Toukolahjat

Sammakko, tyhmiä kysymyksiä ei olekaan! [:)]

Raskaustodistuksen saa neuvolasta rv 18, ja ymmärtääkseni se lähetetään KELA:an jotta saa sitten valita äitiyspakkauksen tai pienen rahasumman. Korjatkaa jos olen väärässä, koska en ole itsekään mikään asiantuntija!

Sen kuitenkin tiedän että äitiyspakkaus on arvokkaampi kun se rahasumma, mutta jos kyseessä ei ole ensimmäinen lapsi (tai muuten vaan löytyy vermeet valmiiksi) niin tarvikkeet saattaa löytyäkin jo kotoa ja raha siis olis tarpeellisempi. [8|]
 
Sammakko ja maam80:
 
Raskaustodistus tarvitaan myös sitä varten, että saa Kelalta tuen. Eli työnantajahan ei maksa rahaa äitiyslomalta vaan Kela ja rahaa ei irtoa ilman raskaustodistusta.
 
Toukka85:
 
Mä myöskin heräilen yöllä siihen, että selkä ja lihakset on ihan jumissa. Tuntuu siltä kuin olis melkein lihakset kipeet. Mä oon miettinyt, että johtuuko se mahan painon lisäksi nivelien löystymisestä. Mulla myös puutuu kädet, kun makaan kyljellään mutta selällään en enää pysty juurikaan makaamaan. Mulla loppuu aivoista happi, sydän rupee jyskyttämään ja hengästyttää. Vauva ja kohtu painaa jo niin paljon, että ne painaa verisuonia.
 
Eilen illalla just nukkumaan mennessä mun oli vaikea löytää hyvää asentoa ja kauhea valitusvirsi oli menossa isukille, kun hetken sitten mietiskelin ja totesin, että parin kuukauden kuluttua varmaan nauran itselleni, että joulun aikaanko muka oli hankalaa :) Siihen loppu valitukset ja unikin tuli nopeesti..
 
Mä itseasiassa muuten tilasin sen dopplerin eilen ja se saattaa jo tulla ennen joulua. Jos se tulee niin varmana raahaan sen mukaani mun isän ja äidin luokse niin nekin pääsee kuuntelemaan sykkeitä :)
 
Sikkara215:
 
Eilen innostuin niin siitä dopplerista, että unohdin sanoa sulle: hae ihmeessä sairaslomaa sen verran, että pystyt taas istumaan kunnolla! Mä tiedän millasta on olla selkäkipuisena töissä ja se on ihan hullun hommaa. Eihän siinä edes pysty oikeasti keskittymään mihinkään, varsinkin kun et edes voi oikein syödä mitään kunnon kipulääkkeitä. Parhaiten selkä paranee sillä, että ensin lepäät akuutin kivun yli ja sitten alat nopeasti kuntouttamaan. Ei missään tapauksessa mitään toimistotuolilla istumista! Parasta kuntouttamista on muuten ihan samat asiat, joita pitäis tehdä nyt tän raskauden takia. Eli syvien vatsa- ja selkälihasten treenaus ja lantionpohjanlihasten treenaus.
 
Nyt lounaalle :)
 
 
Hei taas kaikille!
 
Nyt minäkin olen varma, että pienet kutkutukset, jotka olen mahassa tuntenut ovat vauvan liikkeitä [:)]. Liikkeet vain vahvistuvat päivä päivältä. Toivottavasti miehenikin pian tuntee pikkuisen potkut mahan läpi.
 
Tänään kävin ensimmäistä kertaa vauva-liikkeessä... kyselemässä vaunuista. Meille kun on ensimmäinen lapsi tulossa, niin ei ole kokemusta siitä millaiset pitäisi hankkia. Myyjä antoi kyllä perusteellisen esitelmän ja pari merkkiä jäi nyt päällimmäisenä mieleen: Brio ja Gesslein. Molemmissa hyvät ja huonot puolet. Onko joku jo ehtinyt vaunut hankkia? Jos niin kertokaahan mitkä seikat teillä vaikuttivat ostopäätökseen!
 
Nyt on kaikki jouluostoksetkin tehty ja huomenna viimeinen työpäivä ennen lomaa. Nyt saa joulu tulla!
 
Heippa taas!
 
Huh, on töissä ollut niin kamala kiire, että hyvä, kun on kotiin välillä ehtinyt! Eilen illalla hiukan pelästyin, kun kohtu alkoi kovettumaan nukkumaan mennessä, mutta ei se sattunut ollenkaan. Ja luin jostain, et ne olis niitä harjoitussupistuksia... ja neuvolasta vielä varmistin, ja sanoivat sieltä, että kuulostaa ihan niiltä ja vaarattomia ovat. Tietty jos jatkuvasti tulee, niin täytyy käydä lääkärillä näytillä. Mut ajattelin kuitenkin tiistain ultraan odottaa, kun siihen on niin lyhyt aika. Ja th sanoi, että ihan normaalia, jos supistelee kiireisen päivän jälkeen. Yleensä olen hiukan sellainen, et annan vaivojen olla, mut nyt täytyy ajatella tuota toistakin, pientä ihmistä ja sen hyvinvointia. [:)]
 
Viper: Me ei vielä olla ehditty vaunuostoksille, ajateltiin tossa alkuvuodesta mennä. Itsekään en tiedä noista vaunuista niin, mut meinasin sellaset hankkia, joiden kanssa on hyvä liikkua. Ei kallein aina paras ole, mut eipä aina halpa ole hyvä. Et kai se täytyy itse vaan käydä kokeilemassa. Mut tietenkin "laatuvaunuihin" on sitten saatavana tarvittavia vara-osia... No juu, kaikki tekee tavallaan, ja yhdelle hyvät vaunut ei sovikaan toiselle. :) Mies on kuumeisesti miettinyt autoon turvakaukaloa (automies kun on) ja Recaron haluaisi lapselle (kun isä ei kerran saa!). Ystäväperheellä sellainen on ja he on olleet kovin tyytyväisiä. Pestävä päälinen ja käyttöikä n. vuoden erilaisten säätöjen kanssa. Täytyy käydä tutustumassa. :)
 
Mulle terveydenhoitaja sanoi, että neuvola antaa raskaustodistuksen vasta, kun 22 vko on täynnä. Koska ennen sitä niiden täytyy jotenkin todistaa, että raskaus on yhä "voimassa". Kun sovittiin kuun alussa tammikuulle uutta käyntiä, niin sanoi, että ei voi antaa KELA:n papereita edes päivää ennen 22. raskausviikon täyttymistä, koska muuten Kela kyselee perään. En sit tiedä. Me laitetaan tammikuun eka perjantai paperit kuntoon neuvolassa ja "pääsen" selvittämään äitiysraha-asioita ja saadaan äitiyspakkaus tilaukseen. Kun äitiyspakkauksessakin on joku tietty raja (ts. raskaus kestänyt tietyn aikaa) ennen kuin sen voi tilata. Ei pysty ymmärtää näitä vielä, ehkä neuvolassa selviää. :)
 
Juuh, taidanpa painua pehkuihin, oon aivan poikki. Ihan kuin alkuraskauden väsymys olis iskenyt uudestaan!! :/ Tai sit se vaan on tämä Turun ympärivuorokautinen pimeys ja täysin lumeton maa. Joulua ei kuitenkaan pilaa mikään, joten sitä odotellessa! [:D]
 
Yhyy on se totta että hampaat kärsii raskauden aikana.. Just äsken laitettiin iso paikka ja tänään irtosi taas, vihloo ja kiukuttaa! [:@]
 
Mitäs muut mammat puuhastelee päivisin? Mulla meinaa mennä vähän aika pitkäksi.. Joulukortit kaikki väsätty ja kämppä kiiltää, koristeltu on ja ristikkolehtiä ei jaksa aina täytellä.
 
Heips!

Mukavaa että on muitakin toukomammoja täällä [:)]  Olen yh täältä Itä-suomesta, toinen raskaus on tämä, LA 13.5. Suunniteltu ei  raskaus ollut, mutta iloinen yllätys minulle. Kaveri otti kyllä jalat alleen, joten yksin ollaan. Mutta häntä pystyy, kyllä se tästä!!
 Esikoinen on jo 10v. poika ja ei tiedä vielä, halusin odottaa jouluun ja antaa hänelle sitten uutiset joulu lahjana. Todella erilainen on ollut tämä raskaus, pahoin vointia ja kauhea väsymys eka kolmannes, mutta nyt olo on hyvä ja masu kasvaa. Hemoglobiini todella alhainen (110), mutta eikähän se hoidu näillä tableteilla.
Vilkas pikku kaveri on tämä, kovasti potkitaan. Rakenne ultra on 30.12. vielä en ole päättänyt kysyiskö kumpi siellä on.... toisaalta tekis mieli, mutta kiva ois jättää yllätykseksi, oma tuntemus on että se on poika... 4d-ultrakin kiinnostais, mutta on aika hinnakas.
Töissä jouduin kertomaan jo pari viikkoa sitten ja tietysti en saanut hakemaani vakipaikkaa, mikä nyt ei yllätys ollut.
Hyviä odotus aikoja kaikille[:)]

[hr]
 
[font="times new roman"]Heippa kaikille ja kiitos ohjeistuksesta koskien raskaustodistusta ja kelaa.
[font="times new roman"]Saapa nähdä saadaanko me toukokuulaiset jo vuoden 2009 mallia oleva äitiyspaketti.
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Jonkin verran oon koittanut tutustua turvaistuimiin, mutta mitään hankintoja ei olla vielä tehty.  
[font="times new roman"]http://verkkokauppa.babystyle.fi/products/view/180#
[font="times new roman"]sivuston alareunasta löytyy jännät yhdistelmät: kaukalo kiinni kärryyn ja menoksi. Noita on kauppakeskuksissa tullut jonkin verran vastaan. Varmasti melko kätevät, jos siis tarvetta tuollaisille on.
[font="times new roman"]Mulle vaunuissa mulle merkkaa myös se, että ne ovat tarpeeksi kokeat (kahva ja muutenkin). Pitkä kun oon.. Kokeilemallahan sen saa selville.
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Snoocs72 surku kuulla, että vakipaikka meni ohi.
[font="times new roman"]En ole töissä vielä puhunut kenellekään. Meillä on vaatetus sellainen, että se hukkaa vartalon muodon aika hyvin. Ehkä seuraavan ultran jälkeen kerron… Tosin mulla on ollut näitä “kerron sitten” –kohtia jo aiemminkin. 
[font="times new roman"] 
[font="times new roman"]Maam80, mulle oli jo yksi reikä ilmaantunut.
 
Jaahas, täällä ollaan taas. Mitään uutta ei ole tapahtunut, liikkeitä odottelen kovasti. Jotain tunsin jo vkolla 14 asti, mutta saisi alkaa tuntumaan jo selvemmin.
 
On se mukavaa näin joulunaikaan kun saa hyhvällä omatunnolla mussuttaa "vähän liikaa" ruokaa, nytkin maha täynnä riisipuuroa. Mieskin tokaisi vähän kateellisena et "no, pikkuisen ekat joulupöperöt", ja lähti juoksulenkille [:D]
 
Juu jouluna saa syödä [;)]
Konvehtirasian eka kerros meni kerralla [8|] Se on tosin normaalia mulle, mutta jos tässä ajan mittaan makean himo lisääntyy, niin voihan kääk...  Onneksi alemyynti koskee suklaarasioitakin, heh... Ei vaan. Joku järki tossa karkin syömisessäkin pitää olla. (helppo sanoa)
 
Meinaatteko mennä alemyynteihin ostamaan vauvan vaatteita?
 
 
[:D] Ihan pakko aloittaa ilosella virneellä, kun vaan ollaan niin hyvällä tuulella! :D Voi vitsi... käytiin rakenneultrassa miehen kanssa tänään ja oli aivan mahtavaa... siellä se liikkui niin kovin, et oli kätilöllä kova työ saada kaikki tarvittavat näkyviin. :) Pää alaspäin se siellä köllötteli ja latas välillä ihan hurjia iskuja! Paras olikin, kun toisellä kädellä raapi päätään ja toisella kädellä takapuoltaan! Kätilö sanoikin, et no, mehän ollaan polveuduttu apinoista. [:D] Huomasin vaan jossain vaiheessa, kun toisesta silmästä valui kyyneltä poskelle. Se oli kyl hienoa!

Sammakko: Vauvanvaatteita tarttis varmaan kyl mennä vielä KATSOO (heh, ihan vaan katsomaan...)... Ja mietittiin kans, josko menis vaunuja ja muita vehkeitä katselee. Et olis ajoissa liikkeellä. Miehen prioriteetti on tietenkin kaukalo ja sen värien sopivuus auton verhoiluun (kai se tommoseen sit peittää hiukan omaa jännitystöä, ja toisaalta haluaa lapselle kaikkein parasta). :) Tossa yks ilta Toukka potkas niin kovin, et mies varmasti tunsi... Ja tänään ultrassa näkyi, kuinka se oikein latas sitä potkua! :D

Huh... taidanpa mennä jatkamaan pieniä jouluvalmisteluja, että voi hyvillä mielin mennä huomenna töihin! Kaikille siis oikein hyvää ja HERKULLISTA joulua!!!
 
Toukka85, viesti-ikkunan yläosassa oikealla on mm. kohta "oma käyttäjätili". Ton teksti/linkin kopioimalla kohtaan "allekirjoitus", pitäisi kuva alkaa näkymään.
Kiva kuulla, että ultrassa meni kaikki hyvin. Hauska toi pään ja takapuolen raapiminen. [:)]
 
Meilläkin tuntuu tällä hetkellä olevan toi kaukalo aika ykkösasia. Kieltämättä niitä oon itsekin enemmän tutkiskellut. Niitä vöillä kiinnitettäviä istuimia on aikoinaan tutuilla ollut: oon joutunut miettimään, että mistä ne vyöt oikein kuuluukaan mennä... Nythän on paljon malleja, jotka on helposti ja varmasti oikein kiinnitettävissä. Malleja on niin valtavasti (niin kuin vaunuissakin), että miten sitä osaakaan valita just sen oikean. [:)]
 
Hauskaa joulua kaikille!
 
Huomenia!
Sammakko, kiitos ja kiitti tosta linkistä, kävin jo tutkimassa.
Herkuteltu on täälläkin, suklaata menee ihan urakalla[:)].  Olo menee välillä kuin jojo, eilen huono päivä, pyörrytti aika lailla illalla.... ei kai se sen vaarallisempaa ole...? viime raskaudesta on jo niin kauan että tuntuu välillä kuin ekakertalainen[:D]
Odottelen tässä että poika herää, että voin kertoa hänelle jouluiset uutiset. Sit kohti mummolaa joulun viettoon.
HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE!
 
Rauhallista Joulunaikaa kaikille!! [:)]

On se niin kummallista miten tuo aika vierähtää kun tänään tuli tasan puoliväli täyteen [:)]. Alle 5 kuukauden päästä on ehkä jo nyytti sylissä.. Ihanaa! <3
Tässä oli muutamia päiviä etten tuntenu mitään liikettä mahassa ja kerkesin jo huolestumaan mutta tänään onneks pikkuinen on ilmoittanut pienillä tönäisyillä olemassaolostaan. Vielä kun tuntis niitä kunnon potkuja niin pääsis mieskin mukaan ihmettelemään [:D]

Mutta tosiaan oikein tunnelmallista joulua ja syödäänhän kinkkua nyt urakalla [:D]
 
huomenta

joo niin se joulu vaan on mennyt pikku hiljaa kohta ohitse..
itse kans nyt ollut hiljainen päivä eilen ja aaton aattona.. kyllähän se alkaa heti pelottaa kun aattona oli kauhea vilske.tunsin paljon.harmi ettei niin kovia että mies tuntisi ne..kova halu hänelläkin tuntea..
ja jospa niitä liikkeit tänää taas tuntuisi niin ei tartteis taas olla huolesta sekasin.. ja tosiaan puolet viel ni sitte ehkä jo pieni vauva on sylissä.. kauheesti oottaa sitä hetkeä..
ja ihana kun pahoinvointi taitaa olla nyt jo takana. minullakun oli sitä pitkälti vaille 18vk...
suklaata myös itselle on uponnu ja mieskin tossa aina muistuttaa että onkohan tuo ihan hyväksi...
ensiviikolla rakenne..iik.. sitä peläten..ja jännittäen..

hyvää joulua .. =) viel..
 
Niin meillähän on anihani laskettu aika hyvinkin lähekkäin, minulla siis 14.5 [:)]. Ja viime neuvolakin oli meillä tismalleen samana päivänä (selailin vanhoja viestejä äsken) ja rakenneultrakin samalla viikolla. Me ollaan ultraan menossa 31.12 eli toivottavasti voi hyvillä mielin ottaa uuden vuoden vastaan... [8|] Hieman tosiaan jännittää että onko pienellä kaikki hyvin vai selviääkö jotain ikävää. Vielä kun olen tälläinen hermoheikki että alan stressaamaan kaikesta mahdollisesta  Mies on taas sellanen peruspositiivinen eikä hermoile ennenkun on oikeesti syytä. Yrittää sit minuakin aina rauhotella et eiköhän kaikki hyvin ole [:D].

Huomenna alkaa sit täällä jo arki kun joudun v-lopuks töihin menemään [:@] Ja jo aamukuuteen... Saas nähdä miten saan itseni ylös vedettyä kun tänäänkin heräsin vasta puoli tuntia sitten [:D] Mutta se on vasta huomenna, tänään nautitaan vielä joulun rauhasta! [:)]
 
Hei taas!
 
Joulu meni rauhallisesti, kaikenmaailman laatikoita mussuttaen. Pikkupapana on pitänyt melkoista rumbaa tänään vatsassa, taitaa hänellekin jo riittää jouluruoat [:D] Hassun tuntuisia nuo potkut, olin odottanutkin niitä jo kauan.
 
Heippa taas! [:)]
 
Sammakko: Kiitos vinkistä, taidankin kokeilla! :)
 
Joulu on sit tosiaan ohitse... ei sitä juuri ehtinyt edes huomata, kun olin töissä koko joulun. Mukavasti se sielläkin meni, ja nyt saa olla sitten pari päivää vapaalla. Uusi vuosikin lähestyy, ja tuntuu ku aika olis vaan kadonnut johonkin! :) On ollut tässä rikas vuosi takana, mutta taitaapa ensi vuodesta tulla vieläkin rikkaampi ja rakkaampi. <3
 
Koko joulu on vatsassa ollu menoa ja melskettä! Kuperkeikkaa on heitelty ja kääntyilty ja potkittu kovin. Ihanalta se vaan tuntuu. :) Voi olla sit ajan kuluessa potkujen voimistuessa eri mieltä, mut nyt ainakin saa ihan vaan nauttia! :)
 
Onko teillä ihmeellisiä menoja tai lupauksia uudelle vuodelle?
 
Jaa, taitaakin olla aika mennä pistämään viimeiset kinkunrippeet ja joululaatikot napaan! Saa taas seuraavan kerran ensi vuonna! :)
 
Hauskaa uutta vuotta ja vauhdikkaita potkuja kaikille! [:D]
 
Takaisin
Top