Toukolahjat

Onnea Toukka85 ja Valttteri!

Nyytti pehmeä syliisi annettiin se vauvalta tuoksuu, on lämmin niin.
Se itsekin varmaan tietää sen, ett sulattaa jokaisen sydämen.
Hiustupsusta pieniin varpaisiin se on ihana, ihana niin!

Oli kiva lukea siun kertomus, on vähän konkreettisempaa kuin kätiöiden kertoma. Hienoa, että kaikki meni hienosti.

Helvi tuohon palkka asiaan en osaa vielä kommentoida, mutta ainakin miulla oli huhtikuun palkka tismalleen sama kuin aikaisemmin ja siinä on jo 2 viikkoa äityyslomaa..

Tänään vietettiin miehen kanssa virkistyspäivä. Käytiin kävelyllä, salilla ja uimassa yhdessä. Kruunattiin päivä käymällä ulkona syömässä. Voi olla, että kahteelleen ei enää tule lähdettyä. No ehkä elokuvissa käydään ensi viikolla. Uimassa oli myös pieniä vauvoja äiteineen, joten voihan olla, että tulee sitten vauvan kanssa käytyä uimassa..

Huomenna on terkkari ja sitten keskiviikkona se ulkokäännös. Aika jännä viikkoa tulossa siis...

Onnentoivotukset täältäkin suunnalta Toukka85! Huisin hieno homma!! [:)] JA kiitos aivan mahtavasta synnytyskertomuksesta, joka sai tämän tytön kyyneliin ja karvat nousi pystyyn.. Nyt edessä ihanaista aikaa tutustua toisiinne ja titutella vauva arkeen... Hmmm... Sitä odotellessa [;)]. Jännitys senkun tiivistyy päivien kuluessa...

Neuvola-aikaa odottaa kovasti joka kerta.. Toivoo aina että siellä olis jotain uutta ja ihmeellistä kerrottavaa.. Mulla tällä viikolla viimeinen nla lääkäri ja kohdunsuun tilanne kiinnostaa [:)]...

Mä en yhtään osaa sanoa tosta palkka asiasta, oon ainakin luullut et palkka olis sama kuin edellisessäkin kuussa.. Nyt taidan lähteä aamuisiin kämpän järjestely puuhiin...

Tsemppiä Äippä72:lle ulkokäännökseen ja jaksamista kaikille!

http://bd.lilypie.com/llxsp3.png" alt="Lilypie Expecting a baby Ticker" border="0"  />

sitä vielä että mä oon niin pahvi etten vieläkään oo onnistunut lisäämään tota allekirjoitusta tänne...[:@] 

Moi,
Palkka-asiaa....
Oon ymmärtänyt, että se miten paljon työnantaja joutuu maksamaan äitiysloman aikana palkkaa, on työehtosopimuksen mukainen. Ainakin meillä siis menee näin. Esim. kaupan alan TES sanoo, että normaalia palkkaa maksetaan kolmelta ensimmäiseltä kuukaudelta (jos siis ehdot täyttyvät). Tää pitäisi selvitä siis oman alan TESsistä.

Mulla on niin, että kela maksaa mulle sen summan mitä niihin lappusiin olivat laskeneet ja ne laaput, kun toimitin työnantajalle, niin saan työnantajalta sen normaalipalkan ja kelan maksaman rahan erotuksen. Näin siis mulla pysyy palkka 3kk ajan samana, niin kuin olisin töissä. Ainut vaan, että rahaa tulee kahdesta osoitteesta ja vähän eri aikoina.

Ton olisi kuulemma voinut hoitaa niinkin, että työnantaja maksaa sen normaalin palkan ja ne kelan rahat olisi menneet työnantajalle. Lopputulos siis äitiyslomalaisen kannalta kuitenkin sama.

Selvensiköhän yhtään, vai selitinköhän asian vierestä [8|]

Huomenta ja hyvää viikonalkua kaikille[:)]Miten musta tuntuu,et aina on maanantai..nää viikot menee vaan niin nopeesti..[:D]

Mäkin työnnän lusikkani tähän palkkasoppaan..[:)]Perusperiaatehan on se,että äitiyspäivärahaa maksetaan viimesimmän vahvistetun verotuksen mukaan,eli tässä tapauksessa vuoden 2007 tulojen mukaan.Erikseen voi hakea viimesen 6 kk mukaan jos tulot on 20% isommat kun 2007.Ite opiskelin vielä 2007,joten hain tietysti viimesen 6kk tulojen mukaan.Mulla ei oo vakituista työnantajaa,joten KELA maksaa mulle suoraan.Jos on vakkari työnantaja ni sillon työnantaja maksaa sulle ja KELA työnantajalle.Toi on perusidis,mut en osaa ihan satavarmana sanoa,et jos työnantaja maksaa sit jotain ylimäärästä..Kantsii soittaa palkanlaskijalle,kyllä ne sieltä osaa kertoo minkä mukaan ovat laskeneet.

hei

onneksi jotkut ovat maininneet palkka-asiasta kyseneelle. itsellä kun ei ole harvainta haisuakaa.. :D
joo aika kuluu ja tuntuu ettei pikkuinen halua ikinä syntyä.ja tokihan la on vielä aikaa..
tässä miettinyt kuinka tuota sänkyä viel oikein pitäisi laittaa,reunasuojukset kenties olisi kiva? ja entäs mobili tohon sängyn päälle? oletteko kaikki hommanneet mobilin ja reunasuojukset?
jännä ajatella että itsell tossa toi sänky on pikkusiskon vanha,ihan kunnossa säilynyt yms yms..eli melkein 20v vanha sänky kyseessä.. :) tunne arvoa lisää. ja mikäs siinä jos kunto on hyvä niin miksikäs sitä ostamaan uutta.. :)
amme pitäisi viel hommata..onpahan sitte missä kylvettää pienokainen.. huomenna olisi neuvola, ja itseäkin kiinostaisi toi kohdunkaula juttu,mutta pitäisi erikseen viel tilata aika neuvola-lääkärille.. mutta pitää ainakin huomenna muistaa kysellä niistä kiinnitysjutuista yms yms kun nyt on tunti peräti aikaa. :) ehkä pitää kirjoittaa lapulle ylös..muisti nykyisin niin huono..

olisihan tuo allekirjoitus juttu tohon loppuun ihan kiva vaan oon niin surkea englanninkielessä ett en edes osaa tehdä sitä.. [&o] mutta ei kai se niin justiinsa ole..
odotellessa mennään etteen päin..

Moi,
Kesämassuissa on sivulla 9 juttua tosta laskurin teosta. Minnis on sinne kirjoittanut ohjetta, kopsasin tähän Minniksen ohjeen:

Elikkäs
1. klikkaa sivun ylälaidassa "Expecting a baby"
2. klikkaa "Full-size tai mini-size-ticker" eli valitse iso tai pieni
3. pääset nyt valkkaamaan aikajanan eli valitse joku allaolevista tai klikkaa "All", jolloin saat enemmän vaihtoehtoja
4. klikkaa "step 2."
5. Valitse kute edellä
6. klikkaa "step 3."
7. laita la ja/ tai viimeisten kuukautisten alkamispäivä
8. klikkaa "Create ticker"
9. kopio/ maalaa PseudoHTML -koodi ja liitä se automaattiseen allekirjoitukseen ja TaDaa - toivottavasti toimii!

kiitoksia ohjeista :)
katsotaan kuinka ohjeiden seuraaminen voi minulle olla vaikeaa ;D

mutta yrittenyttä ei laiteta.. kiitos vielä kerran ainakin ohjeissa ja jos ei onnistu vika ei ole ohjeiden antajassa vaan lukijassa :D

iltoja,
raastavaa tämä odotus... selkä on taas äitiytynyt niin kipeäksi että hyvä kun liikkeelle pääsee, jotenkin on outo olo ja erilainen..hmmm, täytyy huomenna neuvolassa kysyä josko tuo tutkis hieman tuota kohdunkaulan tilannetta, ois kiva tietää onko siellä pehmitty yhtään enempää.
anihani, hommasin kummatkin sängyyn, pehmuksen ompelin itse ja mobiilinkin mummi osti. Kaikki muut tarvikkeet on veljeltä saatuja, vain sängyn ostin uutena.
Meillä onkin LA melko lähekkäin, minun kaveri jo uumoili tänään mulle että vauva syntyy lauantaina kun on täysikuu... saas nähdä.

Moi,
Totta joo, melko raastavaa tää odottelu.
Olo on tönkkö ja olotila muutenkin tosi väsynyt. Eilien taisin nukkua kolmet päikkärit. Tänään koitan uutta "toimintatapaa" näihin mun aamuihin/päiviin, jos nyt olisin yhtää virkeämpi, katsotaan. [8|] Osittain mun olo on niin malttamaton sen takia, kun lääkärin mukaan pehmentyminen ja kohdunkaula... on sillä mallilla, että vaavi voi syntyä milloin vain, mutta kun mitään ei tapahdu. Vali..vali....

Snoocs, mun kaveri "päätti", että vaavi voisi syntyä myös tulevana lauantaina. Syynä tosin oli se, että hänen kalenterin menoihin se sopisi just hyvin. [:)] Sairaalavierailua ajatellen... [;)]
Snoocs ja Anihani, teillä ei oo enää montaa päivää LA:han. [:)]

hieman harmaata aamua..

tänään olisi neuvola..saas nähä mitähän sielläki tapahtuu.eilen oli aika levoton ja nyt on ollut jotenki outo olo.. saas nähä toki uumoileeko lähestyvästä syntymästä vai mitähä tämä on.. nyt alkaa pikku hiljaa jännittämään koko touhu,miten tästä tulee selviimää yms yms. mutta. eiköhän..

niin näkyy olevan minulla ja snoocsilla lähekkäin la :D saas nähä kummalla tulee ensin.. tosin minulla on aika huonoa tuuria että voi mennä yli la. mutta en usko että ne antaisi mennä.. aika siis näyttää :)
tosiaan jännät myös on ajat syntyykö milloin pienokainen,kun itsekkin vanhenen tällä viikolla,äitienpäivä olisi sunnuntaina ja sitte la olisi sitte liputuspv ja ensimmäinen pesispeli :D mielenkiinnolla mennää..

onneksi verenpaineet on olleet suht hyvät,ainut mikä ahistaa ja masentaa on kauhee turvotus jaloissa ja sormissa..[:(] mutta toivottavasti sekin sitten häviää synnytyksen jälkee ja toivoisin että synnytys olisi helppo,odotusaika on ollut ylä ja alamäkeä..pahoinvointi ollut koko odotusajan..välillä toki helpottanut mutta esim. tänään sain taas halata pönttöä... [>:]

mutta pitänee alkaa laittaa tavaroita kasaa ja suunnitella sinne neuvolaa menoa..

Huomenia!

Juu, yhdyn edellisiin että raastavaa on odotus.. Eilen ja toissapäivänä oli jotenkin kummallinen olo täälläkin. Eilen ihan fyysisesti huono olo koko päivän, päätä jomotti eikä mitään oikein jaksanut. Ja yöt on kanssa jotenkin niin ahdistavia kun  on kauhea hiki ja vähän väliä herää että josko jotain alkais tapahtumaan.. Tuossa aamuyöllä heräsinkin niin kauheeseen kipuun että ajattelin suppareitten alkaneen mutta tajusinkin sitten että suonta vaan vetää pohkeesta [:@]. Onpas nyt valitusta....

Enää ei oikeastaan synnytyskään pelota kun toivois jo niin että näkisi tuon vaavin mahan ulkopuolella [:)]. Enkä usko vieläkään että sieltä on ihan oikea vauva tulossa ennenkuin näen omin silmin [:D]. Hurjaa kyllä ajatella että monella meistä on LA tällä tai ensi viikolla...

Mutta nyt aamun touhuihin, neuvolakin olisi tänään. Saas nähdä paljon on taas painoa tullut kun viimeksi oli se 1,4 kg/vko... [8|]

Aurinkoista aamua!

Oon ihan täysillä jännittämässä muiden puolesta..heti aamusta pitää sännätä koneelle kattomaan josko joku olis vauvan saattanu maailmaan[:)]

Viime yö meni ihmeellisten kipujen kanssa,välillä koski mahaan,välillä jalkoväliin..lopulta sain kuitenkin nukuttua,mut nyt aamusta tietysti mietityttää..[8|]Onko teillä muilla vähentyny liikkeet huomattavasti ku vauva on kasvanu ja tila alkaa käydä ahtaaks?Meijän pikku-neiti on koko ajan ollu kova liikkumaan ja mönkiiki koko päivän,kunnes yöks rauhottuu äidin kanssa nukkumaan.Nyt oonki heti paniikissa jos ei koko ajan käy kamala myllerrys...[&:]On jotenkin niin ympäripyöree toi synnärin ohjeistus"jos ei liiku normaalisti"..Ja kai se voi joskus päivälläki nukkua..kai..?En oo hirveesti synnytyksestä stressannu tai miettiny mitään ikäviä,mut nyt on jotenkin alkanu pelottaa,et jos se napanuora kiertyy sen kaulan ympäri,enkä mä pöllö tajuu lähtee sairaalaan..

Tais pikkunen ymmärtää äidin huolen kun antaa nyt tätä kirjotettaessa merkkejä,et täällä ollaan[:D]Ehkä sitä pitäs lopettaa turha huolehtiminen ja luottaa siihen,et luonto hoitaa..

Lämmintä tiistaita kaikille[:)]

Heips,
jees neuvolassa on käyty, painoa tullut taas noin 800g, kaikki muuten hyvin. Kohdunkaulakin on tutkittu pyynnöstäni, pehmee on mutta ei muuta, joten odotus jatkuu.
Kaikilla tuntuu olevan nyt samoja tuntemuksia ja outoja olotiloja...  todella mielenkiintoista seurata kuka saa vauvelin seuraavana. Itselle tuli jo tuossa mieleen että katohan vain niin oma vielä yli LA ajan menee...no sille ei voi mitään.
Kyllä täälläkin joskus liikkeet vähentyy, riippuu ihan päivästä ja sit kyllä heti miettii että onko kaikki hyvin, mutta yöllä kyllä sit herätään ja alkaa todelliset harjoitukset että yö unet jää vähälle. Potkitaan ja  tuo pään pyöritys kyllä sattuu ihan oikeesti joten, joskus menen selälleen sängylle, takamus seinään kiinni ja jalat selälle niin paine alhaalla helpottaa.

Heips!

Täälläkin neuvolakäynti takana ja hieman jäi kumma olo [8|]. Ensin neuvolan täti paineli mahaa ja totesi että lapsivettä on tarpeeksi. Sitten kuunteli sydänäänet ja kauan aikaa kuuntelikin, samalla alko tökkimään vauvaa että heräisi kun taisi olla tosi sikeässä unessa. Mutta musta tuntu että se kuunteli normaalia kauemmin sykettä ja sellanen ärsyttävä "huoliryppy" otsalla [&:]. Ja tökki koko ajan vauvelia että liikkuisi mutta ei mitään... Sanoi sitten kuitenkin että kaikki on hyvin ja vauvan syke 120 (jostain olen lukenut että tuo olisi se raja, että sen alhaisempi ei saisi olla?). Ja tämän jälkeen alkoi epäilemään että onkohan lapsivettä SITTENKÄÄN tarpeeksi. Ja nyt ensi maanantaina uusi aika ja haluaa lapsiveden määrän ultralla tarkistaa. Jäi jotenkin niin ihme olo että alkoi pelottaa miten vauva mahassa jaksaa.. Onneksi aloitti möyryämisen heti kun kotiin pääsin ja heitin pitkäkseen. Mutta tänään on kyllä tainnut osua kohdalle sellainen hiljaisempi päivä että vauveli ei niin aktiivisesti liiku. Noh.. Nyt vaan odotan entistä enemmän että alkaisi syntymään.

Itsekin kyselin tuosta kohdunkaulasta et voisko sitä tutkia mut terkkari ei lämmennyt ajatukselle. Sanoi vain että ei sitä yleensä tässä vaiheessa tutkita jos ei ole jotain selkeää syytä miksi pitäisi. Ja kun siinä on riskinä että alkaa supistelee tai menee lapsivedet.. Sanoinkin että mullehan se vaan passais niin alkais vihdoin jotain tapahtumaan [:D].

Mutta nyt alan vähän järjestelemään paikkoja kun olo sellainen että ehkä jonkin aikaa jaksaisi touhuta. Koko ajan kyllä sellainen väsymys ja kuvotus painaa ja kun kauan aikaa kävelee tai seisoskelee niin tuntuu kuin joku sukkapuikolla tuikkisi alapäähän... Välillä ihan sellaista viiltävää kipua että saa irvistää.. Onneks helpottaa kun tajuaa mennä lepoasentoon.

Niin ja anihanille piti vastailla että meillä on siis äippäpakkauksen laatikko ensisänkynä (pinniksen sisällä) johon laitoin siihen tarkoitukseen olevan kankaan että näyttää nätimmältä. Sen kummempia pehmusteita ei kyllä ole mutta pinnikseen on sitten kun siihen siirtyy. Mobile on kaverilta lainassa.
Mites meinaatte peiton kanssa toimia kun on näin kesäaikakin, että laitatteko ihan kunnon peiton vauvalle vai kevyemmän viltin tms? Tämäkin varmaan yksilöasia mutta kiva olisi kuulla mitä suunnittelette [:)]

iltaa

mulle jäi kans hieman outo olo neuvolakäynnistä,ei edes ollut se oma neuvolatäti,vaan joku sijainen.
paineli mahaa,ei sanonut mitään.koetin kysyy kiinnittymisistä yms mutta en saanut mitään selvää vastausta.. [&o]   ja sitten verenpaineen mittaaminenki oli jotenki hankalaa,vaikka ihan ammatiltaan täti on mikä on.:D
vauvan sydänääniäkään ei oikein meinannut löytyä ja itsehän siinä sitte alko mennä paniikkiin vaikka odotusaulassa vauva liikkuikin oikein mallikkaasti..
sitte kerroin kivuista niin se vaa arveli jtn ja se oli siinä..ei paneutunut sen koommin.. jäi kyllä hieman ei niin mukava olo.. mutta ehkä siellä on kaikki kunnossa ja jos olo tulee jtn ni pitänee soittaa sinne synnärille suoraa...
harmi että toukomassulla kans oli hieman outofiilis reissu neuvolassa.. tänään sitä ollut liikkeellä siis.
ja mulla kans sama siihe kohdunkaula tutkimisee ei oikee lämmenny ja ensviikon maanaantaina on uus neuvola aika ja lääkäri siin samal tutkii kohdunkaulaa.. mikäli ei tietty synny sitä ennen.. mikä musta tuntuu kaikkein todennäköisimmältä..ei varmaan synny ikuna :D

ja mitä peittoon tulee ni ensin nyt jo valmiiksi laitoin sen täkin vai mikä se on.ja jos vaikuttaa siltä että on liian kuuma,niin mahdollisesti jooku viltti?? mutta varmaan aika näyttää millasia ilmoja on ja miten keho reagoi? mutta voisihan totakin hieman miettiä tarkemmin. :D

tänää tosiaa ollut hieman kipuja sellasia outoja.. ei varsinaisesti mahassa mutta..hieman sieläkin toki. ja taas oikee nivunen? on niin kipee ollu hyvä et jalkoja haarallee saa,tai siirtää jalkaa.argh. ja alapäähänki sattunu tänää.. ei kivaa..

mutta jospa jatkelisin salkkareitte katteluu ja odottelen et mies kokkailee..nälkä meinaa taas olla.. ja päätäkin särkee. ei taas koko päivän oikee tullu syötyy.. hö. mutta tehrää asiaa muutos ja lepäillä .. :)

No onpas kurjaa kun anihanillekin sattui tuollainen neuvolakäynti [&o]. Tuo on kyllä tosi ärsyttävää jos ei saa kunnon "palvelua" kun muutenkin tässä vaiheessa alkaa olee niin huolissaan kaikesta. Välillä ihan tuntuu että voi kun saisi aivot off-asentoon kun alkaa itekin väsymään saman asian miettimiseen.. Tai koko ajan ajatukset kiertää tän mahan, vauvan ja synnytyksen ympärillä. Nyt alan ymmärtää sen sanonnan et odottavan aika on pitkä... [:D]

Vaihdettiin makkarissakin järjestystä niin että nyt pinnis on siinä minne sen halusinkin eli vieressä [:)]. Ei oo sit niin pitkä matka yöllä nousta syöttelemään ja muutenkin haluan että vauva on ihan lähellä. Viereen en kuitenkaan uskalla ottaa enkä siihen haluais opetellakaan. Uskoisin ainakin et meillä parhaiten toimii homma näin mutta vauvahan voi olla asiasta täysin eri mieltä [:D]. Peitoks laitoin sen mikä tuli äitityspakkauksen mukana mutta arkihan näyttää mikä paras on. Niin ja kaveri vinkkas et kannattaa vauva kapaloida siihen peittoon niin nukkuu parhaiten kun olo on kuin kohdussa. Mutta nyt lähden laittamaan puhtaat lakanat sänkyyn..

Huh huh, olipa hikinen yö. Eka kerta, kun hikoilin niin kovin, että jouduin vaitaa yöpaitaa kesken unien. Aloinkin heti miettiä, että olisko enne lähestyvästä synnytyksestä, mutta ei.... korkeintaan enne lakanoiden vaihdosta. Sen verran kovin tuli hikoiltua [:)]

Meillä on muutenkin makuuhuone aika lämmin, että voi tosiaan paksu peitto käydä vähän turhan kuumaksi.

Voi kurjuus, miten noi neuvolakäynnit onkin nyt olleet noin kurjia. Olisko niin, että neuvolatäti ei tee sisätutkimuksia, että vain lääkäri tekee? En tiiä.... 

huomenia

niin se taitaa olla että terveydenhoitaja ei tee sisätutkimuksia.. eikä sille tietty voi mitää.pitää vaan koettaa mennä ja koettaa olla rauhallinen asian suhteen.maanantaina sitte tehdää tutkimus ja jos ei ole siihen mennessä syntynyt..mitä hieman epäillen.

itse nukuin suht hyvin peräti,toki heräillyjä ja vessassa ramppaamia oli..mutta.
itsell kans vauvan sänky on aika lähellä omaa sänkyä ja enkä itse ole liioin innostunut ottamaan vauvaa samaan sänkyy,myös oman turvallisuutensa takia :D mutta aika näyttää siiinäkin..

hohhoijjaa... kyllä alkaa itsekkin ymmmärtämään että odottajan aika on pitkä :) ja eilenkin kierrellessä kirppareita tuli aivan tajuttoman kuuma ja tuntu et hikoillen sen minkä kerkiän..mies vaa ihmetteli ja ku muuten ulkona oli aika viiileää.. sama toistui myöhemmin kirjastossa..mutta sitten taas kun pääsi kotiin takaisin olo oli normaali..

jatkan tässä pieniä siivouksia ja odotellessa jospa se kaverikin kohta ilmestyisi :)

Huomenia,
hikoiltu on täälläkin,  muuten sainkin vihdoin aika hyvin nukuttua, vaikka tulikin valvottua aamu kahteen [:D](taitaa olla tuo täysikuu) ja olokin on hieman parempi tänään.
Tuosta sisätutkimuksesta en tiedä, kait käytäntö vaihtelee, mulla kyllä  tutki kun pyysin. Onnekas olen, oma neuvolan täti on aivan ihana ihminen.
Ikävä vain kun tuo aurinko hävisi, uskomatonta miten se voi vaikuttaa mielialaan niinkin paljon.

Hyviä päivän jatkoja kaikille!

Takaisin