Toukomammojen liikuntaharrastukset

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja AHK
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Joo on tosi ärsyttävää kun liikumonen huonontaa oloa! Ja mulla tosiaan niinkin rajoittavasti, että kaikki menot pitää miettiä sen kannalta jaksanko kävellä sinne asti.. En ole mikään himoliikkuja, mutta esim kaupungille ole aina kävellyt, matkaa noin kolme kilometriä. Nyt ei tulisi kuuloonkaan että lähtisin edes yrittämään! Jo tuo reilu kilometri yliopistolle on matka, jota pitää vähän päivän olotilan mukaan miettiä, että pääsen sitten varmasti takaisinkin. Huh huh, odotan innolla, et saan taas oman elämäni takaisin ja päivän ohjelmaa voi miettiä muultakin kannalta kuin että pääsenkö ylös sohvalta!

Kuhan muistan syödä ennen treenejä (mut ei liian lähellä ettei oo maha ihan täys :D ) ja sit treenin jälkeen syön banaanin tai välipalakeksin ni ei oo tullu huono olo. Tässä nyt on käyty 2-3x viikossa treeneis ja tietty tota koiraa pitää lenkkeilyttää päivittäin :) meiän sunnuntain treeneissä miesväki oli toivonu et tehtäs isoilla painoilla ja vähiä toistoja...kohta alkaa sit mulla se et teen jotain ihan muuta kun muut :grin

Pari vkoa sitten ku väsymys oli aika paha niin vaikka kuin oli siitäkin sellanen krapulainen olo niin autto aina kun sai raahattua ittensä pihalle kävelylle.

Noin mäkin sitkeesti ajattelin, että "liikunta auttaa kyllä", kunnes jossain kohti totesin, että ehei, olo pysyy selkeästi parhaana jos pysyy pedissä tai sohvalla.. Pitemmän päälle alkaa käymään rankaksi! Mutta kuten sanottua, tuntuisi että pahin on takanapäin, eli eiköhän tästä pian päästä liikkumaan, ennen kuin muuttuu lyllertämiseksi!

Olen aikasemmi harrastellu frisbeegolfia ja lenkkeilya. Viime talvena kavin vaha aikaa salilla. Nyt haluisin alottaa sulkapallon ja siina on aika paljon juoksemista edestakas niin mista tietaa mika syke on millonki ilman mittareita. (Viimeks joskus 4 vuotta sitten juoksin niin etta hiki lenti ja melkei konttasin kotii :D) Niiku vaikka saako laahattaa vai pitaako sillon jo hidastaa tahtia? Mulla on ihan ok peruskunto nykyaan mutten mikaan muskelinainen tai maratoonari ole :P

Sulkapallossa on myös vauhdikkaita käännöksiä ja muita mitä ei välttämättä kovin pitkään suositella, kun nivelet löystyy. En ehkä aloittaisi raskausaikana sulkkista, jos ei ole tottunut sen tyyppiseen liikuntaan. Mutta en siis ole mikään asiantuntija :D

Nii voi olla. Ehka ihan viisasta ettei alottaskaan mutta ku toi perus lenkkeily on tylsaa ja sali ei oikee oo mun juttu ja uimisessa tulee liian kuiva iho :s tiia mita sita harrastais muutaki ku kotijumppaa. Olisko ehdotuksia? :)

Jotkut vähän iisimmät tanssilliset jututhan vois olla kiva? Kunhan ei oo liikaa pomppuja. Tai jos löytyy jotain lihaskuntoryhmäliikuntaa? Se on kyllä vähän haastava miettiä, mitä liikkuis ettei tuu liian erilaista tai haastavaa, mut pysyis vaihtelevana!

Rohkeesti vaan kokeilemaan erilaisia juttuja! :) Jättää vaan hypyt ja ne äkkipikaiset liikkeet pois.

Sulkis menee ehkä niihin lajeihin, jotka tosiaan sisältää sen kaatumisriskin. Mun sulkis ehkä ei, koska en oo mestari. :D

Poljin eilen pitkästä aikaa omalla pyörällä, ja öyh. Kyllä vain tuo tollanen "pyllötyspyörä" ei tee hyvää, kun joutuu olemaan etukenossa. Viime raskauden aikanakin kaipasin mummopyörää. Mutta nytpä alkaakin talvi, ehkä talvella todellakaan poljeskele!

Btw., määkin vihasin pyöräilyä tosi pitkään. Penskana poljin maailman paskimmalla maastopyörällä n. 20-30km/pvä ja se pyörä mulla oli vielä muutama vuosi takaperin. Sitten suostuin ostamaan paremman pyörän ja voi hyvät hyssykät!! Niin ihanaa. Se vaan kulkee noin vain. Ja mulla on klossipolkimet ja tieten niihin sopivat lukkokengät. Avot. :Heartred

Täälläpä on paljon tietoa...melkeinpä liikaa. En pahalla siis tarkoita mutta eihän näitä kaikkia voi muistaa tai kerkeä ajatella. En omista sykemittariakaan mutta tiedän että sykkeeni on luonnostaan aina noussut helposti yli 200 vaikka ihan hyvässä kunnossa olen ollutkin. Oma äitini oli aerobic ohjaaja ja veti hyppiviä tunteja täysillä ainakin viidennelle kuulle asti. Kaikkein tärkein ohje on kuunnella omaa kehoaan, se kyllä tietää mikä on hyväksi ja mikä ei :)

Hei ootteko löytäneet kivoja odottajalle sopivia kotijumppa-ohjeita?

Kaikenlaisia ohjeita nyt on lehdet ja netti pullollaan, mutta jos nimenomaan olis odottajalle sopivia, niin ehkä niitä tulisi sitten tehtyäkin. Yhtäkkiä en googlettamalla löytänyt mitään innostavaa... Jollakulla muulla hyvää linkkiä?

Mulla on töissä sellainen tilanne, että joudun perumaan aina jumpan kun en ehdikään (tai jaksakaan), niin jos tulisi sitten edes jotain tehtyä :)

Pääpuu mä tilasin adlibriksesta ton raskausjooga kirjan, siinä tulee DVD mukana, oli melkein 10€ halvempi sieltä ku suomalaisesta tai akatemmisesta. Aattelin et voi olla aika kiva, en oo vielä päässy testaamaan ku en kehtaa kotona tehdä sillo ku mies kotona XD mä ennemmin testailen sen ihan kaikessa rauhassa yksin ollessa :D

En tiedä mainitsinko jo aiemmin, mutta lainasin kirjastosta Liikkuva äiti -nimisen kirjan. Siinä on paljon tietoa sekä raskausajan että synnytyksen jälkeiseen liikkumiseen liittyen. Sisältää myös ohjeita sekä salille että kotijumppaan. Vielä en testaillut mitään, mutta ensisilmäilyllä vaikutti kivalta kirjalta! Tahtoisin kanssa tutustua johonkin raskausjoogakirjaan.

Mä oon pelaillu säbää ihan "höntsä"-joukkueessa. Mietin että mihin asti sitä voi/uskaltaa pelata.. mulla on luonnostaan yliliikkuvuutta lonkkien nivelissä ja ne on ollu raskauksissa mun kompastuskivi jo ennen 20 viikkoa että on joutunu lopettaa säbän. Jossain oli vaan että palloilulajeja ei suositella vai tarkottaaks se vaan niitä missä on iso pallo mikä voi satuttaa? Osaisko mamsi sanoa tähän jotain? Se on mulle vähä sellai hengissäselviimis vapaailta kerran viikossa ni en ihan heti siitä raskis luopua. En o mitannu sykkeitä mutta on vähä huipannu ja oksettanu kyllä toi ihan tavallinen pelirytmi nyt alkuraskaudessa. Jos on jotain näkökantoja asiaan niin mielellään kuulisin :)

Joo joku tanssihan vois olla kiva. :) pitaapi kattoa millasia lajeja on. Joku lavatanssien alkeet vois olla aika hauska jos saan miehen mukaan. :D

toukoihme, laskisin itse säbän ei-suositeltavien lajien joukkoon.
Varmasti näin alussa pystyy, mutta laji sisältää nopeita käännöksiä, pallo liikkuu melkoista vauhtia ja koskaan ei tiedä, kuka tulee päin tai jos maila heilahtaa.
Itse koen lajin todella menevänä ja rankkanakin. Mutta taas tässä se, että jatkat niin pitkään, kuin se itsestäsi tuntuu hyvältä ja turvalliselta. :)

Kirjastossa on äärettömän monta hyvää kirjaa raskausajan liikunnasta. Olen muistaakseni tänne joitakin jo maininnut, ja tuo suvituksen mainitsema on myös hyvä. Olikos se itse asiassa juuri se Päivänsaran 2013 julkaisema? :)

Ja minäkin hyppelehdin pienesti vielä kuudennella kuukaudella, mutta senpäs jälkeen tulikin seinä kokonaan vastaan.

Raskausaikana on kuitenkin todella todella tärkeää, että maksimisuoritukset jätetään kokonaan pois. Mikään liikunta maailmassa ei ole niin tärkeää, että raskaudelle sanoisi hällä väliä ja päättäisi vetästä kyykyssä maksimit tankoon. Niitä ehtii kokeilla taas raskauden jälkeen.
Tärkeintä olisi vain harrastaa liikuntaa siinä määrin, että ylläpitää kuntoaan ja hyvinvointiaan. Tässä asiassa olen melko jyrkkä ajatuksiltani. ;)

Kiitti vastauksesta! :)

Kysyin neuvolassa kans tänää terkalta tosta liikuntajutusta ja salibandystä ja sykemittarin käytöstä niin ei antanut mitän kieltoja mihinkää, sano että sykkeitä ei tarvi hänen mielestä tarkkailla kun omia tuntemuksia kuulostelee, pääsee pitkälle. Jos heikottaa supistaa tms niin hiljempaa. Meinas että puolen välin jälkee olis hyvä miettiä uudelleen.

Että tällasia, mutta fiiliksen mukaa varmaa meen enkä raski ostaa sykemittaria erikseen tätä varten. Ajattelin että en enää kevätkaudella pelaa kun on +20, ellei sitte varapelaajana. :)

Mä aattelin pyytää joulupukilta sykemittaria :) toivoisin et pystysin joulunki jälkeen vielä jatkamaan harrastusta. Eilen yks meiän ohjaajista joka tietää asiasta kyseli oonko pystyny tekee tunneilla kaikkee ja totes et ihmeen hyvi oot kyllä jaksanu :D aloin miettiä et en oo jättäny nyt kun yhen kuulatunnin väliin ja pari sunnuntaita on ollu sellasia etten oo päässy meiän treeneihin (kuntopiiri tyyppistä silloin).

Eilen olikin sit eka kerta etten tienny yhtään millä painoilla oisin tehny...en oo hirveesit tehny levytankopainoilla mitään joten ei oikein tiiä sit niitä omia rajoja muutenkaan. Tarkotus oli eilisillä treeneillä et tehtäs isoilla painoilla 5x5 toistoa :D onneks oli just tää ohjaaja joka tietää niin tein sit pienemmillä...miehet tietysti yriti siellä yllyttää et laita nyt lisää painoja kun noin helposi menee ;)

Tuosta sykemittarista. En minäkään sitä käytä enkä kyllä näe tarpeelliseksi hankkiakaan. :) 150 on melko pitkälti siinä ehkä about aerobisen rajalla, eli siinä kun pitelee "pitää-pystyä-puhumaan", menee jo hyvin. ;)

Hmmm.. nyt vasta lähdin lukemaan tätä ketjua. Yllätyin kyllä tuosta pilateksen kiellosta, koska taas oma personal trainerini (kolmen lapsen äiti) nimittäin suositteli sitä ihan koko raskausajaksi sopivaksi liikuntamuodoksi. Toki omaa kehoa kuunnellen. Powerplate (se tärisevä masiina) on ehdottomasti kielletty raskausaikana. Pt suositteli myös cross fittiä ja se tuntuikin hyvältä. Pt teki mulle myös vatsalihasohjeet raskausajaksi joten jätän sen fyssarikäynnin väliin.

Eikös crossfit enemmän tai vähemmän perustu maksimitreenaamiseen, en itse lähtis kyllä yrittämäänkään (tai siis en lähtenyt, kun kaveri pyysi mukaan). Eri asia tietty, jos on jo pitkään harrastanut, mut en kyllä yleisohjeena antaisi! Ja crossfitissä on paljon pomppuja, vatsalihasten käyttöä, vauhtia ja sykkeennostoa, joten pitää ainakin tietää tarkkaan mitä tekee ja mitä ei.

Takaisin