Toukomammojen liikuntaharrastukset

AHK

Näppärä viestien naputtelija
Toukokuunmammat 2015
Kuinkas monelta toukokuun mammoista löytyy joku liikuntaharrastus? Oletteko ajatelleet jatkaa liikkumista?

Itse harrastan kahvakuulaa ja juuri alkoi ns. syyskausi. Kaksi kertaa viikossa kuulailua + sunnuntaisin on toiminnallista harjoittelua. Haluaisin käydä tunneilla niin pitkään kun pystyn. Tietenkin omaa kroppaa kuunnellen ja jossain vaiheessa jää sitten tietyt asiat pois (hyppiminen, vatsarutistukset...) ja painoja joutuu varmasti pienentää ettei tuu turhaa "repimistä". Onneks meiän seurassa on rentoa porukkaa, kerran meillä oli treeni joka sisälsi pelkkiä vatsalihasliikkeitä niin yhdelle raskaana olevalle oli tehty oma ohjelma :)
 
Itte kyllä aion mahdollisuuksien mukaan liikkua. Juoksua harrastanut vasta kesän niin voi olla että se muuttuu reippaksi kävelyksi aika nopeasti ettei syke pysy pitkiä aikoja liian korkealla, luin jostain että ois hyvä pitää 150 alla syke, en tosin varma mistä lähtien. Pitää kysellä ku neuvolaan kerkeän. Lentopallo ja taiji uutena lajina nyt syksyllä alotin ja aion kumpaakin jatkaa mahdollisuuksien mukaan. Taijia varmaan niin pitkään kuin pystyy, on kuotenkin aika rauhallinen laji, pitää kattoo ton lentopallon kanssa et miten pitkään pystyy, varmaan pitää jättää siinä vaiheessa kun maha alkaa olla isonpi, ettei vaan tuu palloa siihen. Uiminen jatkuu varmasti koko raskausajan, on kuitenkin kropalle hyvä ja nivelille kevyt laji. Ei muuta ku tsemppiä harrastuksiin!
 
Oon käyny vuoden säännöllisesti salilla ja jumpissa hieman epäsäännöllisemmin ja ajattelin jatkaa niin pitkään ku pystyn... nuissa jumpissa on jonku verran hyppyjä että ne varmaan pitää lopettaa jossain vaiheessa. Uimassa pitäis kyllä alkaa taas käymään.
 
Mulla tulee tosi heikko olo kun vähänkin kuntoilee, ja töissä kans. Alkaa ihan yököttään joka kerta. Oon vaan aatellu että rauhallinen kävely varmaan passaa mulle parhaiten. :D
 
Käyn jumpassa ja Zumbassa, molempia kerran viikossa. Ja tietenkin koiran kanssa lenkkeily vähintään 4km lähes joka päivä (mies onneksi käy välillä myös :D). Ainakin lenkkeilyä jatkan mahdollisimman pitkään, jumpissa oon nyt jo varonut hyppyjä. Mites noi vatsalihasliikkeet, voiko niitä tehdä näin alkuraskaudessa?
 
Mä olen harrastanut juoksua jo pitempään. Viimeisimmällä lääkärikäynnillä perjantaina sain kuitenkin kahden viikon juoksemiskiellon :/ syynä verinen vuoto sisätutkimuksen aikana. Rauhallisesti siis mennään, mutta saan jatkaa juoksua ja liikkumista niin kauan kuin kroppa kestää :) jos juoksu ei tunnu hyvältä niin aion ainakin edelleen kävellä reippaasti sen 5-10km/3 kertaa viikossa :)
 
Teen juuri oparia aiheena "Liikunta raskauden aikana ja sen jälkeen". :) Mielenkiintoinen kokonaisuus yleisestikin!

Jokainen meistä on yksilö, ja jokaiselle liikunta raskauden aikana tuottaa erilaisia tuntemuksia ja vaikuttaa eri tavoin. Toiset pystyy käymään bodypumpissa ihan laskettuun saakka, toiset joutuu olemaan alusta saakka jalat ristissä. Mun mielestäni on siispä älyttömän tärkeetä tutkia itseensä ja oppia tuntemaan omat rajansa.

On totta, ja tärkeääkin, ettei syke ole enää raskauskuukauden X (en muista varmaksi, enkä uskalla heittää) jälkeen pitkän aikaa yli 150. Se vähentää verenkiertoa sikiöltä, ja voi näin aiheuttaa pahimmassa tapauksessa hapenpuutetta.
Vatsalihaksia voi tehdä melko pitkälti normaalisti omien tuntemusten mukaan 5. kuukaudelle saakka. Sen jälkeen voi tehdä lantionrullauksia, syviä vatsalihaksia vahvistavia liikkeitä, lantionpohjatreeniä ja vinoja vatsalihaksia.

Kävin juuri Pilates-ohjaajan koulutuksessa viikolla, ja se on vastoin luuloja kielletty harrastus raskausaikana. 30-50minuutin mittainen sessio tuottaa niin paljon painetta vatsalle, ettei sitä suositella.

Mun mielestäni kuitenkin melkein kaikenlaista voi harrastaa, jos se tuntuu _aidosti_ hyvältä ja turvalliselta. :)


Mun eka raskaus eteni tasan kolmansittain. Ekan aikana ei pystynyt tekemään juuri mitään, kun tuli veristä vuotoa ja oli niin huono olo. Tokan 3. aikana taas pidin keskimäärin 7-10 jumppaa viikossa, ja olin aivan fiiliksissä. Viimeisen kolmanneksen aikana sitten olinkin jalat kohti kattoa, koska supisteli niin älyttömästi. Lihosin sinä aikana sitten yli 50% raskauskiloistani (yht. 11kg) ja laps menikin yli. :think005 :grin


Nyt pyrin maltillisemmin pitämään tunteja niin pitkään kuin pystyn, ja jatkan sitten lenkkeillen ja mahdollisesti uiden. :)


(PEEÄS, ei tarkotus olla rasittava besserwisseri - oon vaan aivan liekeissä tästä aiheesta! :excited001)
 
Mä aloitin just jumpan ja siinä mietityttää etenkin se hyppely plus selkälihasten teko. Kuinka kauan niitä voi tehdä normaalisti. Muu liikunta on kävelylenkit.
 
Mamsi se on hyvä että joku on perehtyny asiaan, tietää keneltä kysellä :)
 
Kovin pitkään ei voi hyppiä, koska se on riski ja rasite istukalle. Kuten kaikki iskut. Kontaktilajit, pallolajit, kamppailulajit, ratsastus jne. - niitä ei suositella raskausaikana mm. istukan irtoavuuden vuoksi. Uinnissakaan ei saa hypätä altaaseen. Tää riski on erityisesti olemassa niillä, kellä istukka on etuseinämässä.

Selkälihaksia voi tehdä nelinkontin aivan loppuun saakka, ja on ehkä suositeltavaakin. Selkä on kovalla rasituksella, kun vatsalihasten tuki keskivartalosta katoaa, ja selän notko kasvaa. Vatsallaan ei kannata enää puolivälin jälkeen hirveästi olla.

Muistattehan myös, että raskaus on jonkinasteinen kontraindikaatio hieronnalle! Alkuraskauden aikana ei saa käydä hieronnassa, tai korkeintaan hierotuttaa niska/hartiaseutua. Hyvä hieroja ei otakaan alkuraskauden aikana naista pöydälleen. :)
 
Ite ohjaan työkseni ryhmäliikuntatunteja. Tosin tällä hetkellä ei oo muutakun kolme tuntia viikossa, pumppia ja rasvanpolttojumppaa. Sen lisäksi käyn kuntosalilla sekä kävelylenkeillä :) Kaikki lajit on mennyt vielä hienosti ja toivon, että pystyn ohjaan ja varsinkin liikkuun mahdollisimman pitkälle!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Aattelin sitten käydä ihan varmuuden vuoksi sykevyön kanssa lenkillä, selkeesti saa jäädä juoksu pois, ku syke hyppää tosi nopeasti tonne 150 yli, ei pahasti mutta kuitenkin. Ainakin siihen asti kuhan saan käytyä ens kuussa neuvolassa niin jos ne osais sanoa missä vaiheessa ei enää saa mennä ton 150 yli syke. Pitää siirtyä ihan selkeesti kävelyyn juoksun sijaan.

En kai mä oo ihan paranoidi ku jo nyt alan tollasii seuraamaan? Kuitenkin eka raskaus niin jotenkin ottaa kaiken varman päälle :)
 
Olen käynyt erilaisissa jumpissa, joka viikko vähän erilaisissa riippuen omista aikatauluista. Lisäksi lenkkeilen koiran kanssa 2 pienempää (joskus hyvin pientä, etenkin jos aamulla on kiire) ja yksi pitempi per päivä.

Ajattelin jatkaa ns. core-jumppaa, eli keskivartalojumppaa, sekä venyttelyjumppia. Rakkaimpia olisi kuitenkin tanssilliset jumpat, mutta niissä alkoi sen verran "juilia", että olen niistä nyt pitänyt hetken taukoa. Ehkä käyn vielä kokeilemassa, jos tuntuisi pikkuhiljaa paremmalta. Vai ollaanko rv7 vielä menossa pahempaan suuntaan...
 
Ennen kesää vielä juoksin, kyykkäsin ja nosti punttia ja joogasin. Kesän helteet vei voimat niin että ei tullut tehtyä hyötyliikuntaan kummempaa. Nyt olen käynyt vain kerran juoksemassa, kyllä se kunto nopeasti laskee.
Kävelyillä käyn vaihtelevissa maastoissa koirien kanssa, eli täysin liikunnatta en ole. Eläinhommista sitten sitä hyötyliikuntaa. Joogan aloitan kyllä taas kunhan olo kohenee.

Nyt kävelylenkit ovat olleet pelastus kun on iltaisin pahoinvointia, metsässä ei tunnu pahalta, on helppo hengittää ja puitakin eilen halailin, ah :Heartred
 
Tutkin asiaa, ja kaksi käytännettä suosituksista löysin: 3kk:n tai viikon 24 jälkeen lasketaan sykkeet alle 150.

Vaikka joissakin teksteissä käsketään kuuntelemaan kehoaan, eikä tarvii seurata sykettä, niin minä ainakin voin kertoa olevani sellainen innostuja, että sitten unohdan koko asian ja vedänkin maksimitreenit. Ja treenin jälkeen huomaan olevani puolikuollut. Ja sitten olisinkin vahinoittanut sikiötä.

Sykemittari on hyvä olla alussa, jotta tiedostaa sykevaihtelut - mutta nämäkin muuttuu vielä monta kertaa (ja yksilöllisesti) raskauden aikana. :)
 
  • Tykkään
Reaktiot: JMT
Mamsi kiitoksia! Tästä on varmasti apua!
 
Mä oon lukenu vatsoista mm. seuraavaa

"Vatsalihasten normaali alle kahden senttimetrin levyinen tukikalvo (linea alba) voi venyä raskauden aikana moninkertaisesti rantapallon kasvaessa. Suorien vatsalihasten harjoittelu raskauden viimeisellä kolmanneksella voi suorastaa aiheuttaa vain haittaa. Puristus ja paine aiheuttavat lantionpohjaan ja lihaskalvoon vain ylimääräistä painetta ja vatsalihasten palautuminen voi heikentyä synnytyksen jälkeen. Huomioi, että synnytyksen jälkeen suoria vatsalihaksia ei suositella ”noin” 6 kuukauteen lihasten palautumisen kannalta.

Vatsalihasliikkeitä saa tehdä raskaudenaikana. Vastaus löytyy siitä, kuinka niitä tehdään. Liikkeet, joissa kohtu jää puristukseen (perus vatsarutistus) jätetään pois viimeistään viimeisellä kolmanneksella. Kun raskaus alkaa näkyä, suorista vatsarutistuksista ei ole hyötyä. TEE VATSALIHAKSIA VARIOIDEN ja panosta syviin lihaksiin, kylkiin ja kiertoihin! Lantiopohjan lihakset kannattaa ottaa mukaan harjoituksiin jo raskauden alussa.

Esimerkkiliikeenä hoover polvet maassa (kyynernoja,lankku) on hyvä harjoitus, ja sen voi tehdä myös sivuttain sekä varioiden."

Toinen oli ettei vko 16 jälkeen kannata olla pitkiä aikoja selällään. "Kohtu voi loppuraskauden aikana painaa alaonttolaskimoa, jos raskaana oleva makaa selällään. Seurauksena laskimoveren takaisinvirtaus sydämeen huononee. Raskaana olevalla voi ilmetä heikkoa ja pyörryttävää oloa, pahoinvointia, ja sikiön sydämensyke hidastuu."

Toivottavasti ei tuu mitään liikkumiskieltoa, muuten tuun hulluks :grin
 
Kyllä, ahk87, juurikin näin. Aivan oikeaa tietoa. :)

Sen selällään olemisen kyllä huomasi ainakin ekalta. Ei pystynyt olemaan, kertakaikkisesti vaan ei. Tuntui ihan hirveältä. :D
 
Tällä hetkellä tuntuu et alkaa röyhtäyttää treenien aikana ja se hikoilun määrä, mistä sitä riittää :grin
 
Takaisin
Top