Toukolahjat

Huomenta!

Sain vihdoin raskaustodistuksen, ja hyvin herättävän uutispommin: neuvolatäti kertoi että Suomessa tällä hetkellä viikolla 23 syntynyt elää ja voi hyvin! En ollut itse oikein tajunnutkaan kuinka pitkälle tässä ollaan jo ehditty [:D]. Nyt täytyykin jo alkaa soittelemaan paljon musiikkia vauvalle (Ozzyä tietenkin) ja miehenikin olen jo "pakottanut" juttelemaan vatsalle x)

Meillä alkaa valmennus vasta maaliskuussa, innolla odotellaan. Kävin apeilta hakemassa jotakin erilaisia kankaita, ajattelin ommella niitä tavalliseen peittoon eri kuvioina, ja tehdä vauvalle oman "puuhapeiton". En kyllä tosiaankaan osaa mitään ommella, tainnut periytyä omalta äidiltäni (heheh) mutta kiva kun on jotain ihan omaa kuitenkin. Minun ihan ykköslelu pienenä oli äitini "ompelema" otus, jota kannoin mukanani joka paikassa. Se oli ihan kaamean ruma, ihmiset kyseli aina että "MIKÄ tuo on", ja olinhan keksinyt ihan oman nimenkin otukselle. Äitiä hävetti.. [:D] Otus on vieläkin tallella. Ajattelin että peittoa ei ehkä ole niin helppo kantaa mukanaan aina,mikäli siitä menestys tulee... hih.

24 vk täynnä <3!!!
Kyyllä mäkin kuulin et, jo viikolla 23 syntyny oli selvinny hengissä =)
www.raskauslaskuri.com:in mukaan vauveli voi selvitä hengissä tästä päivästä eteenpäin jos se syntyy =)

Nyt pitäis vauvvelin alkaa kuulee jo ääniä masussa niin päätettiin mennä ostaa joku lastenlaulu cd, kun nyt on hyvät levyaletkin :D jos siinä itelläki muisti vähän terästyis, nii olis sit jotai mitä lauleskella pienokaiselle, kun se on levoton.

ja maam80! Mäki aattelin, et rupeisin itte ompelee jotain torkkupeittoa, tai vastaavaa kun meillä on niin hirveä määrä erivärisiä fleece kankaita, jostain ompeluliikkeen poistomyynnistä joskus ostettu. Itekkään en tosiaankaa ole mikää taikuri ton ompelemisen kans, mut onhapan tekemistä ja ajatushan on tärkein^^

Huh, niin se aika vaan tuppaa menemään kovaa vauhtia eteenpäin. :)

Tänään kävin toisessä lääkärintarkastuksessa neuvolassa ja kaikki oli hyvin. Viime viikolla oli jotain vatsa-selkävaivaa ja ajattelin, jos se vaikka on jotain sappivaivaa. Kävin samalla sit tänään labroilla, kun väsyttää ja paineet on hurjan alhaiset. Obsidan -rautaa olen syönyt, mut jostain syystä se aiheuttaa mulle kauheita vatsakramppeja. :( Täytyy ensin katsoa se hemoglobiini ja miettiä uusia rautavalmisteita.

Täälläkin tuo Toukkis on välillä niiiiin aktiivinen, että koko maha heiluu! [:)] Nukkumista se ei onneksi ole häirinnyt ollenkaan, paitsi jos on sopivasti päässyt potkaisemaan rakkoon! [:D] Mies tossa yks ilta tuli myöhemmin nukkumaan, ja aamulla kerto, kuinka Toukka oli potkinu niin kovin, et hän ei meinannu saada nukutuksi! [:D] Oli vaan naureskellut, että parempi masussa melskata, niin saa sit rauhoittua ulkona. :)

Meillä oli myös sellaisia perhevalmennusluentoja 4kpl. Itse päästiin vain yhteen, kun ollaan molemmat vuorotyössä. Aiheena oli silloin Raskausajan liikunta, lantionpohjanlihakset, synnytys ja raskauden jälkeinen ehkäisy. Se kätilö, kun luennoi siellä, oli niin loistava ja hauska, et kaikkvaan nauroi! Tosi mukavaa oli, ja harmiteltiinkin, kun ei enempää päästy. Ensi viikolla olis viimeinen kerta ja aiheena imetys, mut ei sit päästä... :/ Synnytysvalmennuksesta ei ole mitään puhetta ollutkaan. Toivottavasti semmonen edes on! Kun en ole ihan varma, pääseekö Turussa enää tutustumaan edes synnäriin... Täytyy kysyä seuraavalla kerralla!

Kelan laput laitoin viime viikolla eteenpäin, kun tosiaan menevät palkanlaskijan kautta, että saadaan se viimeisen 6kk tulojen mukaan äitiysrahaa. Maaliskuun lopussa olis sit äitiysloman aika, ja en kyllä tiedä, miten saan ajan kulumaan! [:-] Kai sitä vaan sit keksii jotain ja tottuu, kun ei TARTTE tehdä mitään. :)

Hyviä vointeja kaikille ja vatsoille silityksiä!

Moi!

On pakko jotain kirjoittaa, kun "toukolahjat" oli pudonnut pois etusivulta[:D].

Taas flunssan kourissa... on jo kolmas flunssa tänä talvena. Kumma juttu, kun normaalisti en ole kipeänä juuri koskaan. Onko muut huomanneet vastustuskyvyn heikkenemistä nyt raskausaikana? Eikös raskaana ollessa luulisi olevan parempi vastustuskyky kun normaalisti? No, onneksi alkoi pitkät vapaat, niin voi huilia (hyvä työntekijä sairastaa lomalla/vapaalla).

Masussa on täälläkin aika moista elämää välillä. Tuntuu siltä ettei vauva nuku ollenkaan, kun koko ajan satelee potkuja. Kivahan se vaan on ja onneksi potkut ei haittaa minua millään tavalla, ei ole kivuliaita ja saan yöllä nukuttua.
Vielä en ole huomannut että vauveli reakoisi mihinkään tiettyyn ääneen. Olen yrittänyt puhua ja samalla vähän töniä masua, että vauva ymmärtäisi sille puhuttavan. Tulevaa isukkiakin kehottanut usein juttelemaan vauvalle, että sitten synnyttyään tunnistaa molempien äänet.

Nyt taidan ryhtyä kokkaamaan! Mukavaa talvipäivän jatkoa kaikille!

Äänten kuulemisesta puheenollen, mä huomasin selvästi, et vauva kuulee mahan ulkopuolisiaki ääniä :D
Oltiin mieheni kanssa Blues-Ilves matsia kattomassa ja ku matsi alkoi, ja tietenki siellä kannustushuudot sun muut raikaa, nii alko jumalaton melske käydä mahassa :D Rupesin paijjaamaan mahaa, että pikkunen vähän rauhottuis ja rauhottukin. Hetken päästä kun olin lopettanu silittelemisen nii taas rupes potkua tulee urakalla :D Halus Ipanapakin ilmeisesti olla kannustushengessä mukana ;´DD

Huomenta,
Nyt on mullakin ensimmäiset mammahousut hankittu, vihdoin...  [:)] Aika pitkään sinnittelin vanhoilla, normaaleilla hosuilla. Mulla on tainnut olla osa housuista todella ei-istuvia, koska ne sopi nytkin jalkaan. [8|]
Muhun ei oo flunssa iskenyt, onneksi. Ennen joulua oli, mutta se oli toivottavasti se normaali: kerran talvessa. Tosin, nythän taitaa flunssakausi taas alkaa/olla menossa.
Ootteko muuten jaksaneet olla töissä ja ahertaa?
Hauskaa viikon alkua!

Huomenta!

Töissä en ole, opiskelen, mutta se on kyllä jäänyt kokonaan nyt pari viikkoa sitten... Olisin varmasti kyennyt muttakun olen niin maan perusteellisen LAISKA nykyään.. Kuntokin on romahtanut ihan kamalasti, en oikein uskalla rehkiä.. Sydän on nimittäin olut kovilla nyt ihan muutenkin, tuntuu välillä kun se ottaisi tauon ja muljahtaisi taas käyntiin.. Välillä en saa sykettä alas kunnolla. Neuvolassa sanottiin että tämäkin on tavallista raskauden aikana. Kuitenkin kehottivat mainitsemaan lääkärille..

Kauankohan siinä kestää että ä-pakkaus tulee postissa siitä kun on paperit toimittanu? Tulis jo.. :D

Huomenia! [:)]

Minä myös oottelen malttamattomana ä-pakkausta, oisko siitä nyt reilu pari viikkoa kun laitoin palkanlaskentaan kaikki liput ja laput. Nyt alko epäilyttää että entä jos ne hukkuu johonkin matkan varrelle eikä mene kelalle asti ollenkaan.. [8|] Täytyy nyt malttaa mielensä ja odotella.

Töissä jaksamisesta.. Nyt oli v-loppu töitä ja eilen tuntui että EN JAKSA!!! Oon siis kotihoidossa ja meillä on asiakkaita v-loppuvuoron aikana tosi monta ja koko 8 tuntia joutuu olee liikkeessä. Kumartelua ym. myös tosi paljon. Niin ja kun olin vielä lauantai-sunnuntai välisen yön nukkunu tosi huonosti niin kyllä meinasi puhti loppua eilen jo puolessavälin työpäivää.. Päätä myös särkenyt muutaman päivänä mutta luultavasti johtuu väsymyksestä. Aloin myös epäilemään että hemppari on nyt laskenut liian alas ja onneks onkin ens viikolla neuvola niin sekin selviää. Onpas nyt valittamista tämä aamu.. [:D]
Olisin vaan jo niin valmis jäämään mammalomalle vaikka työstäni tykkäänkin. Onneks sentään talviloma tässä ihan lähiaikoina niin saa edes hieman kerätä voimia.

Mutta nyt täytyy lähteä kaupoilla käymään ja iltavuorokin odottais. Jaksamisia kaikille!! [:)]

Kävin äsken minun Personal Trainerin kanssa salilla ja uimassa. Juteltiin ja liikuttiin yhteensä 3 tuntia, aika meni kuin siivillä. Tuntuu turvalliselta liikkua hänen opastukseessaan, niin tietää, että ei tule tehtyä mitään tyhmää. Sitten pitää vain kuunnella itseään. Ei kiristyksiä eikä paineita kohtuun... Kivaa oli ja ristiselän kolotuskin helpotti. Meillä on töissä 2 vuotinen projekti tässä liikkumisessa ja on kiva olla mukana, vaikka tietää, että kohta tulee pieni tauko liikkumiseen. Toisaalta ehkä ne rasitukset jaksaa paremmin, kun saa kuntoa kohotettua ja lihaksiin voimaa. Sykkeistä pitää pitää huolta, että ei nouse liian korkeiksi pitkäksi aikaa ja juoda pitää enemmän kuin normaalisti.

Töissä sain tänään äityslomasijaisen oppiin, joten nyt voi sitten jäädä pois, jos jotain tulee ja tietää, että hommat töissä hoituu. Nuori mies tuli tuuraamaan, joten mikäs tässä on häntä opettaessa [;)] Kerrankin on joku asia hoidettu meilläkin hyvissä ajoin kuntoon, ehditään olla reilut 2 kk rinnakkain.

Liikkeet ovat meilläkin nyt huomattavissa, maha hytkyy välillä siihen tahtiin, kun itse rauhoittuu, aloitaa masukki temmeltämisen. Hyvä vaan, tietää, että kaikki kunnossa.

Huomenna menen vesijuoksuun saa nähdä pysyykö vyö paikoillaan, vai nouseeko korviin, kun ei voi kovin tiukalle vetää remmiä [:)] Keskiviikkona alkaa syynnytysvalmennus ja sitten varmaan on vähän enemmän perillä siitä, mitä tuleman pitää....

Talviset terveiset kaikkille!

Heippa,
Monella on tainnut alkaa jo synnytys ja muita "infotilaisuuksia", mutta meillä täällä Vantaalla on kyllä ollut kovin hiljaista sen suhteen. Enpä oo ennen tullut ajatelleeksikaan, että miten paljon toiminta ja terveyspalvelujen tarjonta vaihtelee kunnittain.

Äippä72, kiva kuulla, kun joku on noin urheilullinen ja energinen. Mulla on kyllä mennyt liikunta enemmän laiskuuden puolelle.

Heips,
äitiyspakkausta odotellaan täälläkin innolla, pitäisi tulla kahden viikon päästä...sehän on ikuisuus[:D]  Yhdistelmävaunut sain ostettua työkaverilta, joten pikkuhiljaa tulee tavaroita hankittua. Itse olen ommellut jokin verran, pehmustetta sängyyn ja turvakaukalon päällistä.
Hyvin olen jaksellut, mutta nyt on sitten ne selkäkivutkin alkaneet... issias tyyppistä hermokipua, välillä tuntuu että jalat menee alta, onneksi sain tukivyön ja se on kyllä auttanut paljon töissä kun tulee tuota kumartelua aika lailla.
Viikon loma meni liian äkkiä, oisin kyllä jo voinut jäädä äitiyslomalle, mutta vielä pitäis huhtikuulle asti jaksaa[X(]
Ei ole täälläkään,Joensuussa, ollut mitään infotilaisuuksia tai valmennusta, pitää varmaa kysyä neuvolasta ens kerralla.

Heippa,
Jännä miten maha on oikeasti "edessä" [:)], kun kumartuu tai muuten koittaa tehdä samoja liikkeitä kuin ennen. Mulla on pääasiassa istumatyö ja ainakaan vielä ei oo ollut mitään suurempia ikäviä tuntemuksia. 

Taidan olla jotenkin myöhässä kaiken suhteen, vasta tänään tulee hoidettua Kelan paperiasioita. Vaunuasiassakaan en oo vielä edennyt, kun pitäisi vissiin käydä mittaamassa auton takaluukkuakin vielä. 
Kiva lukea mitä kaikkea ootte jo ehtineet hankkia. [:)] Ja vieläpä itse ommeltuja, varmasti hienoja.
Täältä tulee taas tällainen älyfiksu kysymys; tukivyö. Mulla ei oo mitään aavistustakaan millainen se on. Vauvaliikkeissäkö niitä myydään?

Huomenia,
sammakko, raskaustukivyön voi ostaa lastentarvike liikkeistä tai lainata neuvolasta. Tämä minun on itse tehty ja sain sen kaverilta lainaan.
Aika hyvä artikkeli tuo "muisti hukassa",  onkohan kenelläkään muilla sama ongelma? itse tuntuu että en muista enää mitään nykyisin...[:D]

Sammakko, raskaustukivyö on sellainen, jota pidetään lantioilla etteivät "hölsky" niin paljon kun alkavat joustamaan :) Tämä auttaa usein selkäkipuihin. Itse ostin lastentarvikeliikkeestä, 42 euroa [:'(]. Käytän sitä kun lähden kävelylle tai päiväksi jonnekin, ja kyllä tuo helpottaa. Selkä ei väsy yhtä nopeasti.

Tänä aamuna heräsin kun alavatsa oli kivikova ja vähän sattui, varmaankin noita harjoitussuppareita -nyt jo?

Ihanaa kun keksin jättää ruisleivän pois, ei närästä enää! Kumma juttu. Oli ihan vahinko, parina pvnä olin unohtanut ostaa ruisleipää eikä närästänyt juuri ollenkaan. Sitten kun taas söin, heti alkoi tuo ÄRSYTTÄVÄ polttaminen. Harmi sinäänsä, kun en muista leivistä oikein pidä.

Moikka

Minä ostin myös tukivyön, sillä selkäkipuni eivät ole hellittäneet joulukuun ensimmäisen viikon (ja kaatumiseni) jälkeen. Olen käyttänyt tukivyötä nyt reilun viikon ajan, mutta vielä en ole huomannut sen kummempaa parannusta selässä. Pidän sitä silti päivittäin, josko se ehkäisisi vaivan pahenemista?! Vieläkään en ole sairaslomaa hakenut, vaikka välillä mieli tekisikin, kun en tuolilta tahdo ylös päästä. Mutta jos vielä katsoisin tilanteen kehittymistä jonkin aikaa...

Minun äitiysloman sijaiseni aloittaa ensi viikolla, joten helpotus on sekin, että ehdin häntä hyvissä ajoin perehdyttämään. Tällä viikolla mieleni meni hieman alakuloiseksi, kun henkilöstöpäällikkömme puhui (vielä minun kuullessani) raskaana olevista vähän halventavaan sävyyn.."ainahan ne hakevat sairaslomaa jo ennen äitiyslomalle jäämistään.." yms. Tympii töissä välillä niin lujaa, että tekisikin mieli hakea sairaslomaa ja jäädä kotiin lepäilemään.

Kelan paperit lähetin viime torstaina ja nyt jännityksellä odottelen, miten kauan käsittelyssä menee. Kelan nettisivuilla voi muuten kirjautua verkkopalveluun, josta ainakin minun kohdallani jo näkyy, että vanhempainraha-hakemus on saapunut käsittelyyn. Sitten kun asia on käsitelty, siellä on oma osio, josta löytyy päätökset. Näin voi siis ehkä vakoilla sitä, koska äitiyspaketti kolahtaa postiin. [;)]

Nyt olen alkanut jo oikein tosissani tutkimaan eri lastentarvikeliikkeiden valikoimia. Lähdemme lauantaina mieheni kanssa ostoksille, joten saas nähdä, mitä kaikkea sitä mukaan tarttuukaan. Pidän shoppailusta ja tämähän on erityisen mukavaa shoppailua! [:)]

Minutkin lähetettiin neuvolasta sokerirasituskokeeseen, johon varasin ajan ensi viikolle. Ja syyksi sanottiin, että painoindeksini ja ikäni ovat molemmat siinä rajoilla (eli 25). Ja lisäksi vaavi on kasvanut yläkäyrällä, mutta ei mielestäni mitenkään huomattavasti. Tuntuu siis itsestä hieman turhalta kokeelta, kun ei suvussakaan koko tautia ole. Mutta toisaalta ei se nyt varmaan mikään ihan kamalakaan juttu ole. Harmittaa vain minuakin, kun pitää töitä sumplia sen takia.

Perhevalmennuksetkin alkavat ensi viikolla ja niitä on viisi kertaa + sairaalan tutustumiskäynti. Se vain jälleen ärsyttää, että tutustumiskäynti on keskellä päivää - joudun siis senkin takia järjestämään töitäni ja epäilen, että pääseekö mieheni lainkaan mukaan. [:(] Olisi kuitenkin kiva, että hänkin tietäisi paikat jo entuudestaan, kun se aika koittaa.

No tulipa taas paljon tekstiä. Nyt lähden syömään - tenava taas potkii lujaa masussa. Vaatiikohan sekin ruokaa! [:D] 
Mukavaa viikon jatkoa!

Heips!
Masu asukki täälläkin potkiskelee välillä niin et koko maha heiluu...[:)] Sain maanantaina toimitettua Kelalle tarvittavat paperit ja nyt äitiyspakkausta odotellessa. Seuraavaksi täytyy alkaa suunnittelemaan vaunu ja turvakaukalo hankintoja. Jos tuossa reilun viikon päästä kunhan alkaa talviloma niin keskittyis niiden tutkailuun... Mutta nyt täytyy mennä syömään,et molemmat taas jaksetaan...[:)]

Moi,
Kiitos vastauksista koskien tukivyötä. Täytyykin pitää mielessä jos alkaa selkä oirehtia.  

Onks kellää muute ikinä aamulla outo olo, tai sillee et tuntuu ku maha olis kutistunu iha hirveesti :D????
Mulla meinaan illalla ku meen nukkuu, ni maha pullottaa kaaauheasti, mut aamula ku herään nii ihan ku se olis pois hävinny, mut sit taas päivän mittaa palaa takas ihan valtavaks. Tokihan se on oikeasti vaan turvotusta, mikä tulee päivän mittaan kaikesta siitä, mitä syöt yms. JA nukkuessaanhan suolistokin toimii hurjempaa vauhtia ku valveilla, joten turvotus häviää. Mut ihan kysymys luontosesti huolestuttaaks ketää aamusin? :D

Heips,
Jna, juu olen huomannut saman itse ja sitä olenkin ihmetellyt... aamulla pieni maha ja illalla isompi... kiva huomata että en ole ainut. Kai se johtuu että yön aikana ruuat on sulanut ja turvotus vähinnyt... luulisin[:D]
Sain tänään vihdoin sen äitiyspakkauksen, tuli itse asiassa nopeammin kuin odotin, ihana hypistellä niitä.... paljon oli tavaraa. Nyt ei malttais odottaa enää, kun ois jo toukokuu[:D]

Aikaista aamua jälleen kaikille!
Sama täällä, maha "piukentuu" iltaa kohden, vaikka en olisi edes syönyt mitenkään paljon... [:)] Höm, oma mielipide... [:D] 
Snoocs72, ai sulle tuli jo äitiyspakkaus. Voi kun ihanaa! Mun pitikin samaten mennä kelan sivuille kurkkimaan, että mitä kaikkea siihen pakettiin oikein kuuluukaan.
Miten oot muuten jaksanut kävellä portaat? Muistanko oikein, että kirjoitit aiemmin, että teillä ei ole talossa hissiä?

Takaisin