Toukokuun touhut

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Martuti
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Martuti, kiitos! Ja hyvä idea tuo maximekko ja balleriinat :grin pitää huomenna mennä kaupoille ettimään sopiva, se onki kiva ku menee sit myös kesällä! eipä kyl tullu mielekää mitää kallista juhlapukua ostaakkaa.. vaa just joku käytännölinen mikä menee myös myöhemmin :) Juhlitaa sit vähä juhlavammin ja isommin kesällä ristiäisten kanssa samassa yhteydessä:)

Mulla tulee ikä jo vastaan siksi tää raskaus on viimenen, enkä välttämättä halua enää tälläistä ressiä enää kokea.... ja kaksi lasta on ihan hyvä määrä ku ajattelee että oon 40v ku tää ipana on 2v....... mä elin nii huoletonta nuoruutta pitkään ja onneksi ex miehen kaa lapsia ei tullut.. ja sitten sen jälkeen olin nii ura ihminen etten suonut minkäänlaista ajatusta lapsille... nykyisen miehen kaa sovittiin heti että ei sitten mitään lapsi juttuja useaan vuoteen... mä eli työlleni kunnes sitten usean migreenistä johtuvan tiputusreissun jälkeen lekuri käski heittää pillerit pois nii alettiin miettii ettäjosko sittenkin lapsi.... no mies oli samoilla linjoilla että saa tulla jos on tullakseen.... 3.5v meni ennen ku tärppäs. Monet itkut itkin ku lapsettomuus oli mulle tosi kova pala... sama sitten ku esikoinen synty kesti reilu 3v ennen ku napsahti. miehen narkkari taustan takia (ollu reilu 10v kuivilla) en halunnut tutkimuksiin.. en ois kestäny ehkä syyttelyy ja selvittelyy että mistä johtuu... jos ei lasta tuu ni ei sitten tuu... moni lääkäri ei ymmärtäny ollenkaan tota pointtii... ku kuitenki haluttii lapsi.
joo nää liitoskivut on ihan hirveet.. oisin ihan valmis synnyttämään jo. Yöt mene valvoessa... ja päivät tuskaillessa.
Eilen sain pikkasen aikaseksi pihajuttui. Kävin puutarhalta hakee kukkasii lisää ja tomaatintaimet siirsin kasvihuoneeseen... koko päivän kuopsutin jotain tuolla pihalla, osan ajasta loikoilin auringossa...
ja noista vaavin liikkeistä:mullekkin rulee välillä paha olo niistä... ja mylläämiset sattuu hirveesti tuntuu että emättimeen asti :confused: Ja kylkeen ja rakkoon..... onneksi liikkuu kuitenkin reteesti mutta ilkeeltä se tuntuu....
mulla on sellnen oletus että tää ipana on ollut kyllä suurimman osan ajstaan selkä mun napaan päin ja pää alhaalla... selkä ja pylly tuntuu tossa päällä ja kädet räpeltää sisuksia... valillä tuntuu että katselee ja potkii mu selkärankaan päin ja vlillä sivuttain. Esikoinen kun mollotti pitkään peppu alaspäin tai poikittain... Iikkeet tuntu ylhäällä ja nyt ne tuntunu melkein kokonaan alhaalla.....

onko teillä jo vaavi kotiutusvaatteet mietittynä... mä pakkasin JO sairaalakassin kun illalla supistusten määrä vähän säikäytti ja nyt ku kävin aamupäiväl soppailee alko kivut olee lantiossa sitä luokkaa että myyjä tuli jo kyselee oonko kunnossa......
näppäsin tossa kuvan vaavi vaatteista mutta tiedosto liian iso :/

Juhlitaa sit vähä juhlavammin ja isommin kesällä ristiäisten kanssa samassa yhteydessä:)

Me mentiin maistraatissa naimisiin miehen kanssa vuosi sitten 11.7.2013. Ihan vain kahdestaan kertomatta muille. Mulla olis haaveena se kirkkohäät ja 11.7.2015 olisi sopivasti lauantai (en mä mitenkään sitä tarkoituksella katsonut :p ), jos sais miehen taivuteltua tässä väliaikana (ei halua olla juhlien keskipisteenä). Nyt vain laskettu aika olis niin sopivasti tuossa samassa kohdissa (14.7.2014), niin toivon, että saisin taivuteltua hänet ensi vuonna, että juhlittaisiin Toukan 1v. synttäreitä (vähän isommalla kaavalla ku normisti) ja samalla meidän häitä :)

Mulla tulee ikä jo vastaan siksi tää raskaus on viimenen, enkä välttämättä halua enää tälläistä ressiä enää kokea....

Never say never. Mun äiti oli 43, kun saivat iltatähden vielä (eli kolmannen) :grin

Never say never. Mun äiti oli 43, kun saivat iltatähden vielä (eli kolmannen) :grin

kyllä jos sektioon mennään niin laitatan samalla jos vaan mahdollista piuhat poikki. ja jos ei mennä/onnistu niin mies aiko käyä pistää piuhat poikki. me ollaan päätetty että lapsiluku jää tähän. tää raskaus jo oli niin paljon pahempi mun terveydelle ku esikoinen vaikka sekin otti tosi koville..... mä en mielläni pillereitä syö kun heti huomasin selvän eron migreenikohtausten määrässä. enää en oo läheskään niin monesti sairaalassa tiputuksessa ja lääkittävänä ku silloin ku söin pillereitä. samat kohtauslääkkeet on edelleen.. nekin on tullut testattuu kaikki kun etitty sopivaa lääkitystä tähän. enää ei kyllä mennä sillä fiiliksin että tulee jos on tullakseen!!!!:p musta tuntuu että mä oon jo nyt ihan liian vanha tähän touhuun.. :oops: lapset pittää tehä nuorena että niille riittää energiaa.... mä kauhulla ootan ku esikoiselle tulee murkkuikä.. oon sitten kuitenkin yli 45v.... ja tälle massuasukille niin oon relu50v........:eek::excited001:BangHead:excited001:excited001 aaaaapuvaaaaaaaaa...... o_Oo_O

no niin tässä tämä vaavin kotiutusasu :D

IMG_7975.JPG

tosta syömisestä vielä että oon ittekkin monesti ihmetellyt raskaana olevia kun antavat ittelleen luvan syyö kolmen edestä.. ei siinä mitään jos se olis niinku normiruokaa mutta antaa luvan syyä karkkia ja sipsiä pussitolkulla raskauden aikan.... :confused: mäkin oon antanut luvan ittelleni syödä niin että mulla on hyvä olla ja nälkä lähtee ja mikä maistuu ni sitä syön sitten "normisti"... sipsejä ja karkkia en syö muutenkaan. suklaata vielä vähemmän.. limu: jaffa ja palma limppari on nyt raskauden aikana maistunut kyllä. toivon että voin unohtaa ne sitten kun pullautan tän ipanan ulos... tällä juomisella varmasti tulee kiloja ja ei varmasti oo terveellistä.......... meillä kun muutenkin pyritty että ruoka ois luomua ja terveellistä ja itte tehtyä.. nyt tullut kyllä hirveesti lipsuttua siitäkin :confused:
sillon ku mulla se pahoinvointi loppui ja vuoto samalla ja palasin töihin niin siellä tuli kyllä mätettyä sitä ruokaa kun oli IHANAA!!!!:Heartpink:Heartpink:Heartpink vihdoinkin syödä ruokaa!!!!!!! nautin oikein siitä että sain syyä muusia, salaattia ja vaikka seipihvejä kermaviilikastikkeen kanssa..... tai lihapataa santsaten... oi että..... nyt tuli ikävä töihin ja meidän ruokia!!!!! :sad015:sad015 no kyllä mä kokkailen kotonakin vaikka viikolla se tuntuu vähän turhalta kun ipana syö päiväkodissa niinä päivinä mitä on siellä ja mies töissä....
joo mies on taas lähtenyt keikkailemaan pändinsä kaa ja mulla on täällä kotona jotenkin hirveessä uhmassa oleva kohta 4v ipana. että mä meinaan olla helisemässä sen kaa.. isäänsä kyllä tottelee ja ovat niin parhaimmat kaverit mutta mua ei millään... toivon että tää on joku vaihe nyt sillä menossa.... pikkasen meinaa mennä hermo sen kaa välillä-- oon kuullut että tossa iässä kun perheeseen on tulossa sisarus ipana alkaa jotenkin testaa ja kokeilee äitiinsä. moni on puhunut samaa..:confused: saapa nähä sitten ku se vaavi tähän vielä tullee..............

hani, ihanat koitutumisvaatteet! :Heartred
Ja wau, luomuruokaa yleensä laittelet, meillä ei ole kyllä luomua sentään vaikka suht terveellisesti yritetäänkin syödä...

luomua suosin varsinkin maitotuotteissa, juureksissa, vihanneksissa..... liha on aika tyyristä joten ostan vaan tosi harvoin luomuna sitä. yleensä kuitenkin ilman marinadeja ja mausteita tulee lihat ostettuu.. nakit ja makkarat on snelmannin kunnon makkaraa. hirvittää se lisäaine määrä jota päiväkodissa ipana syö joten kotiin valkataan mahdollisimman "puhdasta". toki mekin käydään pitsalla ja hampparilla mutta harvoin. ennen tuli ostettuu kahvit ja teet ja ryynit yms luomuna mutta alkoi käydä niin paljon kukkarolle joten oli pakko lipsua siitä.. kallista vieläkin toi luomu. :confused:
ja noi vaatteet on ihanat. toi mekko on ostettu netistä. se on käsin tehty suomessa... varmaan luomua ku oli niin tyyris :wink

^ Mietin yks päivä tota juttua, ku hain miehen pojan (perhepäivä)hoidosta ja mukulat siel mussutti valkosta paahtoleipää, ja ite kans tällasena ruokanatsina en voi ymmärtää miks lapsille täytyy syöttää tollasta kuraa, ja et entäs ku se oma lapsi menee hoitoon niin kai siitä nyt jotain toiveita voi laittaa että se mukula sais syödä hoidossaki laadukasta ruokaa eikä mitään paahtista ja nakkia........ o_O Sieltä kuitenki tulee (pitäs tulla) iso osa lapsen päivän ravinnosta, nii eikö niil mitää suosituksia siihen oo mitä ruokaa niil ipanoil tehään? Onhan niil varmaa tiukka budjetti ruokaan joo, mut samal rahal varmasti sais jotai parempaaki.

Mun ulkomailta tilatut kestovaipat tuli viimein!! Ei mennykää ku jotai kuukausi........ :rolleyes: mut ihania kuoseja ja ihan laadukkailta ja käyttökelposilta vaikuttaa :)

No mä nyt en ymmärrä et mitä niin hirveetä jossain perus paahtiksessa on, mut ehkä mun ei tarttekkaan, jokasella perheellä on omat ruokailutottumuksensa.. :rolleyes: Mutta siis enpä usko että ne lähtee siel päivähoidossa yhelle penskalle tekeen mitään "erikoispöperöitä" (allergiat ja kasvisvalio tietty erikseen) koska ne safkat mitä siel syödään on kuiteskin ihan perusruokaa mikä todennäkösesti kelpaa ihan hyvin suurimmalle osalle vanhemmista. Ja sehän riippuu tietty vähän toiveista et mitä ne siellä pystyy toteuttaan.. Mut ite oon ainaki erittäin tyytyväinen että lapsi saa kaikki tarvittavat sapuskat hoidossa/koulussa eikä tartte nälissään olla saati sitten ite väsätä joka päivä jotain eväitä.. :)

Aaapuva!
Katselin just "vanhoja" kuvia koneella, rv 15 mieheni on ottanut ensimmäisen mahakuvan, silloin olin omasta mielestä jo hieman pyöristynyt mahan kohdalta, mutta nyt kun kuvia katselee niin saa kyllä herätyksen että on tässä muutamassa viikossa koko kroppa muuttanu muotoaan...palautuukohan koskaan edes vähän tuonne lähtökohtaan päin?!:eek:
...No tiedän että sitä on turha nyt tässä "kasvu vaiheessa" stressata, otetaan se haaste sitten kesän jälkeen..:rolleyes:

meillä päiväkodissa kans yleinen välipala on näkkäriä ja jugurttia.. ja kiisseliä. joo ne menee välillä mutta jos muksulle syötetään joka arkipäivä aamulla puuron tilalta jugurttia ja vaaleaa leipää, lounaalla ruokaa jossa jopa kasvisrasvasekoitteessa on sokeria, näkkärissä myös, lounas yleensä vielä höystettynä 48 lisäaineella (tsekatkaapa facebookissa LAATUA LASTEN LAUTASILLE-sivusto!!! sinne kerätään päiväkotien lounaiden reseptejä. jopa kinkkupiirakassa on sokereita höystettynä milijoonalla lisäaineella, kun sen vois tehä ihan normaalisti muutamalla lisäaineella...ilman sokereita.eikä todellakaan tule kalliimmaksi.) lisäksi että välipala on yleensä pelkkiä hiilareita (leipää, kiisseliä, jugurttia, vanukasta, lättyjä, vanukkaita jne) ei ihme että lapset käy ylikierroksii.... mä meinasin näin ruoka-alan ammattilaisena lentää selälleen espoon cateringin resepteistä!!! ihan järkkyä. kyllä on outoa jos pinaattilätyissäkin on 12 eri lisäainetta. ja sokeria. :confused: monet vanhemmat eivät vaan tiedä mitä lapset syövät päiväkodissa/koulussa. en minäkään tiennyt ennen ku aloin kiinnostumaan siitä mitä ruokaa lapseni saa kun vaihtoi yksityisesta perhepäivähoitajasta ryhmikseen ja alkoi sitten parin viikon sisään itkee mahaansa ja iho punoittaa ja kutisee.... ensin luulin että johtui muutoksesta mutta ei se sitä ollut kun ipana menee kuitenkin innolla sinne ja tykkää hirveesti olla siellä jne. vaan tosiaan ruuasta se johtuu....

sitten tuo että meillä ei lapsi syönyt kahteen eka vuoteen ollenkaan karkkia. kolmaskin meni aika pitkälle ilman karkkia. ei vaan tykännyt mutta päiväkodissa työntekijät raahasivat milloin milläkin verukkeella lapsille nameja niin toki seura tekee kaltaisekseen. pari kertaa kun kävin ipanan hakemassa just välipalan aikaan niin lapsi tuo itku silmässä mulle naminsa ja sanoo että on pahaa, en tykkää mutta ku muutkin syö. :confused: onneksi ei kaupassa oo vielä alkanut kinuu namia... suklaata meillä syödään kyllä. mutta nekin valkataan aika tarkkaan mitä syö ja mitä ei. yritin kertoa tädeille että voisinko tuoda varalta suklaata ipanalle tälläisiä "nami" päiviä varten että sais niitä eikä karkkia niin ei onnistunut. :eek::angry4 kyllä mulla meinasi kiehahtaa. tänään taas kun mentiin hakee ipanaa niin siellä syötiin karkkia. ei ollut syönyt kuin yhden ku ei tykännyt.. ja sitten suruissaan katellut kun muut syö.... :sad001

toki jokaisessa perheessä on omat mieltymykset. meillä ainakin ipana oireilee päiväkotipäivinä ja jos on pitempään kotona iho kutinat, mahavaivat ja kivistykset helpottaa. no toki kun meillä ruuassa ei ole sitä määrää sokereita eikä lisäaineita. moni päiväkotityöntekijä/opettaja on lopettanut kokonaan töissä syönnin kun sanovat että maha ei vaan kestä sitä ruokaa. toivottavasti muualla maassa on eri tilanne ku täällä pääkaupunkiseudulla!!!!! meillä täällä riksussa on vielä pikkasen parempi tilanne kouluruuassa ku espoossa. mä en suostuis tekee meidän töissä asukkaille sellaista ruokaa mitä espoo tarjoo.. en vain pystyis. vanhukset kuitenkin oottavat kunnon kotiruokaa. meillä onkin niin onnellinen tilanne että pystytään tarjoamaan kotimaisia kasviksia ja ruokaa jossa on kunnon raaka-aineet. ei broilerinahka lihapullia!!!! eikä halvinta mahdollista "kalapuikkoo" joka sekin on oikeesti melkein pelkkää vehnää ja kasvisrasvasekoiteta. eikä kasvisrasvasekotteita vaan me tarjotaan kunnon voita ja ruokakermaa jos ruoka vaatii kermaa.. joskus jopa kuoharia. :rolleyes: vanhuksilla hitaampi ruuansulatus ja ravinto imeytyy huonosti niin voi huoletta käyttää kermaakin jos tarve vaatii.. nojoo mä voisin puhuu tästä asiasta vaikka huomiseen..... mutta se siitä. :wink:wink
pitää lähtee nukkumaan. kuopsuttelin tuossa pihaa, istutin viimeset itte kasvatetut taimet.. sellaset pienen pienet kasvin alut kukkapenkkeihin ja meinasi kyllä olla melkosta tuskaa. no päätinkin että ne on sitte viimeset tälle kesälle. syksyllä sitten uutta kehiin....:) ei vaan kykene enää kyykkimään.... saapa nähä millanen yö tulee.. saanko yhtäään nukuttua kivuilta. :confused:

ei se nyt niin yleistä ole mutta useinhan 12 lapsen päiväkodissa on synttäreitä, nimppareita,+ hoitajilla myös lisättynä hoitajien lomalle lähtijäisiä, lomalta tulojuhlia, nimppareita ja milloin mitäkin tuliaisia ja kissanristiäisiä.....! :confused:

aika monet vanhemmat marmattaa samasta karkin tuputtamisesta tuolla laatua lasten lautasille sivustolla sekä ravintotietoiset vanhemmat sivustolla...... kyllähän namia saa ja pitääkin antaa lapselle silloin tällöin mutta otettava kyllä päiväkodissa huomioon lapset joilla se ei kuulu ruokavalioon ollenkaan kuten meillä ei alunperin kuulunut ollenkaan..... vasta päiväkodin myötä se on tullut lapselle tutuksi. mun puolesta saakin syödä mutta se pitäis mennä vanhempien ehdoilla ei niin että päiväkodissa tuputetaan namia....:angry1
ja kyllähän noi välipalatkin voi jo rinnastaa aikas herkkuihin. miksei vois olla jotain terveellisempää? hedelmiä? kasviksia? luonnojugurttia marjoilla? karjalanpiirakkaa? itte tehtyjä piirakoita ilman sitä 24 lisäainetta? no nää on niitä asioita mihin ei vissiin voi vaikuttaa kun suurinosa vanhemmista hyväksyy sen mitä lapset syövät päiväkodeissa ja koulussa..... voi olla että meillä on 10v päästä käsissä lasten iso terveyspommi diabeteksen yms osalta....... ainakin jos espoon tyylillä mennään koko suomessa...

Kaikkihan noi on tietty tapauskohtaisia, mutta kyllä mä ainakin oon ihan tietoinen siitä mitä mun muksu päiväkodissa syö ja on niilläkin näitä synttärikarkkijuttuja sillontällön ja olen kaikin puolin täysin tyytyväinen koko systeemiin, koska niitä herkkujakaan ei kuitenkaan koko aika ole.. Tokihan vanhemmat voi halutessaan kieltää lapseltaan ne synttäriherkut,sehän on jokaisen oma valinta haluaako että oma muksu kattoo sit vierestä kun muut herkuttelee.. :)

Ja ite lähinnä aattelen niin että ehkä suurin osa vanhemmista sit kuitenkin on niitä jotka ei jaksa/halua joka asiasta lähteä valittamaan, ja miksi tarttiskaan jos ovat tyytyväisiä siihen että lapsi saa ruokaa ja ihan kuiteski normaalia sellasta.. Ja mitä tulee tohon luonnojogurttiin marjoilla, niin mä en lähtis sitä vaatiin ihan siitäkin syystä etten itekkään pysty sitä syömään kukoomatta.. :grin

Mutta tosiaan, mulla ei oo mitään kenenkään safkatottumuksia vastaan, kaikki tyylillään, mut toi päiväkoti asia taitaa nyt vaan olla sellanen että siihen ei taida olla muuta vaihtoehtoa kuin pitää lapsi kotona mikäli ruoka ei kelpaa.. o_O

Onneks tuo perhepäivähoito on ruoan suhteen siinä varmasti kuitenkin isompia "laitoksia" parempi, että ruoan tekee se yksi ihminen sille yhdelle pienelle porukalle, ja se on sitä normaalia kotiruokaa. Me siis tullaan käyttämään tulevaisuudessa pp-hoitoa. En oikeastaan edes tiedä tämän kunnan muusta ruokahuollosta, mutta kai ne kaikki nykyisin jossain yhdessä suurkeittiössä tehdään (koulut, päiväkodit, vanhainkodit...). Pakko sanoa, ettei ole itellä mitään kokemusta noista suurkeittiöiden ruuista, oon koulutkin käyny paikoissa joissa oli vielä oma koulun keittiö ja ruoka oli tosi monipuolista ja hyvää!

Meillä ei syödä sitä valkosta leipää, sokerijogurtteja (eikä sen paremmin mitään viilejä, vanukkaita tai vastaaviakaan), eineksiä, muroja.... Noita kaikkia miehen poika todnäk saa siellä hoidossa ja äitinsä luona, mutta ei ole _ikinä_ pyytänyt niitä meillä. Ainoa mitä pyytää on hedelmäsalaatti :D Ei noikaan meillä mitenkään sillai pannassa ole etteikö niitä VOIS ostaa jos joku nyt pyytäis, mutta eipä oo kukaan täs taloudes nähny viel mitään tarvetta noiden syömiseen kun löytyy ilmeisesti paremmat korvaavat ruoat.

Ite oon pk:ssa töissä ja me ollaan ohjeistettu vanhemmat synttäriherkuista niin, että keksit tai jäätelö on ok. Jos joku tuo karkkia, niin jaetaan ne lasten lokeroihin ja vanhemmat saa itse päättää antavatko lapselle vai syövätkö itse. Yleensä kaapista löytyy muumi keksejä jotka voidaan antaa korvaavana herkkuna siinä hetkessä. Nyt tullut myös uusi ohjeistus johon mahdollisesti syksyllä siirtyminen, eli ei herkkuja ollenkaan vaan keskitytään itse sankariin, eikä niihin herkkuihin.

Meillä myös 1, 5v esikoinen kotona saanut esim. kaurakeksejä, jos aikuisilla ollut kahvit ja pullat nenän edessä, mutta en kans haluais, että vielä oppii karkkia syömään. Ehtii sitten myöhemminkin sen herkun maistelemaan!

Täällä meilläpäin on ihan ohjeistettu,että synttäreillä saa tuoda tarhaan karkkia tms.ei mikään huono juttu kylläkään!synttäreitä voi juhlia hoitokavereiden kesken muutenkin,kun sokerilla.
Itse olen syvästi lapselle makean syöttämistä vastaan anyway.omalleni en aio makeaa tarjota todellakaan.jos sitten jossain vaiheessa pääsee makeaa maistamaan niin pidän kyllä tiukat rajat sen suhteen.

Mielestäni on kauheeta seurata kun lähipiirissä lapsia palkitaan karkilla ja ikää vasta 1v.tällä lapsella onkin jo maitohampaat rei'illä ja käy aina ylikierroksilla sokerin takia..ihan älytöntä meininkiä!!

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tänään olis kukkakauppapäivä! Viikolla kiersin jo katsastuskierroksen muutamiin lähimpiin puutarhoihin, ja nyt oon ehkä saanu päätettyä mitä kukkia haluun etukuistille amppeleihin ja laatikkoon ;) Tänä vuonna teen taas amppelit ite, aattelin laittaa kerrottua riippupelargoniaa kahdessa punasen sävyssä ja vaaleanpunasta lumihiutaletta. Tää kukkatouhu menee joka vuosi ihan neuroottiseks :grin
Tänään pitäs kans tehdä seiväsaitaa etupihalle, siihen ajattelin laittaa sitä mustasilmäsusannaa, saa siinä sitte rauhassa valottaa vaikka koko aidan.

Takaisin