Toukokuun turinat

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Mira83
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Kuulin tänään myös ton ettei raskaana sais sairastua vesirokkoon, vahingoittaa sikiötä,itse oon onneksi ko.taudin sairastanut lapsena :-)

Vesirokkoa vastaan rokottavatkin raskaana olevia jos ei ole sairastanut eli kyllä siitä voi haittaa olla. Suurin osahan kuitenkin sen jo lapsena potenut

Joo, parvorokko, vihurirokko ja vesirokko voi vahingoittaa. Oon päiväkodissa töissä niin välillä täytyy näistä aina varotella raskaana olevia, jos sellasia päiväkodissa on.

Ainakaan parvo ei oo mikään leikin asia raskaana ollessa. Viime keväänä, juurikin näinä päivinä, makasin naikkarilla vuodelevossa, niin siellä oli yksi raskaana oleva joka oli sairastanut parvon ja vauvalle oli kehittynyt anemia. Ainakin kaksi kohdunsisäistä verensiirtoa vauvalle tehtiin. Mitäköhän heille kuuluu...

Onko mahollista että raskausvatsa näkyis jo niinki aikasessa ko 6+6? O.o vai onko esim turvotusta tai jotai? Otin kolme päivää sit kuvan mahastani "normaalitilassa" että voin verrata ko alkaa näkymään ja tänään aloin ihmetellä miks toi näytti nii oudolt. Otin uuen kuvan ja aivan selkeä ero. En oikee uskois et kolmessa päivässä oisin ihan vaa lihonnukkaa näi paljoa :D

Onko mahollista että raskausvatsa näkyis jo niinki aikasessa ko 6+6? o_O vai onko esim turvotusta tai jotai? Otin kolme päivää sit kuvan mahastani "normaalitilassa" että voin verrata ko alkaa näkymään ja tänään aloin ihmetellä miks toi näytti nii oudolt. Otin uuen kuvan ja aivan selkeä ero. En oikee uskois et kolmessa päivässä oisin ihan vaa lihonnukkaa näi paljoa :D
koko alkuraskaushan on turvotusta vissiin jollekkin noin 12 viikolle asti :D ei se kohtu vielä niin iso oo että näkyis :)

Turvotusta varmaan suurin osa, mutta kun raskauksia takana useampi ja etenkin jos kohtu eteen päin kallellaan niin kyllä se aika varhaisessa vaiheessa ihan ilman turvotustakin näkyä :) mulla on tällä hetkellä, 4+3 samankokonen maha mitä esikoista odottaessa rv 15!

Noista yötöistä oli aiemmin puhetta tässä ketjussa, terveyskirjasto mainitsee asiasta näin:
"Raskauden aikana ei voida velvoittaa tekemään yötyötä, jos se lääkärin arvion mukaan on terveydelle haitallista. Jollei siirtyminen yövuoroja sisältämättömään työrytmiin ole mahdollista, voi lääkäri todistuksellaan todeta, että yötyöstä luopuminen on tarpeellista asianomaisen työntekijän turvallisuuden tai terveyden takia ja suositella sairauslomaa."

Lääkärilehti väittää taas näin:
"
Vuorotyöhön, erityisesti yötyöhön, on tutkimuksissa liitetty suurentunut keskenmenon, ennenaikaisen synnytyksen ja sikiön kasvun hidastumisen riski. EU:n raskaana olevien työntekijöiden turvallisuutta koskevan direktiivin mukaan raskauden aikana ei voi velvoittaa tekemään yötyötä, jos se lääkärin arvion mukaan on terveydelle haitallista. "

Eli ei tuo nyt aivan pakottavavalta kuulosta ettei voisi tehdä, lienee oman harkinnan ja jaksamisen mukaan menee. :) Lienee hyvin moni ei kuitenkaan viimeisellä kolmanneksella ainakaan öitä tee.

Mulle sanottiin töissä että yövuoroja ei voida kokonaan ottaa pois. Kuitenkaa niitä yövuoroja ei ollu montaa listassa ja loppua kohden ei ollu yhtään. Osa mun työkavereista tekee ihan äitiyslomaan asti yövuoroja toki kevennetysti ja oman jaksamisen mukaan. Lääkärin todistuksella ei tarvinnut tehdä yövuoroja.
Ja siis tätä turvotus on ihan järkyttävää :-D

Veramillo, täällä myös aivan järkyttävää tämä turvotus. Kyllä jo näyttää siltä kuin olisi pitkälläkin raskaus. ..

Tämä mahan turvotus on kyllä paha, iltaisin näyttää jo siltä että viikkoja ois jo 15 :D vaatteet kiristää. Saa varmaan kaivaa jo ihan kohta mammahousuja esiin että on mukavampi olla.

Huh, onneks en siis ilmeisesti ole ainut, jolla maha pullottaa jo kovasti! :hilarious: täällä sama meno; farkut ei todellakaan mene enää päälle ja äitiysfarkut on vielä liian isot... Pakko siis turvautua leggareihin ja tunikoihin.:p

Takaisin