Toukokuun touhut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
hani, Kelan sivuilta näkee tehdyt päätökset. Posti voi olla kämminyt (tuntuu olevan aika yleistä nykyisin....), ja siksi ei kirjettä ole tullut, jos siis sitä odotat.

Sain viimein loukulla kiinni sen puolivillin kissan ja toimitin rankkurille. Ehkä nyt uskaltas sit kesällä pitää vaunujaki pihalla ilman et ne ois heti kustu... ja onhan se kivempi olla terassillaki kun ei haise kissankusi enää koko ajan! :rolleyes:

Ai hitsi tuo lisäaineasia olisi mun lempiaihe, mutten taida viitsiä alkaa siitä täällä meuhkaamaan :) mutta on se vaan uskomatonta mitä paskaa meille syötetään, ja mistähän nämä ns. elintasosairaudet luultavasti johtuu.. ettei vain liian prosessoidusta ruuasta... mutta ei siitä sen enempää..! Tuota mäkin olen kauhulla ajatellut, että mihin lapsen voi viedä hoitoon, kun on kuullut että kiisselit ja makeat jogurtit ja pullat on siellä arkipäivää ja välipaloja..! Itse olen ajatellut, että niin kauan kun lapsi ei pidä huolta omista hampaistaan, niin sokerin syönti olisi minimissä ja karkkia ei todella tarvitse opetella syömään ainakaan 2-3 ensimmäiseen vuoteen.. Maailmasta häviäisi varmaan puolet adhd ja add jne tapauksista jos lapsilta jätettäisi karkit ja väriaineet ruokavaliosta pois..
Vähän avauduin sitten näemmä kuitenkin, mutta koittakaa kestää :wink

Viikonloppuna laitoin myös ensimmäiset kesäkukat ruukkuihin ja ostin jo kesäkurpitsan taimetkin. Ajattelin iskeä nekin maahan ja jos on luvassa kylmiä öitä, niin peittelen sitten. Ehkä sitä voisi kylvää joo salaatin siemenetkin... Täällä tänään melkein 30 astetta lämmintä, joten työnteko ei mitään järin mahtavaa (ei ilmastointia töissä). Mutta en aio valittaa!! Kesä on vihdoin saapunut!! :_rr

Ei oo kelalta päätöstä tullu vielä miullekaan... 31.5 on siis eka virallinen äitiyslomapäivä.. Työnantaja maksaa kolmelta ekalta kuukaudelta palkan, et miun järjen mukaan ei sillä kiire-kiire ole koska eikös kunta sitten peri kelalta? mut kiva ne päätökset olis kyl saada!!! Oon just kelan sivuja seuraillu niin hyvin tiiviisti siellä "KÄSITELTÄVÄNÄ" lukee.. pitääkin tänään taas vilkaista ;)

Mie rakastan kesää, kukkia, pihatöitä yms mut tää reilu 20 astetta lämmintä on AIVAN LIIAN PALJON miun makuun.. ahistun, ei pysty hengittää...aaaargh. Mut en toki valita (tämän enempää) :grin ärsyttävämpää se on talvella pakkautua pienellekin ulkonakäynnille.

Meillä oli vähän pelko persiissä talon kanssa... oli viime viikolla ne rankkasateet niin meillä tuli vesi katon läpi yhestä kohtaa :eek: Säikähdyksellä ollaan siis näillä näkymin selvitty, tarkastaja kävi tänään niin mitään hälyttäviä kosteuslukemia ei ollu ja tarkastaja suositteli naulat vaihtamaan ruuveiksi (-olis jo pitänykin...:oops:) ja jotain tiivistettä lisäämään saumoihin.. että näin. Mut raportit jatkaa matkaa niin kattoo mitä mieltä vakuutusyhtiö sit on.. tehäänkö omaan piikkiin vai kuinka.
Mut vitti että verenpaineet nous!!! 7 viikkoa laskettuun ja pitääkö tässä katto avata ja eristeet purkaa jajaja... huuuhhh!!!!

Mä kysyin kelasta kans et miks siellä lukee käsiteltävänä nii kuulemma työnantajan pitää toimittaa jotkut laput sinne just koskien sitä että maksavatko ja kuinka kauan palkkaa äippälomalta. Ja kuulemma työnantajilla aina kestää se :D mullekki sano kelan täti et kun ä-loma alkaa 25.6 nii voi mennä iha kesäkuun alkuunkin se. Mut sit soittelin palkanlaskijalle nii hän sanoi et laittaaki heti mun paperit sinne kun oon ollu saikulla nii pystyy. Normaalisti ei ois kuulemma voinu heti toimittaa kun siinä on se tietty aika minkä mukaan palkkaa maksavat. Emmä noista oikee mitää tajua mut kai hoitavat ajallaan kuitenki :rolleyes:

Täälläkin on verenpaineet olleet nousussa tänään. Posti kiikutti karhulaskun tilauksesta, jota en koskaan ollut tehnyt ja niinpä selvisi että olin joutunut identiteettivarkauden uhriksi. Soittelin sitten ensin kyseisen laskun lähettäneeseen yhtiöön ja sitten kävin tekemässä rikosilmoituksen. Ihana poliisisetä poliisilaitoksella kyllä lohdutteli, että meidän koko asuinalue on joutunut kyseisen teon uhriksi ja tekijäkin (jos nyt yksin toimi) heillä on selvillä. Mutta olipahan taas mun hormooneille tosi mukava yllätys, ensi reaktio oli että pillitin ekat 15 minuuttia.

Hyvääkin tänne kuuluu, oon nauttinut auringosta parvekkeella, meillä on onneksi niin ihanan varjoisa parveke, ettei oo ollut liian kuuma.

Kauhea ukkoskuuro oli täällä, salamat välähteli ihan taukoomatta ja sato vaakasuoraan.... Meidän vanha koira-raukka pelkää ukkosta kauheesti ja istu yksin pimeessä vessassa "turvassa" :D

^ hassu hauva :grin

Ihana ilma kyl pihalla, mut aika tuskasen kuuma ettei siellä kyl kauaa jaksa mitää tehä, niimpä makaan sohvalla tuuletin jalkopäädyssä suomen peliä katellen ja ootan et saa lihapullia ja nugetteja ja taco dippiä :grin
Ikeassa käytii äske makkarii lipasto ostamassa ja mies tuossa heti oli et hän ei sitä tänää sit kasaa mut mie sen haluan jo paikoillee ni kaipa se pitää ite ku on syöny käyä lipastonkasaus hommiin :rolleyes: Vauvan huoneeseekin katottii jo ihana valkonen lipasto valmiiks mikä haetaan myöhemmi kuha saa tuon yhen seinän vielä maalattua :)

Joo ei tänään harmittanut yhtään, että joutui tulemaan töihin.:Heartblue Ilmastointi :Heartblue

Paitsi että ilmastointi oli rikki, tai ei ollut ehtinyt lämmön mukaan viiletä (iso Cittarin talo, jonka yhteydessä office on). Oli vähän lämmin päivä tehdä töitä... :mad:

Muokattu viimeksi:
Ai hitsi tuo lisäaineasia olisi mun lempiaihe, mutten taida viitsiä alkaa siitä täällä meuhkaamaan :) mutta on se vaan uskomatonta mitä paskaa meille syötetään, ja mistähän nämä ns. elintasosairaudet luultavasti johtuu.. ettei vain liian prosessoidusta ruuasta... mutta ei siitä sen enempää..! Tuota mäkin olen kauhulla ajatellut, että mihin lapsen voi viedä hoitoon, kun on kuullut että kiisselit ja makeat jogurtit ja pullat on siellä arkipäivää ja välipaloja..!

Oisko joku perhepäivähoitojuttu joustavampi? Ei tietty voi ihan vastaavat olla kuin kotiruoat (siis täysin lisäaineetonta jnejne, mitä periaatteita itse kullakin on), mutta ruoan laadusta olisi varmaan helpompi jutella ja neuvotella, kuin päivähoitopaikoissa, jotka joutuu menemään "laitoslinjalla".

Mie oikeeestaan kiitän etten töissä ole, mun työpaikalla on olevinaan ilmastointi( mikä ei kyllä ole pelannu ikänä, jos ulkona on kuuma niin sisälläkin on ja jos ulkona on kylmä niin sisälläkin on, joten huippuvehje siis) Meillä siis suurtalouskeittiössä, helle jaksoillalämpötila kipuaa tuonne 45-60 asteen tietämiin, ja siellä pitäs sit parhaillaan jaksaa juosta se 12h, joten ihan kiva etten ole töissä näillä keleillä!
Sympatiat siis niille jotka joutuu töissä virumaan näillä keleillä!!!!

Meillä ei töissä ole ilmastointia ollenkaan.. melko lämmintä oli eilen iltapäivästä, toivon mukaan ei tää sisälämpötila pahene.. Ulkona mua ei kyllä ahdista yhtään tuo kuumuus! ihanaa oli eilen hikoilla rikkaruohojen parissa, tosin kävi melkoisesti selän päälle... mutta niinhän sitä nyt käy kaikki muukin..! :rolleyes:
Mä en voi uskoa että ensi viikko on jo toukokuun viimeinen viikko!! Multa on kadonnu yksi viikko välistä kokonaan, kun luulin että helatorstai on vasta seuraavalla viikolla.... en valita kyllä, kohta sitä ehkä jo viitsii alkaa kasaamaan pinnasänkyä ja pesemään vaavin vaatteita :grin

Tänään poks 34+0 :)

Illemmalla olisi tiedossa taas perhevalmennusta, kolmas kerta. Tällä kertaa aiheina synnytyksen jälkeinen elämä, imetys ja ehkäisy.

Mä olen ihan järkky flunssassa, mies oli viime viikolla ja tartutti näköjään muhunkin :confused: Muutenkin oon nukkunut huonosti, niin nyt sitten vielä siksi kun nenä on tukossa ja pitää hengittää suun kautta ja kurkku kuivuu ja siihen sattuu ja aivastelen ja tukossa oleva nenä tiputtelee ja päätä särkee ja argh...! Ihan veto pois...

Eilen oli kyllä ihan järkky hiostava ilma, pysyttelin lähinnä sisällä ja ilmalämpöpumppu hurisi :grin Ukkostikin sitten kahteen otteeseen, tuli rakeitakin ekalla kertaa. Onneksi ehdin siirtää auton katokseen, ja narsissiruukut syvemmälle katoksen suojiin, ja pehmusteet terassien tuoleilta arkkuun.
Eilen aloin askartelemaan meidän hääalbumia, eihän siitä olekaan kuin vasta puolitoista vuotta kun mentiin naimisiin :grin Noh, tarvii tänään jatkaa, jos vaan jaksaa. Päässä pyörii kyllä sen verran, että en tiedä saanko tänään mitään aikaiseksi...
Vauvaa varten alkaa mukavasti olemaan kaikki onneksi valmiina niin ei tarvii sitä miettiä. Rintapumppu vain puuttuu, ja sairaalakassi pitäisi pakata, sitten on ihan kaikki valmiina :)

Miten must tuntuu et Martuti poksahtelee vähän väliä, ihan ku noi viikot vaihtus paljo nopeemmin kuin muilla! :grin Ei kai vaan täs oo mitään vilunkia..? :wink:grin

Mulla on Pommiina aivan sama tunne. :grin

Laitettiin eilen pinnasänky ja hoitotaso, vaatteet tänään voisin nätisti yrittää järjestellä hyllyille. (niitä on aikaisemmin jo laiteltu, mutta voin kertoo, että ei ollenkaan nätisti ja hyvään järjestykseen). Miehen idea oli, että laitetaan noi isommat jo paikalleen kun tuntuu, että tää meiän pikku kaveri tahtoo tulla hyvissä ajoin ulos.
No, kyllä on nyt totuttelemista tohon tavaran määrään. Mutta ennemmin totuttelee pikkuhiljaa tavaran paljouteen ja sitten kun siihen tottunut, niin tulee vauva eikä niin, että ne molemmat sitten yhtaikaa ja sittenhän kaikille menee järki.. :wink

Kivaa, nyt ei tänään taida olla niin kuuma ilma kuin eilen. Mulla on kauheen hankalaa kun ei muka olisi vaatteita mitä pukea kuumilla keleillä. Onhan mulla jotain mekkoja, mutta kun en oikein pidä niistä. :oops: Eilen sitten hiihdin menemään pitkät housut jalassa ja kyllä oli kuuma! :mad:

Perkasin etupihan kukkapenkin, ainaki pari kottikärryllistä rikkaruohoja tuli. Kiva ku rehottaa tohon malliin ja alkaa leviin heti alkukeväästä... tunnin siellä kyykin ja sain suurimman osan pois, mut vielä pitäs myrkyttää loput pienet ettei heti lähtis uudelleen. Vauva oli varmaan ihan lytyssä koko ajan, nyt kun tuli istumaan niin alko mahassa mahdottomat venyttelyt :grin

Puutarhavinkki:
kotitekoinen rikkaruohomyrkky; 1 kuppi etikkaa, 1rkl suolaa, 1rkl astianpesuainetta!

Ai hitsi tuo lisäaineasia olisi mun lempiaihe, mutten taida viitsiä alkaa siitä täällä meuhkaamaan :) mutta on se vaan uskomatonta mitä paskaa meille syötetään, ja mistähän nämä ns. elintasosairaudet luultavasti johtuu.. ettei vain liian prosessoidusta ruuasta... mutta ei siitä sen enempää..! Tuota mäkin olen kauhulla ajatellut, että mihin lapsen voi viedä hoitoon, kun on kuullut että kiisselit ja makeat jogurtit ja pullat on siellä arkipäivää ja välipaloja..! Itse olen ajatellut, että niin kauan kun lapsi ei pidä huolta omista hampaistaan, niin sokerin syönti olisi minimissä ja karkkia ei todella tarvitse opetella syömään ainakaan 2-3 ensimmäiseen vuoteen.. Maailmasta häviäisi varmaan puolet adhd ja add jne tapauksista jos lapsilta jätettäisi karkit ja väriaineet ruokavaliosta pois..

mä voisin puhuu ja meuhkata tuosta samasta asiasta myös maailman tappiin asti :smiley-angry019 mutta onneksi saan tehä sitä facebookissa samanmoisten ihmisten kanssa..... mies on onneksi mun kaa samoilla linjoilla varsinkin ipanan syömisen suhteen, vaikka itte välillä lipsutaankin. perhepäivähoitaja jossa ipana oli muutaman vuoden syötti onneksi ittetehtyä ruokaa, ei eineksiä. ja natriumglutamaatitonta/hiivauutteetonta ruokaa teki muutenkin.. siihen asti ipana ei oireillutkaan mitenkään. vasta ryhmikseen ja kunnan ruuille alkoi kauhee oireilu.........

kävin tänään neuvolassa... valivalivali valittamassa :confused: mutta kaikki näyttäs olevan ihan ok. vauva on tunkenut päänsä jo hollille ja pikkasen äkäseen sattu mahaan kun täti paineli vatsaa.. :confused: sain taas parin viikon päähän lääkäri ajan. sekä synnytystapa arvioon lähetteen.......

mies tuli eilen kotiin ja oli niin kiva sen kaa illalla hempeillä ja heilutella peittoa sateen ropinassa ja ukkosen jyttyyttäessä... :rolleyes: mutta voi jumankekka mitkä kivut sen jälkeen pamahti päälle. supisteli niin että meinasi hermot mennä. sitten liitoskivut paheni ihan kunnolla ja yö meni pyörimiseksi. meninkin terassille kolmen aikaan yöllä istumaan. oli ihanan raikas ilma ja linnut oli ihan seonneet. kauhee sirkutus. muutaman tunnin aamuyöstä pystyin nukkumaan...
on kyllä ihan mahdoton helle. onneksi meillä kellarissa vierashuoneesssa on ihanan viileetä kun sieltä on lattialämmitykset pois päältä niin pysyy helteelläkin viileenä ne kellarin huoneet. ainoo missä siellä on vielä lattialämmitys päällä on saunaosasto. ipanan on siellä liian viilee käyä suihkussa/kylvyssä muuten.......

joo taidan tässä ottaa pienet nokoset ennen ku haen ipanan päiväkodista..

ai niin ja sf mitta oli pompsahtanut nyt sitten yläkäyrille. eli ipana ilmeisesti on saavuttanut kasvussaan normikäyriä.... no parin viikon päästä selviää missä sen kasvunsuhteen mennään. mehän ollaan menty ei ees alakäyrillä ton koon suhteen..... oli niin vaikee puolet raskaudesta niin varmasti vaikuttanut lapseen jotenkin....

niin ja pakko hehkuttaa eilistä ukon ilmaa. onneksi meidän ipana ei pelkää ukkosta vaan kateltiin terassilta salamointia ja jyrinää ja sitten kun alkoi sataa juostiin sateessa ja hypittiin lätäköissä... ai että. toivottavasti jää mukavia muistoja.....

Pikku vinkki helteisiin; menkää heti ostamaan tuuletin :grin Se oli mun pelastus kesällä 2010 kun odotin esikkoa.Siinä vaiheessa kun mun äitiysloma alkoi (juhannuksena) niin kaikki tuulettimet oli loppuunmyyty joka paikasta. Onneks löytyi miehen kotoa yks ylimääräinen joka osoittautui kultaakin kalliimmaksi :grin:grin Nyt onneks tupa jäähtyy koneellisesti joten helteiden vuoksi ei tarvi enää kärsiä :) Paitsi mun omassa autossa, mut onneksi mieheltä ees löytyy ilmastointi :p

Ilmastointi ja ilmalämpöpumppu on oikeesti avuksi. Ei noista tuulettimista (minusta) ole kovin hyötyä, lähinnä pyörittää vaan sitä samaa lämmintä ilmaa. Meiltä löytyy tuuletin olohuoneen katosta sekä pöytätuuletin joka tällä hetkellä varastossa (tuskin sitä tuodaan sisälle kun ei siitä niin kovin apua ole).
Jos raaskis niin sellainen ilmastointi koneen vois hankkia, asutaan kerrostalossa vuokralla niin ei tule kyseeseen ostaa ilmalämpöpumppua kuten teillä monella muulla se herkku tuntuu olevan.

Meillä on kesäisin makkarissa sängyn päädyssä pöytätuuletin, ja minua kyllä auttaa nukkumaan, tulee siitä nyt ainakin se pieni viileä viima. Ilmalämpöpumppua ei ole, mutta öisin kun pitää ikkunat auki ja sulkee heti aamulla ennenkuin ulkoilma lämpenee, niin pysyy kämppä jotenki inhimillisenä. Ja verhoilla voi estää aurinkoa paistamasta ikkunoista.

Sisätiloja enemmän viileyttä kaipais toi terassi, siihen kun paistaa koko päivän aurinko niin järkyn kuumahan se on, mut kai se sit on vaa kestettävä jos sitä haluaa käyttää :p

Takaisin