Toukokuun toimintaa ja tohinaa

Paljon paljon onnea Klementiini! :) Raskasta aikaa, kun pieni elämänalku on eri paikassa kun äiti ja isä, mutta odotus palkitaan ja saatte ylpeänä kantaa hänet kotiin :) Ai että, kun se oli ihanaa vihdoin saada se kotiin mukaan eikä aina jättää sinne.

Minäkin kävin tänään tyhjentämässä työpaikkani pukukaapin ja nyt sitten vaan odotellaan ja odotellaan ja odotellaan...kotona. Parin viikon päästä saa ainakin tietää että sektio vai alatie ja sitten taas odotellaan...
 
Mulla ei oo yhtään odottelufiilis :) Tai siis että olin vain äärettömän onnellinen kun keräsin kaapista kamppeita pois! Nyt aion vaan nauttia kesästä ja ajasta ennenku vauva syntyy, ja viimeisistä ajoista miehen kanssa kahdestaan. =)
Koittakaa muutkin nauttia sitten alkavasta äitiyslomasta! Siellä töissä ehtii koko loppuelämänsä viettää, ja ei tämmösiä lomia turhan usein tuu :) En usko että itellä ainakaan aika käy pitkäksi., :DD
 
Nauttikaahan kaikki, jotka olette jo lomailemaan päässeet! Itselläkin on kyllä mieli jo niiiiin kotona, että tuntuu että töissä käyn kääntymässä ja äkkiä aina pois. Ensi viikko on vika kunnon viikko ja sitten alkaakin koeviikko. Mapit ja työpöytä pitäisi vielä jossain vaiheessa jaksaa siivoilla sijaista varten, mutta aika nihkeästi etenee se projekti. Ja jonain päivänä tuon vielä töihin kakkua ja muita herkkuja, vielä mietinnän alla että mitä työkavereille (ihanille sellaisille!) leivon.

Ja unet alkaa tosiaan olemaan täynnä vauvoja, viime yönä en sentäs nähnyt unta synnytyksestä, mutta ihanasta pienestä tytöstä kyllä :).
 
Ihanaa, onnea Klementtiini!:)

Täällä ollaan kans lomatunnelmissa, eikä kohta olekkaan kuin puolitoista kuukautta laskettuun aikaan! Hui :D Tuntuu että aika ehkä loppuu kesken eikä mulla oo mitään valmiina:D

Onkohan nää mun kivut ihan normaaleja; menkkamaista kipua välillä alavatsalla ja selässä ja viiltelee kohdunsuulle aika hyvin. Huomaan kyllä että noi viiltelyt tulee helposti silloin kun vauva liikkuu ja heiluttaa päätään mutta silti vähän huolestuttaa:/
 
Hei. Torstaina hätäilin töiden jälkeen kun pääsin levähtään sohvalle niin alko tulee kiristäviä tuntemuksia mahaan (supistuksia) n. 10kpl tunnin aikana ja vasemmalle sattui vähän enemmän, noh miekkonenhan oli enemmän huolissaan ja käski soittaa päivystykseen, noh senhän mä tein kun ei näin ensi synnyttäjänä tiedä mikä on normaalia ja mikä ei :dontknow käskikävät tulla synnärille tarkastukseen, laittoivat käyrille ja sitten lääkäri tutki ultralla minut, kaikki näytti hyvältä ja kasvotkin nähtiin eka kertaa :) ja painoa oli pikkusella jo 1,9kiloa (to olo viikkoja 32+3) mutta vauva oli väärinpäin :sad001 sano että sitä seuraavaa ultraa pitäis aikastaa että ois mahd kääntää vauva jos on vielä toisin päin. Noh kohdunsuukin oli ihan kii että vissiin vähän liikaa hätiköin :confused013:confused013 on ainakin paljon helpottunut olo kun näki että kaikki hyvin, ens viikol pitää kyl seurata töiden jälkeen että alkaako aina sama rumpa. Mut yritetään vielä 2vk jaksaa töitä :)
 
Onko teille kenellekkään muulle tullut nyt jo virtsankarkailua....? :sad001 Tää tuntuu niin nololta vaivalta. :D Mulla on nyt ollut muutaman kerran, kun oon aivastellut tai yskinyt kunnolla. Luulin, että tää tulis vast sit synnytyksen jälkeen! Lantiopohjanlihaksiakin on tullut treenailtua melkein joka päivä!!!
 
Onko teille kenellekkään muulle tullut nyt jo virtsankarkailua....? :sad001 Tää tuntuu niin nololta vaivalta. :D Mulla on nyt ollut muutaman kerran, kun oon aivastellut tai yskinyt kunnolla. Luulin, että tää tulis vast sit synnytyksen jälkeen! Lantiopohjanlihaksiakin on tullut treenailtua melkein joka päivä!!!

Joo, valitettavasti... lähinnä yskiessä tai aivastellessa.
 
Onko teille kenellekkään muulle tullut nyt jo virtsankarkailua....? :sad001 Tää tuntuu niin nololta vaivalta. :D Mulla on nyt ollut muutaman kerran, kun oon aivastellut tai yskinyt kunnolla. Luulin, että tää tulis vast sit synnytyksen jälkeen! Lantiopohjanlihaksiakin on tullut treenailtua melkein joka päivä!!!

joo mulla ollu jo 3 viikkoa... :/ ellei enemmän... mulla on kaks virtsaputkea joten kuulemma ongelmia edessä muutenkin... :/
 
Nennah Kyllä täälläki välillä lirahtaa housuun just yskiessä, aivastaessa tai nauraessa tai ku tyty keksii käyttää virtsarakkoo jumppapallona.. :) Oonki tos miettiny, että pitää varmaan ostaa Tenoja jo valmiiks, onpahan sit synnytyksen jälkeen valmiina jo. :)

Rocket Oisin varmaan sun tilanteessa kans soitellu synnärille ja hyvä että, kaikki kuitenki ok siellä! :)

Meillä oli eilen synnytysvalmennus sairaalalla. Oli (mun mielestä ainaki) kiva kokemus. Ei ollu mitää lässyn-lässyn juttua vaan iha asialinjalla, huumorilla höystettynä, koko kolme tuntia. :) Topakan olonen kätilö kertoi sairaalan käytännöistä, esim. vierailuajoista ja ylipäätään kuka voi vierailla ja missä..Kivunlievityksistä jonkin verran ol juttua ja sit käytii tutustumiskierroksella salissa ja osastolla. Sainpa kokeilla ilokaasuakin, jota oon aatellu muutenki käyttää sit avautumisvaiheessa. :) Vähä meni pää sekasi :drunken_smilie mut ei tullu huono olo yhtään (olin siitä vähä huolissani). Eri synnytysasentoja myös se kätilö demonstroi siel salissa.
Saahan nähä pääseekö maidon pumppailu hommiin jo ennen synnytystä, kun kuulema on iha uutena käytäntönä tullu, että jos on todettu raskausdiabetes nii vois pumppailla maitoo pakkaseen jo rv 36 alkaen. Vauvan sokeriarvoja kuitenki pitää se pari päivää seurata nii vissiin haluavat varmistaa, että vauva saa tarpeeks ruokaa eikä sokerit tipu liian alas. Huomenna on äippäpoli käynti ja alotetaan tabletti lääkitys RD:n takia, nii pitää muistaa siel kysästä asiasta..

Nii, ja kaikille oikein hyvää Äitienpäivää! :cool05
 
Onko kellään muuten kokemusta Tens-laitteesta ennestään tai aikomuksena kokeilla synnytyksessä? Mulla on laite tilauksessa Aksysta, kun ajattelin että kaikki kokeillaan mihin saumat annetaan :D ( ihan vaan tiedoksi, miula jonkin verran hirvittää se synnytys, en vaan siitä kauheasti puhu).
 
Täällä maailman täydellisemmät häät takana n. 130 vieraan kera :flower. Kaikki sujui hienosti ja jaksoin itsekin tosi hyvin. Korkkarit oli jalassa 12 tuntia ja tanssin vieraiden kanssa juhlien loppuun asti. Nyt on kyllä jalat turvoksissa ja väsy, mutta eilinen oli kaiken sen arvoista. Ja sormuskin mahtui sormeen vaikka tiukka onkin!
Täällä on siis erittäin onnellinen odottava "rouva" tällä hetkellä! Töitäkin jäljellä enää 3 viikkoa, aurinko paistaa ja pikkuinen myllertää masussa. Ei voi kuin hymyillä.
 
Hei piti kysymäni, että onko teistä saanut kukaan kehoitusta/käskyä mennä streptokokkibakteeria rv 36 testauttamaan...mulle oli ihan uus juttu, ei testattu moista viime vuonna kun esikoista odotin,eikä opiskelija osannut minulle vastata miksi moinen testataan..tietääkö teistä joku? siis ymmärrän että jokin tulehdus voi bakteerista vauvalle tulla,mutta onko jokin erityinen syy nykyisin se testata?....tuntuu vaan että eikös tässä nyt olla ihan tarpeeksi "ronkittavana" muutenkin.... :wink
 
Hei.
Iteltä otettiin just osastolla kans streptonäyte ja tietty supparien takia.
Mutta toisaalla tuttuni ihmetteli ettei täällä testata kun vanhassa kotikaupungissa otettii automaattisesti heti. Ronkittavana siis ollaan raskauden aikana mutta vauvojen parhaaksi kaikki. :)
:)

Mä oon ekaa päivää yksikseni muksujen kanssa. Mitään ylimääräistä en oo tehnyt ja onneksi saatiin hiekkalaatikko kavereita joten meni esikon kerhoaikakin istuessa ja jutellessa. Huomenna äippäpolille kontrolliin. :) Aamusta aikaisin niin ei tarvi odotellakaan. :D

Ihanaa uutta viikkoa kaikille ja masun kasvattelua! Ihastelin jo naapurin vauvaa.. voi niin pian meilläkin tuhistaan kotona! ♥ Lämmintä viikkoa mammat!
 
Hei.
Iteltä otettiin just osastolla kans streptonäyte ja tietty supparien takia.
Mutta toisaalla tuttuni ihmetteli ettei täällä testata kun vanhassa kotikaupungissa otettii automaattisesti heti. Ronkittavana siis ollaan raskauden aikana mutta vauvojen parhaaksi kaikki. :)
:)

Mä oon ekaa päivää yksikseni muksujen kanssa. Mitään ylimääräistä en oo tehnyt ja onneksi saatiin hiekkalaatikko kavereita joten meni esikon kerhoaikakin istuessa ja jutellessa. Huomenna äippäpolille kontrolliin. :) Aamusta aikaisin niin ei tarvi odotellakaan. :D

Ihanaa uutta viikkoa kaikille ja masun kasvattelua! Ihastelin jo naapurin vauvaa.. voi niin pian meilläkin tuhistaan kotona! ♥ Lämmintä viikkoa mammat!
 
Tunnarit hukassa...
Tuosta streptokokista. Mä olen ajatellut mennä testauttamaan sen yksityisellä loppuraskaudesta, kun ilmeisesti täällä ei sitä kunnallisella testauteta. Mielenkiintoista että osalla paikkakunnista tämä kuuluu testaukseen.
Mua ei ainakaan pikku ronkkiminen haittaa jos sillä voidaan ehkäistä vakavat ongelmat syntymän jälkeen.
 
juu no eipä mua oikeesti yksi kerta sitä ronkkimista lisää tässä vaiheessa haittaa,kunhan kyselen että mistä moinen on tullut...onko ollut jotain vakavia tapauksia kun sitä on alettu testata vai mistä johtuu? en siis itse ole osannut olla huolissani sellaisesta....
 
Tuo streptokokki B on kai siinä rajoilla pitäisikö sitä laajamittaisemmin tutkia. Tällä hetkellä on kai päädytty ettei kattavien seulontojen hyödyt vs. kustannukset ole riittäviä. Bakteeri on käsittääkseni melko yleinen emättimessä, mutta havemmin lopulta aiheuttaa ongelmia vastasyntyneelle. Kuitenkin mahdolliset ongelmat voivat olla hyvin vakavia esim. aivokalvontulehdus tai vaikea yleistulehdus. Ongelmien ehkäisy on suht helppoa jos infektio on tiedossa eli antibioottitippa äidille synnytyksen ajan.

Oman sukulaisen vastasyntynyt sairastui aivokalvontulehdukseen käsittääkseni juuri ko. bakteerin takia niin on tullut vähän tarkemmin perehdyttyä tähän (tieto lisää tuskaa...). Onneksi tässä tapauksessa vauva selvisi taudista eikä ilmeisesti jälkiseuraamuksiakaan tule.

Täällä esim. lisätietoa vähän paremmasta lähteestä :): http://www.thl.fi/fi_FI/web/infektiotaudit-fi/b-ryhman-streptokokki
 
Tuo streptokokki B on kai siinä rajoilla pitäisikö sitä laajamittaisemmin tutkia. Tällä hetkellä on kai päädytty ettei kattavien seulontojen hyödyt vs. kustannukset ole riittäviä. Bakteeri on käsittääkseni melko yleinen emättimessä, mutta havemmin lopulta aiheuttaa ongelmia vastasyntyneelle. Kuitenkin mahdolliset ongelmat voivat olla hyvin vakavia esim. aivokalvontulehdus tai vaikea yleistulehdus. Ongelmien ehkäisy on suht helppoa jos infektio on tiedossa eli antibioottitippa äidille synnytyksen ajan.

Oman sukulaisen vastasyntynyt sairastui aivokalvontulehdukseen käsittääkseni juuri ko. bakteerin takia niin on tullut vähän tarkemmin perehdyttyä tähän (tieto lisää tuskaa...). Onneksi tässä tapauksessa vauva selvisi taudista eikä ilmeisesti jälkiseuraamuksiakaan tule.

Täällä esim. lisätietoa vähän paremmasta lähteestä :): http://www.thl.fi/fi_FI/web/infektiotaudit-fi/b-ryhman-streptokokki
 
Takaisin
Top