Treeniryhmä

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Misa
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
On täällä @Meliora aina välillä lenkkeilystä ja muustakin liikunnasta puhe 😁 että mukaan vain jakamaan omia treenikuulumisia lajista riippumatta!

Eilinen treeni meni sopivasti perille, lievät domsit :) toivottavasti ei vain huomiseksi enää pahene 🤣

Eilisiltana meinasi vähän harmittaa, kun kerroin miehelle että löysin treeniohjelman ja kävin kokeilemassa puntilla, aloitin maltilla yms. No se heti halus tietää millainen ohjelma, ja sit ettimään mitkä liikkeet sieltä on sen mielestä "turhia". On siis sellainen vanhanajanvoimailija että tyyliin pelkkä penkki mave ja kyykky on ainoastaan kelpaavia liikkeitä. Ja joku sen oma vatsamakuulla korkealla penkillä sieltä penkin alta tehtävä soutuliike. Lisäksi rupes pätemään miten mun lämmittelytekniikka (kroppaa avaavia ja treenattavaa lihasta lämmittelevää liikettä) on huono ja pitäs käydä vartti juoksemassa ennen treeniä ennemmin. "Mut tee nyt sit niin ku teet ku et sä kuitenkaan tee niinku mä ehdotan". Pointtasin, että joka ainut kerta se jaksaa lytätä mun suunnitelmat mut koskaan ei oo vielä ohjelman ohjelmaa mulle laatinut, ja että mä en motivoidu noista sen treeni-ideologioista. Ja että miks mun mielestä mun oma verryttely toimii itellä paremmin. Kun oltiin hetki molemmat ensin perusteltu kantojamme ja sen jälkeen mökötetty, sanoin että haluisin kuulla sulta ennemmin "miten meni ja miltä tuntui" kysymykset, kuin että alat heti valmentaa. Ymmärsi onneksi ja saatiin tuo riidanpoikanen sitten sovittua 😊❤️ mä ymmärrän hänen pointteja kyllä, ja ne hänen tekniikat toimii semmoiselle voimanhankkija-miehelle, mut kun mun tavoite on vaan treenata sen takia että se on hauskaa, saan kokea itseni voimakkaaksi omalla mittapuullani, ja hissuksiin nostan sarjapainoja. Ei mua kiinnosta ne ykkösmaksimit tai joku semmoinen tuloksilla leijuminen niin paljoa. Ykkösmaksimit voisin periaatteessa satunnaisesti kokeilla, että esim uskaltaa sarjapainoja säätää ylemmäksi tms. Ja että tärkein tavoite on jaksaa nostaa lapset kannettaviksi vaikka yhtä aikaa, niin kauan kun lapset haluaa. Plus että haluan pakaralihakseen muotoa kun nyt se on raskauksien ja imetyksien kuivattama luttana 🤣 En tiiä saiko kukaan nyt mitään tästä mun vuodatuksesta, kunhan purin sydämeltä ja toivottavasti mies ymmärsi että tarviin häneltä sitä "jee hyvä kun kävit" enkä valmennusohjeita :)

Ehdottomasti ihan kaikki sopii mukaan, eli tervetuloa myös @Meliora ! 😊 Ei ole mitenkään rajoitettu salijuttuihin tämä.

Musta on tosi mielenkiintoista lueskella muunkinlaisista treenijutuista, vaikken helpolla innostukaan juttuja itse testaamaan. Mutta mieleen on jäänyt mm. hiit-keskustelut, ja kesällä ainakin mökillä ollessa oon jo suunnitellut vähän sellaisia treenejä, kun varsinainen salitreeni on vähän pakkotauolla siellä. 🙂 Aion kyllä ottaa käsipainot ja kuminauhat mukaan, niin saa jotain tehtyä, mutta viime kesänä kyllä kävi niin että roudasin käsipainosalkun vain autosta mökin pihaan, ja lopulta loman päätyttyä sitten siitä takaisin autoon. 🤣

@litranmitta ymmärrän hyvin sun pointin! Voisin kuvitella että muakin alkaisi harmittaa tuossa tilanteessa. Hyvä että saitte kuitenkin sovittua heti, ja mies vaikutti ymmärtävän sun näkökulman 😊 Vähän kyllä tosin myös samaistun ehkä sun mieheen, koska mullakin tulee herkästi tarve neuvoa ja ohjata jos ajattelen itse tietäväni paremmin. 🙈 Oon kylläkin tietoisesti yrittänyt pitää suuni kiinni tilanteissa joissa arvelen sen olevan keskimäärin enemmän huono kuin hyvä juttu.

@Misa mie oon kanssa sellainen ärsyttävä neuvoja! Jos ei jollekin ole jo täällä palstalla tullut selväksi. 😅😂 Minä ihan hämmennyn itse sellaisista "miltä tuntuu?" -kysymyksistä, kun keskityn enemmän "mitä tein?" -osastoon. 😄

Mutta ymmärrän @litranmitta siun harmituksen, jos tulokulma on ollut kovin negatiivinen.
Miulla meinaa paikat hajota herkästi ja mies aina juuri toppuuttelee painojen suhteen ja neuvoo sellaisia fiksumpia tapoja treenata. Menisi itselläkin hermo, jos toinen ei ymmärtäisi miun treenitavoitteita, vaikka yrittäisin niitä rautalangasta vääntää.

Joo, äänensävyllä on paljon merkitystä siinä "neuvomisessa" 😁 eilinen tuli häneltä jotenki niin ärsyttävällä sävyllä, että siksi meni hermo 😅 siis siinä ohjelmassa oli pari epäloogisuutta mitkä olin jo itse korjannut. Mut mies ei kuunnellut kun sanoin huomioineeni nuo epäloogisuudet / kirjoitusvirheet, vaan alkoi niistäkin jauhaa ja senkin myötä koko ohjelma oli sit hänen mielestä aivan huono (kuuntelematta tai lukematta siis edes että mitä liikkeitä siinä olis 🙈). Mulla siis ohjelman etsimisen pointtina oli vaan saada inspis mitä liikkeitä sitä tekis ja kuinka ne jaottelis, ei niinkään orjalliset ohjeet toistomääriin ja painoihin kun niihin riittää oma osaaminen varsin hyvin (maltti kun myös riittäis niiden painojen suhteen 😆)

Kiva juttu, jos mukaan mahtuu! 😁

@Kaaho Vinyasajoogaa taitaa olla tää mitä yleensä teen. Se on sellaista semi urheilullista kyllä, kehittää voimaakin ihan kivasti. Vaikka toki sitä rentoutumistakin noihin harjoituksiin sisältyy 😄

Tänäänkin tuli joogailtua ja lisäksi tossa pihalla tehtyä vähän jotain aika satunnaisia lihsskuntojuttuja kehonpainolla. Pitäis varmaan itsellekin suunnitella jonkun sortin treeniohjelma, jos tässä meinaa tosiaan alkaa lihaskuntotreeniä kans tekemään 🤔 Kiinnostaisi oppia tällaisia ihan perusliikkeitä, kuin vaikka punnerrusta ja leuanvetoa, ja sitten just vaikka kaikki siistit tasapainoilujutut kiinnostaa 😁

Aaaa vitsi mitkä endorfiinit!

Penkkitulokset vaan kiitää ylöspäin! Tänään meni 10 x 30kg ja 4 x 32,5kg 🤩

Ylätaljassakin 40kg tuntui tänään ihan kevyeltä. Kokeilin nostaa suoraan 45 kiloon, sillä meni 5 toistoa.

Samoin mave 70 -> 72 kg. Tein tässä treenissä molemmat, maven ja penkin, kun en enää loppuviikosta pääse salille, ja penkki vaan houkutteli liikaa 😁 Parempi tehdä silloin kun innostusta löytyy.

Kyllä on kannattanut syödä hyvin. Tänään vähän kriiseilin kun vaaka näytti 67kg, eli noin 1,5kg korkeampi siitä mihin pudottelin tässä keväällä painoa, mutta tänpäiväisen perusteella kaikki harmitus on tiessään. Energiansaannin muutos näkyy niin selvästi voimatasoissa, ja kiinnostaa kyllä paljon enemmän voima ja lihakset kuin vaakalukema. 😊

Ihana @Misa 🩷 vitsi miten hyvää kehitystä oot alkanut saamaan!

Omissa treeneissä keskiviikko ei tehnyt domseja, jee! Silloin oli toki tuttuja liikkeitä vahvoille lihaksille, kuten takakyykkyä ja pystypunnerrusta. Maanantain takareisien jumpasta tulleet domsitkin on vihdoin sulaneet 😂 Tänään olis vuorossa viikon kolmas jumppailu vauvan päikkäriaikaan. Askelkyykkyä ajattelin tehdä pelkän tangon kanssa, etukyykkyä varmaan myös aloittelen pelkällä tangolla ja sit vielä kulmasoutua. Vähän käsipainoliikkeitä lisäksi.

Tilasinpa nyt sitten leuanvetotangon ja myös ne renkaat! Tanko tulikin jo, ja ruuvailtiin paikalleen. En tiiä miksei sellaista oo tullut jo aiemmin hommattua, kun hintakin oli posteineen luokkaa 20e. Mutta joo, tuli sitten eilen myös tehtyä joku aika perus koko kehon kehonpainotreeni 😄👍 On kyllä alkuun vähän hakemista, varsinkin ku kehonpainolla tehtäessä ei mene ihan niin suoraviivaisesti asiat, painojen lisäyksen tai vähennyksen sijasta pitää miettiä/etsiä joku helpompi tai vaikeampi progressio liikkeestä. Ylävartalon liikkeistä on haaste saada riittävän helppoja ja jalkojen liikkeistä riittävän haastavia 😝 Mutta katsotaas nyt, miten tämä tästä lähtee sujumaan! Ja onnistuuko tehdä se kolme kertaa viikossa, mitä näytettiin suositeltavan 🤔

Eilen oli niin lämmin ja mukava keli, että piti lisäksi vielä vähän joogaillakin tuossa pihalla 😊 Tänään onkin sitten hyvä ottaa vähän kevyemmin.

Hienoa kehitystä Misa! 🤩

Täällä odotellaan pian koittavaa kesää ja sitä, että olisi taas aikaa ja jaksamista treeneihin. Muutama päivä enää. Viime viikolla en saanut kuin yhden salin ja yhden hölkkälenkin puserrettua. Tuntuu vaikealta, kun ei ole enää sporttisen ihmisen identiteettiä (eikä kroppaa!), mutta josko tästä lähtisi taas hommat etenemään… Töissä ollut hullua ja päivät pitkiä, kesällä panostan itseeni.

Treeniviikko 2 polkaistu käyntiin. Pikkuisimmat kiekot lisätty mavessa, penkissä ja RDL:ssä tangon päihin lisää. Rautaa on kyllä kevyttä nostella ja joudun itseäni jarruttelemaan aika tavalla painojen suhteen. Mitään hurjaa motivaatiota tai iloa ei vielä meinaa löytyä tekemiseen, mutta päätin nyt pakottaa itselleni tämän 3 kertaa viikossa punttijumppailun. Sillein että isot moninivelliikkeet on aina "pakko" tehdä, ja sit pienet yksittäiset liikkeet saa skipata jos ei nappaa, lapsi karkailee liikaa räpeltämään autotallissa kiellettyjä esineitä, tuntuu pahalta tai tulee joku muu miksei just silloin pysty jumpata pidempään.

Kävin eilen peppu- ja käsivarsijumpassa. Teki kyllä hyvää! Liikkuminen tuntuu erityisen hyvältä etenkin pidemmän tauon jälkeen. Nyt salilla harvenee ryhmäliikunnat heinäkuuksi niin pitää tyytyä hyötyliikuntaan kotona. Mietin että ostaisin jonku verkkopalvelun jossa ois treenejä. Mutta mietin että vasta syksymmällä.

Mää tein kans treenin tänään, tosiaan tuollainen perus koko kehon kehonpainotreeni taas. Ei tuo mitään erityisen hauskaa hommaa kyllä oo, mutta sitten ku treenin on tehnyt, nii olo on kyllä hyvä 😊 Ehkäpä siitä myös voi tulla vähän hauskempaa, kun alkaa vähän edistystäkin tulla. Toivottavasti 😂 Myös lyhyt palauttava jooga tuli tehtyä äsken ja tuo taas on liikuntaa, josta oikeasti nautin. On se kiva, että sellaistakin kuitenkin on 😂 Itsellä ei myöskään ole oikein koskaan ollut mitään urheilullisen ihmisen identiteettiä, vaikka olisi ihan säännöllisesti tullut liikuttuakin. Liekö sitten sellaisen vähän nörtähtävän ihmisen identiteetti vaan mulla sen verran vahva, ettei sporttisen ihmisen identiteetti tunnu voivan olla voimassa samaan aikaan... 😆

Mä kävin tänään taas uudella salilla tutustumassa. Tuntuu että tää saattaa olla kuitenkin kyllä mun valinta jos/kun syksyllä vaihdan salia. Iso, eikä puutu mitään! Ja neljä penkkipunnerruspenkkiä turvarautoineen! Ihanaa 🥰

Ei nyt tullut tänään mitään enkkoja. Penkissä samat tulokset kuin viimeksi. 😐

Torstain treenistä alkoi samana iltana järkky alaselkäkipu joka vihloi taas sinne vasempaan pakaraan ja takareiteen. Jäi to-pe yön unet kahteen tuntiin sen takia, sittemmin jo vähän helpottanut, niin oon saanut sentään nukuttua. Pitää taas mave pistää tauolle tai tehdä vain jollain minipainoilla. 😕 Tänään tein lantionnostoa, vähän jännittää onko siitä nyt ollut haittaa, kun tosiaan tää oire tulee aina vasta jälkikäteen.

Sunnuntaina jäi treeni kesken, kun tuli järkky päänsärky ja paha olo. Lähdin salilta toisen liikkeen aikana, parin sarjan jälkeen. Ekan liikkeen sain tehtyä ja katsoin jos tilanne paranisi. Harmitti, ja menin kotona melkein suoraan nukkumaan. Hain kaupasta salin jälkeen elektrolyyttijuoman ja kuivalihaa, koska ajattelin että tarvin ehkä suolaa ym, kun oli ollut tosi kuuma päivä.

Tänään menin juoksulenkille, kun odottelin että auton sisäpesu valmistuu. Sellanen 45min lenkki, pieniä pätkiä kävelin välissä.

Mä kävin tänään taas uudella salilla tutustumassa. Tuntuu että tää saattaa olla kuitenkin kyllä mun valinta jos/kun syksyllä vaihdan salia. Iso, eikä puutu mitään! Ja neljä penkkipunnerruspenkkiä turvarautoineen! Ihanaa 🥰

Ei nyt tullut tänään mitään enkkoja. Penkissä samat tulokset kuin viimeksi. 😐

Torstain treenistä alkoi samana iltana järkky alaselkäkipu joka vihloi taas sinne vasempaan pakaraan ja takareiteen. Jäi to-pe yön unet kahteen tuntiin sen takia, sittemmin jo vähän helpottanut, niin oon saanut sentään nukuttua. Pitää taas mave pistää tauolle tai tehdä vain jollain minipainoilla. 😕 Tänään tein lantionnostoa, vähän jännittää onko siitä nyt ollut haittaa, kun tosiaan tää oire tulee aina vasta jälkikäteen.
Miulla on kanssa joku treenin jälkeen ilmaantuva selkäkipu (vetää sillain noidannuolimaisesti jumiin) ja se vaikuttaa myös polviin. Viimeksi tein mavea pienemmillä painoilla tauon jälkeen, mutta taas pamahti päälle. Mietin, että koitan vahvistaa nyt vatsalihaksia enemmän ja tiputtaa vielä vähän painoja mavessa, jos se auttaisi toistaiseksi. Olen taas ottanut ihan iisisti edellisen jumittavan treenin jälkeen. Lähinnä kävellyt ja käynyt uimahallissa. Huomenna taas salille niin saas nähdä mitä tapahtuu treenin jälkeen. 🙈

Kiva kuitenkin, että löysit uuden kivan salin! Toivottavasti sie saat selkäongelmat kuriin!

Miulla on kanssa joku treenin jälkeen ilmaantuva selkäkipu (vetää sillain noidannuolimaisesti jumiin) ja se vaikuttaa myös polviin. Viimeksi tein mavea pienemmillä painoilla tauon jälkeen, mutta taas pamahti päälle. Mietin, että koitan vahvistaa nyt vatsalihaksia enemmän ja tiputtaa vielä vähän painoja mavessa, jos se auttaisi toistaiseksi. Olen taas ottanut ihan iisisti edellisen jumittavan treenin jälkeen. Lähinnä kävellyt ja käynyt uimahallissa. Huomenna taas salille niin saas nähdä mitä tapahtuu treenin jälkeen. 🙈

Kiva kuitenkin, että löysit uuden kivan salin! Toivottavasti sie saat selkäongelmat kuriin!
Kuulostaa kurjalta! :sad001 On kyllä niin tylsää, että hyvän treenin päätteeksi voi saada ikävät vaivat päälle.

Kovasti on tullut tutkittua tätä, mutta varmaa diagnoosia ei pystynyt antamaan edes fyssari. Itse epäilen että L5-hermojuuri on ärtynyt, se heijastaa juuri näille alueille. Tälläkin hetkellä vihloo alaselästä tuonne pakaran ja vasemman takareiden alueelle, mutta onneksi eilinen treeni pahensi oireita vain ihan hieman, eli sain sentään nukuttua.

"Nikamien L4 ja L5 välinen välilevy on erityisen altis pullistumille, mikä johtuu osittain lannerangan suuresta liikkuvuudesta ja kuormituksesta. Kun välilevy pullistuu, se voi aiheuttaa painetta ympäröiviin hermoihin, mikä johtaa erilaisiin oireisiin. Tämä tila voi syntyä äkillisesti, esimerkiksi raskaan noston tai äkillisen liikkeen seurauksena, tai kehittyä ajan myötä, kun välilevy rappeutuu.

Yksi yleisimmistä välilevyn pullistuman oireista L4-L5 välissä on alaselkäkipu, joka voi säteillä toiseen pakaraan tai alaraajaan."

Jotain varmaankin noiden nikamien välillä on meneillään. Nää on sellasia vaivoja mille ei kuitenkaan lääkärissä tehdä mitään (paitsi jos oireet on tosi tosi pahat niin ilmeisesti leikkaushoito on silloin ainoa vaihtoehto), ja fyssarillakin harjoitellaan vain selän asennon pitämistä suorana, mikä tietysti onkin se pääjuttu millä näitä vaivoja voisi ehkäistä. Ei siis ole tainnut onnistua multa vaikka luulinkin niin, ja tuli ahnehdittua siihen maveen taas painoja liikaa liian aikaisin.

No onneksi huomenna alkaa kesäloma, ja tulee vähemmän käytyä salilla, missä kaikki houkuttelevat laitteet ja tangot aina huhuilee mua 😂 Käsipainojen kanssa mökillä ei onneksi voi selkää niin kauheasti rasittaa.

Jäin vielä tuota eilistä salia miettimään ja vaikka se olikin kiva, niin ehkä vähän ahdisti siellä ollut ihmismäärä. Olin kylläkin just pahimpaan ruuhka-aikaan siellä. Lisäksi nyt kun oon useampia saleja kokeillut, niin oon huomannut miten erilaista porukkaa eri saleilla on. Siellä missä olin viikon kokeilujaksolla, oli enemmän vanhempaa ja ns. tavallista väkeä. Tuolla eilisellä salilla taas selkeästi nuorempaa ja super hyväkuntoista porukkaa. Ehkä vähän tuntui etten kuulu joukkoon 🙈 Mutta laitteet ja tilat oli kyllä ihan 5/5. Käyn vielä kesän aikana testaamassa paria muutakin salia, ja sitten täytyy tehdä joku plussat ja miinukset -listaus näistä kaikista. 😄

@Misa nykyään välilevyongelmia hoidetaan äärimmäisen harvoin leikkauksella, kun siitä voi olla enemmän haittaa kuin hyötyä. Miun miehen urheilu-ura on kaatunut aikanaan välilevyongelmiin, mutta hän treenaa ihan säännöllisesti siitä huolimatta. Hän vaan tekee treeniä järkevästi eikä vetele mitään ykkösmaksimeja selkätreeneissä. Silti hällä on oikein hyvää lihaskasvua. 😉

Miulla ei ole jalkoihin säteilevää kipua niin epäilen kyse olevan enemmän jostain epätasapainosta. Miulla on kuitenkin jonkun verran tunto-ongelmia sektion jäljiltä (ja oli aika iso erkaumakin synnytyksen jälkeen) ja kun koko ikäni miulla on ollut vatsalihakset todella vahvat niin luulen, että hermosto pitää tämänhetkistä tilannetta epätasapainona ja sen takia selkä menee aina välillä jökkiin, vaikka kuormat olisivat maltillisiakin. Ja kun selkä on jumissa niin vaikuttaa asentoon ja sitä kautta polvet kuormittuvat. Uimahalli on onneksi hyvä apu siihen ongelmaan! Koitan nyt kuitenkin vahvistaa vatsalihaksia enemmän ja vähän rauhoittaa selkätreeniä joksikin aikaa. Kyllä sille selälle kuitenkin kuormitusta saadaan muissa liikkeissäkin. 😊

@Pilkki24 jep näin oon ymmärtänytkin, ja hyvä, ettei ihan kevyin perustein leikelläkään. Mun pitää ottaa sun miehen tavasta mallia. Ei sovi repiä liikaa, ja pitää malttaa tehdä järkevästi, vaikka kuinka tekisi mieli lisäillä niitä kiekkoja 🙈 Eikä mulla edes välttämättä ole välilevyvaivaa, mutta oireet vaan kyllä täsmäisi. Tässä vaan joutuu arvailemaan (eikä tätä näillä lievillä oireilla vielä mitenkään kuvata tms.) ja joka tapauksessa varmasti oli syy mikä tahansa, nyt ratkaisu on tosissaan rauhoittaa selän rasitusta hetkeksi ja lähteä sitten ihan rauhakseltaan lisäämään kuormitusta, eikä enää mitään repimistä.

Toivottavasti siellä vatsalihasten vahvistaminen ja muut toimenpiteet auttavat sun ongelmiin!🤞

Ikävän kuuloisia vaivoja teillä 😬 Toivotaan, että vähän hölläämällä helpottaisivat. Sinänsä hyvä kuulla, etten oo ainoa, jolla on taipumusta innostua liikaa ja sitten tuleekin pakkotaukoa... 😅

Ikävän kuuloisia vaivoja teillä 😬 Toivotaan, että vähän hölläämällä helpottaisivat. Sinänsä hyvä kuulla, etten oo ainoa, jolla on taipumusta innostua liikaa ja sitten tuleekin pakkotaukoa... 😅
Miulla on polvissa ihan rakenteellista ongelmaa minkä kanssa olen jo oppinut aika hyvin pelaamaan, mutta raskausaika ja synnytys taisivat tuoda uusia ongelmia mukanaan. 🙈

Takaisin