän helposti nyt tuntui onnistuvan nousta tavalliseen päälläseisontaan...! Tai ainakin melkein onnistui, en uskaltanut vielä suoristaa siinä ku toisen jalan kerrallaan ja toinen koukussa. Mutta menee tuo varmaan kohta 😳 Pitää vaan nyt koittaa olla taas liikaa tekemättä, toinen ranne nimittäin tuntuu vähän ottaneen itteensä... 😅

Ensi viikolla penkissä nousee mullakin sarjapainot 40 kiloon 🥳 37,5 kilolla nostelin tänään kolme sarjaa kahdeksaa toistoa. Mavessa tänään 52,5 kiloa, kolme (tai neljä, sekosin laskuissa kun puhuin puhelimessa treenin ajan 😂) sarjaa ja kuudella toistolla. Ensi viikolla mave 55 😁 rdl:n pidän siinä 40 kilossa niin kauan kun se on mulla lämppäriliikkeenä eikä ala tuntua aivan ylikevyeltä, samoin kun askelkyykky pelkällä 20 kilon tangolla on toinen treeni1:n lämppäri.

Takaisin