Toukomussujen vauva-arkea

Meillä oli eilen jokseenkin mahdoton päivä...Joa päätti herätä puoli neljältä aamulla seurustelemaan ja sen jälkeen ei nukkunutkaan koko päivänä kun ehkä 2h yhteensä. Kiukku olikin sit sen mukainen illalla et äipältä pääsi ekat itkut kun ei meinannu poitsu rauhottuu millään ja isi on tosiaan koko viikonlopun Jyväskylässä. Ja asiaa ei yhtään helpota et iski mulle sit flunssan..Katsotaan mimmonen päivä tästä kehkeytyy; neljän jälkeen Joa nukku ehkä tunnin ja äsken sit simahti taas...kassellaan kuin pitkät unet tulee, jos olis parikin tuntia niin olis luvassa ihan ok päivä...

Mimmu - voiskohan tämä kuumuus vaikuttaa, että on levottomuutta ilmassa. Täällä ainakin pojan levottomuus on selkeästi janon syy, kun saa vettä, niin johan helpottaa. Eli ei muuta kuin tissittelyä/pullottelua tiheään tahtiin. [:)]

Siis täällä on ollut sellaiset kiukut nyt 2 päivää... Ihan kamalaa ja tänään tuli äidillekin jo itku tuon Nellin pahanmielen takia.

Kai se on tää kamala kuumuus. Ja meillä sit varmaan siitä matkailusta (oltiin siis reissussa ma-pe) johtuva väsykiukku.

Isi kylvetti äsken et olo helpottais mut tissiä ei ole huolinut. Johtuuko sit siitä et meil kaikilla on kuuma ja tuntuu tissikin niin "kuumalta"
Isi antoi Nellille vastiketta ja nyt neiti rauhoittui. Eiköhän se taas yöllä multa tissiä huoli.
Nyt alkaa pikku hiljaa jännittää et kuin meil huominen menee kun isäntä menee ekaa kertaa töihin ja jäädään Nellin kanssa kaksin...

täälläkin melko levoton, varmasti kuumuudesta. Pelkällä vaipalla mennään ja silti tuntuu että vauvalla tosi kuuma(periny äidin lämpöpatteri-geenin aivan selvästi)

Meillä tyttö tankkaa näillä helteillä koko ajan tissistä.. Hikoileehan hänkin ja varmasti jano. Välillä epäilyttää maidon riittävyys ja se että juonkohan tarpeeksi. Joskus iltaisin on ottanut raivareita tissillä.. ilmeisesti ei tule riittävästi/riittävän nopeasti helpotusta janoon/nälkään, kun korvike menee kuitenkin salamana alas[8|]

ihan tälleen asiasta kukka keppiin täällä alkoi eilen ensimmäiset kuukautiset, noin viikko sitten mulla olikin semmonen tunne mahassa ja ollu pari päivää ihan outo fiilis. Vähän kun ois kipeeks tulossa, mutta luulin että en ollu juonu vaan tarpeeks. Saa nähä kun kaikki sanovat että kivut helpottuu yleensä vauvan jälkeen että onko totta.

mäkin oon pohtinu päivisin mun maidon riittämistä, etenkin iltasella mutta kyllä me ainakin nukahdetaan tissille niin eiköhän sieltä tule [&:] viime yönä nukuttiin kymmenestä viiteen, 7 tuntia! yöllä aina kyllä maitoa tulee vähän liiankin kovalla voimalla.

Kiva että on lämmin mut liikaa on liikaa kun on näin pienistä kyse...me päästiin onneksi nyt pitkäksi viikonlopuksi asustelemaan mun porukoille niin ei tarvi kerrostalon kuumuudessa kärvistellä! Täällä Joa saa päikkäreitäkin näköjään oikein nätisti nukuttua.

Mä olen pari kertaa antanu ihan keitettyä vettä kun selkeesti on ollu jano eikä nälkä. Neuvolassa kyllä sanoi ettei sais ennenku vasta kun kiinteitä on syöty, mut kyllä oli poika tyytyväinen parin imasun jälkeen! Pientä kiukkua oli ollu jo pidempään eikä edes maito auttanu (tullu aika lahjakkaasti nyt pukluja näin kuumalla) ja päikkäreille yritin saada. Vettä vähän koneeseen ja poika nukku kun tukki pari tuntia eikä kiukusta enää tietoakaan [:)] Tietysti maidolla yritän aina ensin mut jos se ei auta niin sit tarjoon kyllä tota vettä. Eikä muuten puklannut enää eilen se vesihörpyn jälkeen kun aamulla ja päivällä tuli suurinpiirtein kaikki ylös mitä söi...Ja tosiaan jos taas Joan serkulle on Tampereella annettu lupa juoda vettä jo sillon parin kuukauden ikäsenä ku oli ekat helteet (kraanasta jääkylmää vettä minkä on annettu lämmetä) niin uskalsin antaa keitettyä Joalle.

Eikös se keskiviikosta luvannut jo epävakaisempaa?

Mulla olis Inxu myös alkanut mut pyysin pillereitä sen verran et saan häiden yli siirrettyä kun noista ekoista ei ikin tiiä kuinka kauan kestää ja kuinka runsaat on...

täälläkin puklailtu nyt parin päivän sisään jonkin verran, mä voisin kysyä keskiviikkona lääkäriltä tosta vedestä, jos vois vähän antaa. saa nähä paljon neiti on kasvanu [:)]

Mä olen kans antanut ihan vähän keitettyä vettä. Mä taas jostain kuulin et korviketta saaville sais antaakin muttei tissimaitoa saaville.. Ja meillä mennään pääasiassa tissillä kuitenkin. Tästäkin asiasta taitaa olla niin paljon eri ohjeistuksia että..
Mäkään en ole juottamalla juottanut pelkkää vettä, vaan antanut pieniä hörppyjä muutaman päivässä.

Meillä menee naama kans vedestä ihan väärinpäin [:D] ainakin kun pullosta antaa. Täytyykin koittaa hörpyttää, silleen vois mennä paremmin. Ja kyllä se siitä kunhan tottuu makuun, vauvat tarvii ihan mielettömän pitkän aikaa totuttelua kun ruoan maku tai koostumus jotenkin muuttuu! Ja kyllä herralla selvästi jano on, kun tissin ohella korviketta meni eilen jo litra kun tähän asti on mennyt 7-8dl!!!! 

Hei kaikille!!!
Auttakaa meidan pienta hadassa....kun kakka on hukassa. Mika siihen auttais?? Rupsuja tulee hyvin ja olenkin syottany pieru-tippoja jo pari paivaa, disflatylia, ku ajattelin et se auttais tohon kakkaankin, mut ei[:o][:o]... Kay pienta saalix ku pusaa paa punasena mut mitaa ei tuu ulos ja sit alkaa aina itku..
Mul jalkitarkastus edessapain 12.7. Katotaa mita ne musta sanoo[;)]

Mulla oli tänään jälkitarkastus. Kaikki oli hyvin. Verenpaine 105/81. hemppa oli 136. Jälkivuoto loppunut,aikoja sitten. Valkovuodon määrä normaali. Kuukautisia odotellessa. Kirjoitti mulle reseptin yasmin-yhdistelmäpilsuihin,mitkä halusinkin. Paino mulla on 57,3 eli lähtöpainossa ollaan. Kohtu on palautunut normaaliksi ja muu emätin hyvä. Ja ulkosynnyttimet kanssa hyvät.

Nyt kun tässä luen tätä äitiyskorttia niin olen saanut siis epiduraalin ja syntocinon synnytyksen edistämiseksi. Ja mulla ei näköjään ole revennytkään paikat mihinkää,vaan leikattu se väliliha. Istukka on painanut 560g. Synnytyksen kesto 14h 20min,ponnistusvaihe 1h ja jälkeisvaihe 5min.

[:)]

Hyvä Tiiaa että kaikki oli hyvin [:)]

ai niin mun leikkaussalissa oltiin niin hätäileviä, että unohtivat mittaa(!!!!!) istukan painon, jota sitten lääkäri lähtöpäivänä ihmetteli kovasti että miten mahdollista että eivät ole mitanneet, eikä voi jälkikäteen laittaa. Ihmettelin vaan että kuinka tärkeä tuo mittaus sitten mukamas on. [8|]

Janikalla on huomenna lääkärintarkastus, saa nähä paljon on kasvanut. Tein kotimittauksen eilen ja sain 59cm. Kovaa Vauhtia meijän hujoppi kasvaa [:D] Saa nähä tuleeko sama mittaustulos huomenna.

Kerttuli: marssippa apteekkiin ja kysy sieltä mitä vois nuin pienellä käyttää. on monen näköstä esim levolac, mun mielestä osaa saa myös vauvalle antaa. mitään kotikikkaa ei taida noin pienellä olla kun ei kiinteitä vielä syö?

Kerttuli, tämä kuuma ilma varmasti vaikuttaa. Meilläkin helteiden myötä vähentyneet noi isommat kolmesta kerrasta/pvä kertaan päivässä, tuurilla kahteen. Apteekista tosiaan saa tippoja (en muista nimeä) mitkä auttaa.

meillä kyllä shaisse lentää ihan normaaliin tapaan... useasti päivittäin...

Mut muistaakseni kaverini mainitsi eilen et hänen molemmat lapset ovat kakanneet vauvoina 6-9 päivän välein... eli ei kovin usein...

Mut kannattaa asiasta kysyä neuvolasta ja käydä apteekissa...

Kettuli - toiset vauvathan saattaa olla reilun viikonkin kakkaamatta. Jos selvästi oirehtii, kun kakka ei tule, niin apteekista saa avun... oiskohan jokin mallasuute mikä saa vatsan toimimaan? Kuten tuossa Inxukin jo vinkkas jotain. [:)]

Hei vaan kaikille pitkästä aikaa! Ei ookkaan tullu käytyä täällä muutamaan päivään.. ollaan oltu mun vanhemmilla viime
lauantaista lähtien, ihan vaan sen takia kun on niin hemmetin kuuma, ja "maalla" on jotenki mukavampi olla, kun on järvikin lähellä..

Täällä myöskin vaippa-linjalla mennään. Tyttö tosi kiukkusen olonen, vettä olen alkanut nyt antamaan, ettei vaan
nestehukkaa pukkaa.. pitäs vaan koittaa muistaa iteki juoda riittävästi [&:]
Mimmu86, en ookaan kuullu, ettei vettä sais antaa ennen kiinteitä [&:] Neuvolassa sanovat vaan, että hyvä on tutustuttaa veteen
jo hyvissä ajoin, eihän siitä haittaakaan ole. Kunhan vaan oppii tunnistamaan, koska on kyse nälästä ja koska janosta. Ja vesi keitettynä tietysti.

Täällä myöskin ihme vatsanvääntöjä ja pahoinvointia. Tulee ihan mieleen alkuraskaus [:D] No, jos ei nyt sentäs ihan vielä!
Toivon vaan hartaasti, ettei vielä alkais.. ei oo nimittäin ollu kuukautisia yhtään ikävä! Voisin kuvitella olevani ilman niitä
lopun ikäni [:D][:D]

Kerttuli, mulle neuvoivat että mahdolliseen ummetukseen auttais apteekista saatava mallasuute. Meillä kun oli kans tota kakkaongelmaa, ihan niinku sinäki kuvailit. Mut en ehtiny antaa sitä mallasuutetta ollenkaan, ku vatsa alkoki yhtäkkiä toimimaan entiseen tapaansa [:)] Mä veikkaan, että tommonen ummetus kuuluu osana suoliston kehitystä..

Meillä on nukuttu nyt kaksi yötä peräkkäin ihan illasta aamuun! Ihan uskomaton fiilis. Ja edelleen mennään vaan yhdellä rinnalla. Oikee rinta onki alkanu jo tuottamaan paljo vähempi maitoo, senkin maidon pakastan sitte.. mut onneksi ei ole ongelmaa, kun yhden rinnankin maito näköjään riittää. Kävinkin maanantaina Miiun kans neuvolassa painokontrollissa, hyvin on ainakin tähän asti maito riittänyt. Ensi viikolla on sitte se lääkäri, jolloin vielä painoa mittaillaan.

Takaisin