Treeniryhmä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Misa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mää kävin tänään yllättäen vähän testaamassa juoksulenkkiä koiran kanssa, kun oli vähän viileämpi aamu 😁 tuntui kyllä tosi kevyeltä ja kivalta! En uskaltanut kylläkään kuin parin kilometrin lenkin käydä, liian tuoreessa muistissa polvivaivat, jotka viimeksi sain aloittamalla turhan innokkaasti... Saas nähdä, jos tässä välillä koittaisi taas juoksemassakin alkaa käymään. Vähän kyllä jo mietityttää, että mitenhän sitä sitten taas ehtii ja jaksaa liikkua, kun töihinpaluu koittaa 😅 Noh, pitää nyt nauttia, kun vielä ehtii ja jaksaa 😝

1,5vk tauon jälkeen salille. Muotoilin itselleni uuden 2 x vko ohjelman sen pohjalta, että olkapäälle annetaan mahdollisimman hyvin nyt lepoa. Googlailujen perusteella vaikuttaisi ihan kiertäjäkalvosimen vaivoilta, aika yleisiä ilmeisesti. 😔 Koitan kuukauden verran kuntouttaa itse kumppari- ja muilla jumpilla, ja jos ei auta, niin käyn taas fyssarilla. Siinä kohtaa vaiva on jo ollut olemassa 3kk, jos nyt ei lähde paranemaan.

Tällaiset treenit:
IMG_1032.jpeg

IMG_1033.jpeg

Voi olla että vielä tulee muokattua, jos esim. ylätalja tai soutuliikkeetkin rasittaa olkaa. Toivoisin että edes lattiapenkin voisi pitää, kun peruspenkki ei nyt sovi. Lattiapenkissä liikerata on sen verran rajoitetumpi, että sen luulisi sopivan. Tein tänään treeni 2:n mutta testasin pienillä painoilla myös tuota lattiapenkkiä, joka tuntui ihan hyvältä. Saa nähdä miten sitten, kun alkaa lisätä kuormia.

Koitin tehdä yleisesti ottaen nyt kevyemmin, kun jostain syystä myös alaselän/vasemman alaraajan vihlontaa on taas muutamana päivänä esiintynyt, vaikken edes ole tehnyt mitään rasittavaa. 🥲 Tuntui ehkä ottavan vähän itseensä lantionnostossakin, vaikka tein normaalia kevyemmin… On tää kyllä yhtä vaivojen viidakossa rämpimistä välillä 😮‍💨

Vähän ehkä valju olo jäi kuten aina silloin kun ei mitään selkeää edistystä tule. Mutta jossain kohtaa varmasti taas tulee. 😊

Herätyskello 5:20 ja ennen töitä treeni 1 pois alta.

Lattiapenkki (tai oikeampi nimi kai olisi lattiapunnerrus) kyllä aiheutti myös olkapäälle vähän kipua. :sad001 Samoin tuntui ylätaljassa. Aikaa meni salin puolella yli tunti, joten poistin taljasoudusta kolmannen sarjan. En tahdo että treenit venyy liian pitkiksi, se aiheuttaa sitten myöhemmin sellaista ettei tee mieli mennä ollenkaan, jos on kauhean pitkä lista tehtävää. Sopivin ja tehokkain treenin pituus mulle on ihan max. 1h 15min mutta parempi on se n. tunti. Joskus vihtyy pidempäänkin, mutta se tekeminen ei enää loppupuolella ole niin tehokasta, kun on jo mehut pois. 😅

Nyt täytyy seurailla kipeytyykö olkapää tänään. Aiemmin se on mennyt juuri niin, eli treenin aikana jos on tuntunut kipua, se ei jää ns. päälle heti vaan kipeytyy vasta jälkikäteen. Jos niin käy nyt, niin täytyy modata tuota ohjelmaa vielä. Jos ei, niin sitten ehkä vielä jatkan tällä. Lisäksi siis teen myös niitä kumppariharjoitteita olkapäälle.

Herätyskello 5:20 ja ennen töitä treeni 1 pois alta.

Lattiapenkki (tai oikeampi nimi kai olisi lattiapunnerrus) kyllä aiheutti myös olkapäälle vähän kipua. :sad001 Samoin tuntui ylätaljassa. Aikaa meni salin puolella yli tunti, joten poistin taljasoudusta kolmannen sarjan. En tahdo että treenit venyy liian pitkiksi, se aiheuttaa sitten myöhemmin sellaista ettei tee mieli mennä ollenkaan, jos on kauhean pitkä lista tehtävää. Sopivin ja tehokkain treenin pituus mulle on ihan max. 1h 15min mutta parempi on se n. tunti. Joskus vihtyy pidempäänkin, mutta se tekeminen ei enää loppupuolella ole niin tehokasta, kun on jo mehut pois. 😅

Nyt täytyy seurailla kipeytyykö olkapää tänään. Aiemmin se on mennyt juuri niin, eli treenin aikana jos on tuntunut kipua, se ei jää ns. päälle heti vaan kipeytyy vasta jälkikäteen. Jos niin käy nyt, niin täytyy modata tuota ohjelmaa vielä. Jos ei, niin sitten ehkä vielä jatkan tällä. Lisäksi siis teen myös niitä kumppariharjoitteita olkapäälle.
Huh huh, sitkee sissi oot, kun jaksat herätä noin aikaisin! Kivan näköinen uusi treenikin. Harmi kun olkapää vaivaa. Muistelisin omista opinnoistani, että nimenomaan tuo, jos kipu jää päälle tai tulee jälkikäteen kipua, on pahempi, kuin jos treenin aikana tuntuu jotain.

Oon nyt yllättänyt itseni ja käynyt lähiaikoina lenkkeilemässä, ja oon tarmokkaasti lähtenyt esim. reissun jälkeenkin, vaikka väsyttäisi - tekee hyvää matkustamisen jälkeen vähän liikuttaa itseään.

@Puar harvemmin nykyään jaksan käydä aamutreenillä, mutta eilen menin sen verran aikaisin nukkumaan että arvelin tänään jaksavani. Herätessä ei yhtään huvittanut lähteä mutten enää saanut untakaan, joten ei muuta kuin ylös ja ulos 😄

Joo, pelkään että jos jatkan olkapään rasittamista, saan siitä ikuisen vaivan itselleni... En todellakaan halua että tämä kroonistuu 😢 Ja sitten myös lukenut, että täyslepokaan ei ole hyvästä, vaan täytyisi myös rasittaa. Tiedä sitten mikä on oikein. Nyt ei vielä tunnu kauheasti kipua, mutta tuntuu silti ärtyneeltä, vähän vaikea selittää. Voi olla että pitää nyt ainakin vielä tuo lattiapenkki ja ylätalja karsia pois. Soutuliikkeet ei ole tuntuneet kovin paljoa olkapäässä, kun liikkeen pysäyttää käden ollessa suorassa kyljen sivulla, eikä jatka enää siitä venytystä taaksepäin. Joten jospa edes ne voisi pitää...

Hyvä sinä! 👏 Väsyneenä liikkeelle lähteminen on kyllä vaikeinta! Itse aika harvoin siihen pystyn. Aamu on siitä hyvä, että usein on vielä hyvin energiaa, illasta on monesti jo liian väsähtänyt ja vaatii enemmän ponnisteluja jaksaa lähteä liikkeelle.

Edit / nyt tuntuu särkyä. Kylmäpussi esiin ja ohjelma uudelleen muokkauksen alle, siis 😔

Muokattu viimeksi:
@Puar harvemmin nykyään jaksan käydä aamutreenillä, mutta eilen menin sen verran aikaisin nukkumaan että arvelin tänään jaksavani. Herätessä ei yhtään huvittanut lähteä mutten enää saanut untakaan, joten ei muuta kuin ylös ja ulos 😄

Joo, pelkään että jos jatkan olkapään rasittamista, saan siitä ikuisen vaivan itselleni... En todellakaan halua että tämä kroonistuu 😢 Ja sitten myös lukenut, että täyslepokaan ei ole hyvästä, vaan täytyisi myös rasittaa. Tiedä sitten mikä on oikein. Nyt ei vielä tunnu kauheasti kipua, mutta tuntuu silti ärtyneeltä, vähän vaikea selittää. Voi olla että pitää nyt ainakin vielä tuo lattiapenkki ja ylätalja karsia pois. Soutuliikkeet ei ole tuntuneet kovin paljoa olkapäässä, kun liikkeen pysäyttää käden ollessa suorassa kyljen sivulla, eikä jatka enää siitä venytystä taaksepäin. Joten jospa edes ne voisi pitää...

Hyvä sinä! 👏 Väsyneenä liikkeelle lähteminen on kyllä vaikeinta! Itse aika harvoin siihen pystyn. Aamu on siitä hyvä, että usein on vielä hyvin energiaa, illasta on monesti jo liian väsähtänyt ja vaatii enemmän ponnisteluja jaksaa lähteä liikkeelle.

Edit / nyt tuntuu särkyä. Kylmäpussi esiin ja ohjelma uudelleen muokkauksen alle, siis 😔
Äh, no voi hitsi 😞 millaisista liikkeistä olkapääni ärtyy, onko kaikki suunnat vai vaan joku tietty? Toi soutu on varmasti hyvä liike. Kärsiikö tehdä vipunostoja kyynärpää koukussa (eli pienemmällä vipuvarrella)? Entäs penkkiä kapeana (enemmän ojentajille)? 🤔

Toivottavasti @Misa se olkapää rauhoittuu! Miulla, kun olkapää joskus kiukutteli niin jätin kokonaan isommat kuormat hetkeksi ja tein niitä kuminauhajumppia ja kevyillä käsipainoilla. Se kyllä auttoi, mutta meni siinä jokunen viikko.

ON: Täällä oltu reissussa niin ei varsinaisesti ole ollut progressiota tai vaikeaa ainakaan laitteissa arvioida, kun laitteet vaihtuvat aina hotellin mukana. 😅 Olen kuitenkin käynyt pari kertaa viikossa ja onhan tässä tuota liikuntaa tullut uimisen ja kävelyn muodossa. Hauska kyllä kokeilla eri laitteita ja on kyllä löytynyt muutamia ihan helmiä.

@Puar Tuntuu ärtyvän lähes kaikesta, missä olkapää joutuu liikkumaan. :sad001 Sekä vetävät että työntävät liikkeet. Pahimpia nyt taitaa olla tuo penkki ja ylätalja, koska muistan että on ennenkin vastaavan setin jälkeen ollut kunnolla kipeänä.

En ole nyt kokeillut mitään olkapääliikkeitä hetkeen, mutta vipunostoja kyynärpää koukussa oon tehnyt kumpparilla nyt pariin kertaan muiden kuntoutusliikkeiden mukana. Penkissä oon myös koittanut eri otteita, mutta tuntuu aina vaan aiheuttavan kipua ylöstyöntövaiheessa.

Ärsyttävää on että tuo kipeytyy myös välillä ihan itsekseenkin. Oltiin 1,5vk mökillä ja kesken mökkireissun kipeytyi taas muutamaksi päiväksi. Eli varmaan riittää joku yksittäinenkin venytys tai väärä liike, ja se ottaa itseensä. 😢 Tää alkoi jo touko-kesäkuun vaihteessa joten alkaisi jo riittää.

@Pilkki24 täytyy kai luovuttaa ja tehdä sama, eli kaikki olkapäähän kohdistuva rasitus tauolle, ja ainoastaan noita kumpparijuttuja nyt. Uusien salien testaaminen on kyllä hauskaa! Etenkin kun on jotain ihan uusia laitteita, mitä ei ole ennen kokeillut. Vähän kuin huvipuistoon pääsisi 😆

Jos joku keksii yläkropalle sellaisia liikkeitä, missä olkapää ei liiku, niin saa kertoa! Mulla nyt ojentajat taljassa ja hauiskäännöt ainoita mitä tulee mieleen, ja jotka onkin jo ohjelmassa mukana. Mutta saahan noita treenejä tietty täydennettyä lisäämällä vielä alakropan liikkeitä ja corea. Mutta on kyllä tylsä ajatus, että selkä (ja ne olkapäätkin) tässä nyt odotellessa pääsee heikentymään :sad001

@Puar Tuntuu ärtyvän lähes kaikesta, missä olkapää joutuu liikkumaan. :sad001 Sekä vetävät että työntävät liikkeet. Pahimpia nyt taitaa olla tuo penkki ja ylätalja, koska muistan että on ennenkin vastaavan setin jälkeen ollut kunnolla kipeänä.

En ole nyt kokeillut mitään olkapääliikkeitä hetkeen, mutta vipunostoja kyynärpää koukussa oon tehnyt kumpparilla nyt pariin kertaan muiden kuntoutusliikkeiden mukana. Penkissä oon myös koittanut eri otteita, mutta tuntuu aina vaan aiheuttavan kipua ylöstyöntövaiheessa.

Ärsyttävää on että tuo kipeytyy myös välillä ihan itsekseenkin. Oltiin 1,5vk mökillä ja kesken mökkireissun kipeytyi taas muutamaksi päiväksi. Eli varmaan riittää joku yksittäinenkin venytys tai väärä liike, ja se ottaa itseensä. 😢 Tää alkoi jo touko-kesäkuun vaihteessa joten alkaisi jo riittää.

@Pilkki24 täytyy kai luovuttaa ja tehdä sama, eli kaikki olkapäähän kohdistuva rasitus tauolle, ja ainoastaan noita kumpparijuttuja nyt. Uusien salien testaaminen on kyllä hauskaa! Etenkin kun on jotain ihan uusia laitteita, mitä ei ole ennen kokeillut. Vähän kuin huvipuistoon pääsisi 😆

Jos joku keksii yläkropalle sellaisia liikkeitä, missä olkapää ei liiku, niin saa kertoa! Mulla nyt ojentajat taljassa ja hauiskäännöt ainoita mitä tulee mieleen, ja jotka onkin jo ohjelmassa mukana. Mutta saahan noita treenejä tietty täydennettyä lisäämällä vielä alakropan liikkeitä ja corea. Mutta on kyllä tylsä ajatus, että selkä (ja ne olkapäätkin) tässä nyt odotellessa pääsee heikentymään :sad001
Yks mikä tuli kans mieleen, mitä ehkä kannattaa seurata, on että ärtyykö olkapääsi maastavedosta! Jos on tosi kipee olkapää, niin painon roikuttamisen aiheuttama veto voi ärsyttää lisää. (Toisaalta siinä tulee myös staattista lihastyötä olkapäälle, mikä voi olla hyvä, mut kannattaa kiinnittää huomiota olkapäiden asentoon mavea tehdessä.) jos tuntuu, että olkapää ärtyy ilman et tekee olkapääliikkeitä, niin voi olla jotain ihan muuta, mistä se ei tykkää.

Yks mikä tuli kans mieleen, mitä ehkä kannattaa seurata, on että ärtyykö olkapääsi maastavedosta! Jos on tosi kipee olkapää, niin painon roikuttamisen aiheuttama veto voi ärsyttää lisää. (Toisaalta siinä tulee myös staattista lihastyötä olkapäälle, mikä voi olla hyvä, mut kannattaa kiinnittää huomiota olkapäiden asentoon mavea tehdessä.) jos tuntuu, että olkapää ärtyy ilman et tekee olkapääliikkeitä, niin voi olla jotain ihan muuta, mistä se ei tykkää.
Hyvä huomio! Täytyy seurata. Tänään ei tuntunut maven aikana tai jälkeen olkapäässä miltään, vasta lattiapenkki aiheutti kipua. Teen trap barilla ja tuntuu että siinä se roikotus ei tunnu niin pahalta, kun saa kunnolla pidettyä kädet sivuilla koko ajan. Mutta katsotaan, miten käy kun seuraavan kerran on maven vuoro ja mukana ei ole muita olkapää-ärsykkeitä. RDL käsipainolla sunnuntaina kyllä tuntui hiukan myös olkapäässä, joten voi olla että se lähtee myös hetkeksi vaihtoon.

Ja hei @Misa suosittelen muuten pohtimaan auttaisiko epäkkäiden vahvistaminen. Itsellä se ja lapatuen vahvistaminen auttoi myös olkapäävaivoihin aikanaan.
Erittäin hyvä pointti! Ja kannattaa ihan arjessa kiinnittää huomiota, ”roikkuuko” olkapää hartian edessä, vai onko paikallaan. Olkapäätä voi opetella ”imaisemaan” lihaksilla takaisin paikoilleen, mikä parantaa ryhtiä, ja jumppaa myös kiertäjäkalvosinta.

Kiitos! Otetaan epäkkäillekin liikkeitä mukaan siis 🙂 Ryhti ei tosiaankaan ole usein ihan paras, joten täytyy yrittää aktiivisesti kiinnittää huomiota siihen. Oon myös huomannut, että kipeää olkapäätä tulee herkästi pidettyä vähän jännittyneenä ja edempänä/korkeammalla kuin tervettä. Monta kertaa päivässä (kipeänä päivänä) saa tietoisesti laskea sen alas ja koittaa rentouttaa.

Täällä on päästy reissusta kotiin ja nyt pamahti oikein kunnon kivuilla menkat päälle. Ei mitään toivoa treenaamisesta tai edes kävelylenkistä tänään. Oksensin juuri kramppikohtauksen päälle ja suoraan sanottuna tämä päivä on mennyt ihan harakoille! Olen sentään saanut kaappeja siivottua hissuksiin. 🙃
Jos huomenna tekisi jonkun kävelylenkin mikäli olo tästä vähän tasoittuu!

Tuli kuitenkin kivasti liikuntaa reissussa ja tosiaan laskin, että sain kuitenkin neljä punttitreeniäkin mahtumaan kymmeneen päivään. 😊 Sain myös uitua ja vesijumpattua milloin ei tarvinnut taaperon hukkumista olla pelkäämässä. 😅 Kävelyähän tulee reissuissa aina tavallista enemmän, kun haluaa nähdä kaikkea mahdollista. 😁

Hui ku rajun kuulosta @Pilkki24 😬

@Misa mä varmaan kävisin vielä varuiksi siellä fyssarillakin, varsinkin jos on joku hyvä jolla oot käynyt ennenkin / jonka tiedät jo muista suositteluista hyväksi. Jos se tutkimisen ja tunnustelun jälkeen keksisi sulle sopivia tukevia liikkeitä. Joka tapauksessa tsemppiä olkapään kuntoutteluun 💪🏼

Mä oon tekemässä iltapunttia. Päikkäriaika meni hukkaan kun 3-veellä oli rankkaa ja 1-vee nukahti sisälle eikä vaunuihin. Lapset onneksi simahti jo pian seiskan jälkeen, eli tuntia ajoissa, joten mä keräsin omat sielunrippeeni ja raahauduin autotalliin. Kyykky kulkee kivasti kun on syönyt varmaan puoli litraa jäätelöä pre-workoutiksi 🤣

Muokattu viimeksi:
Reipas aktiiviloma ollut @Pilkki24 ! Mutta todella ikävän kuuloisia nuo kivut 😢

@litranmitta kunnon herkkuannos toimii kyllä hyvänä buustina ennen treeniä 🤭 Katselin vähän miten noita aikoja olisi fyssarille, jolla oon aiemminkin eri vaivoista käynyt ja jonka ammattitaidosta oon vakuuttunut, mutta seuraava vapaa aika on vasta 5.8. Katson vielä vähän omia kalentereita ja ehkä varailen tuon, tai jonkun muun ajan elokuulta sitten. Voihan sen perua, jos tuntuu että käy joku ihmeparantuminen ennen sitä. Nyt kyllä ollut aika kovasti kipeänä keskiviikosta asti, että melkoista takapakkia tuli otettua 😪

Penkissä alkaa olla nyt vastukset sillä kivan haastavalla alueella! 42,5 kilolla saa kuuden toiston sarjoja, sillein että se viimeinen toisto on kivan haastava. Ensi treenissä en lisää painoa, vaan koitan nostaa toistomäärää :)

Mavessa sarjapainot 57,5 kiloa, ensi viikolla kuuteenkymppiin! 😁

@litranmitta on kyllä hienot kuormat sulla penkissä! 😍

Mulla on ollut kaikki treenimotivaatio kateissa. Sunnuntaina kävin muutaman tunnin ratsastusvaelluksella, mutta muuten ollut koko ajan niin nihkeän nahkea hikinen olo, ettei vaan yhtään ole huvittanut lähteä tarkoituksella hikoilemaan. 🤣

Ja kun ei voi juurikaan treenata yläkroppaa, niin ei vaan motivoi. Jos voisi penkata niin olisin jo käynyt ikävästä hikisestä olosta huolimatta salilla. Mutta ei kauheasti innosta pelkkä alakropan ja ojentajien & hauisten treenaus. Mutta tänään nyt illemmalla aion mennä kuitenkin, ja vuorossa on lantionnosto, kulmasoutu laitteessa (JOS yhtään tuntuu olkapäässä, jätän kesken), jalkaprässi, ojentajat taljassa, pakarapotkut taljassa ja polven ojennus. Ja vähän corea.

Varasin viikon päähän 5.8. sen fyssarin. Nyt olkapää on ollut aika rauhallinen pari päivää, eikä ole ollut juurikaan leposärkyä. Ratsastuksen jälkeen särki jonkun aikaa (oli aika reipas ratsu alla, jota sai pidellä välillä enemmänkin 😅) mutta se onneksi meni ohi saman illan aikana.

Vielä vuorokaudella siirtyi salitreeni, kun ajatus ylihikisestä olosta vaan inhotti niin 😩 Mutta nyt kävin. Ja oli kyllä kurjaa. 🤣 Hikoilu (siis äärimmäinen) vaan inhottaa mua liikaa 😅 Melkein litimärkänä sai treenata, kun ilmanvaihto salilla on olematon.

Mutta tulipa vihdoinkin käytyä, ja nyt jälkikäteen on hyvä olo. 😊

Takaisin