Toukolahjat

Tervehdys jälleen,
Tänään on sitten tasan kolme viikkoa laskettuun aikaan. synnyttäminen on enemmän ja vähemmän joka päivä mielessä, vaikka saattaahan siihen olla vielä pitkäkin aika, jos menee yli.
Viime viikolla sain vikalla lääkäri kerrralla kuulla, että mun maha-asukki onkin pää alaspäin. siihen saakka terkka oli joka kerta sen todennut oleva poikittain. ilmeisesti se on kumminkin koko ajan ollut oikein päin. Mun mahan muoto on kuulema hämäävä ja lantiossa on niin paljon tilaa, että ei ihme jos tullut väärä arvionti.
Lääkärikin oli niin täpinöissään "löydöstään", että unohti kuunnella asukin sydänäänet. Eikös ne nyt pitäis aina kuunneella? no, ei sen puoleen, minäkin muistin sen vasta kotona..
Tosin liikehdintää on masussa, joten uskon että hyvin menee.[:)] Paino arvioksi sain 3200g, vaikka sf-mitta on vain 30.

Toukokuulle on tiedossa hieman muutakin puuhaa kun synnytys. ollaan meinaan muuttamassa. Oma koti saatiin vihdoin myytyä, joten pakko liikahtaa jonnekin. Siis uuteen omaan, vuokralle tai pahin vaihtoehto: anoppila.
Tietysti voi käydä niin, että mies muuttaa ja mä olen sairaalassa synnytämässä..[8|] Taidan pyytää, että saisin jäädä sinne sairaalaan vähän pidemmäksi aikaa...[:)]

Alapää kipuja on ollut jo jonkin aikaa. aikaisemmin ihmettelin niiitä, mutta nyt tuntuu järkeen käyvältä, että asukin pää on jo niin alhaalla, että alkaa painaa. Koiran lenkitykset on pitänyt alkaa jättää vähemmälle, muuten siitä tulee niin kipeäksi, että lopppu päivän saa maata sohvalla.
Se on muuten totta, että yleisissä paikossa pääsee tuijotuksen kohteeksi. Salilla käydessä saa ainakin ihmisiä kiinni tuijotuksessa. Kaupassa käydessä on taas se hyvä puoli, että kaikki tuntuu väistelevän. se on ihan kiva varsinkin jos on kovin ruuhkaa. mahasta on siis jotain etuakin.[:)] 

Aurinkoista odottelua kaikille!

iltaas

tänää oli myös minulla neuvola ja olihan tuolla kaikki ihan kunnossa,paino vaan alkanut nousemaa huimasti.. :( ja turvotusta on.passitti myös verikokeisiin katsoen ettei ole sitte toksylooma eiku mikä se onkaa..mut kumminkaa..mutta ei niistäkään mitään ollut.. joka on siis hyvä.
vauvan sydänääniä kuullessa ensin ei meinannut löytyä ja sitten kun löyrty alkoi mahassa kauhea melska..ei tainnut asukki tykätä että kuunnellaa,taikka mun asennosta.. siinä sitten terkkari naureskeli vaa ku potki ja myllersi..
vissiin hieman oli laskeutunut viime kerrasta..totesin vaan et enpä mä ole ihan varma.. jotenkin niin "urvelo" olo on aina ku kysytää jtn ja sitte ei tiedä... mutta ei siinä..
jännityksellä tietty odottaa milloin asukki haluu tulla maailmaan, huomenna tasan 2vk laskettuun aikaa ja ensiviikolla olisi omatkin synttärit :)
onko muilla tosiaan tota turvotusta,esim jaloissa ja sormissa? itsellä on ja välill' oikein ärsyttää ku ne on niin paksut..yh. mutta ei kai tässä auta muu ku toivoo et turvotus laskisi synnytyksen jälkee ja saisi takaisin ne omat sormet ja jalat :D

jaksamisia ja jännittämisiä kuka saa ensin pienen nyytin syliinsä :)

Moikka!

Minulla on myös turvotusta, minkä takia painokin on nousut aika lailla, n.1kg/vko vauhtia. Ulkopuoliset ei huomaa turvotusta, enkä itsekään oikeastaan muusta kun siitä että sukista jää sellaiset rannut nilkkoihin ja sormukset otin jo n. kk sitten pois kun rupesivat kiristämään. Päivän aikana paino nousee sen parikin kiloa ihan vaan turvotuksen takia.
Tänään oli neuvola ja vauvan pää kuulema jo kiinnittynyt. Kohdunsuullakin on muutosta tapahtunut, joten lähtölaskenta on alkanut [:D]. En ole vieläkään sairaalakassia pakannut, mutta lista on valmiina. Eipä sinne kyllä kummoisia tarvikkeita mukaan tarvitse ottaa. Kunhan on kännykkä & laturi, kamera, mp3-soitin, tohvelit ja hygieniatarvikkeet... (no, ehkä jotain evästä miehelle[:)]). Eipä sitä kai muuta tarvi. Mies tuo sitten vauvan vaatteet tullessaan meitä noutamaan...kun tietää kumpi tulee, minkä kokoinen ja millainen keli sitten on.
Hirveästi on ollut energiaa viime päivänä, onko se sitten sitä pesänrakennusviettiä vai mitä. Mutta olen siivonnut kämpän pariin kertaan, pyykännyt monta, monta koneellista & silittänyt, vaihtanut kukkien mullat, leiponut, tehnyt simaa... mitäs sitä vielä keksis?? Ulkona on ollut aivan ihanat kelit, nyt tosin sataa vettä, mutta se tekee hyvää, lähtee pölyt ja rupeaa luonto vihertämään! Vappu menee varmasti ihan rauhallisissa merkeissä kotosalla, joutuu mieskin olemaan kuivin suin, kun ei tiedä milloin lähtö tulee[:)].

Hyvät vaput kaikille ja mukavaa loppu odotusta!

Heipsis[:)]

Tänään oli viimenen lääkärikäynti(toivottavasti..)ja kaikki hyvin.Vauvan kooksi arvioi h-hetkelle 3,5kg max,mikä passaa mulle paremmin kun hyvin[:D]Pikkanen oli pää alaspäin ja jo himppusen verran laskeutunutkin.Mut pitihän sen terkkarin päästä painosta sanomaan,vaikka mun mielestä ei mulle oo ees niin kauheesti tullu(13kg).."vähemmän herkkuja ja hedelmiä.."joo-joo,mut emmä kyllä minkään omenan syöntiä sen takia rupee vähentämään,karkista voin vähä yrittää tinkiä[;)]Millastahan saarnaa ne pitää niille joille oikeesti tulee paljon turvotusta ja vaikka 20kg painoa lisää..ihme nipottajia[:D]

Täytyykin tästä taas joutua ruoanlaittoon(kukkakaalisoppaa pitäs varmaan laittaa jos terkkarilta kysytään[;)]),joten hyvää loppupäivää kaikille!

Heips! [:)]

Täälläkin neuvolakäynti takana ja kaikki kunnossa. Vauvakin oli jo laskeutunut ja kiinnittynyt ja terkka sano vaan että tuskin ainakaan paljoo yli lasketun ajan menee [:D]. Mua kun on alkanut pelottamaan synnytyksessä pelkästään se että jos joudutaan käynnistämään.. Oon kuullu niin kurjia tarinoita (juu juu, ei saisi kuunnella niitä [8|]) käynnistyksistä kun tuppaavat olemaan rajumpia kuin jos luonnollisesti synnytys alkaisi. Mutta terkka oli aika varma että vauva ajoissa syntyy, toivottavasti [:)]. Miestäkin alko nyt tosissaan jännittää kun sanoin että lähtö voi oikeasti tulla milloin vaan kun vauvakin jo lähtökuopissaan on.. Apua! [:D]

On sinulla ja_na kyllä aika nipo täti terkkarina... Täällä suunnalla oli tullut nyt viikossa painoa 1,4 kg lisää (turvotusta jonkin verran ja on myös tullut mässäiltyä..) ja terkka vaan naureskeli eikä ollut mitenkään pahasti huolissaa. Kun pissa ja RR kuitenkin mallillaan ja vointi muutenkin hyvä. Kaikenkaikkiaan painoa on siis tullut jo 17,5 kg!! Ja terkkari myös sano että aika paljon painosta voi jo jäädä laitokselle. Eipä tuo kauheesti käskenyt syömistäkään rajoittaa vaan toivotteli hyvät vaput ja saa kuulemma munkkiakin syödä, kohtuudella tietysti [:D].

Mutta nyt heitän sohvalle hetkeksi pitkälleen kun koko päivän ollut menossa..

Heips,
tiälläkin on sitten eilen neuvolassa käyty, kaikki oli hyvin, painoa tullut 800g viime kerrasta. Viimeisessä ultrassa viime viikolla paino arvio oli 2,9kg, joten pienempi taitaa tästä tulla kuin esikoisesta..jospa oiskin tyttö [;)] Neuvolan mukaan synnytys ei ala ainakaan ennen laskettua aikaa..noh saas nähdä sitten, kun ei menis kauhiasti yli.. ikävää se odottaminen.
Jokos teillä on nimet keksitty? mulla on niin monta vaihtoehtoa että ei osaa päättää[:D], jospa se sit selviää kun sen vauvelin näkee.

Hei!

Huhh nyt taisi tulla ulkoiltua yli voimavarojen, jalat särkee ja alaselkä meinasi sanoa sopimuksensa irti kesken tiskaamisen -pitänee alkaa pistää mies hoitamaan nuokin hommat [:D]. Nimi meillä on tytölle valmiina, mutta jos sieltä poika putkahtaa niin ollaan sormi suussa.. Nyt alkaa tulla kommenttia ulkopuolisilta että "ei taida olla pitkää kun teillä on vauva", ja ankkakävelystäkin ollaan huomautettu, hahah.

LA on 30.5 mutta kyllä tuo maha jo NÄYTTÄÄ siltä että minä sekuntina hyvänsä, kaveritkaan ei enää uskalla liikkua kanssani normaalisti kun pelkäävät että alan synnyttämään kesken kaiken [:D]. Koko vkl oltiin ulkona, grillailtiin ja muuta, mutta vasta tänään kauppareissun jälkeen tosiaan tuntui siltä että eih, nyt pitää kyllä hidastaa tahtia. Meninkin kotona pitkälleni ja nukuin makeat päiväunet.

moikka. vielä viikko laskettuun aikaan. kävin tänään pitkällä lenkillä miehen ja koiran kanssa ja sit käytiin sen jälkeen kaupassa ja nivusia alkoi vihlomaan niin vietävästi että jouduin kumarassa kävelemään kaupasta pois.kyllä hävetti.ihmiset vaan tuijotti.[:D] sit ajeltiin autolla hiekkatiellä kaikki kuopat läpi,että jos laps vaikka vähän laskeutuis,mut eipä tainnu mitään tapahtua.. huomenna aattelin leipoa. teen munkkeja ainakin[:)] tietääkö kukaan että miten kauan kestää synnytyksen jälkeen että maha laskeutuu? ei sinänsä,että mulla kiire mihinkään ois, ois vaan kiva tietää,kun mun kavereilla on eri versioita siitä. itellä on lähtenyt painoa raskauden aikana 13kg pois,eli painan nyt vähemmän kuin ennen raskautta.olin tosi ylipainonen ennen raskautta,ja on ylipainoa vieläkin. mutta jos menis sohvalle lepäämään,kun istuminen ottaa taas nivusiin...[:@] -sohvi-

Aamua,
Sofia, sulla on kyllä kivasti paino pudonnut. Mulla vaan paino lisääntyy: tähän mennessä on tullut 15 kg. Neuvolatäti ei oo missään vaiheessa maininnut painosta, onneksi. Mukava ihminen, siis ihan muutenkin, ei vaan sen takia, että ei oo mun painoon puuttunut [:)]
Meillä on etunimi valmiina ja kyllä mä luulen, että siinä tullaan pysymään.
Saahan nykyään osastolla käyttää kännykkää?

Hyvää keskiviikkoaamua[:)]

Onnittelut sofia80 hienosta painonpudotuksesta,laihduttaminen raskauden aikana on kyllä enemmän kun 10 pisteen arvonen suoritus[:)]

Meilläkin on tytölle nimi valmiina.Alusta asti oikeestaan puhuteltiin sillä nimellä vaikka ei vielä tietoa sukupuolesta ollutkaan.Me  ei käyty missään 4d-ultrassa,et sukupuoli on ihan pelkästään normiultran perusteella päätelty ja pakko myöntää,et vähän jänskättää kun vaatteet on aikas lailla vaaleenpunasia tai röyhelöitä..Et jos sieltä sit kuitenkin tulee poika..Ei sillä,ettäkö sukupuolella olis yhtään mitään väliä kuhan terve on,mut kyllä me vähän hämmästytään jos vauvalla onki pelit ja vehkeet[:D]

Mun käsittääkseni normi synnytysosastolla saa kyllä käyttää kännykkää.Ja kyllähän lääkäreillä on kännykät ihan millä osastolla vaan..

Tänään aattelin ottaa ihan rennosti ja maata vaan sohvalla..jos vaan maltan..ainaki yritän[:D]

Heissan

joo onkos se muuten terkkari joka kattoo onko vauva laskeutunut ja kiinnittynyt vai eikös se ole se lääkäri joka aina ultrailee? hieman saa nyt kyllä olla noloissaa kun en tiedä..[8|]
mutta ei siinä mitää.. vointi on ollut ihan jees.kovasti laskee melkein päiviä että milloin la on..mutta tulee kun on tullakseen.. nukkuminen on edelleen ollut aika ärsyttävää kun heräillee joka parin tunnin välein.painoa on tullut.mutta onneksi itsellä kans ei ole siitä niinn pahasti mainittu,hieman toki huolissaa kun 1kg viikossa tulee..mutta.seuraillen..
ja luulisi ainakin että osastoilla saa olla kännykät,ja ainakin meille sanottiin että ne on kiva olla mukana tjn.. joten miksei saisi olla :)
ehkä siell synnytyssalis ei tietty mutta sitte nii :D
eilen pakkasin kassit,ihan vaa huvin ja urheilun vuoksi.. onpahan nyt ne valmiina jos itelle tulee lähtö ja siin töhinäs ei voikkaa mitää tehä..
eilenki soittelin siskolle keske sen koulupäivä niin sisko oli jo varma et oon lähteny synnyttämää,petty vaa ku sanoin että ei ei.. :D kovasti on odotettu vauva tulossa.. :)
kaupassakin pitäsi tänää käyä,saas nähä miten sekin onnistuu,ei oikeen ole mielipuuhaa nykysi toi kävely ku alkaa sattumaa.. mutta jos pikku hiljaa ja varovasti liikkuisi sinne kauppaan..

meillä on kans nimi niin pojalla kuin tytölle..tosin etunimi vaan..mutta on kumminkin :)
mutta menen tästä paineita mittailemaan.. keskiviikkoa : )

Moi!

Äkkiä tulin vaan anihanille vastailemaan kun kyselit tuosta vauvan laskeutumisesta ja kiinnittymisestä että kuka kattoo.. Niin minulla ainakin terkkari käsikopelolla kokeili miten alhaalla vauvan pää on ja että heiluuko vielä (kovasti painelikin ja tuli jo tunne et vauvan pää menee ihan lyttyyn [8|]). Eli ei ultralla katsottu eikä ollut lääkäristä tietookaan. En tiedä sitten onko tämä ihan normikäytäntö joka paikassa vai vaihteleeko taas paikkakunnittain..

moikkis,
kuka piilotti taas auringon....
anihani, mulle ei kyllä lääkäri eikä neuvolakaan(muistaakseni[:D]) mitään sanonut kiinnittymisestä tai laskeutumisesta, sanoivat että nyt vain odotellaan... Pitää muistaa kysyä ens kerralla.

Moikka!
Täälläkin se on terkkari joka kokeilee käsin painelemalla,et onko pää kiinnittynyt jo lähtöasemiin... Tänään oli sitten viimeinen lääkärin tarkastus,jos nyt ei sitten satu mitään ennen h-hetkeä. Kaikki on kunnossa ja lääkäri meinas et kyllä se sinne lasketun ajan tietämiin menee ennen kuin lähtö synnyttämään tulee eli kolme viikkoa vielä odotusta jäljellä...[:D] Painoarvio oli tällä hetkellä 2726g eli ihan käyrien mukaan mennään. Syntymäpainoksi veikkaili sellaista 3300g, ja normaali alatie synnytyksellä pitäis onnistua.
Mutta nyt täytyy alkaa syömään ennen kuin iskee heikotus.
Hauskaa vappua kaikille!!!!!

heip

joo no pitää ensiviikolla kysellä kiinnittymisest yms ymss kun on neuvola-aika. mutta aurinkokin välillä on esillä piilossa.. aah.. :D
mutta pitää mennä jatkamaan hommia.toisin sanoen lepuuttamaan mun kauhean turvonneita jalkoja.. kyl meinaa välil itku päästä kun huomaa miten turvonneet noi jalat on.. ei oo kiva.. ja sormetki on hieman kipeet.. mutta.. jospa tämä tästä.. 

heips.

Wappua kaikille!
Mä oon kyllä aika pihalla noista kiinnittymisistä, pituuksista ja siitä miten paljon on "paikat auki", että huh huh... [8|] Tosin musta tuntuu, että oon ollut koko ajan aika pihalla näistä termeistä ja siitä mitä tapahtuu. [:)]

Ilmeisesti voi mennä laskettuun aikaankin asti vaikka kaikki on jo sillä mallilla, että vaavi voi syntyä hetkellä millä hyvänsä, niin kuin mulle sanottiin. Oon tässä jo venaillut malttamattomana, että milloin vaavi on tulossa, vaikka mitään mulle "näkyviä/tuntuvia" merkkejä ei ilmassa ookaan eli voi olla, että mennään laskettuun aikaan tai vaikka yli.

Eikös edessä ole käynnistys jos vaavi alkaa olla iso? Lääkäri sai viikolla 35 mittailun tuloksena 2800g ja sanoi, että vaavi on kooltaan isohko, siis tietty viikkoihin nähden [:)] Odotellaan odotellaan...

Ja eikun munkkia syömään [:D]

aurinkoista torstaita..

itse kans olen tämän raskauden kans ollut välillä niin ulkona,samoin kiinnityksist,laskeutumisist,ja supistuksista..pikku hiljaa alkaa saada toki selkoa supistuksista,mutta ei ne kai edelleenkään ole olleet kipeitä..
itsellä kans tulossa tosiaan hieman isompi vauva,arvioide mukaa,joten tietty miettii antaako ne tosiaan mennä sinne yli lasketun ajan tai.. no varmaan siihe la ainaki jos ei halua tulla sitä ennen.. nyt toisaalta vaan toivoo että olis ensviikko ett pääsee neuvolaa ja kyselemään sieltä sitte mieltä painavia kysymyksiä kiinnittymisistä yms yms..kun tosiaan viimeks se tätönen joka kuunteli sydän ääniä ni paineli ylävatsast ja ihmetteli tai totesi et onko tämä jo vähä laskeutunut..mutta jotenkin jäi hieman epäselvä olo asiasta..

oletteko muuten kaikki hommanneet sitteriä? itse olen suunnitellu sen hommaamista,eikös niissä kaikissa ole melkein se sama painoraja,? pitäisi varmaan niihinkin hieman keskittyä ja tutkailla.. tällä hetkellä on hieman tiukkaa rahallesesti.rahat tulee vasta vajaa 2vk päästä..et jos sitte hommaisi sen sitteri,on silloin myös la lähellä ja tuskin kai sitä sitteriä tarvitaa ihan heti ? [8|]

voisi varmaan laittaa viel noita vauvan tarvikkeita esille ja paikoilleen ja valmiiksi.. muutama tuttipullot ja tutit on keitelty.onpahan neki valmiina sitten kun aika on.. tässä pohtinu millasellahan pumpulla sitä noihin vaunujen renkaisiin sais ilmaa.. ovat aika tyhjiä..tai siis niin..kyse on emmajunglen vaunuista.. mutta kaippa se kokeilemalla ja tutkailemalla sekin selviäisi.. ?...

mutta eikun aamuhommien pariin.. hyvää vappuuu :)

Iloista vappua kaikille!

Täällä on melko viileä aamu, mutta aurinko onneksi paistelee pilvettömältä taivaalta, joten eiköhön se lämmitä päivän mittaan. Illalla olisi tarkoitus mennä ulos kattelemaan vähän vapun juhlintaa. Ehkä maistaa vähän kuohujuomaa. Opiskelijat ainakin on liikenteessä ja osa varmaankin suuntaa terasseille, jos on lämmintä riittävästi. Upea voitto oli myös lätkäjoukkueelta eilen Tsekistä, hienoa Leijonat!

Vähän jännittää se maanantain ulkokäännös, mutta kaipa siitäkin selviää hengissä. Ei kai ne ammattilaiset ala vaarantamaan kenenkään terveyttä tahallaan...

Meillä ei ole vieläkään tiedossa, kumpi sieltä on tulossa ja mietinkin, että mitähän sitä osaisi vauvalle varta kotiintuloa varten. Äityspakkauksen vaatteet on melko isoja ainakin tuo kevyempi toppapuku. Menee varmaan vielä vuoden vanhallekin, joten voi olla, että hän hukkuisi siihen. Ehkä riittää päällysvaatteet ja peitto kaukaloon, niin ei palellu, jos ei oo vielä helteet...

Nyt pitää mennä heittämään petivaatteet ulos tuultumaan ja mitata paineet..toivottavasti eivät ainakaan ole nousussa.

Hyvää vappua täältäkin suunnalta[:)]

Aika jännät paikat oli tosiaan eilisessä matsissa,9 vuoden tauon jälkeen voitettiin Tsekit ekan kerran,hyvä Suomi[:D]

Mulla kans termit hukassa,ja ilmeisesti supistuksetkin..Luulin ihan et oon kokenu muutaman yöllisen supistuksen,on niin kovin koskenu ja hetken päästä helpottanu,mut kaveri sano et ei voi olla kun tuntuu vaan toisella puolella mahaa..[8|]Eli toisin sanoen,en taida vielä tietää mistä puhutaan..höh..[&:]Tosin lääkärin mukaan se,että oon jo sormelle auki,viittais siihen,et oon saanu muutaman supistuksen..ota noista nyt sitten selvää[:)]Hirveen kysymyslistan kanssa ens viikolla neuvolaan,josko siellä selviäis sitten.

On kyllä aika jännä,et kukaan täällä kirjottava ei oo vielä synnyttäny vaikka kaikilla on jo h-hetki niin lähellä..taidetaan olla tämmöstä keskivertoa ja normaalia sakkia[;)]Mut siis hyvä niin[:D]

Tänään vielä veljen kanssa terassikalusteita ostamaan ja sitten vapun viettoon[:)]Se olis sitten viimenen juhla masun kanssa,juhannuksena kaikilla jo nyytit sylissä,ihanaaa...[:)]

Wappua kaikille!!

Tällä ollaan jo päästy viikolle 36. Tänään kävin neuvolassa ja masuasukki olikin jo laskeutunut ja kiinnittynyt. Terveydenhoitaja sanoi että synnytys voi hyvinkin alkaa ennen laskettua päivää. Ja siitäkös minä olin mielissäni! [:)] Kovin on ollut laiskan pulskeaa meininkiä ja lepomoodia liikkeellä. Nyt kevään tultua tulivat myös allergiat.. Olenkin ollut nyt pari päivää aivan tukossa, öisin ei ole saanut nukuttua ja mieskin alkanut kutsua minua tuhinaksi.. [&o] Neuvolan terveydenhoitajan mukaan mitään allergia lääkkeitä ei saisi käyttää. kävin kuitenkin lääkärissä kyselemässä ja sieltä neuvottiin käyttämään cetirizin antihistamiinia. Melko ristiriitaista! Onko muilla ollut samoja ongelmia tai kokemuksia allergia lääkkeistä raskausaikana?

Sunnuntaina käytiin jorvissa tutustumassa synnäriin... sieltä palattuamme mielessä pyörinyt synnytys kokoajan. Olen miettinyt että haluaisin kokeilla ammetta alkuvaiheessa kivunlievitykseen ja synnytysasenosta sen verran että synnytysjakkara näytti houkuttelevalta. Itse kanssa miettinyt että selällään synnyttäminen tuntuu hankalalta ja ajattelin että jakkara-asennossa voimat saisi helpommin kohdennettua ponnistamiseen. Tietenkin riippuu siitä miten puudute vaikuttaa ja missä vaiheessa sen on saanut. sellaisia mietteitä tällä hetkellä...

Nyt taidan lähteä maistelemaan simaa ja miettimään josko jaksaisi jotain muutakin vielä tehdä...

Aurinkoista Wappua!

Takaisin