meillä päiväkodissa kans yleinen välipala on näkkäriä ja jugurttia.. ja kiisseliä. joo ne menee välillä mutta jos muksulle syötetään joka arkipäivä aamulla puuron tilalta jugurttia ja vaaleaa leipää, lounaalla ruokaa jossa jopa kasvisrasvasekoitteessa on sokeria, näkkärissä myös, lounas yleensä vielä höystettynä 48 lisäaineella (tsekatkaapa facebookissa LAATUA LASTEN LAUTASILLE-sivusto!!! sinne kerätään päiväkotien lounaiden reseptejä. jopa kinkkupiirakassa on sokereita höystettynä milijoonalla lisäaineella, kun sen vois tehä ihan normaalisti muutamalla lisäaineella...ilman sokereita.eikä todellakaan tule kalliimmaksi.) lisäksi että välipala on yleensä pelkkiä hiilareita (leipää, kiisseliä, jugurttia, vanukasta, lättyjä, vanukkaita jne) ei ihme että lapset käy ylikierroksii.... mä meinasin näin ruoka-alan ammattilaisena lentää selälleen espoon cateringin resepteistä!!! ihan järkkyä. kyllä on outoa jos pinaattilätyissäkin on 12 eri lisäainetta. ja sokeria.

monet vanhemmat eivät vaan tiedä mitä lapset syövät päiväkodissa/koulussa. en minäkään tiennyt ennen ku aloin kiinnostumaan siitä mitä ruokaa lapseni saa kun vaihtoi yksityisesta perhepäivähoitajasta ryhmikseen ja alkoi sitten parin viikon sisään itkee mahaansa ja iho punoittaa ja kutisee.... ensin luulin että johtui muutoksesta mutta ei se sitä ollut kun ipana menee kuitenkin innolla sinne ja tykkää hirveesti olla siellä jne. vaan tosiaan ruuasta se johtuu....
sitten tuo että meillä ei lapsi syönyt kahteen eka vuoteen ollenkaan karkkia. kolmaskin meni aika pitkälle ilman karkkia. ei vaan tykännyt mutta päiväkodissa työntekijät raahasivat milloin milläkin verukkeella lapsille nameja niin toki seura tekee kaltaisekseen. pari kertaa kun kävin ipanan hakemassa just välipalan aikaan niin lapsi tuo itku silmässä mulle naminsa ja sanoo että on pahaa, en tykkää mutta ku muutkin syö.

onneksi ei kaupassa oo vielä alkanut kinuu namia... suklaata meillä syödään kyllä. mutta nekin valkataan aika tarkkaan mitä syö ja mitä ei. yritin kertoa tädeille että voisinko tuoda varalta suklaata ipanalle tälläisiä "nami" päiviä varten että sais niitä eikä karkkia niin ei onnistunut.

kyllä mulla meinasi kiehahtaa. tänään taas kun mentiin hakee ipanaa niin siellä syötiin karkkia. ei ollut syönyt kuin yhden ku ei tykännyt.. ja sitten suruissaan katellut kun muut syö....
toki jokaisessa perheessä on omat mieltymykset. meillä ainakin ipana oireilee päiväkotipäivinä ja jos on pitempään kotona iho kutinat, mahavaivat ja kivistykset helpottaa. no toki kun meillä ruuassa ei ole sitä määrää sokereita eikä lisäaineita. moni päiväkotityöntekijä/opettaja on lopettanut kokonaan töissä syönnin kun sanovat että maha ei vaan kestä sitä ruokaa. toivottavasti muualla maassa on eri tilanne ku täällä pääkaupunkiseudulla!!!!! meillä täällä riksussa on vielä pikkasen parempi tilanne kouluruuassa ku espoossa. mä en suostuis tekee meidän töissä asukkaille sellaista ruokaa mitä espoo tarjoo.. en vain pystyis. vanhukset kuitenkin oottavat kunnon kotiruokaa. meillä onkin niin onnellinen tilanne että pystytään tarjoamaan kotimaisia kasviksia ja ruokaa jossa on kunnon raaka-aineet. ei broilerinahka lihapullia!!!! eikä halvinta mahdollista "kalapuikkoo" joka sekin on oikeesti melkein pelkkää vehnää ja kasvisrasvasekoiteta. eikä kasvisrasvasekotteita vaan me tarjotaan kunnon voita ja ruokakermaa jos ruoka vaatii kermaa.. joskus jopa kuoharia.

vanhuksilla hitaampi ruuansulatus ja ravinto imeytyy huonosti niin voi huoletta käyttää kermaakin jos tarve vaatii.. nojoo mä voisin puhuu tästä asiasta vaikka huomiseen..... mutta se siitä.

pitää lähtee nukkumaan. kuopsuttelin tuossa pihaa, istutin viimeset itte kasvatetut taimet.. sellaset pienen pienet kasvin alut kukkapenkkeihin ja meinasi kyllä olla melkosta tuskaa. no päätinkin että ne on sitte viimeset tälle kesälle. syksyllä sitten uutta kehiin....:) ei vaan kykene enää kyykkimään.... saapa nähä millanen yö tulee.. saanko yhtäään nukuttua kivuilta.